• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مطالعات ادبیات کودک
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 8 (1396)
دوره دوره 7 (1395)
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
دوره دوره 4 (1392)
دوره دوره 3 (1391)
دوره دوره 2 (1390)
دوره دوره 1 (1389)
شماره شماره 2
شماره شماره 1
پرستش, شهرام. (1391). جهان تازه استقلال‌یافته‌ی کودکان: جستاری در انسان‌شناسی ادبیات کودک. مطالعات ادبیات کودک, 1(1), 31-54. doi: 10.22099/jcls.2012.450
شهرام پرستش. "جهان تازه استقلال‌یافته‌ی کودکان: جستاری در انسان‌شناسی ادبیات کودک". مطالعات ادبیات کودک, 1, 1, 1391, 31-54. doi: 10.22099/jcls.2012.450
پرستش, شهرام. (1391). 'جهان تازه استقلال‌یافته‌ی کودکان: جستاری در انسان‌شناسی ادبیات کودک', مطالعات ادبیات کودک, 1(1), pp. 31-54. doi: 10.22099/jcls.2012.450
پرستش, شهرام. جهان تازه استقلال‌یافته‌ی کودکان: جستاری در انسان‌شناسی ادبیات کودک. مطالعات ادبیات کودک, 1391; 1(1): 31-54. doi: 10.22099/jcls.2012.450

جهان تازه استقلال‌یافته‌ی کودکان: جستاری در انسان‌شناسی ادبیات کودک

مقاله 2، دوره 1، شماره 1، بهار و تابستان 1389، صفحه 31-54  XML اصل مقاله (261 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22099/jcls.2012.450
نویسنده
شهرام پرستش*
دانشگاه تهران
تاریخ دریافت: 15 مهر 1391،  تاریخ پذیرش: 15 مهر 1391 
چکیده
تمایز مهم­ترین مؤلفه­ی مدرنیته است که بزرگان علوم اجتماعی از امیل دورکیم گرفته تا پییر بوردیو بر آن تأکید کرده­اند. بر مبنای این رویکردهای نظری می­توان جهان کودکان را با توجه به تأخر تکوین عینی و ذهنی آن به منزله­ی یک میدان اجتماعی متمایز به­ شمار آورد. بر این اساس میدان کودکی سرزمین تازه استقلال یافته­ای است که متأسفانه میدان­های اجتماعی دیگر، به ویژه سرزمین بزرگ­سالی به قلمرو آن تعرض می‌کنند و می­کوشند آن را تحت الحمایه­ی خود قرار دهند. برای ممانعت از این واقعه باید نسبت به قانون اساسی سرزمین کودکی و قواعد عملکرد این میدان آگاهی یافت. انسان­شناسی کودکی یکی از مهم­ترین رشته­هایی است که می­تواند به شناخت این قواعد راهنما یاری دهد تا در پرتو آن­ها منطق متفاوت کنش کودکان بهتر دریافت شود. شاید مهم­ترین قاعده­ی این سرزمین، تمایزنایافتگی آن باشد به گونه­ای که جلوه­هایش را در تمایزنایافتگی جنسیتی، طبقاتی، قومیتی، ملیتی و حتی زیبایی­شناختی می­توان مشاهده کرد. همه­ی این تمایزات در یک کلام، حاصل اجتماعی شدن کودکان است که با سرپرستی بزرگ­سالان و آموزه­های آن­ها تحقق می­یابد و گرنه در بازی آزادانه­ی کودکان با هم، نشانی از این تمایزات دیده نمی­شود. ادبیات کودک یکی از شاه­راه­های مهم اجتماعی کردن کودکان به شمار می­رود که متأسفانه به­دلیل بی­خبری نویسندگان بزرگسال از قواعد عمل در جهان کودکی، به ابزار نرم سرکوب کودکان تبدیل شده است. در این جستار می­کوشیم برای نمونه چند متن برگزیده از ادبیات کودک مانند جوجه اردک زشت، اثر هانس کریستین آندرسن و ماهی سیاه کوچولو، اثر صمد بهرنگی را تحلیل نماییم تا زیرساخت تمایزگرایانه آن­ها آشکار گردد. این تمایزات به هر روی ریشه در ایدئولوژی روشنگری و مدرنیته دارد. نتیجه این است که کودکان این تمایزات را به شکل دیگری درمی­یابند و قرائت آن­ها از داستان­های کودکان متفاوت از نویسندگان این آثار است و حتی ترجیح زیبایی­شناختی آن­ها با اولویت نمایندگان ادبیات کودک هم­خوانی ندارد.
 
 
کلیدواژه‌ها
ادبیات کودک؛ انسان­شناسی کودکی؛ تمایز؛ جمهوری ادبیات؛ کودکی؛ میدان تولید ادبی
مراجع

آزاد ارمکی، تقی (1380). مدرنیته­ی ایرانی. تهران: اجتماع.

برمن، مارشال (1379).تجربه­ی مدرنیته. ترجمه­ی مراد فرهادپور. تهران: طرح نو.

بوردیو، پییر (1375). «جامعه­شناسی و ادبیات: آموزش عاطفی فلوبر». ترجمه­ی یوسف اباذری. فصلنامه فلسفی، ادبی و فرهنگی ارغنون، سال سوم، شماره­ی 9 و 10، بهار و تابستان 1379.

بوردیو، پییر (1380). نظریه کنش. ترجمه­ی مرتضی مردیها، تهران: نقش و نگار.

ــــــــــ (1379).«تکوین تاریخی زیبایی شناسی ناب». ترجمه­ی مراد فرهادپور. فصلنامه­ی فلسفی، ادبی، فرهنگی ارغنون، تهران، شماره 17.

دورکیم، امیل (1369). درباره­ی تقسیم کار اجتماعی. ترجمه­ی باقر پرهام. تهران: کتاب‌سرای بابل.

تورن، آلن (1380).نقد مدرنیته. ترجمه‌ی مرتضی مردیها. تهران: گام نو.

شوتز، آلفرد (1373).«دون کیشوت و واقعیت اجتماعی». ترجمه­ی حسن چاووشیان. فصلنامه­ی فلسفی، ادبی و فرهنگی ارغنون، شماره 3.

فلکی، محمود (1373).نگاهی به شعر نیما. تهران: مروارید.

فوکو، میشل (1378). نظم گفتار. ترجمه­ی باقر پرهام. تهران: آگه.

ــــــــــ (1382). تاریخ جنون. ترجمه­ی فاطمه ولیانی. تهران: هرمس.

مید، مارگارت (1365). بلوغ در ساموآ. ترجمه­ی مهین میلانی. تهران: ویس.

وبر، ماکس (1368). دانشمند و سیاستمدار. ترجمه­ی احمد نقیب­زاده. تهران: دانشگاه تهران.

ب. انگلیسی

Aries, P. (1962). Centuries of childhood: A social history of family life, New York: Vintage Books.

Bourdieu, P. (1984). Distinction: A social critique of the judgement of taste. Translated by Richard Nice, Routledge & Keagan Paul.

--------------- (1993). The field of cultural production. Cambridge: Polity Press.

--------------- (1996).The rules of art: Genesis of structure of the literary field. Translated by Susan Emanuel, Cambridge: Polity Press.

Fowler, B. (1998).Pierre Bourdieu & cultural theory. London: Sage Publications.

Swartz, D. (1997). Culture & power: The sociology of Pierre Bourdieu, Chicago: The University of Chicago Press.

Wilson, E. (2003). Bohemians. London: Tauris Parke Paperbacks.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,281
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 718
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.