دانشگاه شیرازمطالعات ادبیات کودک2008-86476220160220A Study of the Representations of Otherness in Iranian Children’s and Young Adults’ Literatureدر جستوجوی دیگری؛بررسی جلوههای دگربودگی در ادبیات کودک و نوجوان ایران126288110.22099/jcls.2016.2881FAامین ایزدپناهدانشگاه شیراز0000-0002-0485-8982بابک شمشیریدانشگاه شیراز0000-0003-3455-7504Journal Article20140128
<strong> </strong>
<strong> Izadpanah</strong><strong>*</strong><strong> B. Shamshiri</strong><strong><sup>*</sup></strong><strong>*</strong><strong> </strong>
Shiraz University
<strong>Abstract</strong>
This study aims to deductively identify and track down different types of otherness and their attributes as represented in Iranian children's and young adults' literature. To do so, a sample of twenty seven stories was firstly studied through a deductive qualitative content analysis so as to decide what kinds of otherness exist in Iranian children's and young adults' literature. Secondly, the text of each story was analyzed using a reflective content analysis method, with a descriptive-interpretative approach in order to show how those characters identified as other are represented in the stories. The results reveal that those characters regarded as other show a low profile in Iranian children's and young adults' literature and that the voice of others is not loud enough. Along with the limited presence, the actions of other characters are also limited due to the fact that they belong to marginalized groups, with a low or no degree of power. Although self/other relationship in most of stories is essentially based on conflict, there are some representations of self/other relationship that imply interaction, acceptance, empathy and friendship.
<strong> </strong>
* PhD student of Philosophy of Education, amin423@yahoo.com
** Associate Prof. of Philosophy of Education, bshamshiri@rose.shirazu.ac.irمفهوم دیگری و دیگرانگی از مفاهیم پیچیدهی فلسفی است که میتوان آن را در گسترههای گوناگونی از زندگی انسان چون اجتماع، سیاست، اخلاق، ادبیات، آموزش و پرورش و جز آن جستوجوکرد.در این پژوهش، در گام اول، تلاششده انواع دیگرانگیدر نمونهای شامل بیست و هفت اثر داستانی ادبیات کودک و نوجوان ایران، با روش تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی و با در پیشگرفتن رویکردی توصیفی بررسیگردد تا آشکار شود کدامیک از انواع دیگرانگی در کتابهای داستانی کودک و نوجوان ایران بازنماییشده و کدامها مجال جلوهگرشدن نیافتهاند. در گام دوم چگونگی بازنمایی این دیگرانگیها و نوع ارتباط شخصیتهای دیگری با شخصیتهای مرکزی داستانها مورد بررسی قرارگرفتهاست. برای رسیدن به این هدفبرای مطالعهی نمونهها از روش تحلیل محتوای تاملی با رویکردی توصیفی-تفسیری استفادهشدهاست. نتیجهی این بررسی نشان-میدهد در ادبیات کودک و نوجوان ایران صدای دیگری چندان بلند نبوده و حضور او کمرنگ است. همچنین کنش "دیگری" در ارتباط با قطبهای فرادست داستان در بیشتر موارد محدود و تابع محدودیتهایی است که به دیگرانگی او برمیگردد. با اینحال، مواردی از کنش تعاملی، سازنده و همدلانهی خود/دیگری نیز بهچشممیخورد.https://jcls.shirazu.ac.ir/article_2881_06ebea25cf7b740ffbb74325370cc7b3.pdfدانشگاه شیرازمطالعات ادبیات کودک2008-86476220160220Analysis of Tale of “Wise Brother and Crazy Brother” from Viewpoint of Dioscurismتحلیل قصهی «برادر عاقل و برادر دیوانه» از منظر اسطورهی دیوسکوریک (دوقلوهای مقدس)2746288210.22099/jcls.2016.2882FAعلی حیدریدانشگاه لرستانJournal Article20130305
<strong> </strong>
<strong>A. Heidari</strong><strong>*</strong><strong> </strong>
Lorestan University
<strong> </strong>
<strong>Abstract</strong>
Dioscurism or divine and sacred twins as an element of almost all ritual and myths of different nations exists in one form or the other. Although holy twins with their specific features are not present in Iranian great epic –Shahnameh, they are narrated in ancient Iranian oral tales. In this paper, the tale of “wise brother and Crazy brother” is discussed from this viewpoint. In this tale the twins' relationship with cows and horses, their passage from agricultural life to urban life and sacrifice of one twin for the sake of the other as well as burying one in order to put the foundation for a building are noticed. The crazy one seems to have an opposite character but the same character provides success for the wise brother.
