بررسی تطبیقی مهارت‌های زندگی در رمان‌های(نوجوانان) اریش کستنر و فرهاد حسن زاده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه پیام نور

2 استادیار دانشگاه شهرکرد

چکیده

مهارت­های زندگی یکی از راهبردهای مهم و ضروری است که از طریق افزایش توانایی کودکان و نوجوانان، ظرفیت آنان را در جهت مقابله با چالش­ها و کشمکش­های زندگی ارتقا می­دهد و آنان را در برابر مشکلات ایمن می­سازد. ژانر ادبی رمان، قالب مناسبی برای انتقال مهارت­ها و تقویت آن­ها در کودکان و نوجوانان است. هدف این پژوهش بررسی مهارت­های زندگی (همدلی، تصمیم­گیری، حل مسئله، خودآگاهی، مهارت فردی و تفکرخلاق) در رمان­های فرهاد حسن­زاده و اریش کستنر (Erich Kastner) است. روش پژوهش به صورت تحلیل کمی و کیفی محتوای آثار است. نتایج پژوهش نشان داد که مهارت همدلی، نسبت به دیگر مهارت­ها، کاربرد بیشتری در آثار حسن­زاده و کستنر دارند. مهارت­هایی نظیر، تفکر انتقادی، تفکر خلاق و مهارت حل مسئله بسامد کمتری داشته­اند. نکته­ی دیگر اینکه مهارت­های زندگی در آثار فرهاد حسن­زاده در مقایسه با اریش کستنر، بسامد بیشتری دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of Life Skills in the Young Adult Novels of Erich Kästner and Farhad Hassanzadeh

نویسندگان [English]

  • Hamid Rezaei 1
  • sajad najafibehzadi 2
1 Payam Nour University
2 SHAHR KORD UNIVERSITY
چکیده [English]

Hamid Rezaei, Ph.D.
Associate Professor of Persian Language and Literature, Payam-e Noor University
 
Sajad Najafi Behzadi, Ph.D.
Assistant Professor of Persian Language and Literature, Shahrekord University
 
Introduction
For entering society, children and adolescents need to learn some skills that help them face life's challenges and problems. Life skills program is one of the individual-focused strategies that enhances people’s tolerance and increases their capacity to deal with challenges, conflicts and hardships of everyday life and protects them against these problems. Accordingly, we need to employ life skills such as decision-making skills, problem solving, creative thinking, critical thinking, self-awareness, communication, anger management, etc., to deal with our environment. We need to find the most appropriate approach to get the highest efficiency. Pittman defines life skills as abilities, knowledge, attitudes, and behaviors that are taught for achieving happiness and success in life. These skills enable people to adapt to their situations, and through the development of these skills, people learn to lead a comfortable life with others and to feel safe (Kaveh, 2012: 32, quoting Pittman, 1997). The aim of this study is to investigate life skills in the novels of Farhad Hassanzadeh and Erich Kästner, two authors of children's literature in Iran and Germany, in order to delineate which skills are more frequent in the works of these two authors.
 
Research Methodology and Review of Literature
This essay uses quantitative and qualitative analysis of the content of the two authors' works. In the quantitative analysis of the content of works, the focus is on the frequency of an analytical unit such as a word, and in a qualitative study, data and tests are analyzed to discover the meaning of the text (Sarukhani, 2003: 287).
No research has been done on the subject of life skills in the young adult novels of Erich Kästner and Farhad Hassanzadeh; however, there are some studies about the subject in other works:
Nahid Karimi and her colleagues (2017) in their article, “The effects of life skills on the creativity of elementary students by the use of storytelling”, came to the conclusion that teaching life skills through storytelling enhances the creativity of elementary students.
Saeed Hesampour and his colleagues (2015) try to show how the meaning of life is reflected in their article, “A comparative study and an analysis of the reflection of the meaning of life in Three people in the snow by Erich Kästner and Thirty men and thirty birds by Akbar Sahraei”.
Maryam Omidinia and her colleagues (2013) focus on the life skill of critical thinking in their article, “A study of critical thinking skills in selected Persian adolescent novels of the 1980s”.
 
Discussion
Life skills are more frequently used in Hassanzadeh’s novels. Among Hassanzadeh's novels, Call me Ziba presents life skills more frequently than others. Empathy skills are used more frequently than other skills in the novels of the two authors. Skills such as critical thinking, creative thinking and problem solving have a lower frequency. They appear even less in Kästner’s works than in Hassanzadeh's. Focusing on empathy skills increases empathy and intimacy between the characters of the story and the readers; and this intimacy is later expanded to the family and the community; nevertheless, it is important to note that skills such as problem solving, decision making and critical thinking are essential in teaching children and adolescents how to deal with life problems. Thinking is the language of the mind, and critical thinking enables people to analyze, deduce, evaluate, and draw conclusions. Critical thinking provides the grounds for reasonable decision-making. From the age of seven, children compare their experiences with new findings.
 
