دانشگاه شیرازمطالعات ادبیات کودک2008-86478120170823One Narrative, Multiple Voices: a Study of the Dialogicality and Multivoicedness in Lullaby for the Dead Girlیک روایت، چند صدا: بررسی شیوههای گفتوگومندی و چندصدایی در رمان لالایی برای دختر مرده122388810.22099/jcls.2016.3888FAامین ایزدپناهدانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز0000-0002-0485-8982Journal Article20160101<em> </em>
<strong>A.Izadpanah</strong>*
Shiraz University
<strong>Abstract</strong>
This paper aims to study and analyze Hamid Reza Shahabadi’s distinguished young adults’ novel, <em>Lullaby for the Dead Girl</em>, based on Mikhail Bakhtin’s theoretical literary framework so as to decide whether the text is dialogical and multi voiced. I have used a reflective content analysis method with a descriptive-interpretive approach to identify the elements that make the novel dialogic and multivoiced. Bakhtin introduces novel as a genre that is multivoiced, against finalization and affirms otherness. He argues that as the diverse and distinct voices in the discourse of the novel carry different values and predispositions, they cannot be fully reconciled and merged into a totality. This gives the novel its unique quality to refrain from a totalized resolution. In the Shahabadi’s novel one can identify elements such as a circle of multiple narrators, multiple shifts of time-place, female narrators, unfinalized resolution, specific location of the events, and concentration on the problems of young girls that make the text multivoiced and dialogical. Besides, the nonlinear and decentered narration of the novel accompanied by multiple shifts in the narrators of the events leads to the enhancements and improvement of young readers’ literary capabilities. The novel somehow helps the reader to recognize its decentralized narration.
* PhD Candidate of Philosophy of Education, amin423@yahoo.comهدف از این پژوهش بررسی رمان لالایی برای دختر مرده اثر حمیدرضا شاهآبادی از نظر گفت-وگومندی و چندصدایی، با توجه به نظریهی رمان میخاییل بختین است. پژوهشگر کوشیده است با تحلیل محتوا به شیوهی تأملی و در پیشگرفتن رویکردی توصیفی-تفسیری، شیوهها و عناصری که این اثر را گفتگومند و چندصدا میسازد بیابد. بختین رمان را گونهای ادبی با ویژگی چندصدایی، متوجه دگربودگی و نقطهی مقابل قطعیتپذیری میداند. او معتقد است صداهای مختلف موجود در گفتمان رمان، که ارزشها و گرایشهای مختلفی را با خود دارند، و از این جهت آشتیناپذیر هستند، مانع از گرهگشایی نهایی میشوند و پایانی باز را در رمان باعثمیشوند. وجود حلقهی راویان، تغییر زمان-مکان، پرداختن به دختران از سوی مولف مرد، پایان باز، پیشکشیدن موضوعهای اجتماعی که کمتر بدان پرداختهشده و مکان رخدادن حوادث، که درحاشیهی شهر قراردارد، از جمله مواردی است که لالایی برای دختر مرده را گفتوگومند، چندصدایی و متوجه دگربودگی ساختهاست. از طرفی شیوهی ناخطی و تمرکززدای روایت و تغییر چندبارهی راوی، در کنار ساختار نهچندان پیچیدهی این رمان باعث تمرکززدایی و رشد ذهنی مخاطب نوجوان میشود. از این جهت لالایی برای دختر مرده را میتوان نمونهی مناسبی از رمان نوجوان و تجربهای متفاوت دانست که میتواند زمینهساز ارتقای حس زیباییشناسی مخاطب شود و آمادگی او را برای متنهایی با ساختار پیچیدهتر فراهم سازد.دانشگاه شیرازمطالعات ادبیات کودک2008-86478120170823A Study of the Cohesive Semantic Relations of Words in Fiction for Iranian Childrenتحلیل روابط معنایی واژگان بهکاررفته در ادبیات داستانی کودکان ایرانی2344384510.22099/jcls.2016.3845FAرضا خیرآبادیسازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشیمعصومه خیرآبادیکارشناس/ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیJournal Article20150928
<em> </em>
<strong> Kheirabadi</strong>*
Organization foe Educational research an Planning
<strong> Kheirabadi</strong>*<strong><sup>*</sup></strong>
Tarbiat Modares University of Tehran
<strong>Abstract</strong>
Text is made of the cohesive relations of linguistics elements which are chosen by the authors. There are different relations among the words that build a text. While the co-text has a remarkable effect on the reading comprehension of readers, choosing suitable relations among the words makes the text easier and more readable. This research will study the amount of each of the meaning relations among words that form the stories of Iranian children from a semantic point of view. For this reason, ten children story books from level A and B were chosen randomly. The most frequent words relations in group A were compared with the most frequent words relations of five children books from level B. The results show that in both levels repetition (68.5%) and collocation (26%) of words have the most frequency among the other relations such as antony my (3%). The frequency of Synonymy was of the least amount of usage with only 1% of use.