* Associate Prof. of Persian Language and Literature, aheidary1348@yahoo.comچکیده: <br />«ایزدکران» یا دوقلوهای مقدس و آسمانی، یکی از بنمایههای اساطیری است که در آیین و اساطیر ملل مختلف به شکلهای گوناگون متجلی شده است. اگر چه این دوقلوها و ویژگیهای خاص آنها در آثار طراز اول ادبیات فارسی منعکس نشده، اما چنین دوقلوهایی در قصههای ایرانی که از قدیم الایام سینه به سینه نقل شده، با همان ویژگیها به وضوح دیده میشوند. از آنجایی که اکثر قصهها نمادین، و از تأویل پذیری بالایی برخوردارند، در مقالهی حاضر از این منظر به تحلیل قصهی «برادر عاقل و برادر دیوانه» پرداخته شده است. این قصه در مناطق مختلف ایران به شکلهای گوناگون روایت گردیده است. در این قصه مهمترین ویژگیهای دوقلویی از قبیل ارتباط با اسب و گاو، گذر از زندگی کشاورزی و دامداری و رسیدن به زندگی شهری و شکلگیری تمدن، فدا شدن یکی برای بقای دیگری، دفن یکی از دوقلوها به مناسبت بنا کردن ساختمان و... وجود دارد. در قصهی مذکور، اگر چه برادرِ دیوانه در ظاهر، رفتاری متضاد با برادر عاقل دارد، اما همین رفتار متضاد است که زمینهی پیشرفت برادر عاقل را فراهم میآورد. <br /><br />https://jcls.shirazu.ac.ir/article_2882_7e83d3da26be0902f1b1357a11828bc4.pdfدانشگاه شیرازمطالعات ادبیات کودک2008-86476220160220Character and Accident in Behrangi's Story "Ulduz and The Talking Doll"بررسی عناصر شخصیت و حادثه در داستان «اولدوز و عروسک سخنگو» از صمد بهرنگی4772248410.22099/jcls.2016.2484FAشهرزاد رادمنشدانشگاه امام رضا مشهدJournal Article20130831
<strong> </strong>
<strong> Radmanesh</strong><strong>*</strong><strong> </strong>
Emam Reza University of Mashad
<strong> </strong>
<strong>Abstract </strong>
Two elements of character and accident are studied in this paper to see if value added characteristics are a result of characterization or if they are dependent upon events. Eight variables of dynamic characters, sadness, happiness, fear, anxiety, hope, despair, patience, and intolerance were selected and studied using content analysis. The statistical analysis showed that anxiety had the highest prevalence—18 times repeated—while despair had the lowest frequency of 4 times. The high and low number of changes along with events and happenings by characters presents negative or positive behaviors on the part of the characters. Thus characters in this story overwhelm events adding positive or negative values. Also the writer's ideological views as well as political and social changes of his time have directly affected the outcome.
* MA in Children's and Young Adult Literature, shahrzad.radmanesh@gmail.comدر این جستار به بررسی دو عنصر شخصیت و حادثه، در داستان اولدوز و عروسک سخنگوی صمد بهرنگی پرداخته شده و با این هدف که صفات ارزشی و ضد ارزشی، محصول شخصیت پردازی داستان است، یا منوط به حوادث آن از متغیرهای پویایی شخصیتها، هشت نمونهی غم ـ شادی ـ ترس ـ عصبانیت ـ امید ـ ناامیدی ـ صبوری ـ کمصبری انتخاب و با روش تحلیل محتوا ارزیابی شده است. با تحلیل آماری دادهها مشخص شد؛ بالاترین فراوانی مربوط به عصبانیت (18مورد) و کمترین فراوانی مربوط به ناامیدی (4مورد) است. این میزانِ کمیت و کیفیت تغییرات (پویایی شخصیتها) به همراه رخداد کنشها از سوی شخصیتها، باعث تبیین رفتارهای مثبت و منفی در آنها میشود که هم دستاورد ارزشی و هم کارکرد ضد ارزشی دارد. بنابراین در این داستان شخصیتها گوی سبقت را از حوادث، ربودهاند و ایجاد ارزشزایی یا ارزشگریزی کردهاند. خمیر مایۀ ایدئولوژیک نویسنده و دگردیسیهای سیاسی و اجتماعی زمان او نیز بر این عملکرد، تاثیر مستقیم داشته است.https://jcls.shirazu.ac.ir/article_2484_5fb96d5f28a73ad25002779ab1995523.pdfدانشگاه شیرازمطالعات ادبیات کودک2008-86476220160220A Study of Techniques of Satire and Sarcasm in the Works of Farhad Hasanzadeh (with an Emphasis on his Book
Classmate's Wall Newspaper on the Ceiling)نگاهی به گستره ی طنز و مطایبه و شگردهای آفرینش آن در آثار فرهاد حسن زاده (با تاکید بر سه جلد کتاب "روزنامه سقفی")7398303010.22099/jcls.2016.3030FAعلی صفاییدانشگاه گیلانsafayi.ali@gmailحسین ادهمیدانشگاه گیلانJournal Article20150616
<strong> </strong>
<strong> Safaei</strong><strong>*</strong><strong> H. Adhami</strong><strong><sup>*</sup></strong><strong>*</strong><strong> </strong>
