زهرا آقابابایی خوزانی؛ سید کامران کسایی؛ سلیمه سوداوی
چکیده
این پژوهش برآن است تا همزمان با بررسی ابزارهای روایی و عناصر داستانهای فارسی چهارم دبستان و یافتن آبشخور اصلی آنها و نیز صورتدادن فعالیتهای متنوع کلاسی و کارگاهی، مؤلفههای نقد خوانندهمحور ...
بیشتر
این پژوهش برآن است تا همزمان با بررسی ابزارهای روایی و عناصر داستانهای فارسی چهارم دبستان و یافتن آبشخور اصلی آنها و نیز صورتدادن فعالیتهای متنوع کلاسی و کارگاهی، مؤلفههای نقد خوانندهمحور را در درسها بکاود، رویکردهای آموزشی و لذتبخشی در هر درس را ارزیابی کند، تا به صورت ملموستری به کنش و واکنش ذهن کودک و متن داستان نزدیک شود و برپایهی آن راهکارها و فعالیتهای آموزشی متناسب با محتوا پیشنهاد دهد. این پژوهش براساس هدف، از نوع توسعهای و براساس ماهیت دادهها، همزمان از دو نوع توصیفی و پیمایشی است؛ یعنی روش گردآوری اطلاعات در بخشهای توصیفی، به صورت کتابخانهای بوده و در قسمتهایی که براساس پیمایشی است به مصاحبه و پرسش شفاهی با دانشآموزان پرداخته شده است. از این طریق مشخص شد که آن دسته از داستانهای کتاب که از منظر ساختاری نقص کمتری دارد، همزمان دو رویکرد آموزشی و لذتبخشی دارند و درنتیجه بیشتر توجه و اقبال دانشآموزان را به خود جل میکنند.