احیاء عمل صالح؛ منیژه عبدالهی؛ ربابه کارگران
چکیده
در پژوهش حاضر کتاب فارسی دوم دبستان که از پایهایترین کتابهای درسی به شمار میرود، از منظر یکی از جلوههای پر اهمیت رفتارهای اجتماعی- فرهنگی در جهان معاصر، یعنی از زاویهی توجه به محیط زیست، بررسی ...
بیشتر
در پژوهش حاضر کتاب فارسی دوم دبستان که از پایهایترین کتابهای درسی به شمار میرود، از منظر یکی از جلوههای پر اهمیت رفتارهای اجتماعی- فرهنگی در جهان معاصر، یعنی از زاویهی توجه به محیط زیست، بررسی میشود. به همین منظور عناصر طبیعت به هشت دستهی عمدهی: جانوران، پرندگان، گیاهان، خوراکیها، آسمانیها، آب، و زمینیها تقسیم شدند. سپس تمام موارد مربوط از کتاب استخراج گردید و براساس نظریههای زبانشناسانه و به طور خاص بر اساس «سخنکاوی انتقادی» و مطابق با الگوی «دستوری- واژگانی» بررسی و تحلیل شدند.نخستین نتیجهی به دست آمده نشان میدهد که عناصر طبیعت در کتاب مورد بررسی، به طور کلی از موضع قدرت بهرهمند نیستند. در بررسی دقیقتر و جزء به جزء، آشکار میشود که در میان عناصر طبیعت، نخست پرندگان و به دنبال آن آسمان و وابستههای آن در بالاترین مدارج قدرت قرار دارند و در مقابل آنها عناصر مربوط به زمین و خوراک در مدارج پایینتر و سپس آب و آنچه مربوط به آن است در پایینترین مرحله قرار دارند. گیاهان و جانوران نیز با بهرهمندی از قدرتی متوسط، در میان دستههای یاد شده قرار گرفتهاند.