عبدالحمید رضوی؛ حسین مسنن فارسی
چکیده
هر پژوهش برایاینکه بتواند نقشی تأثیرگذار داشته باشد، بایدنتایجو گفتههایخود را چه به صورت همجهت و چه در جهت مخالف، بر پایهی پژوهشهای پیشین بنا کند. ادبیات کودک ایران نیز به عنوان یک علمنوپایدانشگاهی، ...
بیشتر
هر پژوهش برایاینکه بتواند نقشی تأثیرگذار داشته باشد، بایدنتایجو گفتههایخود را چه به صورت همجهت و چه در جهت مخالف، بر پایهی پژوهشهای پیشین بنا کند. ادبیات کودک ایران نیز به عنوان یک علمنوپایدانشگاهی، برای توسعهی گسترهی تحقیقی خود، نیازمند پژوهشهایی است که اصول علمی ومستندسازی در آنها رعایت شده باشد.استنادفرایندیذهنی و فرهنگی و در عین حال عملی اجتماعی است. فهرست منابع مورد استناد نیز از مهمترین اجزای همهی آثار تحقیقی و تألیفی است و رفتار استنادی شامل چگونگیاستفاده از منابع، نوع تأکید بر موارد ویژه، تکرار کاربرد برخی منابع، گرایش بهمتونی که به زبانی خاص منتشر شده و... است. مقالهیحاضر، با ارائهی توصیفی از وضعیت استناد در دو مجلّهی تخصّصی ادبیات کودک (پژوهشنامهی ادبیّات کودک و نوجوان و ماهنامهی کتاب ماه کودک و نوجوان) شیوههای استناد را در نقدها و مقالههای آنها بررسی کرده است.یافتههای پژوهش نشان داد، با توجه به لزومرعایت اصولنگارش علمی،وضعیت استناد در این دو نشریه، چندان مطلوب نیست.