%0 Journal Article %T بررسی مؤلّفه‌های ازخودبیگانگی در داستان‌های کودک و نوجوان %J مطالعات ادبیات کودک %I دانشگاه شیراز %Z 2008-8647 %A کریمی, محمدحسن %A ذاکری, مختار %D 2012 %\ 10/03/2012 %V 2 %N 2 %P 125-151 %! بررسی مؤلّفه‌های ازخودبیگانگی در داستان‌های کودک و نوجوان %K ازخودبیگانگی %K داستان‌های کودک و نوجوان %K مؤلّفه‌های ازخودبیگانگی %R 10.22099/jcls.2012.433 %X یکی از موضوع‌های اساسی دنیای مدرن، از خودبیگانگی است که در این مقاله، به بررسی این مسئله در داستان‌های کودک و نوجوان پرداخته شده است. در این پژوهش، با رویکردی غیر‌پیدایشی، مؤلّفه‌های ازخودبیگانگی در داستان‌های یادشده، بررسی و روندهای ازخودبیگانگی مطرح‌شده در این داستان‌ها مشخص شده است. همچنین، همانندی‌ها و ناهمانندی‌های داستان‌های دو گروه سنی کودک و نوجوان، در طرح این موضوع، مورد مطالعه قرار گرفته است. برای داده‌یابی، پژوهش‌گر از روش اسنادی و به‌منظور داده‌کاوی، از روش تحلیل محتوای قیاسی و استقرایی مایرینگ بهره گرفته است. نمونه، از نوع هدفمند بوده که شش داستان را شامل می‌شود. نتایج نشان داد که در این داستان‌ها، مؤلّفه‌های ازخودبیگانگی وجود دارد که بسامد آن در داستان‌های نوجوان، بیش‌تر است. روندهای ازخودبیگانگی مشاهده شده در این آثار عبارتند از: گذار از روح فردی به جمع‌گرایی افراطی و گذار از روح جمعی به فردگرایی افراطی. در داستان‌های نوجوان هر دو روند و در داستان‌های کودکان تنها روند نخست مشاهده می‌شود. %U https://jcls.shirazu.ac.ir/article_433_9e9e5e03c803190bee904a912f0d7b67.pdf