در کشاکش عشق و تنهایی کندوکاوی درپیچ و خم‌های «سفرهای کرگدن» فریبا کلهر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه شیراز

چکیده

فریبا کلهر در مجموعه‌ی سفرهای کرگدن از شخصیتی تنها سخن می‌گوید که سفری درونی و رازآلود دارد. می‌توان گفت آنچه داستان‌ها را بهم پیوند می‌دهد تلاش شخصیت‌های مختلف (قو، پری، شاپرک، آهو) برای برقراریِ ارتباط عاشقانه یا دوستانه با کرگدنی است که به ندرت از لاک خود بیرون می‌آید. هدف این پژوهش بررسی جایگاه مجموعۀ سفرهای کرگدن، در قلمروِ کتاب‌های تصویری داستانی است. جایگاه این مجموعه با توجه به مفهوم به کل رسیدن که خسرونژاد بدان اشاره دارد مشخص می‌شود. در این پژوهش به انواع ارتباط واژه و تصویر که نیکولایوا و اسکات برشمرده اند اشاره و مفهوم به کل رسیدن با توجه به این ارتباط‌ها بررسی می‌شود. در بررسی کتاب‌های این مجموعه با رویکردی توصیفی-تحلیلی، ابتدا به این مسئله پرداخته می‌شود که متن واژگانی بدون حضور متن تصویری، چه داستانی روایت می‌کند، و سپس برهم کنش واژه و تصویر بررسی خواهد شد، تفاوت بین روایت واژگانی، و روایت واژگانی-تصویری برشمرده خواهد شد. ارتباط‌های افزایشی و تقابلی موجود در سفرهای کرگدن آثار این مجموعه و نیز خود مجموعه را به کلی فراتر از اجزا نزدیک کرده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Struggle between Love and Loneliness: A Research into the Maze of Rhino's Journeys

نویسنده [English]

  • Laleh Athashi
Shiraz University,
چکیده [English]

The Struggle Between Love and Loneliness: A Research into the Maze of Rhino's Journeys
 

Atashi*

Shiraz University
 
Abstract
Kalhor in Safarhay e Kargadan (Rhino's Journeys) describes a lonely character that goes on a mysterious internal quest. It can be said that what binds the six books of the collection is the effort made by different characters (Swan, Peri, Dragon Fly, and Gazelle) to relate to the rhino emotionally, while the rhino seldom comes out of his shell. The purpose of this research is to determine the status of this collection in the domain of picture-story books. The status of this collection is to be specified with regard to Khosronejad's theory of wholeness. In this research, different types of word and image interaction as counted by Nikolajeva and Scott are pointed out and the concept of wholeness is discussed in terms of the aforementioned interactions. In this research, with a descriptive-analytical method, first a thematic sketch of the verbal narrative will be drawn, and then the interaction of word and image will be explored to see to what extent pictures contribute to words. The enhancing and counterpointing interactions, commonly occurring in Safarhay e Kargadan (Rhino's Journeys), seem to help the collection approach wholeness.
 
 
 
