per
دانشگاه شیراز
مطالعات ادبیات کودک
2008-8647
0616-2783
2014-01-21
4
2
1
18
10.22099/jcls.2014.1627
1627
Research Paper
اقتباس مفهومی و نگارشی از شاهنامه در ادبیّات کودک و نوجوان
Conceptual Adaptation of Shahnameh in Children's Literature
مریم جلالی
jalali_1387@yahoo.com
1
مهدخت پورخالقی چترودی
2
دانشگاه شهید بهشتی تهران
دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده امروزه عملکردهای فرهنگی سبب شده است که قلمرو ادبیّات کودک و نوجوان به سوی متون کهن ادبی کشیده شود. در این میان شاهنامهی فردوسی، شاهکار کلاسیک زبان فارسی به عنوان پرکاربردترین متن ادبی کهن، وارد محدودهی ادبیّات رسمی کودکان و نوجوانان ایران شده است. در این مقاله ضمن معرّفی انواع اقتباس مفهومی و نگارشی از شاهنامه در ادبیّات کودک و نوجوان، چگونگی کاربردهای آن نیز بررسی شده است. این تحقیق نشان میدهد که بخش قابل ملاحظهای از اقتباسهای محتوایی در ادبیّات کودک و نوجوان، از نوع اقتباس بسته است و بازآفرینی، تلخیص، بازنگری و گزیدهنویسی در انواع اقتباس محتوایی از شاهنامه، کاربرد کمتری دارد. در انواع اقتباس نگارشی از شاهنامه نیز پنج نوع، اقتباس معرّفی شده است که در این شیوه، بهترین و سادهترین کاربرد، اقتباس از نظم به نثر است.
Jalali*
Shahid Beheshti Unitersity of Tehran
Pourkhaleghi**
Ferdowsi University of Mashhad
Abstract
In recent times, cultural practices have led children's literature into the domain of classical literature. Shahnameh as the most widely used classical masterpiece of Persian language has been introduced to Iranian children's literature. This paper discusses different adaptations of this classical epic for children and adolescents. This research shows that there are many varied and different types; however, the vast majority of adaptations are rewritings of the text. Reproductions, abridgment, revision and selective writing of the text of Shahnameh are not that frequent in comparison to other types. It is argued that adaption from verse to prose is the best and the easiest to do.
* Assistant Prof. of Persian Language and Literature, jalali_1387@yahoo.com
** Prof. of Persian Language and Literature, Dandritic2001@yahoo.com
https://jcls.shirazu.ac.ir/article_1627_a5255028aa5b9c3a071dc58acf64487c.pdf
ادبیّات
اقتباس نگارشی
اقتباس مفهومی
شاهنامه
کودک و نوجوان
Key Words: Children’s Literature
Conceptual Adaptation
Shahnameh.
per
دانشگاه شیراز
مطالعات ادبیات کودک
2008-8647
0616-2783
2014-01-21
4
2
19
52
10.22099/jcls.2014.1146
1146
Research Paper
غزالهی خورشید: نگاهی به نظریه و دنیای متن، همراه با دیگرخوانیِ قصهی «خورشید توی آسمان و خورشید توی دل من»
Ghazaleh/Gazelle of the Sun,An Overview of Theory and the World of Text With Other-readings of “The Sun in the Sky and the Sun in my Stomach”
داود خزایی
1
مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز/دانشگاه اسنابروگ آلمان
چکیده هدف این جستار، دیگرخوانیِ یکی از کتاب­های مجموعه­ی­ 10 جلدی داستان­های فکری، 10 جلدی نوشته­ی مرتضی خسرونژاد و نشاندادنِ توانِ دیگرخوانی در بررسیِ آثار ادبیات کودک و آشکار کردنِ ارزش­هایِ ادبی موجود در اثر بررسیده است. برای دستیابی به این هدف، پس از مروری کوتاه بر پیشینه، معنا و کارکردِ نظریه­ی ادبی، به افسون­وارگی و لغزندگیِ موقعیتِ نقد و نظریه­ی ادبیات کودک نیز به اهمیتِ دیگرخوانی در خویش­بنیان­فکنیِ فلسفیِ کار «نظریه­سازان»، میپردازیم. آنگاه برای نشان دادن کاربرد نظریه در عمل، که همان رسیدن به خوانش انتقادی است، از روش پیشنهادی رادریک مگیلیس، یعنی گلچین روش­ها بهره می­گیریم. نخست از دیدگاه اسطورهای/کهنالگویی (و در همان حال با تأکید بر مفهوم­های نسبیت و تمرکززدایی) به قصه­ی «خورشید توی آسمان و خورشید توی دل من» که به شناختِ دو مفهومِ بنیادیِ تمرکززدایی و زمان میپردازد، مینگریم. سپس با نگاه به نظریه­ی بینامتنیت می­کوشیم از زاویه­ای دیگر این قصهی فلسفی- ادبی را بررسیم و چراییِ و چه­سانیِ لذّت­آوری­اش را واکاویم. برآیندِ کار دستیابی به طیف­های معناییِ گونا­گون در اثر نگاه به متن از چشماندازهای چند نظریه و آگاهی بر لغزنده بودن معناسازی و معنایابی در ادبیات است.
