زهره حسن پور؛ سعید رضایی شریف آبادی
چکیده
این پژوهش درک کودکان ایرانی از معنای نشانهای مفهومی و علائم ناوبری موجود در رابط کاربر کتابخانهی مجازی بینالمللی کودکانرا بررسی میکند تا به کمک آن میزان مناسب بودن یا نبودن رابط کاربر این کتابخانه ...
بیشتر
این پژوهش درک کودکان ایرانی از معنای نشانهای مفهومی و علائم ناوبری موجود در رابط کاربر کتابخانهی مجازی بینالمللی کودکانرا بررسی میکند تا به کمک آن میزان مناسب بودن یا نبودن رابط کاربر این کتابخانه برای استفاده کودکان ایرانی سنجیده شود.روش اصلی پژوهش کیفی است و از روش کمی برای پاسخگویی به برخی از پرسشهای پژوهش کمک گرفته شده است. جامعهی مورد مطالعه، شامل20 کودک 7 تا 11 ساله بود. نتایج پژوهش نشان داد که همهی نشانههای مفهومی موجود در رابط کاربر انگلیسی کتابخانه برای استفاده کودکان ایرانی نامناسب است. همچنین بر اساس نتایج به دست آمده، هیچیک از نشانههای ناوبری از نظر کودکان مورد مطالعه مناسب دانسته نشد. نتایج پژوهش همچنین حکایت از آن دارد که رابط کاربر فارسی، باعث تسهیل درک کودکان از معنی نشانههای مفهومی موجود در رابط کاربر کتابخانه مجازی کودکان شده است. با استفاده از نتایج حاصل از این بررسی میتوان رابط کاربرهایی مناسب جهت کودکان ایرانی، با توجه به تفاوتهای فرهنگی و زبانی آنها طراحی کرد.