per
دانشگاه شیراز
مطالعات ادبیات کودک
2008-8647
0616-2783
2012-10-17
3
2
1
24
10.22099/jcls.2012.551
551
Research Paper
بررسی محتوایی اشعار کودکانه ی پروین دولت آبادی بر قایق ابرها و گل بادام
Content Analysis of Parvin Dolatabadi’s Poems for Children, Bar Qayeq-e Abrha and Gol-e Badam (On the Boat of Clouds and Almond Blossoms)
زهرا استادزاده
1
ستاد گسترش زبان فارسی وایرانشناسی وزارت علوم
در این مقاله مجموعهیاشعار کودکانهی پروین دولتآبادی از کتاب بر قایق ابرها و گل بادام (مجموعه 284 شعر برای کودکان) بررسی و تحلیل محتوایی شده و مفاهیم گوناگون در آن مشخص گردیده است. مجموعهی مضامین موجود در شش محور اصلی خلاصه شده است: مضامین طبیعتگرایانه، مضامین سرگرمکننده و لذتبخش، مضامین سیاسی- اجتماعی، مضامین دینی، مضامین آموزشی- علمی و مضامینتربیتی- اخلاقی. فراوانی هر مضمون در اشعار این کتاب مشخص شده و سپس هر مضمون تحلیل و بر اساس معیارهای علمی به نقاط ضعف و قوت اشعار پرداخته شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که اشعار کودکانهی پروین دولتآبادی از جهت محتوایی چه وضعیتی دارد. با بررسی مفاهیم گوناگون روشن شد مهمترین مضمون اشعار کودکانهیدولتآبادی «امید» است که این مضمون با ترکیب عنصر «خیال» برجستهترین مشخصهی شعر او به شمار میرود. توانمندی دولتآبادی در درآمیختن زبان کودکانه با مفهوم دنیای کودکی است.
Ostadzadeh*
Academic Member in Persian Language and Literature Section, Center
of International Scientific Cooperation Ministry
of Science, Research & Technology
Abstract
In this paper Dolatabadi’s poems for children from her collection of poetry for children entitled Bar Qayeq-e Abrha and Gol-e Badam (284 poems) are analyzed. The themes used in her poetry are classified under six basic categories: “nature oriented”, “amusing and delightful”, “political-social”, “religious”, “pedagogical-scientific”, and “educational-ethical”. The number of each of these themes is specified, and then analyzed. The strength and weakness of the poems are discussed. In short, one would conclude that the most important theme in Dolatabadi’s poems for children is “hope” which is mixed with “imagination”. Her great artistry is in mixing the language of childhood with the world of childhood.
* Instructor of Teaching Persian to Speakers of other languages, Zahra.ostadzadeh@gmail.com
https://jcls.shirazu.ac.ir/article_551_80ab512c19d415f94d680aaf5d7e9851.pdf
امید
پروین دولتآبادی
خیال
شعر کودک
محتوا و مضمون شعری
Key words: Children's Poetry
hope
Imagination
Parvin Dolatabadi
Poetic theme
per
دانشگاه شیراز
مطالعات ادبیات کودک
2008-8647
0616-2783
2012-10-17
3
2
25
40
10.22099/jcls.2012.554
554
Research Paper
بررسی وضعیت جذابیت رابطکاربری گرافیکی وبسایتهای کودک و نوجوان در ایران
A Study of Graphic User Interface of Children’s and Teenagers’ Websites in Iran
زینب سلیمی
1
سعید غفاری
ghaffari130@yahoo.com
2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
دانشگاه پیام نور قم
پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت رابطکاربری گرافیکی وبسایتهای کودک و نوجوان در ایران انجام گرفته است و هدف از انجام آن کمک به کودکان، نوجوانان و کتابداران کودک و نوجوان برای گزینش وبسایتهای مناسب و همچنین یاری به طراحان جهت ایجاد اینگونه وبسایتها است. این پژوهشوضعیت بیست وبسایت فارسیزبان کودک و نوجوان را از نظر ویژگیهای ظاهری و فنی (رابطکاربری گرافیکی) با استفاده از یک سیاههی ارزیابی شامل شصت مؤلفه (معیار) بررسی میکند. یافتههای پژوهش نشان میدهد 5/65% از این مؤلفهها در وبسایتها رعایت شدهاند؛ همچنین روشن میشود از لحاظ رعایت معیارهای رابطکاربری گرافیکی، وبسایت «نونهال» با 5/49 امتیاز در رتبهی اول، وبسایتهای «رشد» و «صفربیست» با 5/44 امتیاز به طور مشترک در رتبهی دوم و وب سایت «کودکانه» با 43 امتیاز در رتبه سوم قرار گرفته است.
