per
دانشگاه شیراز
مطالعات ادبیات کودک
2008-8647
0616-2783
2012-10-03
1
2
1
26
10.22099/jcls.2012.435
435
Research Paper
خوانشی ساختارگرایانه از داستان «کلاغها»ی نادر ابراهیمی
A Structuralist Reading of the Story of "Crows" by Nader Ebrahimi
سوسن پورشهرام
1
دانشگاه تربیت معلم سبزوار
گریماس از ساختارگرایان و نظریهپردازان نشانهشناسی، با تأکید بر ساختار روایت کوشید با عبور از رویه یا سطح و ساختار متن، به لایههای درونی آن دست یابد. رویکرد اصلی گریماس، یافتن ارتباط ساختاری پنهانی است که در فرایند تولید معنا مؤثر است. در حقیقت، نویسنده با ایجاد نوعِ خاص روایت و راوی در داستان خود، سلسلهای زنجیرهوار از «فرستنده/ پیام/ گیرنده» را به کار میگیرد و با ایجاد ساختاری درست و منسجم برای یک داستان به زیبایی اثر میافزاید. بنابراین، نگارنده در این مقاله بر آن است، با کاربرد شیوههای جدید تحلیل داستانی، نقد روایتی (استفاده از فرایند پایدار و ناپایدار) و الگوی کنشگر گریماس یکی از داستانهای برتر نادر ابراهیمی، (کلاغها)، را بررسی و تحلیل کند و به یاری روایتشناسی، ساختار و مناسبات درونی نشانههای متن و با کاربرد نشانهشناسی، ارتباط میان شخصیّتهای داستانی را تبیین نماید و به این ترتیب زمینهای را برای آشنایی با اندیشههای نادر (= ناب) و شناخت شیوهی داستانپردازی این نویسنده فراهم آورد.
Pourshahram*
Sabzevar Teacher Training University
Greimas, a structuralist and semiology theoretician, made an attempt to reach the inner layers of a text by going through the surface and the structure of the text. He wanted to find the hidden structure influential in the production of meaning. In fact, a writer, by creating a special kind of narration and narrator in his/her story, produces a chain–like series of sender/ message/ receiver) to present coherent structure for a story.
The aim of this paper is to analyze "Crows", one of the best stories of Nader Ebrahimi by using narrative analysis (permanent and non–permanent process) and Actantial Model of Greimas. In this way with the help of narratology the structure and internal relationships of signs of the text, the likns between the characters are clarified.
* Instructor Persian Language Literature. Email: susanpooria@yahoo.com
https://jcls.shirazu.ac.ir/article_435_2fe61fedf0459b66ad717fd9dac4ff4e.pdf
الگوی کنشگر
داستان
روایت
شخصیّتپردازی
طرح
فرایند پایدار و ناپایدار
Key word: story
Actantial Model
Characterization
Narrative
Plot's Permanent and non permanent process.
per
دانشگاه شیراز
مطالعات ادبیات کودک
2008-8647
0616-2783
2012-10-03
1
2
27
43
10.22099/jcls.2012.436
436
Research Paper
بررسی نقشهای جنسیتی در «خاله سوسکه»
A Study of Gender Roles in "Khale Sooske"
فریده پورگیو
1
مسیح ذکاوت
2
دانشگاه شیراز
دانشگاه شیراز
هدف این مقاله بررسی نقش­های جنسیتی و چگونگی القای آن­ها به مخاطب، جایگاه اختصاص یافته به زنان از سوی نظام مردسالار، نقش­های همسر و دختر، نگاه مرد و رابطه­ی زن و طبیعت در داستان خاله سوسکه از قصّه­های صبحی است. شیوه­ی پژوهش بر اساس تمایز جنس و جنسیت و در چارچوب نظریه­ی فمنیسم (زنگرا) است. به غیر از اشاره­های بسیار مختصر در سه کتاب، تاکنون درباره­ی این داستان نوشتاری پژوهشی انجام نگرفته است. یافته­های پژوهش نشان می­دهد، گفتمان مردسالار در ساختن عناصر زیر نقش مهمی دارد: ساختن نقش­های جنسیتی و ارزش­ها و ملاک­های مرتبط با آن­ها؛ ارائه و القای آن­ها به مخاطب از راه­های گوناگون از جمله ادبیات کودک. گفتنی است موارد پیش­گفته، نظام مردسالاری را در نظام اجتماعی فرهنگی تقویت می­کند.
