بتول سبزه؛ نرگس محمدپور قرائی؛ حسین قاسم پور
چکیده
مهارت نوشن یکی از مهمترین مهارتهایی است که عملکرد فراگیران در سایر دروس نیز تحت تاثیر کیفیت آن قرار دارد. پیشنیاز نوشتن، کسب مهارت بندنویسی است که یادگیری آن در دوره ابتدایی مورد تاکید است. به نظر ...
بیشتر
مهارت نوشن یکی از مهمترین مهارتهایی است که عملکرد فراگیران در سایر دروس نیز تحت تاثیر کیفیت آن قرار دارد. پیشنیاز نوشتن، کسب مهارت بندنویسی است که یادگیری آن در دوره ابتدایی مورد تاکید است. به نظر میرسد استفاده از ادبیات داستانی و بسترهای موجود در آن بتواند در کسب این مهارت موثر واقع شود. از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ادبیات داستانی بر یادگیری مهارتهای بندنویسی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی صورت پذیرفت. روش انجام این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان ششم ابتدایی مدارس منطقه یک شهر تهران و نمونه آماری شامل 60 نفر از دانشآموزان پایه ششم است که به صورت نمونهگیری تصادفی در دو گروه آزمایش(30 نفر) و گواه(30 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش با بهرهگیری از انواع ادبیات داستانی مورد و گروه گواه به روش متداول به مدت ده جلسه مورد آموزش قرار گرفتند. گردآوری دادهها با آزمون و چکلیست محقق ساخته مهارتهای پایه و پیشرفته بندنویسی انجام شد.روایی ابزار توسط معلمان و اساتید تایید و پایایی آن با آلفای کرونلاخ بدست آمد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که ادبیات داستانی مهارتهای بندنویسی دانشآموزان را در دو سطح پایه(989/10F=؛ 002/0 P=) و پیشرفته (086/21F=؛ 000/0 P=) به طور معناداری افزایش داده است. لذا پیشنهاد میگردد از ادبیات داستانی بر افزایش مهارتهای بندنویسی و نوشتن دانش آموزان ابتدایی استفاده گردد.