بررسی روند آشنی جویی یا انتقام جویی در ادبیات جنگ برای کودک از منظرگفتمان شناسی انتقادی و پیشنهاد یک الگو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه پیام نور قاین

چکیده

     در این مقاله تلاش شده است تا الگویی برای تحلیل زبانشناختی ادبیات جنگ از منظر گفتمان شناسی انتقادی ارائه شود و سپس بر پایه ی این الگو سه داستان تحلیل شده است. این داستان­ها از نظر پیگیری روند انتقام جویی یا آشتی­جویی بررسی می­شوند. برای این کار ساخت های گفتمان مدار با توجه به دیدگاه  ون­ دایک(2008, ,2001,1995.1993b ) در مورد قطبی سازی که در اکثر آثار و تحلیل­های وی مطرح می­باشد بررسی شده­اند. یعنی از این جهت که آیا قطبی سازی ما /خودی  و آن ها / دشمن وجود دارد و چنان چه بازنمایی قطبی شده باشد، ایا خودی بازنمایی کاملا قطبی شده ی مثبت و دشمن بازنمایی همه جانبه ی منفی دارد؟ فرض بر این است که داستانی که قطبی شدگی همه جانبه ی خودی و دشمن بصورت سفید و سیاه را داشته باشد روند انتقام جویی و داستانی که فاقد این قطبی شدگی باشد روند آشتی جویی را دنبال می­کند. چنان چه داستانی به بازنمایی یک طرف بپردازد از این نظر خنثی می­باشد. روند آشتی جویی روند مناسبی است برای دوران صلح و پس از جنگ که دوران باز سازی و به سازی روابط بین دو ملت می­باشد. چراکه در این دوران مخصوصا در روایت جنگ برای کودک می توان با تنفر­زدایی از عمل جنگ  و عوامل در­گیر در جنگ و معرفی عامل یا عاملان واقعی و پشت پرده­ی آغازگر جنگ از تحریک حس انتقام­جویی بین دو ملت و لذا بروز جنگ های آینده جلوگیری نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of the Process of Reconciliation or Taking Revenge  in Children’s Literature Through Critical Discourse Analysis and Suggesting a Model

نویسنده [English]

  • Sedigheh Meghdari
Payam Nour Univeristy
چکیده [English]

 
 

Meghdari*

Payam-e Nour University
 
Abstract
This article analyzes war fiction through critical discourse analysis (CDA) and aims to pose a model for war through linguistics. Based on this model three stories for children are analyzed. These stories are investigated to determine if they are conciliating stories or revenging ones. To do so, discursive practices are studied based on Van Dijk (2008) to see whether there are polarization of " us"/ our side  and " others"/ the other side or enemy and if  it is so, whether the enemy is represented wholly negative  and our side  quite positive. It is assumed that if a story represents our side vs. the enemy in a polarized way, it is engaged with revenge; if it is not polarized then it is engaged with reconciliation. Stories of reconciliation are suitable for postwar situations as they decrease the hatred toward war actors and help the process of peace between two nations.
 
 
 
 
* Assistant Prof. of  General Linguistics, s_meghdari@pnu.ac.ir

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key Words: Critical discourse analysis
  • war beginner
  • war actors
  • war action
  • revenging
  • conciliating
اکبرپور، احمد. (138۳). شب بخیر فرمانده. تهران: یونیسف؛ واحدانتشارات.
حسینی، سیدابراهیم. (1386). خورشید زمین. تهران: شاهد.
صحرایی، اکبر. (1386). کاش کمی بزرگ‌تر بودم. تهران: علمی و فرهنگی.

Atawenh, A. (2009). “The Discourse of War in the Middle East, Analysis of Media Reporting”, Journal of Pragmatics. Vol. 41, P. 263-278.

Damico, J. S., et al. ( 2008). “Did Bombs Just Fall From the Sky? Examining Agency in a Text Set of World War II Children’s literature”, Social Studies Research and Practice. Vol. 3, N. 3, P. 51-60
Fairclough, N. (2003). Analyzing Discourse, Textual Analysis for Social Research. Rutledge: Taylor Francis group.
Firth, J. R. (1957). “Modes of Meaning” In Papers in Linguistics 1934-1951. London: Oxford University.
Hodge, R. & Kress, G. (1979). Language as Ideology. London-Boston: Rutledge & Kegan Paul.
Martin, J.R. (2008). “Intermodal Reconciliation: Mates in Arms”, New Literacies and English Curriculum: multimodal perspectives, Edited by Len Unsworth, London: Continuum Publisher.
Reimer, M. (2008). Home Words: Discourse of Children's Literature in Canada. WLU (Wilfred Laurier University) Press.
Van Dijk, T. (1985). Discourse and Literature. Amesterdam: John Benjomins publishing company
----------------- (1993). Discourse and Elite Racism. London: Sage Publication.
-----------------. (1995). “Discourse Analysis as Ideology Analysis” In Language and Peace. Edited by C. Schaffer & A. L. Wenden, Dartmouth: Aldershot, P. 17-33.
----------------- (2001). “Multidisciplinary CDA: A Plea for Diversity” In Methods of Critical Discourse Analysis. Edited by R. Wodak & M. Meyer, London: Sage Publication.
----------------- (2008). Discourse and Power, New York: Palgrave Macmillan.
Wodak, R. (2001). “What CDA is about- A Summary of its history , Important Concepts and its Developments” In Methods of Critical Discourse Analysis. Edited by R. Wodak & M. Meyer, London: Sage Publication.
Wolfer, D. ( 2005). Photographs in the Mud. Fremantle: Fremantle Artspress.