Conclusion
In the novels of the two authors, empathy skills are more frequent while critical thinking, creative thinking and problem solving are less frequent. Life skills are more frequently used in Farhad Hassanzadeh's works than in Erich Kästner’s works. In Kästner’s works, child and adolescent characters use the skill of critical thinking, while in Hassanzadeh's works, this skill is usually used by adult characters. Among the novels analyzed, the two novels Call me Ziba and Strange sisters display the use of problem-solving and empathy skills more than other works. In Hassanzadeh's novel Hasti, the skill of empathy has a very high frequency compared to other works. Hasti is a teenage girl whose meaningful connection and empathy with Uncle Jamshid can be significant for the audience.
 
References
Alborz, F. (2007). The effectiveness of life skills training based on the World Health Organization program. Master's thesis, Allameh Tabatabai University.
Bahrami, F., Moazedian, A. & Hosseini, S. A. (2013). Effectiveness of problem-solving and decision-making skills training on reducing the positive attitude of opioid addicts. Journal of Addiction Research, 7 (25), pp. 57-72.
Emami, N. (2004). Life skills. Welfare Organization Publishing.
Finke, Regina (2002). Sexual education of children: Familiarity with the stages of sexual development of children (L. Lafzi, Trans.). Zikr.
Fisher, R. (2006). Education and thinking (F. Kianzadeh, Trans.). Rasesh.
Fisher, R. (2007). Teaching thinking to children (M. Safaei Moghadam, Trans.). Rasesh.
Ghiyasi, M. (2011). Critical thinking, child and media. Scientific-Specialized Quarterly of Children, Adolescents and Media, First year, No. 1-2, Summer and Autumn, pages 55-79.
Golshiri, A. (2001). Story and critique of story (Vol. 1). Negah.
Hassanzadeh, F. (2015). Call me Ziba. Publication of the Center for the Intellectual Development of Children and Adolescents.
Hassanzadeh, F. (2010) Hasti. Publication of the Center for the Intellectual Development of Children and Adolescents.
Kästner, E. (2006). Bird class (A. Pakbin, Trans.). Center for the Intellectual Development of Children and Adolescents.
Kästner, E. (2015). Strange sisters (A. Pakbin, Trans.). Center for the Intellectual Development of Children and Adolescents.
Kaveh, Z. (2012). The effect of life skills training on the satisfaction and adjustment of married women. Master Thesis in Counseling and Psychology, University of Isfahan.
Khosrownejad, M. (2003). Innocence and experience: An introduction to the philosophy of children's literature. Markaz.
Klinke Chris, E.L. (2004). Life skills (S. Mohammadkhani, Trans.). Sepand Honar.
Kokabi, M., Hori, A. & Maktabifard, R. (2010). A study of critical thinking skills in children and adolescent stories. Shiraz Journal of Children Literature Studies, First Year, 2nd Issue, pp. 157-193.
Maktabifard, L. (2015). Child of story and critical thinking. Publication of the Center for the Intellectual Development of Children and Adolescents.
Maruska, D. (2004). How great decisions get made (R. Eftekhari, Trans.). Bamshad.
McKee, R. (2003). Story, structure, style and principles of screenwriting (M. Gozarabadi, Trans.). Hermes.
Meyers, C. (1986). Teaching students to think critically: A guide for faculty in all disciplines (K. Abili, Trans.). SAMT.
Niknejad, S. (2006). Global life skills education. Roshd Magazine, Fifth Year.
Norton, D. E. & Norton, S. (2003). Through the eyes of a child: An introduction to children's literature (M. Raei, Trans.). Qalamro.
Raufi, M. H. (1998). Classroom behavior management. Beh-Nashr.
Safaei, A., Adhami, H. (2014). The manifestation of humor techniques in the plot of Hassanzadeh’s stories. Journal of Persian Language and Literature Research, No. 32, pp. 119-166.
Sarukhani, B. (2003). Research methods in social sciences. Institute of Humanities and Cultural Studies.
Seif, A. A. (2006). Educational Psychology. Agah Publishing.
Shaari-nejad, A. A. (2006). Group and social activities. Monadi Tarbiat Publishing.