Pourgiv* M. Zekavat**
Shiraz University
The aim of this paper is to analyze the gender roles and how they are induced to the reader, the place given to women by the patriarchal society, the roles of wife and daughter, the male gaze and the relationship of woman and nature in one of Sobhi's stories called "Khale Sooske". The approach is based on the distinction between gender and sex and within the framework of feminism. It is mentioned that except for very minor references in three books no research has been done on this story. In this paper it is argued that creating gender roles and values related to it as well as how they are presented to the reader in different ways such as children's literature and internalizing them are all performed by the patriarchal institution in order to support and continue such systems within the social-cultural context.
* Associate Professor of English Literature. Email: F.pourgiv@rose.shirazu.ac.ir
** MA in English Literature. Email: masihzekavat@gmail.com
https://jcls.shirazu.ac.ir/article_436_4b0740e69468fdba0d79e93b6ed0561d.pdf
جنس
جنسیت
خاله سوسکه
طبیعت
Keywords: Khale Sooske
Sex
gender
Gaze
nature
per
دانشگاه شیراز
مطالعات ادبیات کودک
2008-8647
0616-2783
2012-10-03
1
2
45
70
10.22099/jcls.2012.437
437
Research Paper
ویژگیهای رابط کاربر کتابخانهی مجازی بینالمللی کودکان از دیدگاه کاربران و پیشنهاد یک الگو
A Study of the Features of the International Children's Digital Library's User Interface from the Viewpoint of Users and Presenting a Proposed Model
زهره حسن پور
1
سعید رضایی شریف آبادی
2
دانشگاه الزهرا
دانشگاه الزهرا
این پژوهش درک کودکان ایرانی از معنای نشان­های مفهومی و علائم ناوبری موجود در رابط کاربر کتابخانه­ی مجازی بین­المللی کودکانرا بررسی میکند تا به کمک آن میزان مناسب بودن یا نبودن رابط کاربر این کتابخانه برای استفاده کودکان ایرانی سنجیده شود.روش اصلی پژوهش کیفی است و از روش کمی برای پاسخگویی به برخی از پرسش­های پژوهش کمک گرفته شده است. جامعه­ی مورد مطالعه، شامل20 کودک 7 تا 11 ساله بود. نتایج پژوهش نشان داد که همه­ی نشانههای مفهومی موجود در رابط کاربر انگلیسی کتابخانه برای استفاده کودکان ایرانی نامناسب است. هم­چنین بر اساس نتایج به دست آمده، هیچ­یک از نشانه­های ناوبری از نظر کودکان مورد مطالعه مناسب دانسته نشد. نتایج پژوهش هم­چنین حکایت از آن دارد که رابط کاربر فارسی، باعث تسهیل درک کودکان از معنی نشانه­های مفهومی موجود در رابط کاربر کتابخانه مجازی کودکان شده است. با استفاده از نتایج حاصل از این بررسی می­توان رابط کاربرهایی مناسب جهت کودکان ایرانی، با توجه به تفاوت­های فرهنگی و زبانی آن­ها طراحی کرد.
Zohreh Hassanpoor* Saeed Rezaei Sharifabadi**
Alzahra University of Tehran
This research studies Iranian children's understanding of the meaning of conceptual signs and icons existing in the user interface of the International Children's Digital Library (ICDL) in order to evaluate the suitability of the user interface of this library for Iranian children. The research method is mainly qualitative; however, quantitative method is also used to answer some of the research questions. The research population consists of 20 children aged between 7 and 11 years. The research findings showed that all of the conceptual elements of the English user interface are inappropriate for the use of Iranian children. Furthermore, according to the findings, none of the icons were evaluated as suitable from the viewpoint of the studied children. The research findings also indicate that the Persian user interface has facilitated the children's understanding of the meaning of conceptual signs existing in the interface of the International Children's Digital Library. Using the findings of this study, suitable user interfaces may be designed for children considering the differences in their culture and language.