Z. Salimi* Ghaffari**
Islamic Azad University, Hamedan Branch
Abstract
The present study was conducted to investigate children’s and teenagers’ website graphic user interface (GUI) level. Its purpose is to help the Iranian children and teenagers to select suitable websites and also help designers to establish these websites. We have used a checklist with 60 criteria to investigate and analyze the graphic user interface of children's and teenagers' websites. The results of the study show that 65.5% of the criteria have been observed in these websites. Also “Nonahal” website with 49.5% is the first, “Roshd” and “Sefrbist” with 44.5% rank jointly the second, and “Koodakaneh” with 43% ranks the third.
* M.A. Student of Library Science & Information, salami.zeinab@gmail.com
** Assistant Prof. of Library Science & Information, ghaffari13@yahoo.com
https://jcls.shirazu.ac.ir/article_554_93064942cf3531b57ad12c7957a4c487.pdf
اینترنت
رابطکاربری گرافیکی
کودکان و نوجوانان
وب سایت
Keywords: Children and teenagers
Graphic user interface
Internet
Website
per
دانشگاه شیراز
مطالعات ادبیات کودک
2008-8647
0616-2783
2012-10-17
3
2
41
58
10.22099/jcls.2012.555
555
Research Paper
بررسی تصویر دشمنان ملّت در شعر کودکانهی نسیم شمال
A Study of Images of Enemies in Nasim Shomal's Poems for Children
محمود صادق زاده
sadeghzadeh@iauyazd.ac.ir
1
طاهره تقوی
2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
یکی از ابعاد مهم عصر مشروطه، پیدایش ادبیات سیاسی و شعر مردمیست. شاعران فراوانی در مقابل گروه اندکی که هنوز شعر بازگشتی میسرودند، به زبان مردم و برای آنان شعر سرودند و همآوا با مشروطهخواهان، فریاد آزادی و نفرت از بیگانه و هرآنچه نابرابریست را، سر دادند. دراینمیان، اشرفالدین حسینیقزوینی (1247-1313ش.)، معروف به «نسیم شمال»، زبان مردم کوچه و بازار، لحن عامیانه، طنزآمیز و بیپروا را در اشعار خود بهکار گرفت، او در مجموعهای به نام گلزار ادبی، به کودکان در جایگاه بخش مهمی از مخاطبان خود نگریست و اشعاری به زبان آنان و برای آنان گفت. این مجموعه شامل سیوسه قطعه شعر با فرم مثنوی به زبانی دلنشین و لحنی طنزآمیز است. ازاینرو، نسیم شمال را میتوان یکی از بنیانگذاران شعرکودکان بهشمار آورد. او از جمله شاعرانیست که در مبارزه با جهل و استبداد و استعمار روس و انگلیس و نیز بیداری افکار عمومی، در راستای طرد هرگونه ظلم و تعدی، نقش بسزایی داشته است. دشمنان ملت از دیدگاه او، خرافه و جهل، بیگانگان، حکام زر و زور و تزویر داخلیاند. در این مقاله کوشش میشود به تجزیهوتحلیل دیوان، بهویژه اشعار کودکانهی (کودکمخاطب و کودکپسند) نسیم شمال و بیان نمونههایی به بررسی چگونگی تصویرسازی وی از دشمنان پرداخته شود.
Sadeghzdeh* T. Taqavi Shavazi**
Islamic Azad University, Yazd Branch
Abstract
One of the important aspects of the era of Constitution is the emergence of political literature and poetry. In contrast to the few poets who still persevered in the school of Return to Classics, many poets composed poetry in the language of the common people mingling their voices with the constitutionalists to show their love of freedom and hatred of foreigners and whatever was considered foreign. Ashraf al-Din Hosseini Qazvini (1313-1274 AS), known as “Nasim Shomal”, considered children as an important part of his addressees and wrote for them in a collection entitled Golzar Adabi (Literary Flower Garden) which includes 33 poems in rhyming couplets with a sweet and satirical diction. Therefore, Nasim Shomal can be considered as one of the founders of poetry for children. He is one of the poets who had an important role in opposing ignorance, autocracy, Russian and British colonialism thus enlightening the public to reject any injustice and oppression. To him, enemies of the country are superstition and ignorance, foreigners, and those who rule with the help of gold, oppression and deceit. This study analyzes Nasim Shomal's collection of poetry and specifically his poetry addressed to children in which he presents poetical imagery of the enemy.
