بررسی مراحل حل مسئله و ویژگی های حل کنندگان مسئله در انیمیشن های کودکان
بررسی مراحل حل مسئله و ویژگی های حل کنندگان مسئله در انیمیشن های کودکان

محبوبه البرزی؛ فریبا خوشبخت؛ فرزانه سلمان زاده

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22099/jcls.2023.43457.1934

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی مراحل حل مسئله و ویژگی‌های حل‌کنندگان مسئله در انیمیشن‌های کودکان براساس مراحل حل مسئله‌ی دیویی و ویژگی‌های حل‌کنندگان مسئله‌ی گریفین  بود. پژوهش حاضر در پارادایم تحقیقات ...  بیشتر
شناسایی و فهم درک زیبایی شناختی کودکان پیش‌دبستانی از تصویرهای کتاب‌های تصویری‌داستانی
شناسایی و فهم درک زیبایی شناختی کودکان پیش‌دبستانی از تصویرهای کتاب‌های تصویری‌داستانی

محمد حسن کریمی؛ محبوبه البرزی؛ فریبا خوشبخت؛ حسین مسنن فارسی

دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1397، ، صفحه 123-142

https://doi.org/10.22099/jcls.2017.22817.1447

چکیده
  مسأله‌ی زیبایی و زیبایی‌شناسی یکی از بحث‌انگیزترین مسائل حوزه‌ی فلسفه و هنر است که هم‌چنان راه را برای ایده‌پردازی‌های جدید و به چالش کشیدن ایده‌های قدیمی باز گذاشته اما چنان‌که از عمده‌ی متون ...  بیشتر
بررسی مراحل حل مسأله و ویژگی‌های حل‌کنندگان مسأله در ادبیات کودکان در ایران (بر مبنای بررسی و مقایسه‌ی داستان‌های تألیفی و ترجمه‌ای سال‌های 1385-1380 رده‌های سنی ب و ج)
بررسی مراحل حل مسأله و ویژگی‌های حل‌کنندگان مسأله در ادبیات کودکان در ایران (بر مبنای بررسی و مقایسه‌ی داستان‌های تألیفی و ترجمه‌ای سال‌های 1385-1380 رده‌های سنی ب و ج)

محبوبه البرزی؛ فاطمه یوسفی

دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 55-78

https://doi.org/10.22099/jcls.2016.3865

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه کتاب‌های داستانی تألیفی و ترجمه‌ای بر اساس مراحل حل مسأله و ویژگی‌های حل‌کنندگان مسأله بود است. داستان‌های مورد بررسی در این پژوهش، شامل 10 کتاب داستانی تألیفی و 10 ...  بیشتر
مولفه ها و مهارت های تفکر خلاق در کتاب های داستانی تصویری: تحلیلی بر مجموعه کتابهای مرغک
مولفه ها و مهارت های تفکر خلاق در کتاب های داستانی تصویری: تحلیلی بر مجموعه کتابهای مرغک

محبوبه البرزی

دوره 6، شماره 1 ، آبان 1394، ، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22099/jcls.2015.2485

چکیده
  ادبیات کودک به ویژه کتاب های تصویری ابزارهای ارزشمندی برای پرورش خلاقیت در کودکان محسوب می شوند. هوش داستانی و توانایی بازنمایی نمادین در کودکان، نقش بسزایی در بهره وری آنان از کتاب های داستانی تصویری ...  بیشتر
بررسی موضوع‌ها و درون‌مایه‌های موجود و تهی داستان‌های کودک پنجاه داستان برگزیده شورای کتاب کودک
بررسی موضوع‌ها و درون‌مایه‌های موجود و تهی داستان‌های کودک پنجاه داستان برگزیده شورای کتاب کودک

منصوره صداقت؛ فریبا خوشبخت؛ محبوبه البرزی

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 107-128

https://doi.org/10.22099/jcls.2015.2010

چکیده
  داستان‌های کودکان می‌توانند موضوع‌های متفاوت یا مشابهی را دربرگیرند، اما آن‌چه‌ باعث تنوع داستان‌ها می‌شود، درون‌مایه‌‌ی آن‌هاست. درون‌مایه، تفسیر و دوباره‌سازی موضوع به‌وسیله‌ی نویسنده ...  بیشتر
مقایسه‌ی افسانه‌های ایرانی‌، کتاب‌های داستانی- تصویری ایرانی و کتاب‌های داستانی- تصویری خارجی بر مبنای مؤلفه‌های تفکر فلسفی
مقایسه‌ی افسانه‌های ایرانی‌، کتاب‌های داستانی- تصویری ایرانی و کتاب‌های داستانی- تصویری خارجی بر مبنای مؤلفه‌های تفکر فلسفی

محبوبه البرزی؛ فریبا خوشبخت؛ راضیه سهرابی

دوره 4، شماره 1 ، مرداد 1392، ، صفحه 91-112

https://doi.org/10.22099/jcls.2013.558

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، مقایسه‌ی افسانه‌های ایرانی، کتاب‌های داستانی- تصویریایرانی و کتاب‌های داستانی- تصویری خارجی بر مبنای مؤلفه‌های تفکر فلسفی بوده است. داستان‌های  بررسی شده در این پژوهش 10 افسانه‌ی ...  بیشتر