* MA in Library Science and Information. Email: zohrehhassanpoor@yahoo.com
** Associate Prof. of Library Science and Information. Email: srezaei@alzahra.ac.ir
https://jcls.shirazu.ac.ir/article_437_d046d549f081ffc679a0afce3c70560c.pdf
رابط کاربر
کتابخانههای مجازی
کتابخانهی مجازی بینالمللی کودکان
کودکان ایرانی
Keywords: User interface
digital libraries
International Children's Digital Library
Children
Iranian children
per
دانشگاه شیراز
مطالعات ادبیات کودک
2008-8647
0616-2783
2012-10-03
1
2
71
100
10.22099/jcls.2012.438
438
Research Paper
وضعیت استناد در «پژوهشنامه» و «کتاب ماه کودک و نوجوان»
A Study of Referencing in Pazhuhesh-Nameh and Iranian Children's and Adult Youth's Book Review and Information Journal
عبدالحمید رضوی
1
حسین مسنن فارسی
2
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
هر پژوهش برایاینکه بتواند نقشی تأثیرگذار داشته باشد، بایدنتایجو گفتههایخود را چه به صورت هم­جهت و چه در جهت مخالف، بر پایه­ی پژوهش­های پیشین بنا کند. ادبیات کودک ایران نیز به عنوان یک علمنوپایدانشگاهی، برای توسعه­ی گستره­ی تحقیقی خود، نیازمند پژوهش­هایی است که اصول علمی ومستندسازی در آن­ها رعایت شده باشد.استنادفرایندیذهنی و فرهنگی و در عین حال عملی اجتماعی است. فهرست منابع مورد استناد نیز از مهم­ترین اجزای همه­ی آثار تحقیقی و تألیفی است و رفتار استنادی شامل چگونگیاستفاده از منابع، نوع تأکید بر موارد ویژه، تکرار کاربرد برخی منابع، گرایش بهمتونی که به زبانی خاص منتشر شده و... است. مقالهیحاضر، با ارائهی توصیفی از وضعیت استناد در دو مجلّهی تخصّصی ادبیات کودک (پژوهشنامه­ی ادبیّات کودک و نوجوان و ماهنامه­ی کتاب ماه کودک و نوجوان) شیوههای استناد را در نقدها و مقاله­های آن­ها بررسی کرده است.یافته­های پژوهش نشان داد، با توجه به لزومرعایت اصولنگارش علمی،وضعیت استناد در این دو نشریه، چندان مطلوب نیست.
Abdolhamid Razavi * Hasan Mosanan Farsi**
Research Institute for Education
Any discipline requires researches to provide supporting evidences in order to demonstrate their scientific findings. Similarly any research needs to launch their assumptions and findings, alongside or contrary to prior findings based upon preceding studies in order to have a positive impact on the research area. Iranian children's literature, as a recently established university field of study, also demands researches in which regulations and principles of documentation and giving references are met in order to expand its research area.
Referencing is mental and cultural process and also a social deed. A list of references is one of the most important components of any research paper or manuscript. Some elements of referencing and citing are "how to use references", "type of emphasis on particular cases", "recurrence of some specific references". Though different types of citation and referencing are undertaken and there is a tendency to move away from personal approaches on how to cite toward systematic and standard citation and referencing, still many cases of slip-ups are observed in research and critical papers.
This paper addresses how citation and referencing styles are deployed in research and critical papers in two children's literature journals: The research Quarterly of Children and Youth's Literature and Iranian Children and Young Adult's Book Review.
The results show that citations and referencing in these two journals are below standards in writing scientific papers.
*Assistant Professor, Philosophy of Education. Email: Abdolhamid.razavi@gmail.com
** MA in Clinical Psychology. Email: farsihossein@hotmail.com
https://jcls.shirazu.ac.ir/article_438_27f40c900475754680a04d446aa4fe28.pdf
ادبیاتکودک
استناد
پژوهش
رفتار استنادی
آسیبشناسی استناد
Key words: Children's literature
Citation and referencing
Diagnosis of citation and referencing
Research
per
دانشگاه شیراز
مطالعات ادبیات کودک
2008-8647
0616-2783
2012-10-03
1
2
101
123
10.22099/jcls.2012.439
439
Research Paper
بررسی عناصر طبیعت در کتاب فارسی دوم دبستان
Representation of Nature in an Elementary Persian Textbook
احیاء عمل صالح
1
منیژه عبدالهی
2
ربابه کارگران
3
دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
در پژوهش حاضر کتاب فارسی دوم دبستان که از پایهایترین کتابهای درسی به شمار میرود، از منظر یکی از جلوههای پر اهمیت رفتارهای اجتماعی- فرهنگی در جهان معاصر، یعنی از زاویهی توجه به محیط زیست، بررسی میشود. به همین منظور عناصر طبیعت به هشت دستهی عمدهی: جانوران، پرندگان، گیاهان، خوراکیها، آسمانیها، آب، و زمینیها تقسیم شدند. سپس تمام موارد مربوط از کتاب استخراج گردید و براساس نظریههای زبان­شناسانه و به طور خاص بر اساس «سخنکاوی انتقادی» و مطابق با الگوی «دستوری- واژگانی» بررسی و تحلیل شدند.نخستین نتیجهی به دست آمده نشان میدهد که عناصر طبیعت در کتاب مورد بررسی، به طور کلی از موضع قدرت بهرهمند نیستند. در بررسی دقیق­تر و جزء به جزء، آشکار می­شود که در میان عناصر طبیعت، نخست پرندگان و به دنبال آن آسمان و وابستههای آن در بالاترین مدارج قدرت قرار دارند و در مقابل آنها عناصر مربوط به زمین و خوراک در مدارج پایینتر و سپس آب و آنچه مربوط به آن است در پایینترین مرحله قرار دارند. گیاهان و جانوران نیز با بهرهمندی از قدرتی متوسط، در میان دستههای یاد شده قرار گرفتهاند.