* Assistant Prof. of Persian Language and Literature, msz_ 41@ yahoo. com
** M. A. Student of Persian Language and Literature, Tahere taghavi13@yahoo.com
https://jcls.shirazu.ac.ir/article_555_9cd5e1eda73db953c92f61e93046cff6.pdf
ادبیات کودک
اشعار کودکانه
دشمنان ملت
شعر طنزآمیز مشروطه
گلزار ادبی
نسیم شمال
Key words: Childlike Poems
Enemies of Country
Golzar Adabi
Nasim Shomal
Satirical Poetry of Constitution
per
دانشگاه شیراز
مطالعات ادبیات کودک
2008-8647
0616-2783
2013-03-03
3
2
59
74
10.22099/jcls.2013.1116
1116
Research Paper
کودکانه ها در کاریکلماتورهای پرویز شاپور
Childlike Images in Parviz Shapour΄s Cari-kalamaturs
علی صفایی
1
لیلا درویش علی پور آستانه
2
دانشگاه گیلان
دانشگاه گیلان
پرویز شاپور- پدر کاریکلماتور ایران- از معدود چهرههایی است که توانست در دو حوزهی طنز کلامی و ترسیمی، تصاویری شاعرانه، طنزآمیز و کودکانه بیافریند و همزیستی مسالمتآمیزی بین خود با طبیعت و اشیاء بیجان برقرار کند که اغلب صورتی فانتزی، شیطنتآمیز و کودکانه دارد. در هشت کتاب او با عنوان قلبم را با قلبت میزان میکنم، این کودکانهها به شش صورت و اغلب با زیرساختی فانتزی دیده میشوند که عبارتند از: ۱. همذاتپنداری؛ ۲. بازیها؛ ۳. شیطنتها؛ ۴. استدلالهای کودکانه؛ ۵. آرزوهای کودکانه؛ ۶. تصاویر کاریکاتوری کودکانه. افزون بر این، سیر کودکانهها در هشتکتاب شاپور سیری نزولی است؛ اما هیچگاه ترک نمیشود. از میان کودکانههایش، همذاتپنداری بیشتر غلبه دارد. مقالهی حاضر در نظر دارد با تحلیل محتوایی، از نوع استقرای تام، مجموعهی هشتکتاب شاپور بررسی کند و ضمن معرفی کوتاه شاپور و فضای کودکانههایش، به ارتباط مثلثی شاپور با کودک، متن کودکانه و فن کودکانهنویسی او بپردازد.
Safaei* L. Darvishalipour Astaneh**
Guilan University
Abstract
Parviz Shapour (1302 -78) the father of Iran΄s Cari-kalamaturs (a portmanteau word consisting of caricature and kalame, word in Persian—usually a one line satirical sentence in Persian) is one of the few people who have who created childlike, satirical imagery, in prose as well as in drawing thus bridging the gap between himself, nature and still life in a mostly fantastic, clever and childlike way. In his book entitled, I Will Synchronize my Heart with Yours, he uses these childlike expressions within a fantastical structure in six different ways: 1) empathy, 2) games, 3) humor, 4) childish logic, 5) wishes, 6) childlike Caricatures. These childlike images tend to decrease in his works but they never end; empathy is the dominant technique. This paper is a descriptive study of his collection of six books and analyzes the triangle of Shapour's connection with the child, childlike texts and childlike techniques of writing.
