بررسی واژگان خوانداری کودکان دبستانی و مقایسه‌ی آن‌ها با واژگان نوشتاری آنان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

وجود کتاب مناسب و درخور ویژگی­های کودک، در ایجاد انگیزه و عادت مطالعه بسیار مؤثر است. کتاب کودک و نوجوان هم از نظر موضوع و هم از نظر سبک نگارش، نباید از محدوده‌ی توانایی­های ذهنی او فراتر باشد. اگر واژگان به کار رفته در متن کتاب در حد توانایی­ها و قابلیت­های زبانی کودک نباشد، در انتقال مفاهیم و تجارب به کودک موفق نخواهد بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی و استخراج واژگان پایه‌ی خوانداری کودکان دبستانی، و سپس مقایسه‌ی این واژگان با واژگان نوشتاری کودکان دبستانی انجام گرفته است. این پژوهش از نوع اکتشافی و مقیاس به کار رفته در آن، مقیاس اسمی است. جامعه‌ی مورد بررسی شامل مجموعة کتاب­های داستانی کودکان دبستانی (شامل گروه‌های سنی «ب»، «ج» و «ب و ج») است که از سوی شورای کتاب کودک مناسب تشخیص داده شده‌اند. ابزار اجرای این پژوهش نرم­افزاری است که به زبان برنامه­نویسی دلفی و مطابق با سؤالات و ویژگی‌های خاص این پژوهش طراحی شده است. در این پژوهش 162650 صورت زبانی و 6155 واژه به دست آمده و در نهایت  1602 واژه به عنوان واژگان پایه‌ی خوانداری معرفی شده است. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که هم­خوانی واژگان خوانداری و نوشتاری در زیرگروه­های فعل ساده، عناصر طبیعی و اندام و رنگ، «زیاد» و در زیرگروه­های واژگان علمی، دین، ورزش، شهرها، اصطلاحات و مصدر، «خیلی کم» و در دیگر زیرگروه­ها «کم» بوده است. همچنین بر اساس یافته­های پژوهش، در مجموع هم­خوانی و مطابقت واژگان خوانداری و نوشتاری این گروه سنی «کم» بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of Reading Vocabulary for Primary School Children in Iran Based on Story Books Published During 1380-81 and Comparing them with their Written Vocabulary

نویسندگان [English]

  • Morteza Kokabi
  • Zohreh Cheraghi
Shahid Chamran University of Ahvaz
چکیده [English]

 
 

Kokabi* Z. Cheraghi**

Chamran University of Ahvaz
 
Abstract
The purpose of the present research is to identify and analyze reading vocabulary of primary school children in Iran based on a corpus of story books published during 1380-81, as well as the comparison of this vocabulary with students’ written vocabulary. The research is of exploratory nature and the scale used is nominal. The statistical population consists of story books considered suitable by the Children’s Book Council for age groups a, b, and a and b. The research was conducted using Delphi software, and designed in accordance with research questions and specifications. 162650 language forms were collected of which 1702 words were introduced as basic reading vocabulary. Research findings indicate that the compatibility between reading and writing vocabulary in sub-groups of simple verb, natural elements, body and color has been “much”; in sub-groups of scientific, religious, sport, cities, and idiomatic words as well as infinitives has been “very little”; and in other sub-groups has been “little”. Results also indicated that in general the compatibility of reading and writing vocabulary for these age groups has been “little”.
 
 
*Professor of  Knowledge and Information Science ,kokabi80@yahoo.com
** PH. D. Student of  Knowledge and Information Science Z.cheraghi58@yahoo.com

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: reading vocabulary
  • primary school children
  • basic vocabulary
  • word frequency
  • language forms
بدره­ای، فریدون. (1352). واژگان نوشتاری کودکان دبستانی ایران. تهران: فرهنگستان زبان ایران.
پاول، رونالد ار. (1379).روش­های اساسی پژوهش برای کتابداران، ترجمه: نجلا حریری. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز انتشارات علمی.
حافظی، علیرضا. (1380). «ادبیات کودک، ادبیات تدریج است: بحثی در روان­شناسی مخاطب کودک و نوجوان». پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، سال 7، شماره‌ی 26، صص3-13.
دیانی، محمدحسین. (1369). روش‌های تحقیق در کتابداری. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
سحابی راسخ، سارا. (1380). «کتابخوانی کودکان». پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، سال 7، شماره‌ی 24‌، ص 90.
سیدآبادی، علی اصغر. (1380). «ادبیات کودکان متوسط، تأملی در مبحث مخاطب شناسی ادبیات کودک و نوجوان». پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، سال 7، شماره‌ی 25، صص 20-11.
عطایی، غلامعلی. (1377). «اهمیت و ضرورت خواندن و مطالعه در جهان امروز». پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، سال 4، شماره‌ی 13، ص 91.
علاقه­مندان، جعفر. (1380). «واژگان پایه در خدمت ادبیات کودکان و برنامه­ریزی درسی». کتاب ماه کودک و نوجوان، صص80-84.
فکری، نادیا. (1382).  شناسایی و تحلیل واژگان نوشتاری کودکان دبستانی بر اساس نامه­های ارسالی آن‌ها به مجلات رشد نوآموز و رشد دانش آموز در سال‌های 1380-81. رساله‌ی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز.
یغمایی، جواد. (1383). کودک و مطالعه. تهران: کتابدار.
Baker, Scott., Simmons, Deborah C., Kameenui, Edward J., (2001). "Vocabulary Acquisition: Synthesis of the Research". Available at: http://idea.uoregon.edu/ ~ncite/documents/techrep/tech13.html
White, T. G., Graves, M. F., & Slater, W. H. (1990). "Growth of reading vocabulary in diverse elementary schools: Decoding and word meaning". Journal of Educational Psychology , 82 (2), 281-290.