@article { author = {Hesampour, Saeid and Mosleh, Maliheh and Khoshbakht, Fariba}, title = {A Comparison of Text-Picture Relationship in Selected Iranian and Foreign Picture­ Story­­ books (Based on Maria Nikolajeva & Carole Scott’s View)}, journal = {Iranian Children's Literature Studies}, volume = {5}, number = {2}, pages = {25-54}, year = {2015}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8647}, eissn = {0616-2783}, doi = {10.22099/jcls.2015.2012}, abstract = {    Hesampour* M. Mosleh**              F. Khoshbakht*** Shiraz University   Abstract The goal of this research is a comparison of text-picture relationship in selected Iranian and foreign picture story­­ books with respect to elements of story. The sample of this study is purposeful and chosen in accordance with experts’ opinions. The unit of analysis is word, sentence, paragraph, single spread, double spread, context, picture and the whole story. This research is based on Maria Nikolajeva & Carole Scott’s view.  Besides using a descriptive-interpretive approach, the interpretive-abstractive approach has also been applied. The methodology is based on Mayring’s (2000) deductive and inductive content analysis. As the consequence of such a reading, the theoretical framework of mentioned categories is modified thus accomplishing a new and more comprehensive model for text-picture relationship which is described as the “interactive web”. The findings of this research, point to the value of cooperation and discussion between author and painter for producing more creative works. The findings indicated the text-picture relationship in foreign stories is richer and even provides the audience with wider and more complex perspective of Maria Nikolajeva and Carole Scott theoretical framework than in Iranian ones.     * Associate Prof. of Persian language and literature, shessampour@yahoo.com ** M. A. of Children and Young adult's literature, malihemosle@yahoo.com *** Assistant Prof. of  Educational psychology, farimah2002us@yahoo.com}, keywords = {Key words: Text-Picture Relationship,Iranian and Foreign Picture­ Story­­ books,Maria Nikolajeva & Carole Scott}, title_fa = {تارنمای برهم‌کنشانه‌ی متن و تصویر با بررسی تطبیقی کتاب‌های داستانی‌تصویری برتر ایرانی و غیرایرانی (بر پایه‌ی نظریه‌ی ماریا نیکولایوا و کارول اسکات)}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، واکاوی و مقایسه‌ی رابطه‌ی متن و تصویر، با توجه به سازه‌های داستانی، در کتاب‌های داستانی‌تصویریِ برگزیده‌ی ایرانی و خارجی است. پژوهش‌گران، در بررسی این نمونه‌ها که هدفمندانه و با نظر صاحب‌نظران هر گروه، گزینش شده‌اند، به واژه، جمله، پاراگراف، تک‌گستره‌، دوگستره، متن، تصویر، جلد و کل داستان توجه دارند. پژوهش پیشِ‌رو، بر پایه‌ی نظریه‌ی ماریا نیکولایوا و کارول اسکات بنا شده، اما راه خود را برای گشایش افقی تازه‌تر، بازگذاشته است؛ از این رو، در کنار رویکرد توصیفی‌تفسیری، به رویکرد تفسیری‌تجریدی نیز نزدیک شده و در بررسی آثار، هر دو راه تحلیل محتوای کیفی‌قیاسی و استقرایی را به روش تعریفی میرینگ (2000)، پیموده است. در پی چنین خوانشی، مبانی نظری مقوله‌های یادشده را پرداخته‌تر کرده و در زمینه‌ی رابطه‌ی متن و تصویر، به الگویی نو و همه‌جانبه‌تر رسیده که برای بیان آن، اصطلاح توصیفیِ «تارنمایِ برهم‌کنشی» را برگزیده است. یافته‌‌یِ جانبی این پژوهش، ارزش همراهی و گفت‌وگوی نویسنده و تصویرگر را برای خلق آثاری خلاق‌تر، گوشزد می‌کند. این پژوهش نشان ‌داد، داستان‌های خارجی با ساختاری نو و معنادار و خلق گمانه‌زنی، سپیدخوانی، رفت‌و-برگشت‌های درون متنی و تصویری و... سنجیده و پرورده‌تر از داستان‌های ایرانی است و حتی چشم‌اندازی گسترده و پیچیده‌تر از راه‌کارهای نیکولایوا و اسکات، پیشِ روی مخاطب می‌گذارد.}, keywords_fa = {کتاب‌های داستانی‌تصویری,هنر,رابطه‌ی متن و تصویر,ماریا نیکولایوا و کارول اسکات}, url = {https://jcls.shirazu.ac.ir/article_2012.html}, eprint = {https://jcls.shirazu.ac.ir/article_2012_4f296f493fdf9ec8fcf56c98fe8d4a97.pdf} }