@article { author = {کریمی, محمدحسن and ذاکری, مختار}, title = {A Study of Alienation Components in Children's and Young Adults' Fiction}, journal = {Iranian Children's Literature Studies}, volume = {2}, number = {2}, pages = {125-151}, year = {2012}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8647}, eissn = {0616-2783}, doi = {10.22099/jcls.2012.433}, abstract = {    H. Karimi* M. Zakeri** Shiraz University   Alienation is one of the major issues in modern world which many philosophers have concentrated on. In this study, this issue is discussed in children's and young adults' fiction. First, the alienation components are determined and then they are followed in children's and young adults' fiction. For data collection the documentary method and for data analysis, deductive and inductive content analysis suggested by may ring (2000) have been used. Analyzing six text shows that the frequency  of alienation components are more in young adults' fiction than the children's fiction. The alienation trends found in these works are: 1) moving from individualism to an extreme socialism and 2) moving from socialism to an extreme individualism. Both trends are seen in young adults' fictions while in children's fictions just the first one is seen.      * Assistant Professor, Philosophy of Education, karimivoice@gmail.com ** M. A. Student Philosophy of Education, mokhtarzakeri@yahoo.com Received: 06/28/2011          Accepted: 11/05/2011}, keywords = {Key Words: Alienation,Alienation components,Children's and young adults' fiction}, title_fa = {بررسی مؤلّفه‌های ازخودبیگانگی در داستان‌های کودک و نوجوان}, abstract_fa = {یکی از موضوع‌های اساسی دنیای مدرن، از خودبیگانگی است که در این مقاله، به بررسی این مسئله در داستان‌های کودک و نوجوان پرداخته شده است. در این پژوهش، با رویکردی غیر‌پیدایشی، مؤلّفه‌های ازخودبیگانگی در داستان‌های یادشده، بررسی و روندهای ازخودبیگانگی مطرح‌شده در این داستان‌ها مشخص شده است. همچنین، همانندی‌ها و ناهمانندی‌های داستان‌های دو گروه سنی کودک و نوجوان، در طرح این موضوع، مورد مطالعه قرار گرفته است. برای داده‌یابی، پژوهش‌گر از روش اسنادی و به‌منظور داده‌کاوی، از روش تحلیل محتوای قیاسی و استقرایی مایرینگ بهره گرفته است. نمونه، از نوع هدفمند بوده که شش داستان را شامل می‌شود. نتایج نشان داد که در این داستان‌ها، مؤلّفه‌های ازخودبیگانگی وجود دارد که بسامد آن در داستان‌های نوجوان، بیش‌تر است. روندهای ازخودبیگانگی مشاهده شده در این آثار عبارتند از: گذار از روح فردی به جمع‌گرایی افراطی و گذار از روح جمعی به فردگرایی افراطی. در داستان‌های نوجوان هر دو روند و در داستان‌های کودکان تنها روند نخست مشاهده می‌شود.}, keywords_fa = {ازخودبیگانگی,داستان‌های کودک و نوجوان,مؤلّفه‌های ازخودبیگانگی}, url = {https://jcls.shirazu.ac.ir/article_433.html}, eprint = {https://jcls.shirazu.ac.ir/article_433_9e9e5e03c803190bee904a912f0d7b67.pdf} }