* Assistant Prof. of Persian Language & Literature, Safaiy@Gmail.com
** M. A. Student of Persian Language & Literature, Ldarvishalipur@yahoo.com
https://jcls.shirazu.ac.ir/article_1116_b82dde1d6812d13bce215533b1f21c14.pdf
پرویز شاپور
فانتزی
کاریکلماتور
کودک
Key words: Cari-kalamatur
child
fantasy
Parviz Shapour.
per
دانشگاه شیراز
مطالعات ادبیات کودک
2008-8647
0616-2783
2012-10-17
3
2
75
90
10.22099/jcls.2012.550
550
Research Paper
مفهوم خوانایی در ترجمه ی ادبیات کودکان و نوجوانان و شیوه ی ارزیابی آن
Text Readability in Translating Children’s Literature and its Evaluation
محمدحسین قرشی
1
سیروان امین زاده
2
دانشگاه بیرجند
دانشگاه بیرجند
در این تحقیق دربارهی پدیدهی خوانایی متن و نحوهی ارزیابی و ترجمهی آن در ادبیات کودکان بحث میشود. برخی ابهامات و سوءتعبیرات موجود دربارهی خوانایی متن و ارزیابی آن در ادبیات کودکان مطرح و برای رفع آنها و روشن کردن مسأله تلاش میشود. همچنین، نگارندگان شیوهای ترکیبی را برای ارزیابی سطح خوانایی متن پیشنهاد میکنند و به منظور نشان دادن اعتبار این شیوه، مطالعهای موردی ارائه میکنند که از این مدل استفاده کرده است.
H. Ghorashi* S. Aminzadeh**
Birjand University
Abstract
In this study, the phenomenon of readability and its evaluation in the domain of children`s literature and translation will be discussed. Some ambiguities and misunderstandings regarding readability are cleared. After presenting some definitions of children’s literature and its translation, readability and different ways of its evaluation, a new eclectic model will be used by the authors to evaluate readability. In order to show the reliability of this model, the authors present a case study in which this model is applied.
* Assistant Prof. of General Linguistics, mhghorashi@yahoo.com
** M. A. in Translation Studies, jhiva6s3000@gmail.com
https://jcls.shirazu.ac.ir/article_550_500d8315e09b258155ccf8d13e2631c0.pdf
ادبیات کودکان
ترجمهی ادبیات کودکان
سطح خوانایی
سنجش خوانایی
Key Words: Children`s Literature
Children’s Literature Translation
Readability Evaluation
text readability
per
دانشگاه شیراز
مطالعات ادبیات کودک
2008-8647
0616-2783
2012-10-17
3
2
91
114
10.22099/jcls.2012.553
553
Research Paper
بررسی تطبیقی ساختار و درون مایهی لالاییهای فارسی و عربی
A Comparative Analysis of Structure and Themes of Persian and Arabic Lullabies
حسین کیانی
1
سعیده حسن شاهی
2
دانشگاه شیراز
دانشگاه شیراز
لالایی ­ها نخستین پیمان آهنگین و شاعرانه میان مادر و کودک است که طیف­های گوناگون از آرزوها، گلایه­ها، و نیایش­های مادرانه را درخود دارد و سینه به سینه از نسل­های گذشته به امروز رسیده است. با وجود گذشت زمان این نوع ادبی تازگی خود را حفظ کرده، به گونه­ای که هیچ نوع ادبی دیگر نتوانسته جایگزین آن شود. ویژگی دیگر لالایی­ این است که در همه­ی ادبیات­ها یافت می­شود و مخصوص ادبیات کشوری خاص نیست، از آن­جا که ادبیات تطبیقی میدانی گسترده­ برای کشف روابط پنهان میان ادبیات ملل گوناگون است؛ این مقاله برآن است تا لالایی­های فارسی و عربی را مورد بررسی تطبیقی قرار دهد و به مهم­ترین پیوندهای میان لالایی­ها در هر دو ادبیات اشاره کند. پژوهش صورت گرفته نشان می­دهد که ایجاد آرامش با تکرار مداوم ریتم­های خوشایند واگوکردن آرزوها و دردها و رنج­های مادران، زبانآموزی، اجتماعی کردن کودک و آموزش مفاهیم ارزشی جامعه، از مهم­ترین عناصر پیوند بین لالایی­ها در ادبیات فارسی و عربی است، همچنین در هر دوی این لالایی­ها اثر طبیعت به خوبی آشکار است و طبیعت متمایز این دو سرزمین رنگ و بوی متفاوتی به این ترانهها بخشیده و نیز باورهای دینی مشترک پیوندی ناگسستنی میان آن­ها ایجاد کرده است.