* Assistant  Prof  of English Language and Literature, l.atashi@yahoo.com

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Rhino's Journeys
  • Kalhor
  • Picture-story Books
  • Love
  • Loneliness
پارسایی، حسن. (۱۳۸۹). «نقد و بررسی مجموعه‌داستان مثل دختر گل‌ها اثر فریبا کلهر؛ داستان بی‌داستانی‌های ذهن». کتاب ماه کودک و نوجوان، ش۱۵۰، صص۱۱-۲۳.
حسام‌پور، سعید و همکاران. (۱۳۹۳). «تارنمای برهم‌کنشانه‌ی متن و تصویر با بررسی تطبیقی کتاب‌های داستانی‌تصویری برتر ایرانی و غیرایرانی (بر پایه‌ی نظریه‌ی ماریا نیکولایوا و کارول اسکات)». مجله‌ی مطالعات ادبیات کودک، ش۱۰، صص۲۵-۵۴. 
خسرونژاد، مرتضی. (۱۳۹۴). «دیدگاه؛ در جست‌وجوی نظریه‌ی ویژه‌ی کتاب‌های تصویری‌داستانی». مجله‌ی مطالعات ادبیات کودک، ش۱۱، صص۲۰۵-۲۲۴.  
راد، فریدون. (۱۳۹۱). «اقتباس و حاشیه‌پردازی‌های طولانی؛ نقد کتاب بازگشت هرداد نوشته‌ی فریبا کلهر».  کتاب ماه کودک و نوجوان، ش۱۷۵، صص۵۸-۶۳.
رفیعی، علی محمد. (۱۳۸۴). «نکته‌هایی در آسیب‌شناسی محتوای داستان‌های شیعی با نگاه به چهار اثر مذهبی از فریبا کلهر». پژوهشنامه‌ی ادبیات کودک و نوجوان، ش۴۰، صص۱۳۰-۱۴۸.
شفاعی، آرش. (۱۳۸۹). «نگاهی به من و درخت پنیر، نوشته‌ی فریبا کلهر؛ ستایش مالیخولیایی عشق مادرانه». کتاب ماه کودک و نوجوان، ش۱۵۹، صص۵۳و۵۴.
صاعنی، شهناز. (۱۳۸۴). «تخیل رئالیستی؛ نقد آثار فریبا کلهر». پژوهشنامه‌ی ادبیات کودک و نوجوان، ش۴۰، صص۱۴۹-۱۵۶.
کریمی، ابوذر. (۱۳۹۱). «رمان پسامدرن برای کودکان؟؛ نقدی بر رمان تندتر از اونه که یواش باشه نوشته‌ی فریبا کلهر». کتاب ماه کودک و نوجوان، ش۱۷۵، صص۳۳-۴۲. 
کلهر، فریبا. (۱۳۷۳). دختر آیینه‌پوش. تهران: سروش.
ـــــــــ . (۱۳۷۴). امروز چلچله‌ی من. تهران: کویر.
ــــــــــ . (۱۳۸۸الف). چه عیبی داره؟. تصویرگر: سحر حق‌گو، مشهد: آستان قدس رضوی؛ شرکت به‌نشر.
ــــــــــ . (۱۳۸۸ب). قصه‌های قبل از غذا. تهران: قدیانی؛ کتاب‌های بنفشه.
ــــــــــ . (۱۳۸۹الف). پری کرگدن‌ها. تصویرگر: نرگس محمدی، تهران: امیرکبیر.
ــــــــــ .(۱۳۸۹ب). خداحافظ کرگدن. تصویرگر: گلناز محمودی، تهران: امیرکبیر.
ــــــــــ . (۱۳۸۹پ). کرگدن شمارشگر. تصویرگر: نوشین صفاخو، تهران: امیرکبیر.
ــــــــــ . (۱۳۸۹ت). کرگدن و دریاچه‌ی قو. تصویرگر: گلناز محمودی، تهران: امیرکبیر.
ــــــــــ . (۱۳۸۹ث). همسفر کوچک. تصویرگر: نرگس محمدی، تهران: امیرکبیر.
ــــــــــ . (۱۳۹۰الف). پایان یک مرد. تهران: مرکز.
ــــــــــ . (۱۳۹۰ب). دوست مظلوم من. تصویرگر: نوشین صفاخو، تهران: امیرکبیر.
ــــــــــ . (۱۳۹۰پ). شروع یک زن. تهران: ققنوس.
ــــــــــ . (۱۳۹۰ت). شوهر عزیز من. تهران: آموت.
ــــــــــ . (۱۳۹۲). عاشقانه. تهران: آموت.
Milton, John. (1935). Paradise Lost. Ed. Merritt Y. Hughes. New York: The Odyssey Press.
Nikolajeva, M. & Scott, C. (2000). “The dynamics of picturebook communication”. In: Children’s Literature in Education, 31(4). 225-239
-------------------------------. (2006). How Picture books Work. Great Britain: Routledge