@article { author = {عبدالهیان, فائقه and رضی, احمد}, title = {Narrative Elements in Mostafa Rahmandoost’s Poems for Children}, journal = {Iranian Children's Literature Studies}, volume = {2}, number = {2}, pages = {103-124}, year = {2012}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8647}, eissn = {0616-2783}, doi = {10.22099/jcls.2012.432}, abstract = {              Abdolahian* A. Razi** Guilan University   Children’s literary works are created with different goals. Preparation for development of individual and social aspects of children and development of mental abilities and development of their artistic talent are the objectives of children literature that producers of these works use various tips to achieve the above objectives and have more impact on the audience. Using song format and selecting narrative structure in songwriting for children is one of the production methods of literature works. This paper studied narrative elements in Mostafa Rahmandoost’s songs and described and explained their narrative characteristics and analyzed story elements that form Rahmandoost’s narratives in songs by considering the characteristics of minimalist stories; Elements such as : plot, narrative focus, characterization, scenery , tone, style and language. This research can show aesthetic aspects of children narrative songs and explain special features of childish narrative. Research method is descriptive- analytic and the method of data collection is library and in this research ten songs by Rahmandoost are analyzed. This research shows that Rahmandoost achieved coherent narrative structure by using classical plot, active and individual hero, narrative focus that is limited omniscient (I), slang and spoken language, outward-oriented tone and also by using minimalist methods in characterization and scenery.         * M. A. Student of Persian Language & Literature, f.abdollahiyan@yahoo.com. ** Associate Professor of Persian Language & Literature, ahmad.razi@yahoo.com. Received: 02/27/2011          Accepted: 11/02/2011}, keywords = {Key Words: Children literary,Narrative,song,Story elements,Mostafa Rahmandoost}, title_fa = {عنصر روایت در ترانه‌های کودکانه‌ی مصطفی رحماندوست}, abstract_fa = {آثار ادبی کودکان با اهداف متفاوتی خلق می‌شوند. زمینه‌سازی برای رشد جنبه‌های فردی و اجتماعی کودکان و پرورش استعدادهای ذهنی و شکوفایی ذوق هنری آنان، از جمله اهداف ادبیات کودکان است که تولیدکنندگان این دسته از آثار  برای رسیدن به اهداف بالا و اثر‌گذاری بیش‌تر بر مخاطبان از شگردهای گوناگونی بهره می‌گیرند. استفاده از قالب ترانه و گزینش ساختار روایی در ترانه‌سرایی برای کودکان یکی از شیوه‌های تولید آثار ادبی است. این مقاله برآن است تا عنصر روایت را در ترانه‌های کودکانه‌ی مصطفی رحماندوست بررسی کند و ویژگی­های روایی آن‌ها را توصیف و تبیین نماید و با در نظر داشتن خصوصیات داستان‌های مینی‌مالیستی، عناصر داستانی شکل دهنده‌ی روایت‌های رحماندوست را در ترانه‌ها تحلیل کند؛ عناصری مانند پیرنگ، کانون ‌روایت، شخصیت‌پردازی، صحنه‌پردازی، درون‌مایه، لحن، سبک و زبان. این تحقیق، در نظر دارد جنبه‌های زیبایی‌شناسانه‌ی ترانه‌های روایی کودکان را باز نمایاند و ویژگی‌های خاصّ روایت کودکانه را توضیح دهد. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و شیوه‌ی گردآوری اطّلاعات، کتابخانه‌ای است و در این پژوهش ده ترانه از سروده‌های رحماندوست بررسی می‌شود. یافته­های این پژوهش نشان داد که رحماندوست با بهره‌گیری از پیرنگ کلاسیک، قهرمان منفرد و فعّال، کانون روایتی منِ دانای کلّ محدود، زبان عامیانه و گفتاری، لحن برون‌گرا و همچنین با استفاده از شیوه‌ی مینی‌مالیستی در شخصیت‌پردازی و صحنه‌پردازی به ساختار روایی منسجمی دست یافته است.}, keywords_fa = {ادبیات کودکان,ترانه,روایت,عناصر داستان,مصطفی رحماندوست}, url = {https://jcls.shirazu.ac.ir/article_432.html}, eprint = {https://jcls.shirazu.ac.ir/article_432_af1240ddb7fff489ee315bcea7fe959e.pdf} }