Ehya Amalsaleh* Manizheh Abdollahi** Robabe Kargaran***
Paramedical School of Shiraz
Due to the importance of textbooks in forming students’ social identity and character, the present research tends to study Grade two Persian primary textbook in terms of the importance given to nature. This issue is of crucial importance affecting learners’ outlook and behavior toward their environment. Taking some linguistic features such as lexicons, grammar (transitive, non-transitive and relationals) used to depict nature, the researchers analyzed the book to find the writer(s)’ outlook toward nature. The findings of the study shows that nature, in general (flower, animals, mountains, sky, etc.), do not have powerful status. From a more specific standpoint, birds, sky and those associated with the sky are found to be more powerful compared with soil, ground, food, and the like. Surprisingly, water and related words are in the weakest position. Considering the age of the learners and impact of textbooks on building the students’ personality, some suggestions and implications are in order.
*Assistant Prof. in TEFL, English Dept., SUMS. Email:asalehe@yahoo.com
**Associate Prof. in Persian Literature, Persian Dept. Email: manijeh.abdolahi@gmail.com
*** Instructor, Ancient Persian Culture and Languages. Email: r_kargaran@yahoo.com
https://jcls.shirazu.ac.ir/article_439_02959f9bcdef6cefe5513928c95d7a3b.pdf
دبستان
دستوری- واژگانی
زبانشناسی
سخنکاوی انتقادی
عناصر طبیعت
کتاب فارسی
محیط زیست
Keywords: Primary school textbook
nature
Attitude
Personality
per
دانشگاه شیراز
مطالعات ادبیات کودک
2008-8647
0616-2783
2012-10-03
1
2
125
155
10.22099/jcls.2012.440
440
Research Paper
در جستوجوی استقلال انتخاب متنهای ادبی مناسب برای برنامهی «فلسفه برای کودکان»
Looking for Independence: Choosing Suitable Literary Texts for the Program of Philosophy for Children
جواد فرزان فر
1
یحیی قائدی
2
میرعبدالحسین نقیب زاده
3
علیرضا محمودنیا
4
دانشگاه تربیت معلم تهران
دانشگاه تربیت معلم تهران
دانشگاه تربیت معلم تهران
دانشگاه تربیت معلم تهران
مقاله­ی حاضر برای این­که نشان دهد برنامهی «فلسفه برای کودکان»، می­تواند برای رسیدن به هدف عمدهی خویش یعنی دست­یابی به استقلال از داستان­های موجود در ادبیات کودک بهره گیرد، به تحلیل محتوایی از نوع تأملی یا فکری چند داستان در این گستره پرداخت. یافته­های پژوهش نشان داد، آثار یاد شده به خوبی میتوانند به یاری برنامهی «فلسفه برای کودکان» بشتابند و نیازهای آنان را پاسخ گویند؛ همچنین مشخص شد که همانندی­های بسیاری میان دیدگاه­های مرتضی خسرونژاد، ماریا نیکولایوا و برونو بتلهایم با یافته­های این تحقیق وجود دارد.
J.Farzanfar* Y.Ghaedi** M.Naghibzade*** A.Mahmoodnia****
Tehran Teacher Training University
This paper is a content analysis of several stories in order to show that the program of «philosophy for children» can benefit from existing stories to reach its main aim, that is, independence. It is concluded in this research that such works of fiction can help the program of «philosophy for children» very well answering its needs. In addition, the many similarities were identified among the many theories of Morteza Khosronejad, Maria Nikolajeva and Bruno Bettelheim with the findings of this research.