Shaari-nejad, A. A. (1370). Children's literature. Ettelaat Institute Publishing.
Shafi-abadi, A. (2006). Theories of counseling and psychotherapy. Markaz Daneshgahi Publishing.
Shah-Ahmadi, M. R. (2011). The necessity and role of life skills education for children and adolescents in the media. Quarterly Journal of Children, Adolescents and Media, 1 (2), pp. 15-22.
Tarmian, F. (1383). Life skills. Tarbiat Publications.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Farhad Hassanzadeh
  • Erish Kestner
  • Life Skills
  • Novel
البرز، فریبا.(1386). اثر بخشی آموزش مهارت­های زندگی براساس برنامه­ی سازمان بهداشت جهانی. پایان­نامه­ی کارشناسی­ارشد دانشگاه علامه­طباطبایی.
امامی، نسرین.(1383). مهارت­های زندگی. تهران: سازمان بهزیستی.
امیدی­نیا، مریم و همکاران.(1392).«بررسی مهارت­های تفکر انتقادی در رمان­های برگزیده­ی نوجوان فارسی دهه­ی 80 براساس فهرست پیتر فاسیونه».  تفکر و کودک، شماره­ی1، دوره­ی7، صص1-26. 
بهرامی، فرزانه و همکاران.(1392). «اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله و تصمیم­گیری بر کاهش نگرش مثبت وابستگان به مواد افیونی»، اعتیادپژوهی، دوره­ی 7، شماره­ی 25، صص57-72.
حسن­زاده، فرهاد.(1389). هستی. تهران: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.
_____________.(1394). زیبا صدایم کن. تهران: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.
خسرونژاد، مرتضی.(1382). معصومیت و تجربه، درآمدی بر فلسفه­ی ادبیات کودک. تهران: مرکز.
رئوفی، محمدحسین.(1377). مدیریت رفتار کلاسی. مشهد: به­نشر.
ساروخانی، باقر.(1382). روش­هایتحقیقدرعلوماجتماعی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سیف، علی­اکبر.(1385). روان­شناسی پرورشی. تهران: آگاه.
شاه­احمدی، محمدرضا.(1390). «ضرورت و نقش آموزش مهارت­های زندگی به کودکان و نوجوانان در رسانه».  کودک، نوجوان و رسانه، سال1، شماره­ی2، صص15-22.
شعاری­نژاد، علی­اکبر.(1370). ادبیات کودکان. تهران: موسسه اطلاعات.
شفیع­آبادی، عبداله.(1385). نظریه­های مشاوره و روان­درمانی. تهران: مرکز دانشگاهی.
صفایی، علی؛ ادهمی، حسین.(1393). «نمود تکنیک­های طنز در پیرنگ داستان­های حسن­زاده». پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شماره­ی 32، صص 119-166.
طارمیان، فرهاد.(1383) مهارت­های زندگی. تهران: تربیت.
فیشر، رابرت.(1385).  آموزش و تفکر. ترجمه­ی فروغ کیان­زاده، اهواز: رسش.
___________. (1386). آموزش تفکر به کودکان. ترجمه­ی مسعود صفایی­مقدم، اهواز: رسش.
فینکه، رگینا.(1381). تربیت جنسی کودکان، آشنایی با مراحل رشد جنسی کودکان. ترجمه­ی لیلا لفظی، تهران: ذکر.
قیاسی، میترا.(1390). «تفکر انتقادی، کودک و رسانه». کودک، نوجوان و رسانه، سال اول، شماره­­ی 1-2، صص55 ـ 79.
کاوه، ذبیح­اله.(1391). تاثیر آموزش مهارت­های زندگی بر رضایت و سازگاری زنان متاهل. پایان­نامه­ی کارشناسی­ارشد دانشگاه اصفهان.
کریمی, ناهید و همکاران.(۱۳۹۶). «بررسی تاثیر آموزش مهارت­های زندگی به روش قصه­گویی بر مولفه­های خلاقیت دانش­آموزان ابتدایی». ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره­ی7، شماره­ی2، صص 112-123.
کستنر، اریش.(1383). امیل کارگاه می­شود. ترجمه نوشین ریشهری، تهران: صنم.
__________.(1385). کلاس پرنده. ترجمه­ی علی پاک­بین، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
__________. (1394). خواهران غریب. ترجمه­ی علی پاک­بین، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
کلینکه، ال­کریس.(1383). مهارت­های زندگی. ترجمه­ی شهرام محمدخانی، تهران: سپند هنر.
کوکبی، مرتضی و همکاران.(1389). «بررسی مهارت­های تفکر انتقادی در داستان­های کودک و نوجوان». مطالعات ادبیات کودک شیراز، سال1، شماره­ی2، صص157-193.
گلشیری، احمد.(1380.) داستان و نقد داستان. ج1، تهران: نگاه.
ماروسکا، دان.(1383). چگونه تصمیم­های بزرگ بگیریم. ترجمه­ی رضا افتخاری، مشهد: بامشاد.
مایرز، چت.(1374).  آموزش تفکر انتقادی. ترجمه­ی خدایار ابیلی، تهران: سمت.
مکتبی­فرد، لیلا.(1389). بررسی تناسب محتوای داستان­های تالیفی ایرانی برای کودکان و نوجوانان گروه سنی ج با مهارت­ها و مولفه­های تفکر انتقادی. رساله­ی دکتری دانشگاه شهیدچمران اهواز.
__________.(1394). کودک، داستان و تفکر انتقادی. تهران: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.
مک­کی، رابرت.(1382). داستان، ساختار، سبک و اصول فیلم نامه­نویسی. ترجمه­ی محمد گذرآبادی، تهران: هرمس.
نورتون دانا؛ نورتون، ساندرا.(1382). شناخت ادبیات کودکان: گونه­ها و کاربردها از روزن چشم کودک. ترجمه­ی منصوره راعی و همکاران، ج2، تهران: قلمرو.