زهرا آقابابایی خوزانی؛ حسین مسجدی؛ سمانه عابدی دولت آبادی
چکیده
پروین دولتآبادی هم در شعر کودک صاحب آثار شایان توجهی است و هم دستی در شعر بزرگسال دارد. او از معدود شاعرانی است که شعرهایش در شصت سال اخیر همواره در کتابهای درسی جایگاهی داشته و شاید شعر هیچ شاعر دیگری ...
بیشتر
پروین دولتآبادی هم در شعر کودک صاحب آثار شایان توجهی است و هم دستی در شعر بزرگسال دارد. او از معدود شاعرانی است که شعرهایش در شصت سال اخیر همواره در کتابهای درسی جایگاهی داشته و شاید شعر هیچ شاعر دیگری در شعر کودک و کتابهای درسی این مایه حضور و بروز نداشته است. در این پژوهش ابتدا با استفاده از روش کتابخانهای و میدانی، یعنی استفاده از دستنوشتههای شاعر و مصاحبه با خانوادهی او به معرفی و تبیین ابعاد شخصیتی پروین پرداختهایم؛ به همین دلیل این بخش دربردارندهی نکات تازهای دربارهی شاعر و ابعاد شخصیتی اوست، سپس به روش توصیفیتحلیلی دلیل اقبال به شعر کودک پروین و همچنین تفاوت اشعار او را با مقایسهی سرودههای کودک و بزرگسال او براساس رویکرد نقد خوانندهمحور از ایدن چمبرز بررسی کردهایم. با مقایسهی اشعار او در ژانر کودک و بزرگسال براساس چهار مؤلفهی این نظریه (سبک، زاویه دید، طرفداری و شکافهای گویا) آشکار میشود که پروین بهصورت کاملاً هدفمند به سرودن شعر برای کودکان پرداخته و هر چهار مؤلفه در شعر کودک او گویای توجه شاعر به خوانندهی نهفته در متن است. بهطور نمونه در ساحت سبک، جهان ممکن شعر کودک برآمده از خیالپردازیها و واقعیتگریزیهای کودکانه است؛ حال آنکه شعر بزرگسال پروین از جهان واقعیت وارد جهان ممکن میگردد و در آن کاربست استعاری و نمادین موتیفها بیشتر است. از منظر نظام واژگانی در شعر بزرگسال از کلمات ادبی بیشتر استفاده شده است؛ درحالیکه در ژانر کودک تکرار و استفاده از واژگان و جملات ساده و خودکار بسامد بیشتری دارد. در حوزهی روایت، شاعر با استفاده از زاویه دید اولشخص و کانونگری کودکانه وحدت خود را با مخاطب خردسال مستحکم میسازد. همچنین شاعر در حوزهی شکافهای گویا، سپیدخوانی و پرکردن خلأهای متن، خوانندهی کودک و بزرگسال را براساس ژانر شعر خود در نظر داشته است.