عاطفه یوسفی
چکیده
کلیله و دمنه که در زمرۀ ادبیات تعلیمی فارسی قرار دارد، کتابی است سرشار از آموزههای اجتماعی، سیاسی و اخلاقی که در قالب حکایاتی از زبان حیوانات نقل گشته است. قابلیتهای بالای این کتاب و مضامین گوناگون ...
بیشتر
کلیله و دمنه که در زمرۀ ادبیات تعلیمی فارسی قرار دارد، کتابی است سرشار از آموزههای اجتماعی، سیاسی و اخلاقی که در قالب حکایاتی از زبان حیوانات نقل گشته است. قابلیتهای بالای این کتاب و مضامین گوناگون و پر مغز آن، سبب شده است تا به امروز بازنویسیها و اقتباسهای بسیاری از آن صورت گیرد و در حوزههای دیگر نیز کاربرد داشته باشد. یکی از این حوزههای نسبتاً جدید، آموزش فلسفه به کودکان (فبک) است. پژوهش حاضر که با روش توصیفی تحلیلی صورت گرفته است، حاصل بررسی حکایت «دوستی کبوتر و زاغ و موش و باخه و آهو» بر اساس معیارهای داستانی فبک و نیز ادبیات کودکان و نوجوانان است. طبق یافتههای پژوهش، این حکایت با داشتن مؤلفههایی نظیر: مقبولیت ادبی، مقبولیت روانشناختی، مقبولیت فلسفی، الگوی گفتوگوی استدلالی و کندوکاوپذیری، از قابلیت بسیار بالایی برای آموزش فلسفه به کودکان، برخوردار است. همچنین نگاهی به بازنویسی این حکایت، در مجموعه داستانهای فکری برای کودکان ایرانی، نشان میدهد نویسندگان نتوانستهاند آنطور که باید بر مبنای معیارهای داستان فلسفی پیش روند و اثر قابل قبولی جهت استفاده در کلاسهای فبک ارائه دهند.