* Asistant of General linguistics, kheirabadi@talif.sch.ir
** PhD Candidate of General linguistics, kheirabadi.m@gmail.comمتن، حاصل همنشینی نظاممند و بافتمدار سازههای زبانی در کنار یکدیگر است. بین واژگانی که یک متن را به وجود میآورند، روابط مختلفی برقرار است. از آنجا که بافت زبانی تأثیر زیادی بر درک مخاطبان از متن دارد، گزینش روابط مناسب بین واژهها که بر معنای یکدیگر تأثیر میگذارند، میتواند از دشواری متن کاسته و به درک مطلب کمک کند. گزینش مناسب واژه و روابط واژگانی از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر رعایت نشود، نه تنها از جذابیت متن میکاهد، بلکه مخاطب را در درک آن نیز دچار مشکل میکند. این تحقیق بر اساس مبانی نظری متکی بر روابط واژگانی، به بررسی میزان کاربرد هر یک از روابط معنایی در ده داستان کودکان متعلق به دو گروه ”الف“ و ”ب“ پرداخته است. در این تحقیق که دادههای آن به روش توصیفی جمعآوری گردیده، پنج کتاب گروه سنی ”الف“ و پنج کتاب گروه سنی ”ب“ به لحاظ بسامد رخداد هر یک از انواع روابط واژگانی بررسی و با یکدیگر مقایسه شدهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد که از میان انواع روابط واژگانی، نویسندگان کودک در هر دو گروه سنی تمایل دارند از دو رابطه تکرار و با همآیی بیش از روابط دیگر استفاده کنند. همچنین بر خلاف تصور، رابطه هممعنایی در هر دو گروه کمترین بسامد را داشته است. نتایج این تحقیق برای نویسندگان و ویراستاران کتابها و مجلات کودکان قابل استفاده بوده و به شناخت بیشتر نسبت به آثار کودکان میانجامد.دانشگاه شیرازمطالعات ادبیات کودک2008-86478120170823Cinematic Techniques in Smoke Behind the Hill (Narration and Stylistics)بررسی ظرفیّت های سینمایی رمان دود پشت تپه4568378610.22099/jcls.2016.3786FAفخری رسولی گرویدانشجوی دکتری دانشگاه گیلانفرشته شاه صنمدانشجوی دکتری دانشگاه حکیم سبزواریJournal Article20150508
<em> </em>
<strong> Rasouli Geravi</strong>*<strong> F. Shahsanam</strong>*<strong><sup>*</sup></strong>
Guilan University Hakim Sabzevari's University
<strong>Abstract</strong>
Cinematic techniques of literary works have been studied in the past decade. In this paper we look at cinematic features of Mohammad Reza Bairami's novel, <em>Smoke Behind the Hill</em> from two aspects of narration and stylistics. The narrative aspect consists of plot, characterization and dialogue. Also scene, setting and sound are analyzed to see their cinematic potentials. The method is descriptive-analytical and interdisciplinary using techniques from cinema to discuss different aspects of the novel.