Guilan University
<strong>Abstract </strong>
Farhad Hasanzadeh, borne in 1962, is well-known children's literature writer and satirist. Among his best humorous books are <em>Classmate's Wall Newspaper on the</em> <em>Ceilin</em>g<strong> </strong>and<em> Cursed Jokes</em>. In these books, which are parodies of adult’s serious newspapers, the children and teenage characters as the paper staff, target the day to day problems of the children and teenagers in the society satirically. The different and childlike view points of the characters of the books make them very interesting. Due to their press-based characteristics, the emphasis is more on verbal irony but there are also some irony situation. It is argued that one of the reasons for Hasanzadeh’s outstanding use of irony is that he implements of a wide range of satirical technics which are appropriate for the verbal capacity and age related qualities of the children and teenagers. These techniques can be divided into 3 categories of ‘joke, parody and other techniques. The objective of the present article is to categorize and analyze these technics through a descriptive- analytic approach in order to study how influential they are in Hasanzadeh's success in his books. .
* Associate Prof. of Persian Language and Literature, safayi.ali@gmail.com
** MA in Persian Language and Literature, hosien.adhami@yahoo.comفرهاد حسن زاده (متولد1341) یکی از نویسندگان طنز پردازی است که در عرصه ی ادبیات کودکان و نوجوانان به خوبی درخشیده است . از بهترین آثار طنز وی مجموعه کتاب هایی به نام «روزنامه سقفی» و «لطیفه های ورپریده» است. در این کتاب ها که تقلیدی طنزآمیز از مطبوعات جدی بزرگسالان است، کارکترهای کودک و نوجوان آن در قالب هیات تحریریه یک روزنامه به بیان طنزآمیز مسایل روزمره ی کودکان و نوجوانان در جامعه امروز می پردازند که این روش به دلیل زاویه دید متفاوت و کودکانه کارکترهای آن، این اثر را از شیرینی و جذابیت بسیاری برخوردار ساخته است. این کتاب ها به دلیل ویژگی های مطبوعاتی آن ، بیشتر بر طنزهای کلامی تکیه دارند اما علاوه بر آن طنزهای موقعیتی هم در آنها دیده می شود. بر اساس یافته های این مقاله، یکی از دلایل برجستگی طنز حسن زاده در این آثار به کارگیری طیف وسیعی از شگردهای طنز آفرینی است که با ویژگی های سنی و ظرفیت های زبانی کودکان و نوجوانان متناسب است. این شگردها را می توان در سه دسته عمده ی لطیفه ، نقیضه و سایر شگردها تقسیم نمود . هدف این مقاله طبقه بندی و تحلیل این شگردها با روشی توصیفی- تحلیلی است تا تاثیر این شگردها بر موفقیت طنز حسن زاده بررسی نمایند.https://jcls.shirazu.ac.ir/article_3030_c0535a485ecd7320b5c0610c9974d73e.pdfدانشگاه شیرازمطالعات ادبیات کودک2008-86476220160220A Study of Belief Structure in Iranian Folk Talesبررسی نظام باورها در قصههای عامیانهی طبقهبندیشدهی ایرانی99118295610.22099/jcls.2016.2956FAمحمد جواد عرفانی بیضاییدانشگاه پیام نور مشهدمحسن رحیمیعضو هیات علمی دانشگاه پیام نور//
مدیر اجرایی فصلنامه پژوهشهای ادبی و بلاغیJournal Article20140510
<strong> </strong>
<strong> Erfanee Beizaee</strong><strong>*</strong><strong> M. Rahimi</strong><strong><sup>*</sup></strong><strong>*</strong><strong> </strong>
Payam Nour University of Mashhad
<strong> </strong>
<strong>Abstract</strong>
Belief structure is basis of thoughts and individual social actions in human beings. In this Elements such as courage, power, wealth, spirituality, and success each have a place in such a structure to mold and strengthen the type of personality of each individual. In addition to entertainment aspect of folk tales of each nation, they contain and promote such beliefs indirectly. Nowadays economical, psychological and social success and self-actualization, breakthrough and self-esteem are promoted through tales and stories. In this study based on Arene\Thompson classification, the beliefs were extracted from 153 Iranian folk tales and the final results has been evaluated based on psychological theories. The results show some Iranian folk tales have not paid much attention to personality development and in some other cases had been introducing incorrect patterns.