Khazaie*
Shiraz University Centre for Children’s Literature Studies
Abstract
This article first presents a brief review of the history, meaning, and function of literary theory, and then proceeds to elaborate on the charming and slippery stance of children’s literature theory and criticism. The impact of “reading other ways” on the philosophical self-deconstruction of theory constructors’ practices is also dealt with. To illustrate the application of theory in practice, i.e., to reach a critical reading based on Roderick McGillis’ eclectic approach that encompasses best methodologies, the story of “The Sun in the Sky and the Sun in my Stomach” written by Morteza Khosronejad which deals with understanding the essential concepts of decentration and time is initially inspected from a mythological/archetypal perspective with a focus on the concepts of relativity and decentration. Taking intertexuality theory into account, the researcher attempts to explore this philosophical-literary story from other angles to reveal the reason and the way it appeals to the reader’s interest. The outcome is reaching a spectrum of diverse meanings accomplished by analyzing the text through perspectives of different theories.
* Ph.D student of English Language and Literature, Osnabrück University of Germany, dkhazaie@hotmail.com
https://jcls.shirazu.ac.ir/article_1146_ba47df8f45abcd59e932674a6bbea8ed.pdf
بینامتنیت
تمرکززدایی
خورشید توی آسمان و خورشید توی دل من
دیدگاه اسطورهای/ کهنالگویی
دیگرخوانی
زمان
مرتضی خسرونژاد
نسبیت
نظریهی ادبی
Key words: decentration
intertexuality
The Sun in the Sky and the Sun in my Stomach
mythological/archetypal perspective
reading other ways
Time
Morteza Khosronejad
Relativity
literary theory
per
دانشگاه شیراز
مطالعات ادبیات کودک
2008-8647
0616-2783
2014-01-21
4
2
53
82
10.22099/jcls.2014.1149
1149
Research Paper
انواع ترانه های کودکان (مطالعهی موردی: طبقهبندی نظم شفاهی کودکان خراسان)
A Classification of Children’s Oral Poetry of Khorasan, Iran
جواد رسولی
1
دانشگاه فرهنگیان مشهد
چکیده گفتار پیش رو، گزارشی از پژوهشی میدانی است که به منظور گشودن راهی برای شناخت و بررسی دقیقتر ترانههای فولکلوریک کودکان صورت گرفته است. پژوهشگر پس از گردآوری ترانهها، شعروارهها و درمجموع، تمام متنهای موزون و منظوم شفاهی رایج در بین کودکان و نیز آنچه والدین برای آنها میخوانند، به تقسیمبندی دقیق آنها پرداختهاست. این تقسیمبندی که برای اولین بار در این حوزه و در زبان فارسی ارائه شده، اختصاصاً دربارهی متنهای منظوم فولکلوریک کودکان فارسیزبان خراسان و براساس محتوا وکاربرد آنهاست. کلیات این تقسیمبندی چنین است:1. متنهای منظوم شفاهی بدون بازی کودکان؛1-1 . متنهای منظومی که بزرگترها برای کودکان میخوانند؛ 1-2 . متنهای منظومی که کودکان خودشان میخوانند.2. متنهای منظوم شفاهی در بازی کودکان؛2-1. متنهای منظوم یارگیری؛ 2-2. متنهای منظوم بازی؛ 2-3. متنهای منظوم پیرامون بازی. پژوهش حاضر میتواند شیوهای علمی برای تقسیمبندی دیگرحوزههای ادبیات شفاهی کودکان باشد.
