دارالتأدیبی در شهربازی: نقدی بر جایگاه تخیل در سینمای کودک
دارالتأدیبی در شهربازی: نقدی بر جایگاه تخیل در سینمای کودک

زهرا صابری تبریزی

دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403، ، صفحه 147-160

https://doi.org/10.22099/jcls.2023.46985.1980

چکیده
  در آثار سینمایی مربوط به حوزه‌ی کودکان، الگویی مکرر در ساخت‌مایه‌ی آثار وجود دارد که الگوی تکرارشونده است. به نظر می‌رسد این الگو ضد ماهیت فیلم کودک عمل می‌کند و به‌جای اینکه عنصر تخیل را در راستای ...  بیشتر
بررسی سفر قهرمان در رمان سه‌گانه‌‌‌ی اَشَوَزدَنگهِه اثر آرمان آرین براساس الگوی سفر قهرمان جوزف کمپبل
بررسی سفر قهرمان در رمان سه‌گانه‌‌‌ی اَشَوَزدَنگهِه اثر آرمان آرین براساس الگوی سفر قهرمان جوزف کمپبل

نسترن قره باغی؛ محمدجواد مهدوی

دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 129-154

https://doi.org/10.22099/jcls.2019.34262.1716

چکیده
    چکیدهجوزف کمپبل با بررسی داستان‌های جهان، الگوی واحد و گسترده‌ای با عنوان «سفر قهرمان» برای تمام داستان‌ها و حتی زندگی انسان‌ها مطرح کرد. تکیه بر قهرمان به‌عنوان یکی از عناصر داستان نوجوان، ...  بیشتر
نقد کهن الگویی سفر قهرمان در داستان ماهی سیاه کوچولو بر اساس نظریه کمپبل و پیرسن
نقد کهن الگویی سفر قهرمان در داستان ماهی سیاه کوچولو بر اساس نظریه کمپبل و پیرسن

راحله عبداله زاده برزو؛ محمد ریحانی

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 101-122

https://doi.org/10.22099/jcls.2017.23960.1472

چکیده
  این مقاله به نقد کهن­الگویی سفر قهرمان در داستان ماهی سیاه کوچولو، اثر صمد بهرنگی می­پردازد. کمپبل، برای کهن­الگوی سفر قهرمان سه مرحله در نظر گرفته ­است: عزیمت،‌ جدایی و بازگشت. او معتقد است که ...  بیشتر