* Assistant Prof. of Persian Language and Literature, mj_erfani@yahoo.com
** PhD student in Persian Language and Literature, Rahimi-mohsen@hotmail.comنظام باورهای فردی در انسان زیربنای تفکر و در پی آن زیرساخت کنشهای اجتماعی فردی است. در این نظام عواملی همچون شجاعت، قدرت، تمایل به کسب ثروت، معنویت، موفقیت و غیره هرکدام جایگاهی مییابند تا با تقویت عناصر مرتبط با آن، تیپ شخصیتی فرد در آینده ترسیمشود.قصههای عامیانه هر فرهنگ و ملتی علاوه بر جنبه سرگرمی، بخشی از این باورها را در خود جای داده و به صورتی غیرمستقیم آنها را ترویج مینماید.ترویج خویشتنباوری و تاکید بر یافتن جنبههای خودشکوفایی و دستیابی به موفقیت در زمینههای روانی، اجتماعی و اقتصادی در زمان حاضر نیز براساس تحلیل-های نظری و برخی تمثیلهای روایی به مخاطبان عرضه میشوند. <br />در این تحقیق از153 قصه عامیانه ایرانی که بر اساس روش تیپشناسی آرنه/تامپسون طبقهبندی شده بودند، باورهای مورد نظر استخراج شده و نتایج حاصل از آن بر پایه نظریههای معتبر روانشناسی مورد ارزیابی قرارگرفته است. نتایج به دست آمده نشانمیدهد که باورهای پنهان شده در قصههای عامیانه ایرانی در برخی موارد توجه چندانی به رشد شخصیت و تعالی انگیزشی مخاطبان خود نداشتهاند و در پارهای موارد نیز به ترویج الگوهای نادرست برای مخاطبان خود پرداختهاند.https://jcls.shirazu.ac.ir/article_2956_6fa7932c3afdc1d45af05b1fbd9c5e6d.pdfدانشگاه شیرازمطالعات ادبیات کودک2008-86476220160220Impact of Symbolic Verse Tales on the Religious Development of Children:(Focusing on the Concept of Theology in Some Symbolic Tales of the Eighties)بررسی ظرفیت تأثیرگذاری برخی قصه های نمادین منظوم دههی هشتاد بر رشد آموزههای دینی کودکان119138290910.22099/jcls.2016.2909FAخاور قربانیدانشکاه ازاد اسلامی واحد مهابادمحمد کاظم هاشمیهیات علمی دانشگاه آزادنیشتمان الله ویسیکارشناس ارشدJournal Article20141231
<strong> </strong>
<strong> Ghorbani</strong><strong>*</strong><strong> M. Kazemie Hashemi</strong><strong><sup>*</sup></strong><strong>*</strong><strong> N. Allahveisi</strong><strong>*</strong><strong><sup>**</sup></strong><strong> </strong>
Islamic Azad University of Mahabad
<strong> </strong>
<strong>Abstract</strong>
This paper tries to evaluate the impact of symbolic verse tales on religious development of children, especially the concept of theology in four verse stories. To achieve this objective, descriptive- analytical approach is used. A study of the symbols indicates that these tales show the abstract and unknown concept of child's peace ensuing from the connection to God in three phase: separation and loneliness, trying to come back and the tranquility of return. This kind of story -telling is in line with results of cognitive studies on how children visualize God as well as with their cognitive development strengthening the spirit of inquiry in children which itself is an important aspect of the debate in critical thinking in raising children.