Rasuli*
Farhangian Univeristy of Mashhad
Abstract
Songs, rhythmic and poetic texts which are commonly used by the children living in Khorasan province along with those songs and poems recited to them by their parents (in the realm of oral literature--folklore), require a thorough and scientific classification. The present study has undertaken to offer such a classification based on the application of each text type. These texts are classified into two groups: oral poetic texts without any games. This group consists of poetic texts that adults read for children and poetics texts read by children themselves. The second group are oral poetic texts used in children’s games which consist of: 1) poetic texts used for selecting teammates; 2) poetic texts used in games; 3) poetic texts about the games. The classification methodology used in this study can be adopted as a model for classifying other aspects of the children’s oral literature.
* Ph.D. of Language and Literature - Folklore, Academy of Sciences, Dr.javad.rasooli@gmail.com
https://jcls.shirazu.ac.ir/article_1149_7ec68db0d47c5f1f00c8f40ea1c51685.pdf
ترانههای کودکان
طبقهبندی ترانههای کودکان
فولکلور
کودکان خراسان
نظم شفاهی
Key words: Children’s oral poetry
Khorasan
classification of oral poetry
folklore
per
دانشگاه شیراز
مطالعات ادبیات کودک
2008-8647
0616-2783
2014-01-21
4
2
83
104
10.22099/jcls.2014.1147
1147
Research Paper
مقایسهی سیمرغ منطقالطیر عطار با آلیس در آن سوی آینهی کارول بر اساس نظریهی تقارن آینهای
A Comparative Study of Alice Through the Looking Glass and Matiq al-Tayr
مسعود روحانی
1
لیلا غلام پور
2
دانشگاه مازندران
دانشگاه مازندران
چکیده منطق­الطیر عطار و آلیس در آن سوی آینه­ی کارول از آثار معروف و مشهور جهانی هستند. این مقاله در پی تحلیل­ مقایسه­ای سی­مرغ و سیمرغ، قهرمانان داستان تمثیلی منطق­الطیر عطار با کتاب تخیلی کودکان؛ یعنی آلیس در آن سوی آینه است تا بدینترتیب، خوانش جدیدی از سیمرغ و سی­مرغ منطق­الطیر ارائه دهد. روش پژوهش تحلیل محتوا است. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که هر دو اثر با وجود اختلاف در جزئیات حوادث داستان، در کلیات، بر اصولی مشابه استوار هستند. وجود بن­مایه­های مشترک چون خواب و آینه و تأثیر آن­ها در نتیجه­ی داستان منطق­الطیر، بیانگر درک و تجربه­ی شهودی عطار است که از واقعیتی دور از دسترس و خارج از زمان و مکان است، بر قلب عارف فرا تابیده می­شود. این شباهت­ها و استناد کاکو به آن سوی آینه­ی کارول در تأیید تقارن آینه­ای، چنین به نظر می­رسد که این اثر ادبی مانند آن سوی آینه با تقارن آینه­ای جهان در علم فیزیک قابل مقایسه باشد. بر این اساس، هریک از سیمرغهای منطقالطیر می­توانند تقارن آینه­ای یکدیگر باشند که در ابعاد دیگر هستی؛ یعنی در عالم رویا به وقوع پیوسته است. این مقایسه سبب خوانش تازه و درک و دریافت بهتر خوانندگان این اثر ادبی می­گردد.
Ruhani* L. Gholampour**
Mazandaran University Islamic Azad University, Roudhen Brench
Abstract
This article seeks to compare and analyze si murgh (30 birds) and Simurgh (phoenix), heroes of Attar Matiq al-Tayr’s allegorical stories, with Alice Through the Looking Glass in order to give a new reading of Simurgh and si murgh in Matiq al-Tayr. Despite differences in the details of the story, they are based on the same principles. There are similar motifs like mirror and dreams in these two stories which in Matiq al-Tayr lead to understanding and intuition of Attar of a reality beyond time and place experienced by the mystic. Thus it seems that each of the thirty birds of Matiq al-Tayr can be considered as living in the parallel world of a dream just as Kaku refers to Alice Through the Looking Glass in order to define parallel worlds in physics.
