@article { author = {Ghorbani, Khavar and Hashemi, Mohammad Kazem and Allah Veisi, Nishtman}, title = {Impact of Symbolic Verse Tales on the Religious Development of Children:(Focusing on the Concept of Theology in Some Symbolic Tales of the Eighties)}, journal = {Iranian Children's Literature Studies}, volume = {6}, number = {2}, pages = {119-138}, year = {2016}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8647}, eissn = {0616-2783}, doi = {10.22099/jcls.2016.2909}, abstract = {    Ghorbani* M. Kazemie Hashemi**        N. Allahveisi*** Islamic Azad University of Mahabad   Abstract This paper tries to evaluate the impact of symbolic verse tales on religious development of children, especially the concept of theology in four verse stories. To achieve this objective, descriptive- analytical approach is used. A study of the symbols indicates that these tales show the abstract and unknown concept of child's peace ensuing from the connection to God in three phase: separation and loneliness, trying to come back and the tranquility of return. This kind of story -telling is in line with results of cognitive studies on how children visualize God as well as with their cognitive development strengthening the spirit of inquiry in children which itself is an important aspect of the debate in critical thinking in raising children.       * Assistant Prof. of Persian Language and Literature, ghorbanikhavar@yahoo.com ** Assistant Prof. of Persian Language and Literature, islamiedris@yahoo.com *** MA in Persian Language and Literature, n.allahveysi@yahoo.com}, keywords = {Keywords: verse tales,symbol,religious,God,Growth}, title_fa = {بررسی ظرفیت تأثیرگذاری برخی قصه های نمادین منظوم دهه‌ی هشتاد بر رشد آموزه‌های دینی کودکان}, abstract_fa = {این مقاله با هدف سنجش تأثیر قصه‌های نمادین منظوم بر رشد آموزه‌های دینی کودکان و نوجوانان، بویژه مفاهیم مربوط به خداشناسی، به بررسی چهار قصۀ منظوم مرتبط با این مفهوم پرداخته‌است. برای دستیابی به این هدف از روش توصیفی تحلیلی استفاده شده‌است. بپس از بیان مفاهیم نظری مرتبط به بررسی توصیفی و تحلیلی داستانها پرداخته شدهاست؛ ررسی نمادها در چهار قصۀ منظوم نشان می‌دهد که همۀ آن‌ها به شکل نمادین می‌خواهند آرامش حاصل از پیوند کودک با خدا را که واقعاً مفهومی انتزاعی و ناشناخته است در قالب نمادها و در سه مرحلۀ جدایی و احساس تنهایی، تلاش برای بازگشت و آرامش حاصل از بازگشت نشان دهند این شیوه و نمادهای بکاررفته ضمن اینکه با نتایج حاصل از تحقیقات شناختی در مورد تصویرپردازی کودکان از خدا تناسب دارد و بالتبع متناسب بامراحل شناختی کودکان است، سبب تقویت روحیۀ جستجو در کودکان هم می‌گردد که امروزه یکی از بحث‌های مهم(تفکر انتقادی) در تربیت کودکان بشمارمی‌آید.}, keywords_fa = {قصه منظوم,نماد,آموزه‌های دینی,خدا,رشد}, url = {https://jcls.shirazu.ac.ir/article_2909.html}, eprint = {https://jcls.shirazu.ac.ir/article_2909_f43f1b58f11855a16a1b350f6f038171.pdf} }