* Assistant Prof. of Persian Language and Literature, ghorbanikhavar@yahoo.com
** Assistant Prof. of Persian Language and Literature, islamiedris@yahoo.com
*** MA in Persian Language and Literature, n.allahveysi@yahoo.comاین مقاله با هدف سنجش تأثیر قصههای نمادین منظوم بر رشد آموزههای دینی کودکان و نوجوانان، بویژه مفاهیم مربوط به خداشناسی، به بررسی چهار قصۀ منظوم مرتبط با این مفهوم پرداختهاست. برای دستیابی به این هدف از روش توصیفی تحلیلی استفاده شدهاست. بپس از بیان مفاهیم نظری مرتبط به بررسی توصیفی و تحلیلی داستانها پرداخته شدهاست؛ ررسی نمادها در چهار قصۀ منظوم نشان میدهد که همۀ آنها به شکل نمادین میخواهند آرامش حاصل از پیوند کودک با خدا را که واقعاً مفهومی انتزاعی و ناشناخته است در قالب نمادها و در سه مرحلۀ جدایی و احساس تنهایی، تلاش برای بازگشت و آرامش حاصل از بازگشت نشان دهند این شیوه و نمادهای بکاررفته ضمن اینکه با نتایج حاصل از تحقیقات شناختی در مورد تصویرپردازی کودکان از خدا تناسب دارد و بالتبع متناسب بامراحل شناختی کودکان است، سبب تقویت روحیۀ جستجو در کودکان هم میگردد که امروزه یکی از بحثهای مهم(تفکر انتقادی) در تربیت کودکان بشمارمیآید.https://jcls.shirazu.ac.ir/article_2909_f43f1b58f11855a16a1b350f6f038171.pdfدانشگاه شیرازمطالعات ادبیات کودک2008-86476220160220Decentration Techniques in Iranian Folktales by Enjavi Shiraziشگردهای تمرکززدایی در قصههای ایرانی به کوشش انجوی شیرازی139164288010.22099/jcls.2016.2880FAندا مرادپوردانشگاه شیرازJournal Article20130603
<strong> </strong>
<strong> Moradpour</strong><strong>*</strong>
Shiraz University
<strong>Abstract</strong>
The present paper studies the manifestations of decentration devices in Persian folktales. As Piaget asserts decentration is a central attribute of children's mind and as Khosronejad has suggested, decentration is manifested through some devices in children's literature. This study is intended to make a new contribution to the independency of children's literature. Following the theory of innocence and experience, Enjavi Shirazi's Folktales are studied through qualitative deductive content analysis. The findings revealed that <em>overstating </em>and <em>happy ending </em>were the devices that proved to be present in all of the folktales. , <em>Close up and Wide shot</em><em>, </em>however, had no manifestation in the studied samples. The findings also revealed 13 new manifestations of decentration: A single scene from two different perspectives, simultaneous scenes, Superficial glance and profound , Chain of events, Burst of Inversions, The Displacement of Hero, Being episodic, Surprisal, Dialogue/Discussion, Labeling, Frame tale, Cumulative tales, Metamorphosis.
* MA in Children's and Young Adult Literature, neda.moradpour@gmail.comچکیده<br />پژوهش حاضر با هدفِ یافتن ژرفساختهای تمرکززدایانه بهسراغ افسانههای عامیانهی ایرانی رفتهاست تا با کنکاش در آنها این ظرفیتهای نهفته را آشکارسازد. بنابر یافتههای پیاژه، تمرکززدایی- تمرکزگرایی اصلیترین ژرفساخت ذهنی کودک است که بنابر پیشنهاد خسرونژاد در قالب شگردهایی ویژه در ادبیات کودک نمودمییابد. ضرورت این پژوهش، در ادامهی نظریهی معصومیت و تجربه، تسهیل روند استقلالبخشیدن به ماهیت ادبیات کودک است. در این پژوهش ۳۰ افسانه از مجموعه افسانههای انجوی شیرازی برگزیده و با روش تحلیل محتوای کیفی و تلفیقی از قیاس و استقرا، بر پایهی نظریهی معصومیتوتجربه، کاویده شدند. یافتههای این پژوهش نشانداد که از میان شگردهای تمرکززدایانهی معصومیت و تجربه، شگردهای «اغراق» و «پایانخوش» و «سپیدنویسی» در همهی این افسانهها وجودداشتند درحالیکه شگرد «نمای دور و نزدیک» در هیچیک از افسانهها یافتنشد. جلوههای تازهی تمرکززدایی در افسانههای انجوی شیرازی در قالب 1۳ شگرد بهدست آمدند که عبارتاند از: یکصحنه با دو نما، صحنههای همزمان، نمای باز و نمای بسته، زنجیرهی رخدادها (خوشاقبالی و بداقبالی)، رگبار وارونگی، جابهجایی قهرمان، چندمجلسی، غافلگیری، مناظره، برچسب (متضاد یا همسان)، قصهدرقصه، قصههایزنجیرهای و دگردیسی. آنچه در همهی این شگردها سبب تمرکززدایی میشد، نوعی حرکت و غفلتزدایی یا انتظارشکنی بود.https://jcls.shirazu.ac.ir/article_2880_e1cb66979c82195f8fdd73aca42ce949.pdf