* Associate Prof. of Persian Language and Literature, ruhani46@yahoo.com
** Ph.D. Student of Language and Literature, lailagholampour@gmail.com
https://jcls.shirazu.ac.ir/article_1147_1f7b1c01585de191da02518c102e7f89.pdf
آلیس
آن سوی آینه
تقارن آینهای جهان
سیمرغ
عطار
منطقالطیر
Key words: Parallel Worlds
Alice Through the Looking Glass
Matiq al-Tayr
Simurgh
Attar
per
دانشگاه شیراز
مطالعات ادبیات کودک
2008-8647
0616-2783
2014-01-21
4
2
105
126
10.22099/jcls.2014.1150
1150
Research Paper
ساخت بازیهای رایانهای براساس قصههای بلند عامیانهی ایرانی (با تکیه بر داستان قهرمان قاتل)
Making Computer games based on long Iranian folk tales (Case Study of Qahraman e Qatel, The killer Hero)
زهراسادات طاهری قلعه نو
1
حسن ذوالفقاری
2
بهادر باقری
3
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه خوارزمی
چکیده بخش عظیمی از ادبیات داستانی ایران که ادبیات حماسی، تعلیمی، عرفانی و عامیانه را در بر میگیرد؛ حکمتها و معارف کمنظیری دارد. این گنجینهی غنی، متناسب با مخاطبان گوناگون قابلیت بازآفرینی در قالبهای هنری نوین، از جمله فیلم، نمایش، انیمیشن و بازیهای رایانهای را دارد. ساخت چنین بازیهایی هم نسل امروز را با ادبیات کلاسیک و عامیانهی فارسی آشنا میکند و هم ویژگی سرگرمکنندگی آن ارزشهای اخلاقی و انسانی را به مخاطبان و کاربران آن انتقال خواهد داد. این مقاله، بر آن است تا ضمن طرح مباحثی دربارهی بازیهای رایانهای و اهمیت آن و در عین حال آسیبشناسی مختصر نمونههای رایج آن، با معرّفی داستان عامیانهی قهرمان قاتل در جایگاه یکی از نمونههای زیبا و جذاب اینگونه متون داستانی، قابلیّت ذاتی این آثار را از نظر شخصیتپردازی (با داشتن شخصیتهایی بسیار متنوع مانند (عیاران، پریان، دیوان و جانوران عجیب و غریب)، صحنهپردازی (باغ ارم، دریای محیط، خندقها، برج و باروها و عواملی چون صداها، دود و تاریکی و گرد و غبار)، تنوّع مراحل کنشهای داستانی، زمان و مکانهای شگفت و جذاب، ابزارهای جنگی(سپر، گرز، عمود خاراشکن و تیغ غم غم)، گفتوگو و تعلیق داستانی، ویژگیهای مختلف فانتزی و چند مرحلهای یا اپیزودی بودن صحنهها را برای بازتولید به شکل بازیهای رایانهای نشان دهد. برای نگارش این مقاله، نسخهی چاپ سنگی قهرمان قاتل تهیه و موردخوانش قرار گرفت و زوایای گوناگون متن و عناصر داستانی آن تحلیل شد و در آخر جنبههایی از داستان که قابلیت نگارش به صورت بازینامه داشت استخراج و از نو بازآفرینی شد.
Taheri Ghal-e Now* H. Zolfaghari**
Kharazmi University Tarbiat Modarres University
Bagheri***
Kharazmi University
Abstract
Computer games have an important role in children’s and teenagers’ leisure time all over the world. Since producers and directors of such games are mostly American and European, these games contain ethical and cultural values most of which are not compatible with ours. Thus producing computer games based on our culture and values for our young population is an undeniable necessity. A large part of Iranian literature including epic, didactic, mystical and folkloric texts have a remarkable potential to be used in films, theatre, animation and computer games. Thus Iranian youth will become familiar with their rich heritage of classical masterpieces and folklore. This paper discusses computer games and their importance, advantages and disadvantages, and introduces one interesting sample of a game, Qahraman e Qatel, (The Killer Hero). This game is based on an Iranian folk tale; its narrative technique, characterization, setting, sound effects, various actions, fantastic scenery, weapons, dialogues, suspense and episodic scenes show how effectively such classical stories can be turned into computer games.
