بررسی ساختاری بازنویسی‌های مژگان شیخی از حکایات گلستان سعدی برای کودکان
بررسی ساختاری بازنویسی‌های مژگان شیخی از حکایات گلستان سعدی برای کودکان

معصومه دسترنج؛ زهرا ریاحی زمین

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 117-144

https://doi.org/10.22099/jcls.2023.46824.1977

چکیده
  یکی از نویسندگان پرکار در زمینه بازنویسی متون کهن ادبی، خانم مژگان شیخی است که برخی از حکایات گلستان، بوستان، کلیله‌ودمنه، قابوسنامه، منطق‌الطیر و... را برای کودکان بازنویسی کرده است. این مقاله به روش ...  بیشتر
بررسی نقادانه روایتها و داستان‌های کتاب فارسی چهارم دبستان و ارائه راهکارهای برون متنی تدریس
بررسی نقادانه روایتها و داستان‌های کتاب فارسی چهارم دبستان و ارائه راهکارهای برون متنی تدریس

زهرا آقابابایی خوزانی؛ سید کامران کسایی؛ سلیمه سوداوی

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 1-32

https://doi.org/10.22099/jcls.2022.40535.1880

چکیده
  این پژوهش برآن است تا هم‌زمان با بررسی ابزارهای روایی و عناصر داستان‌های فارسی چهارم دبستان و یافتن آبشخور اصلی آن‌ها و نیز صورت‌دادن فعالیت‌های متنوع کلاسی و کارگاهی، مؤلفه‌های نقد خواننده‌محور ...  بیشتر
نقد تطبیقی عناصر داستان (نحوی و کشتیبان )با بازآفرینی آن (حکایت مرد و دریا)
نقد تطبیقی عناصر داستان (نحوی و کشتیبان )با بازآفرینی آن (حکایت مرد و دریا)

سمانه غلامی؛ جلیل مشیدی

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1395، ، صفحه 133-146

https://doi.org/10.22099/jcls.2016.3029

چکیده
  چکیدهبازنویسی و بازآفرینی متون کهن نقش بسزایی در انتقال اندیشه های موجود در متون کهن به نسل نو دارند. یکی از متن هایی که بسیار در این زمینه مورد توجه واقع شده است مثنوی معنوی است.در این پژوهش به یکی از ...  بیشتر
عنصر روایت در ترانه‌های کودکانه‌ی مصطفی رحماندوست
عنصر روایت در ترانه‌های کودکانه‌ی مصطفی رحماندوست

فائقه عبدالهیان؛ احمد رضی

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 103-124

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.432

چکیده
  آثار ادبی کودکان با اهداف متفاوتی خلق می‌شوند. زمینه‌سازی برای رشد جنبه‌های فردی و اجتماعی کودکان و پرورش استعدادهای ذهنی و شکوفایی ذوق هنری آنان، از جمله اهداف ادبیات کودکان است که تولیدکنندگان این ...  بیشتر