* PhD Candidate of Persian Language and Literature, rasooli_1361@yahoo.com
** PhD Candidate of Persian Language and Literature,shahsanam_fereshte@yahoo.comبررسی جنبههای سینمایی آثار ادبی، امری است که حدود یک دهه است که بهطور جدّی بدان پرداختهاند. در این تلاش، نویسندگان، از دو زاویهی متفاوت روایی یا بلاغی به متون ادبی نگریستهاند. عناصر روایی شامل بررسی مواردی چون پیرنگ، شخصیّتپردازی و گفتگو هستند و عناصر بلاغی نیز مواردی چون، نما، میزانسن، تدوین و .. را در بر میگیرند. در پژوهش حاضر سعی شده است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی و رویکرد میان رشتهای، متن داستان مورد بحث، از هر دو زاویهی مذکور، مورد کنکاش قرار گیرد. در فرایند این پژوهش، اهمیّت اصول و قواعد سینما از یک سو و تطابق آن با عناصر و ارکان ادبیات، از سوی دیگر، مورد بررسی قرار گرفته است تا بتوان از این طریق، میان لایههای پنهان و آشکار معانی متون و ظرفیّتهای نمایشی آنها، رابطه برقرار کرد. بدین منظور، پس از تعریف مختصری از اقتباس و تفاوتهای بیانی و تصویری ادبیات و سینما، عناصر سینمایی تعریف شدهاند و سپس، این عناصر، در متن، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاند.دانشگاه شیرازمطالعات ادبیات کودک2008-86478120170823A Study of Themes of Poems Published in Children's Magazines in the 1980sتحلیل و بررسی و مضامین اشعار در مجلات کودک دههی هشتاد6992388710.22099/jcls.2016.3887FAجهاندوست سبزعلیپورعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشتنسرین صادقی مهردبیر آموزش و پرورشعلی صفاییعضو هیات علمی دانشگاه گیلانsafayi.ali@gmailJournal Article20160112<em> </em>
<em> </em>
<strong> Sabzalipour</strong>*<strong> </strong><strong> </strong>
Islamic Azad University of Iran, Rasht
<strong> Sadeghimehr</strong>*<strong><sup>*</sup></strong><strong><sup> </sup></strong><strong> A. Safaei</strong>*<strong><sup>*</sup></strong><strong><sup>*</sup></strong>
Department of Education Guilan University
<strong>Abstract</strong>
Poetry is one of the important topics of children's literature. The tendency of children's poetry towards simplicity is only because of characteristics of childhood. Themes and concepts employed in Children's Literature distinguish children's poetry from other poetry. This paper focuses on themes of the poems in children's literature published in Children's Magazines in the 1980s. Themes studied in this research according to their frequency are:1) Nature; 2) religion; 3) socio-political issues; 4) entertainment; 5) Educational-scientific; 6) Moral-Educational; 7) Others. In this paper, 599 issues of the journals consisting of <em>Sorosh</em>, <em>Kushesh</em>, <em>Keyhan</em>, and <em>Doost</em> have been studied. Religious themes in this period, have a second rank while according to previous studies, religious themes were in fourth place.