* MA in Persian language & literature, zahrataheri23@gmail.com
** Assistant Professor of Persian language & literature, zolfagari_hasan@yahoo.com
*** Assistant Professor of Persian language & literature, bagheri1385@yahoo.com
https://jcls.shirazu.ac.ir/article_1150_3c4c9d5cab3a08fa870b6d1505561394.pdf
ادبیات داستانی
بازیهای رایانهای
داستانهای عامیانه
قهرمان قاتل
Key words: fiction
folk tales
Qahraman e Qatel
computer games.
per
دانشگاه شیراز
مطالعات ادبیات کودک
2008-8647
0616-2783
2014-01-21
4
2
127
148
10.22099/jcls.2014.1148
1148
Research Paper
بررسی واژگان خوانداری کودکان دبستانی و مقایسهی آنها با واژگان نوشتاری آنان
A Study of Reading Vocabulary for Primary School Children in Iran Based on Story Books Published During 1380-81 and Comparing them with their Written Vocabulary
مرتضی کوکبی
kokabi80@yahoo.com
1
زهره چراغی
2
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه شهید چمران اهواز
وجود کتاب مناسب و درخور ویژگی­های کودک، در ایجاد انگیزه و عادت مطالعه بسیار مؤثر است. کتاب کودک و نوجوان هم از نظر موضوع و هم از نظر سبک نگارش، نباید از محدودهی توانایی­های ذهنی او فراتر باشد. اگر واژگان به کار رفته در متن کتاب در حد توانایی­ها و قابلیت­های زبانی کودک نباشد، در انتقال مفاهیم و تجارب به کودک موفق نخواهد بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی و استخراج واژگان پایهی خوانداری کودکان دبستانی، و سپس مقایسهی این واژگان با واژگان نوشتاری کودکان دبستانی انجام گرفته است. این پژوهش از نوع اکتشافی و مقیاس به کار رفته در آن، مقیاس اسمی است. جامعهی مورد بررسی شامل مجموعة کتاب­های داستانی کودکان دبستانی (شامل گروههای سنی «ب»، «ج» و «ب و ج») است که از سوی شورای کتاب کودک مناسب تشخیص داده شدهاند. ابزار اجرای این پژوهش نرم­افزاری است که به زبان برنامه­نویسی دلفی و مطابق با سؤالات و ویژگیهای خاص این پژوهش طراحی شده است. در این پژوهش 162650 صورت زبانی و 6155 واژه به دست آمده و در نهایت 1602 واژه به عنوان واژگان پایهی خوانداری معرفی شده است. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که هم­خوانی واژگان خوانداری و نوشتاری در زیرگروه­های فعل ساده، عناصر طبیعی و اندام و رنگ، «زیاد» و در زیرگروه­های واژگان علمی، دین، ورزش، شهرها، اصطلاحات و مصدر، «خیلی کم» و در دیگر زیرگروه­ها «کم» بوده است. همچنین بر اساس یافته­های پژوهش، در مجموع هم­خوانی و مطابقت واژگان خوانداری و نوشتاری این گروه سنی «کم» بوده است.
Kokabi* Z. Cheraghi**
Chamran University of Ahvaz
Abstract
The purpose of the present research is to identify and analyze reading vocabulary of primary school children in Iran based on a corpus of story books published during 1380-81, as well as the comparison of this vocabulary with students’ written vocabulary. The research is of exploratory nature and the scale used is nominal. The statistical population consists of story books considered suitable by the Children’s Book Council for age groups a, b, and a and b. The research was conducted using Delphi software, and designed in accordance with research questions and specifications. 162650 language forms were collected of which 1702 words were introduced as basic reading vocabulary. Research findings indicate that the compatibility between reading and writing vocabulary in sub-groups of simple verb, natural elements, body and color has been “much”; in sub-groups of scientific, religious, sport, cities, and idiomatic words as well as infinitives has been “very little”; and in other sub-groups has been “little”. Results also indicated that in general the compatibility of reading and writing vocabulary for these age groups has been “little”.
