بررسی نقش‌های جنسیتی در «خاله سوسکه»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه شیراز

چکیده

هدف این مقاله بررسی نقش­های جنسیتی و چگونگی القای آن­ها به مخاطب، جایگاه اختصاص یافته به زنان از سوی نظام مردسالار، نقش­های همسر و دختر، نگاه مرد و رابطه­ی زن و طبیعت در داستان خاله سوسکه از قصّه­های صبحی است. شیوه­ی پژوهش بر اساس تمایز جنس و جنسیت و در چارچوب نظریه­ی فمنیسم (زن‌گرا) است. به غیر از اشاره­های بسیار مختصر در سه کتاب، تاکنون درباره­ی این داستان نوشتاری پژوهشی انجام نگرفته است. یافته­های پژوهش نشان می­دهد، گفتمان مردسالار در ساختن عناصر زیر نقش مهمی دارد: ساختن نقش­های جنسیتی و ارزش­ها و ملاک­های مرتبط با آن­ها؛ ارائه و القای آن­ها به مخاطب از راه­های گوناگون از جمله ادبیات کودک. گفتنی است موارد پیش­گفته، نظام مردسالاری را در نظام اجتماعی فرهنگی تقویت می­کند.

                                                                                                                           

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of Gender Roles in "Khale Sooske"

چکیده [English]

 
 

Pourgiv* M. Zekavat**

Shiraz University
 
 
The aim of this paper is to analyze the gender roles  and how they are induced to the reader, the place given to women by the patriarchal society, the roles of wife and daughter, the male gaze  and the relationship of woman and nature in one of Sobhi's stories called  "Khale Sooske". The approach is based on the distinction between gender and sex and within the framework of feminism. It is mentioned that except for very minor references in three books no research has been done on this story. In this paper it is argued that creating gender roles and values related to it as well as how they are presented to the reader in different ways such as children's literature and internalizing them are all performed by the patriarchal institution in order to support and continue such systems within the social-cultural context.
 
 
 
*  Associate Professor of English Literature. Email: F.pourgiv@rose.shirazu.ac.ir
** MA in English Literature. Email: masihzekavat@gmail.com
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Khale Sooske
  •   Sex
  • Gender
  • Gaze
  • Nature
استیونز، جان. (1388). «جنسیت و نوع ادبی». ]ترجمه­ی اسماعیل حسینی[؛  دیگرخوانی­های ناگزیر. به کوشش مرتضی خسرونژاد،‌ تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
پاینده، حسین. (1385). نقد ادبی و دموکراسی: جستارهایی در  نظریه و نقد ادبی جدید. تهران: نیلوفر.
خسرونژاد، مرتضی. (1389). معصومیت و تجربه: درآمدی بر فلسفه ادبیات کودک. تهران: نشر مرکز.
زایپس، جک. (1388). «خاستگاه­های قصّه­های پریان». ]ترجمه­ی فریده پورگیو[؛  دیگرخوانی­های ناگزیر. به کوشش مرتضی خسرونژاد،‌ تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
مارزلف، اولریش. (1371). طبقه‌بندی قصّه‌های ایرانی. ترجمه­ی کیکاوس جهانداری. تهران: سروش.
مهتدی، فضل‌الله. (1380). ویراستار. «خاله سوسکه.» قصّه‌های صبحی. تهران: جامی.
محمدی، محمدهادی و زهره قایینی. (1384). تاریخ ادبیات کودکان ایران. ج اول. تهران: نشر چیستا.
 
Cixous, H. (2004). “The Newly Born Woman.” Literary Theory: An Anthology. Eds. Julie Rivkin and Michael Ryan. MA: Blackwell: 384-354.
Glover, D. & Cora K. (2009). Genders. London: Routledge.
Goodman, Lizabeth and Alison Smith. (1996). “Literature and Gender.” Approaching Literature: Literature and Gender. Ed. Lizabeth Goodman. London: Routledge. 1-39.
Hourihan, M. (2005). Deconstructing the Hero: Literary Theory and Children’s Literature. London: Routledge.
Levorato, A. (2003). Language and Gender in Fairy Tale Tradition: A Linguistic Analysis of Old and New Story Telling. New York: Palgrave Macmillan. 
Parsons, L T. (2004). “Ella Evolving: Cinderella Stories and the Construction of Gender-Appropriate Behavior.” Children’s Literature in Education, 35.2 (June): 135-154.
Tong, R. (2009). Feminist Thought: A More Comprehensive Introduction. Colorado: Westview Press.
Wanamaker, A. (2008). Boys in Children's Literature and Popular Culture: Masculinity, Abjection, and the fictional Child. New York: Routledge.