* Associate of Persian Language and Literature, sabzalipor@gmail.com
** MA. of Persian Language and Literature, n.sadeghimehr@yahoo.com
*** Associate of Persian Language and Literature, safayi.ali@gmail.comدر سه دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نشریات کودک از رشد کمّی و کیفی نسبتاً خوبی برخوردار بودهاند. موضوع اصلی مقاله، بررسی مضامین اشعار دههی هشتاد نشریّات کودک است. مجموعه مضامین بررسی شده در این پژوهش به ترتیب فروانی آنها عبارتند از: 1- طبیعت (جاندار و بیجان)، 2- دین و مضامین آیینی، 3- مسایل اجتماعی– سیاسی، 4- تفریحات و سرگرمی، 5- آموزشی- علمی، 6- اخلاقی- تربیتی 7- سایر مضامین. در این مقاله 599 شماره مجله کودک بررسی شده است. جامعهی آماری این تحقیق را «سروش» (81 نسخه)، «رشد» (72 نسخه)، «کوشش» (26 نسخه)، «کیهان» (170نسخه)، و نشریهی «دوست 250نسخه) تشکیل میدهند که هر کدام دارای چندین قطعه شعر هستند. در این دوره مضامین دینی که طبق پژوهشهای قبلی، در دهة گذشته در رتبه چهارم قرار داشت، به رتبه دوم از نظر فراوانی و بسامد ارتقاء پیدا کرده و این نکته نشان از توجّه جامعة ایران در دهة هشتاد به امور دینی و آموزشهای آن دارد.دانشگاه شیرازمطالعات ادبیات کودک2008-86478120170823A Study of Children's Rights in the Story of Children of Qalibafkhane with Regards to Lsabor Rights in Iranian legal System and International Documentsبررسی چگونگی توجه به حقوق کودک در داستان بچههای قالیبافخانه «با تأکید بر حقوق کاردر نظام حقوقی ایران و اسناد بینالمللی»93116376010.22099/jcls.2016.3760FAحسین کیانیدانشگاه شیرازالناز جهانگیریدانشگاه کاشانسعیده حسن شاهیدانشگاه کاشانJournal Article20160123
<em> </em>
<strong> Kiani</strong>*<strong> E. Jahangiri</strong>*<strong><sup>*</sup></strong><strong> S. Hasanshahi</strong>*<strong><sup>*</sup></strong><strong><sup>*</sup></strong>
Shiraz University Kashan University
<strong> </strong>
<strong>Abstract</strong>
Child labor has always existed but today, due to the change in economic and social systems, more attention has been paid to it. Children’s literature as one of the important means of addressing children’s needs can persuade the audience to observe the children’s rights. <em>Qalibafkhane</em> written by Hooshang Moradi Kermani is one novel in which the children and their rights have been paid attention to. Discussing Iranian children's legal rights and international documents, this paper with a content analysis method studies how the writer has addressed children’s rights and child labor in Iran. The Results show that labor age, labor hour, child’s salary, labor environment and child abuse are among the most important factors of child’s labor which the author has portrayed with a simple language in an ironic way. Exact descriptions, variation in characters and using slang and comprehensible language give the readers easy clues to see the points mentioned.
* Associate of Arabic Language and Literature, hkyanee@yahoo.com
** MA. of Criminal Law and Criminology, jahangirielnaz@ymail.com
*** PHD candidate of Persian Language and Literature, sarahasanshahi@yahoo.comکار کودکان یکی از اساسیترین معضلات اجتماعی عصر حاضر است. این پدیده هرچند درگذشته نیز وجود داشته،اما امروزه به دلیل تغییرات نظامهای اقتصادی،اجتماعی و خانوادگی بیشتر مورد توجه است. در این میان ادبیات کودک بهعنوان یکی از ابزارهای مهم نشر و القای نیازهای کودکان میتواند مخاطب را با حقوق کودک تشویق کند . داستان «بچههای قالیبافخانه» نوشتهی هوشنگ مرادی کرمانی تلاش کرده است از این زاویه به کودک و حمایت های حقوقی او توجه کند.