*Professor of Knowledge and Information Science ,kokabi80@yahoo.com
** PH. D. Student of Knowledge and Information Science Z.cheraghi58@yahoo.com
https://jcls.shirazu.ac.ir/article_1148_085f8094723585a2f14a1d8889445e70.pdf
بسامد واژگان
صورتهای زبانی
واژگان پایه
واژگان نوشتاری
واژگان خوانداری
کودکان دبستانی
Key words: reading vocabulary
primary school children
basic vocabulary
word frequency
language forms
per
دانشگاه شیراز
مطالعات ادبیات کودک
2008-8647
0616-2783
2014-01-21
4
2
149
174
10.22099/jcls.2014.1145
1145
Research Paper
بازخوانی قصههای کودکان بر مبنای مولفهی طرحواره در رویکردِ شناختی
Re-reading of Children's Tales Based on Schema Component in Cognitive Theory
علیرضا نیکویی
1
شراره باباشکوری
2
دانشگاه گیلان
دانشگاه گیلان
چکیده قصه­های کودکان عموماً در صورت و روایت، ساده و قابل دریافت و در زیرساخت، غنی و سرشار از نکات شناختی- عاطفی و توانمایگیِ تأویلیاند. این قصه­ها گرچه در مقام ارتباط (فرم، روایت و زبان) به راحتی با مخاطب خود رابطه برقرار میکنند؛ در مقام کارکردهای پنهان و پیچیده، واجد شبکهی عظیم و گسترده­ای از مفاهیم، الگوها، طرحواره­های شناختی هستند بیان غیر مستقیم قصهها، ناخودآگاه کودک را مخاطب قرار میدهد و از رهگذر شناخت و تغییر«طرحواره­های» منفی و ناسازگار و جایگزین کردن آن­ها با طرحواره­های مثبت و درمانگر، آن­ها را برای رویارویی با «جهان­هایِ واقع و ممکن» آماده میکند. تاثیر داستان بر رشد کودکان به دلیل در برگرفتن استعاره­ها و طرحواره­ها و تمهید فرایندهای رشد بسیار پیچیده است. قصه­گویی با بیدارکردن نیروهای درونی کودک و استفاده از دانش طرحواره­ای او، غیرمستقیم او را از موانع، تضادها و نیز امکان­ها و استعدادهایش آگاه می­کند و او را به تفکر، تعمق و جستوجو وا می­دارد. بحث «طرحواره» یکی از مباحث مهم و کانونی در حوزهی مطالعات میانرشته­ای و علومشناختی است. طرحواره­ها نوعی تجربه سازمان یافته و دانش­های بسته­بندی شده­اند که چارچوب­های شناختی ما را به عنوان مجموعهای متشکل از ذهنیت­ها، تصورات، تصاویر و ارزش­ها و احساسات رقم می­زنند. طرحواره درمانی بر این است که اندیشه­ها و الگوهای رفتاری منفی به نوعی با تجربه­های منفی دوران کودکی مرتبط­اند و چنانچه این الگوها که آن­ها را طرحواره­هایِ ناسازگار می­نامند، به درستی شناخته نشوند، مقابله با آن­ها راه به جایی نمی­برد. در این مقاله قصه­های مشهور کودکان بر مبنای نظریه طرحواره و دو راه حلِ اساسی: «تغییرِ» طرحواره­هایِ منفی و ناسازگار و «تعبیر»های مثبت و درمانگر، بازخوانی و تحلیل می­شود.
Nikouei* Sh. BabaShakuri**
Guilan University
Abstract
Children's tales are generally simple and understandable in form and narrative but rich and full of emotional-cognitive aspects and interpretive potential in the deep-structure. Though, such stories communicate easily (through form, narrative and language) with the reader, they contain a widespread network of concepts, models and cognitive schemas hidden within their complex structure. The indirect language of tales addresses the unconscious of children and prepares them to deal with the real and possible worlds by identifying and changing the negative cognitive or maladaptive schemas in order to replace them with positive and therapeutic ones. Effects of stories on children's growth are highly complex due to the use of metaphors, schemas and preparation of growth processes. Storytelling indirectly makes children aware of obstacles and contradictions as well as their own talents and capabilities thus making them able to think and search. Schema is of high importance in interdisciplinary studies and cognitive sciences. Schemas are a type of organized experience and classified knowledge that create our cognitive framework as a set of thoughts, imaginations, feelings and values. Schema therapy believes that negative thoughts and behavior patterns are associated with adverse childhood experiences. If these patterns, maladaptive schemas, are not well understood confronting them is useless. In this paper some famous children's tales are analyzed based on schema theory and two basic solutions, changing negative and maladaptive schemas, and positive and therapist interpretations, are discussed
* Assistant Professor of Persian language & literature, alireza_nikouei@yahoo.com
** MA in Persian language & literature, bazbaran.1290@yahoo.com
https://jcls.shirazu.ac.ir/article_1145_ed6b469beb9a448b0d2cc919657405d9.pdf
شناخت
طرحوارههای مثبت و منفی
قصهی کودک
ناخودآگاه
Key words: children's tales
Positive and negative schemas
cognition
unconscious