@article { author = {Kheirabadi, Reza and Kheirabadi, Masoumeh}, title = {A Study of the Cohesive Semantic Relations of Words in Fiction for Iranian Children}, journal = {Iranian Children's Literature Studies}, volume = {8}, number = {1}, pages = {23-44}, year = {2017}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8647}, eissn = {0616-2783}, doi = {10.22099/jcls.2016.3845}, abstract = {    Kheirabadi* Organization foe Educational research an Planning Kheirabadi** Tarbiat Modares University of Tehran   Abstract Text is made of the cohesive relations of linguistics elements which are chosen by the authors. There are different relations among the words that build a text. While the co-text has a remarkable effect on the reading comprehension of readers, choosing suitable relations among the words makes the text easier and more readable. This research will study the amount of each of the meaning relations among words that form the stories of Iranian children from a semantic point of view. For this reason, ten children story books from level A and B were chosen randomly. The most frequent words relations in group A were compared with the most frequent words relations of five children books from level B. The results show that in both levels repetition (68.5%) and collocation (26%) of words have the most frequency among the other relations such as antony my (3%). The frequency of Synonymy was of the least amount of usage with only 1% of use.       * Asistant of General linguistics, kheirabadi@talif.sch.ir ** PhD Candidate of General linguistics, kheirabadi.m@gmail.com}, keywords = {Keywords: Children's Stories,Cohesiveness,fiction,semantic relations,text}, title_fa = {تحلیل روابط معنایی واژگان به‌کاررفته در ادبیات داستانی کودکان ایرانی}, abstract_fa = {متن، حاصل هم‌نشینی نظام‌مند و بافت‌مدار سازه‌های زبانی در کنار یکدیگر است. بین واژگانی که یک متن را به وجود می‌آورند، روابط مختلفی برقرار است. از آنجا که بافت زبانی تأثیر زیادی بر درک مخاطبان از متن دارد، گزینش روابط مناسب بین واژه‌ها که بر معنای یکدیگر تأثیر می‌گذارند، می‌تواند از دشواری متن کاسته و به درک مطلب کمک کند. گزینش مناسب واژه و روابط واژگانی از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر رعایت نشود، نه تنها از جذابیت متن می‌کاهد، بلکه مخاطب را در درک آن نیز دچار مشکل می‌کند. این تحقیق بر اساس مبانی نظری متکی بر روابط واژگانی، به بررسی میزان کاربرد هر یک از روابط معنایی در ده داستان کودکان متعلق به دو گروه ”الف“ و ”ب“ پرداخته است. در این تحقیق که داده‌های آن به روش توصیفی جمع‌آوری گردیده، پنج کتاب‌ گروه سنی ”الف“ و پنج کتاب گروه سنی ”ب“ به لحاظ بسامد رخداد هر یک از انواع روابط واژگانی بررسی و با یکدیگر مقایسه شده‌اند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که از میان انواع روابط واژگانی، نویسندگان کودک در هر دو گروه سنی تمایل دارند از دو رابطه تکرار و با هم‌آیی بیش از روابط دیگر استفاده کنند. همچنین بر خلاف تصور، رابطه هم‌معنایی در هر دو گروه کمترین بسامد را داشته است. نتایج این تحقیق برای نویسندگان و ویراستاران کتاب‌ها و مجلات کودکان قابل استفاده بوده و به شناخت بیشتر نسبت به آثار کودکان می‌انجامد.}, keywords_fa = {روابط واژگانی,انسجام,متن,داستان,ادبیات کودکان}, url = {https://jcls.shirazu.ac.ir/article_3845.html}, eprint = {https://jcls.shirazu.ac.ir/article_3845_4ab409006ab20233f58ac154368ae8a7.pdf} }