این مقاله در پی آن است که با تبیین مولفههای حقوقی کودکان کار در این داستان، شیوه های خلاقانه نویسنده در ترویج حقوق کودکان کار را آشکار نماید. و لزوم توجه به حقوق کودکان در کارگاههای فرشبافی را یادآور شود. همچنین مقاله در پی آن است که میزان تأثیرپذیری وقایع این داستان از قوانین حمایتکننده کودکان را با روش توصیفی-تحلیلی موردمطالعه قرار دهد.نتیجه پژوهش نشان میدهد که مؤلفههای حقوق کودک همچون سن کار،شرایط کار،دستمزد کودک، فضای کارگاه و کودکآزاری و منع از تحصیل در داستان بهخوبی بیانشده است. نویسنده با استفاده از تکنیک طنز به ویژه گروتسک که در عناصر شخصیت و مکان به وضوح دیده میشود، عنصر تعلیق، زبان عامیانه، و بحرانهای پی درپی در داستان توانسته است توجه مخاطب را به موضوع اصلی داستان جلب کند.<br />.دانشگاه شیرازمطالعات ادبیات کودک2008-86478120170823Psychological Symbols in Children’s Poetryبررسی نماد روانشناختی در شعر کودک117130386410.22099/jcls.2016.3864FAرامین محرمیدانشگاه محقق اردبیلی0000-0001-5839-3888خدابخش اسداللهیدانشگاه محقق اردبیلیشکراله پورالخاصدانشگاه محقق اردبیلیپیام فروغی راددانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20150603
<em> </em>
<em> </em><strong> Moharami</strong>*<strong> kh. Asadolahi</strong>*<strong><sup>*</sup></strong><strong> </strong>
<strong>Sh. Pouralkhas</strong>*<strong><sup>*</sup></strong><strong><sup>*</sup></strong><strong> P. Foroghirad</strong>*<strong><sup>*</sup></strong><strong><sup>*</sup></strong><strong><sup>*</sup></strong>
University of Mohaghegh Ardebili
<strong> </strong>
<strong>Abstract</strong>
Symbol is a technique for visualization indicating the lexical potentiality in the reflection of mental images. Literary symbols, being in companion with mental associations and late-founded images have less applicability in children and adolescent poetry. However; psychological symbol, with its tangibility and easily understandable potentials, which is the consequence of children’s emotional interaction with the world inside and of course the world outside, reflects itself in children and adolescent poetry. This type of symbol not only makes no vacuum in children’s meaning making processes, but also satisfies his/her emotional needs and also unifies his/her inner conflicts. Psychological symbol plays an important role and often appears unconsciously in his/her childish games. The most salient reason of its appearance is the potential emotional and imaginative power of the child. In this article the use of psychological symbol in children’s poetry is studied.
* Associate of Persian Language and Literature, moharami@uma.ac.ir
** Associate of Persian Language and Literature, kh_asadollahi@uma.ac.ir
*** Associate of Persian Language and Literature, sh_pouralkhas@uma.ac.ir
**** PHD candidate of Persian Language and Literature, foroghirad@uma.ac.irنماد، از شگردهای تصویرپردازی است که نشانگر استعداد واژگان در انعکاس تصاویر ذهنی است. نماد ادبی، به دلیل همراه بودن با تداعی های پیچیده ی ذهن و تصاویر دیریاب، در شعر کودک و نوجوان کاربرد کمتری دارد؛ با وجود این، نماد روان شناختی که حاصل برخورد عاطفی کودک با دنیای درونی و بیرونی است، به جهت ملموس بودن و سهولت درک آن، در شعر کودک و نوجوان بازتاب دارد. این نوع نماد، نه تنها در کوشش طبیعی کودک برای دریافت معنا خللی ایجاد نمی کند؛ بلکه به نیازهای عاطفی کودکان جواب می دهد و تضادهای درونی او را به وحدت می رساند. نماد روان شناختی نقش فیزیولوژی در کودک دارد و اغلب به صورت ناخودآگاه در بازی های کودکانه، جلوه گر می شود. مهم ترین دلیل پیدایش آن، قدرت زیاد تخیّل کودک و عاطفه ی اوست. در این مقاله، سعی داریم نمادهای روان شناختیِ به کار رفته در شعر کودک را رمزگشایی و بررسی کنیم.