در جست‌وجوی استقلال انتخاب متن‌های ادبی مناسب برای برنامه‌ی «فلسفه برای کودکان»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تربیت معلم تهران

چکیده

مقاله­ی حاضر برای این­که نشان دهد برنامه‌ی «فلسفه برای کودکان»، می­‌تواند برای رسیدن به هدف عمده‌ی خویش یعنی دست­یابی به استقلال از داستان­‌های موجود در ادبیات کودک بهره گیرد، به تحلیل محتوایی از نوع تأملی یا فکری چند داستان در این گستره پرداخت. یافته­های پژوهش نشان داد، آثار یاد شده به خوبی می‌توانند به یاری برنامه‌ی «فلسفه برای کودکان» بشتابند و  نیازهای آنان را پاسخ گویند؛ همچنین مشخص شد که همانندی­های بسیاری میان دیدگاه­های مرتضی خسرونژاد، ماریا نیکولایوا و برونو بتلهایم با یافته­های این تحقیق وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Looking for Independence: Choosing Suitable Literary Texts for the Program of Philosophy for Children

چکیده [English]

 
 
J.Farzanfar* Y.Ghaedi** M.Naghibzade*** A.Mahmoodnia****
Tehran Teacher Training University
 
This paper is a content analysis of several stories in order to show that the program of «philosophy for children» can benefit from existing stories to reach its main aim, that is, independence.  It is concluded in this research that such works of fiction can help the program of «philosophy for children» very well answering its needs. In addition, the many similarities were identified among the many theories of Morteza Khosronejad, Maria Nikolajeva and Bruno Bettelheim with the findings of this research.
 
 
 
 
 
 
* PhD Candidate, Philosophy of Education. Email: farzanfar.javad@yahoo.com
** Assistant Professor, Philosophy of Education. Email: yahyaghaedi@yahoo.com   
 
*** Professor, Philosophy. Email:- 
****Assistant Professor, Philosophy of Education.Email:mahmoudnia@saba.tmu.ac.ir
 
 
 
 
 
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keyword: Childeren’s Literature
  • Independence
  • Philosophy for Children
  • Story
اوئنز، لیلی. (1383). قصّه­ها و افسانه­های برادران گریم. ترجمه­ی حسن اکبریان طبری. تهران: هرمس        
بارنت، فرانسیس. (1375). سارا کرو. ترجمه‌ی هادی عادل‌پور. تهران: کوشش.
بایرامی، محمدرضا. (1371). کوه مرا صدا زد. تهران: نشر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
بتلهایم، برونو. (1381). افسون افسانه­ها. ترجمه‌ی اختر شریعت­زاده. تهران: هرمس.
خسرونژاد، مرتضی. (1383). معصومیت و تجربه. تهران: نشر مرکز.
ــــــــــــــــــ. (1386). «تأملی بر هم­نشینی ادبیات کودک و فلسفه در برنامه­ی فلسفه برای کودکان». نوآوری­های آموزشی. شماره 2. سال ششم. صص 109-124.
رنگن، بجرون. (1378). شبان کوچک در غار. ترجمه‌ی مجید عمیق. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
شریعتمداری، علی. (1380). اصول و فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: امیرکبیر.
عارف‌نیا، علی. (1385). رفتار با کودک. تهران: شورا.
قائدی، یحیی. (1383). آموزش فلسفه به کودکان. تهران: نشر دواوین.
کستنر، اریش. (1384). امیل و کارآگاهان. ترجمه‌ی مژگان عبدالهی. تهران: کیمیا.
گال، مردیت، والتر بورگ، و جویس گال. (1383). روش­های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان‌شناسی. ترجمه­ی احمدرضا نصر، حمیدرضا عریضی و دیگران. ج2. تهران: دانشگاه شهید بهشتی و سمت.   
مالو، هکتور. (1376). باخانمان. ترجمه‌ی محمد قاضی. تهران: انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
میرشاهی، آیدا. (1381). «امیل، مسافر پیکار آرزو». فرهنگ توصیفی شخصیت­های نوجوانان. فریدون عموزاده خلیلی و گروهی از نویسندگان و پژوهش‌گران. ج1. تهران: آفتاب­گردان.            
ویتلی، دنیس. (1372). روانشناسی پیروزی. ترجمه‌ی علی شقایق. تهران: کویر.
نیکولایوا، ماریا. (1387). «بزرگ شدن: دو راهی ادبیات کودک». ]ترجمه‌ی غزال بزرگمهر[؛ در دیگرخوانی­های ناگزیر. به کوشش مرتضی خسرونژاد. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
  
Maykut, P. & orhouse, R. (1995). Beginning Qualitative Research. London: Falmer Press      
Winch, C., J.Gingle. (1999). Key Concepts in the Philosophy of Education. London: Routledge.