تاریخ دریافت: 12 مهر 1391،
تاریخ پذیرش: 12 مهر 1391
چکیده
در هنر به صورت عام و شعر کودک به وجهی خاص، تکید بر تنظیمات زیباییشناسانه و ترفندهای زبانی، ادبی و ساختاری است؛ چون ادبیات کودک و نوجوان باید بیشتر از هنرهای دیگر از لحاظ میزان و چگونگی ایجاد ارتباط ارزیابی شود. نسبت متن ادبی با مخاطبان کودک و نوجوان کاربردی نظری و زیباییشناسی است که یکسره از بافت اجتماعی و کاربرد تاریخی جداست. در ادبیات کودک ایران، شعر «باران» یکی از خوش ساختترین و گویاترین آثاری است که بیش از چهل سال در کتابهای فارسی دورهی ابتدایی گنجانیده شده است. راز این ماندگاری و توفیق چیست؟ بیشک، یک اثر ادبی با تکیه بر محتوا و بافت تاریخی نمیتواند اقتدار خود را برای طولانیمدت حفظ کند؛ زیرا با گذشت بافت تاریخی و کهنه شدن مضمون و موضوع، آن اثر نیز رونق خود را میبازد و بیمصرف میشود. به نظر میرسد اشارتها و انتظارات فرمالیستی و زبانی تعبیهشده در ساختمان شعر «باران»، مانند جسمیت زبان، قدرت تطبیقپذیری فراوان، ساختار اپیزودیک، موسیقی غنی، پایانپذیری خلاق و... از عوامل توفیق شعر «باران» میباشد. در این مقاله سعی میشود که این مسئله با توجه به نظریه ساخت گرایی و فرمالیسم بررسی گردد. واژههای کلیدی:
Barthes, Roland ;( 1964). Writing Degree Zero. Translated by Annette lovers and Smith, London: Fontana.
Barthes, Roland. (1977). Image- music- Text. London press.
Laughlin .M.B. (1984). Second – language Acquisition in childhood. Hillsdale. New Jersey: L.E.A. Publishers.
Sapir, E. (1984). Language and Environment. Selected writing of Edward Sapir in Language, Culture and personality .Ed. David G.Mandelbaum. Berkeley and Los Angeles: University of California press.
Peirce.C.S. (1948). Collected papers. Harvard University published .8 vols.
Morri.c. (1946). Sign. Language and Behaviour. New York published.
Lemon.L.T. (1962). Russian Formalist Criticism. Nebraska University published.
Good, T. L. (1979). Teacher Effectiveness in the Elementary School. Journal of teacher Education, 30 (2).