دانشگاه شیرازمطالعات ادبیات کودک2008-86478120170823The Impact of Genre on Discursive Function of Female Characters in Teenage Novelsتأثیر ژانر بر کارکرد گفتمانی شخصیتهای زن در رمان نوجوان131152385910.22099/jcls.2016.3859FAامیرعلی نجومیاندانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه شهید بهشتیفاطمه قانعکارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان(دانشگاه شهید بهشتی)- مربی ادبی کانون پرورش فکری فکری کودکان و نوجوانانJournal Article20160207
<em> </em>
<strong> Nojoumian</strong>*<strong> F. Ghane</strong>*<strong><sup>*</sup></strong>
Shahid Beheshti University of Tehran
<strong>Abstract</strong>
This paper aimed to study the impact of genre in teenage novels on discursive function of female characters in novels and their inclination or disinclination toward gender deviation. Therefore, two novels titled <em>Return of Hordad</em> by Fariba Kalhor and <em>Lia Sand Maris’s Fairytales</em> by Tahereh Eibod were studied. Female teenagers are protagonists in the two novels and the themes of the both novels concentrate on metaphysics and pacifying seas. The aim of the paper was to compare the discursive function of female characters, their social statues, ratio of the represented discourse in the novels and social discourse in Iran, and finally the impact of genre on the reflection of mentioned issues. Thus, Critical Discourse Analysis was used based on Norman Fairclough method. The results showed that despite the influenced gender deviations in both novels, <em>Return of Hordad</em> was more distanced from Iranian contemporary social discourse due to its deeper and wider fantasy and its female protagonist was less influenced by Iranian gender norms.
* Associate of English Language and Literature, amiran35@hotmail.com
** MA of Children's and Young Adult Literature, fateme_ghane@yahoo.comاین مقاله قصد دارد چگونگی تأثیر ژانر فانتزی بر کارکرد گفتمانی شخصیتهای زن در رمان نوجوان و تمایل یا عدم تمایلشان به هنجارگریزیهای جنسیتی را بررسی کند. بدین منظور دو رمان نوجوان به نامهای بازگشت هرداد نوشته فریبا کلهر و پریانههای لیاسندماریس نوشته طاهره ایبد را مورد بررسی قرار میدهیم. نوجوانان دختر قهرمان این دو رمان هستند و موضوع هر دو رمان پیروز شدن بر نیرویی متافیزیکی و آرام کردن دریاها است. هر اثر فانتزی به هرحال کم و بیش ریشه در دنیای رئال دارد و هرچه ساختار فانتزی اثر با فاصله گیری بیشتر از دنیای رئال بنا گذاشته شود، مجال بیشتری برای شکستن کلیشههای گفتمانی دنیای واقعی به دست میدهد. طبیعی است آثار فانتزی از لحاظ میزان بهرهگیری از تخیل یا تطابق با واقعیت با هم متفاوتند. بنابراین هدف این مقاله مقایسه کارکرد گفتمانی شخصیتهای زن، جایگاه اجتماعی آنها، نسبت میان گفتمان بازنمایی شده در رمان و گفتمان اجتماعی فضای ایران و درنهایت میزان فاصله گیری از دنیای رئال در ساختار فانتزی رمانها و تأثیر آن بر بازتاب موارد ذکر شده است. بدینمنظور از شیوۀ «تحلیل انتقادی گفتمان» براساس متد نورمنفرکلاف استفاده میشود. بررسیها نشان میدهد با وجود هنجارگریزی های جنسیتی در هر دو رمان که تحت تأثیر ژانر فانتزی آثار شکل گرفته است، بازگشت هرداد بهدلیل دنیای فانتزی گستردهتر و عمیقتر از گفتمان اجتماعی معاصر ایران دورتر شده است و شخصیت محوری دختر کمتر تحت تأثیر هنجارهای جنسیتی ایرانی است.دانشگاه شیرازمطالعات ادبیات کودک2008-86478120170823Analyzing Sign Roles of Writer-Illustrator's Individual Identity in Post-Modern Illustration Books (Graphic Novels)
تحلیل نقشهای نشانهای هویت فردی تصویرگرمولف در کتابهای تصویری پست مدرن (رمان گرافیکی)153174399210.22099/jcls.2017.3992FAمسعود مجاوری آگاهعضو هیات علمی -مدیر گروه گرافیک0000-0003-4751-9849مجتبی الهیاریدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزحمیدرضا شعیریدانشگاه تربیت مدرس تهرانJournal Article20151125