Kiyani* S. Hasanshahi**
Shiraz University
Abstract
Lullabies are the earliest poetic and rhythmic ways of connection between mother and child comprising an extensive range of mother's hopes, complaints and prayers inherited from previous generations. This type of literature has survived the passage of time in a way that no other literary form could replace it. Another characteristic of the lullabies is that they are not unique to any specific literature and exist in every literature. As such, they have similar structures and thematic characteristics. Comparative literature opens up a wide range of hidden relationships between literatures of different nations; this research aims at studying Persian and Arabic lullabies on the basis of American school of comparative literature. Hence, after an introduction to the topic and presenting the objectives and significance of the study, the theoretical framework is explained and then the structure and theme of the lullabies are compared in the two literatures. The study has indicated that establishing peace and calm through continuous repetition of the pleasant rhythms, reflecting mothers' wishes, pains and sorrows, language learning, socializing of the child and teaching society's values are among the most important similar components in Persian and Arabic lullabies. In both of these lullabies, the trace of nature is greatly felt; however, their different natures have made the two lullabies differ in some ways as well. Finally, common religious values have brought about an unbreakable tie between the two.
* Assistant Prof. of Arabic Language & Literature, hkyanee@yahoo.com
** M.A. Student of Arabic Language & Literature, sarahasanshahi@yahoo.com
https://jcls.shirazu.ac.ir/article_553_d380e80cbb9c7309e90af64fd26665d3.pdf
ادبیات تطبیقی
ادبیات کودک
لالایی فارسی و عربی
ساختار
درونمایه
Keywords: Arabic lullabies
Children's Literature
comparative literature
Persian and Structure
theme
per
دانشگاه شیراز
مطالعات ادبیات کودک
2008-8647
0616-2783
2012-10-17
3
2
115
139
10.22099/jcls.2012.549
549
Research Paper
بررسی تصاویر (ایماژهای) شاعرانه در اشعار نوجوان بیوک ملکی
Imagery in Biouk Maleki's Poetry for Young Adults
آزاده نجفیان
1
دانشگاه شیراز
«تصویر» واژهای نوظهور با پیشینهای کهن در ادبیات فارسی است. در مبحث معانی و بیان به طور ضمنی به این واژه اشاره شده و در علم بلاغت از آن به «صور خیال» تعبیر شدهاست. بیوک ملکی یکی از شاعران نامآشنای حوزهی ادبیات کودک و نوجوان است که تاکنون بیش از هفت مجموعهی شعر از او برای نوجوانان به چاپ رسیده است. هدف این مقاله، بررسی جایگاه تصویر در اشعار نوجوان بیوک ملکی است. روش این پژوهش، کتابخانهای و به شیوهی تحلیل محتواست. آثار بررسی شده عبارتند از: بر بال رنگینکمان، پشت یک لبخند، از هوای صبح، کوچهی دریچهها، در پیادهرو و بیا بگیر سیب را. در این نوشتار نخست عوامل تصویرساز در اشعار بررسی شدهاند، سپس به تحلیل تصاویر و بررسی موضوعات پرکاربردِ استفادهشده در اشعار، پرداخته شدهاست. ملکی برای تصویرسازی بیش از هر فنی از تشخیص و تشبیه استفاده میکند و طبیعت، خواه شهری و خواه روستایی، رکن اصلی و مایهی الهام آفرینشِ تصاویر شعری اوست که این موضوع مهمترین دلیل زندهبودن و پویایی اشعار شاعر به شمار میآید.
Najafian*
Shiraz University
Abstract
Image is a new term with an ancient background in Persian literature as in rhetoric there is a reference to imagery. Biouk Maleki is one of the famous poets in the field of children literature who has published seven collections of his poetry till now. This study is an analysis of imagery in six collections of his poetry. The elements that make imagery are discussed and then the most frequent images in his poetry are analyzed. In order to make images, Maleki uses personification and simile more than other techniques in constructing imageries; nature is the major imagery that he uses in his poetry.
* M.A. Student of Persian Language & Literature, Azade.najafian@gmail.com
https://jcls.shirazu.ac.ir/article_549_06b85a708796fce875d15a6e390b7fb5.pdf
بیوک ملکی
تصویر
شعر نوجوان
صورخیال
Key Words: Biouk Maleki
children’s poetry
image
Imagery