* PhD Candidate, Philosophy of Education. Email: farzanfar.javad@yahoo.com
** Assistant Professor, Philosophy of Education. Email: yahyaghaedi@yahoo.com
*** Professor, Philosophy. Email:-
****Assistant Professor, Philosophy of Education.Email:mahmoudnia@saba.tmu.ac.ir
https://jcls.shirazu.ac.ir/article_440_39e2a30561a1e745e59f34e5ac0c6df6.pdf
ادبیات کودک
استقلال
برنامهی فلسفه برای کودکان
داستان
Keyword: Childeren’s Literature
Independence
Philosophy for Children
Story
per
دانشگاه شیراز
مطالعات ادبیات کودک
2008-8647
0616-2783
2012-10-03
1
2
157
193
10.22099/jcls.2012.441
441
Research Paper
بررسی مهارتهای تفکّر انتقادی در داستانهای کودکان و نوجوانان
A Study of Critical Thinking Skills in Children's Fictions
مرتضی کوکبی
kokabi80@yahoo.com
1
عباس حری
2
لیلا مکتبی فرد
3
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه تهران
دانشگاه شهید چمران اهواز
پژوهشگران در این مقاله کوشیده­اند که در بررسی­ای مقدماتی ضمن شناسایی مهارت­های کلیدی در تفکّر انتقادی، پیوندی میان مؤلّفه­های تفکّر انتقادی و عناصر داستانی برقرار کنند و در تعدادی از داستان­های تألیفی که در ایران منتشر شده­اند، میزان وجود این مؤلّفه­ها را بسنجند. به این منظور، هفده مهارت کلیدی را که از آثار ریچارد پل استخراج شده­اند، فهرست کرده و پس از خواندن هر داستان مشخص شده که آیا مهارت یا مؤلّفه­ی یادشده در آن داستان وجود داشته است یا خیر و اگر وجود داشته، در کدام یک از عناصر داستان، دیده شده است. جامعه­ی مورد بررسی در این پژوهش 14 کتاب داستان تألیفی برای گروه سنی «ج» است که در فاصله سال­های (1342-1386) از سوی شورای کتاب کودک به عنوان آثار ویژه برای گروه­های سنی «ج» معرفی شده­اند در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. به نظر می­رسد دو داستان حقیقت و مرد دانا و ماهی سیاه کوچولو از نظر به­کارگیری مؤلّفههای تفکّر انتقادی در مرتبه­ی بهتری قرار دارند. ضعف عمده­ی داستان­ها در وجود راوی­های مداخله­گر، خالیبودن از درون­مایه­های طنز، استفادهی مطلوب نکردن از شگردهای داستانی برای خلق فضاهای متفاوت و تقویت دیدگاه­های گوناگون و.... بوده­ است. قوی­ترین مؤلّفه را در بیشتر داستان­ها میتوان پای­بندی به قابلیت­های استدلال اخلاقی دانست.
Kokabi* A. Horri**
Shahid Chamran University of Ahvaz Tehran University
Maktabifard***
Shahid Chamran University of Ahvaz
Abstract
Critical thinking as a way of thinking affects our attitudes and behaviors. It includes skills like the ability to describe the purpose, formulating the question, gathering relative data and criticizing them, adopting clear options toward different issues and judging based on evidence and reasonable documents leading to problem solving. Fiction plays an important role in enhancing the formation of the above skills in children by involving them in situations that might not be experienced in real daily life, also strengthening reading skills and comprehension. If the characters of children books think critically, they can be very effective on the readers through observative learning. In this research the writers have been trying to make a link between critical thinking and fictional elements in order to evaluate the existence of these components in Iranian children fictions. To validate the research, Richard Paul’s seventeen key skills have been selected and used in several stories to identify whether these skills have been considered in them or not. And if the skills have been existed, in which fiction elements have been observed. The research population is 14 children’s books (for ages 10-12) listed as the honored list in the Children’s Book Council of Iran (CBCI) from 1343 to 1385 (1964-2006). Apparently “The Reality and the Wise Man” (Haghighat va Marde Dana) and “the Tiny Black Fish” (Mahi Siahe Koochooloo) are on the top of the list of using the component of the critical thinking. The main weaknesses in the fictions are the existence of interfering narrators that weaken inferences and interpretation skill in readers, lack of humor, lack of new techniques to create new atmosphere, lack of effective characters to strengthen children’s intellectual skills, and themes deeply conforming to social norms and rules. The research showed that ethical reasoning abilities compared to other skills proved to be the strongest component.
* Professor, Library Science and Information. Email:kokabi80@yahoo.com
** Professor, Library Science and Information. Email:riwash@yahoo.com
***PhD Candidate, Library Science and Information. Email: royamaktabi@gmail.com
https://jcls.shirazu.ac.ir/article_441_b14c684f75d2b571a21c3ac73fdc1510.pdf
داستانهای کودک و نوجوان
مهارتهای تفکّر انتقادی
مؤلّفههای تفکّر انتقادی
Keywords: Children’s fictions
Critical thinking skills
Critical thinking components