<strong> Mojaveri Agah</strong>*<strong> M. Allahyari</strong>*<strong><sup>*</sup></strong>
Islamic Azad University of Iran, Tehran
<strong> Shoeiri</strong>*<strong><sup>*</sup></strong><strong><sup>*</sup></strong><strong> </strong>
Tarbiat Modares University of Tehran
<strong> </strong>
<strong>Abstract</strong>
The contemporary applied art of illustration, with post-modernistic approach creates image products in the form of book as graphic novels. These books are self-representative of writer-illustrator's identity and they carry some narrations which are organized by a set of signs. These signs or sign roles facilitate the writer-illustrator to materialize their self-being in the world and this, as an existentialistic choice, is an unequivocal expression which leads to the creation of a new world. This is a complicated and multi-layered process in creating an image which is the result of individualistic approach of writer-illustrator and apart from some issues such as request and writer; it will organize a world in which his individual identity will have the utmost priority. This identity includes paying attention to the artist's preoccupations and facts created and illustrated by him, and it also involves some post-modern elements such as denial of absolute truth, beauty, intellectualism, originality and also belief in self-multiplicity, self-contradiction and identity fluidity. It also results in organizing the works which should be read and perceived on their own. The main question is concerned with presence and existence. Does the writer-illustrator, the only narrator and creator or art use the signs and role signs in expressing his story to be able to utter all he intends, and beyond this, to gain eternality? In this regard, he uses semiotics to express his individual identity in an illustration book.
* PHD candidate of Philosophy of Art, masoudmojaveriagah@gmail.com
** Assistant of Visual Arts, mojtabiallahyari@gmail.com
*** Prof of French Language and Literature, shairi@modares.ac.irچکیده<br />در پژوهش حاضر سه رمان گرافیکی پسامدرنیستی از سه تصویرگرمولف مطرح، با مدل نشانهشناسانهی «امبرتو اکو» مورد تحلیل قرار گرفته؛ هدف، یافتن نشانههایی است که تصویرگرمولف از آنها به عنوان ابزاری برای بیان بینشها و دیدگاههای فردی خویش بهره میبرد. نشانههایی که وابسته است به بستر فکری-فرهنگی شکل گرفته در آن و روابط ایجاد شده میان صور بیانی و صور محتوایی که به تعبیر اکو نقشهای نشانهای نام دارد؛ در این نقطه، علاوه بر سخنگو، نقش سخنگیر در خوانش روایت و تفسیر آن اهمیت دارد. نقش نشانهای مفهومی است که اکو با طرح آن ناپایداری نشانه و امکان شکلگیری نقشهای نشانهای جدید تحت شرایط متفاوت و در نتیجه زایایی نشانه را بیان کرد.سوال در باب حضور و وجود است؛ آیا تصویرگرمولف، یگانه راوی اثر، از نقشهای نشانهای، برای بیان استفاده میکند، تا تمام آنچه که میخواهد، بنمایاند و در ورای آن به حضور و وجودی جاودانه دست یابد؟ با توجه به مدل اکو و بررسیهای انجام شده، تصویرگران مولف با درک از خود، هستی و رابطهی خود با دیگری، با اشتراک گذاری دیدگاههای فردیشان در رسانهای به نام رمان گرافیکی پسامدرنیستی، مخاطبان را به دیدن جهان از زاویه دید خویش دعوت مینمایند و نتیجه گیری را به مخاطب وامیگذارند.<br /><br />