تحلیل گفتمان انتقادی داستانهای کودکان رده سنی (ب) براساس چارچوب مولفه‌های اجتماعی- معنایی ون‌لیوون
تحلیل گفتمان انتقادی داستانهای کودکان رده سنی (ب) براساس چارچوب مولفه‌های اجتماعی- معنایی ون‌لیوون

رامین گلشائی؛ سیما بزمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 خرداد 1403

https://doi.org/10.22099/jcls.2024.48602.2011

چکیده
  ادبیات کودکان به دلیل نقشی که در القای ارزش‌ها و باورهای جامعه به کودکان دارد نقش مهمی در رشد و شکل‌گیری شخصیت آنان ایفا می‌کند. از آنجا که هر متنی ایدئولوژی‌های پنهان خود را دارد، تحلیل انتقادی ادبیات ...  بیشتر
بررسی نقادانه روایتها و داستان‌های کتاب فارسی چهارم دبستان و ارائه راهکارهای برون متنی تدریس
بررسی نقادانه روایتها و داستان‌های کتاب فارسی چهارم دبستان و ارائه راهکارهای برون متنی تدریس

زهرا آقابابایی خوزانی؛ سید کامران کسایی؛ سلیمه سوداوی

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 1-32

https://doi.org/10.22099/jcls.2022.40535.1880

چکیده
  این پژوهش برآن است تا هم‌زمان با بررسی ابزارهای روایی و عناصر داستان‌های فارسی چهارم دبستان و یافتن آبشخور اصلی آن‌ها و نیز صورت‌دادن فعالیت‌های متنوع کلاسی و کارگاهی، مؤلفه‌های نقد خواننده‌محور ...  بیشتر
تحلیل روابط فرامتنی و بیش متنی رمان راز کوه پرنده با شاهنامه
تحلیل روابط فرامتنی و بیش متنی رمان راز کوه پرنده با شاهنامه

فاطمه زمانی

دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1397، ، صفحه 77-98

https://doi.org/10.22099/jcls.2017.23703.1468

چکیده
  درون مایه، شخصیت ها و نمادهای اسطوره ای شاهنامه همواره مورد توجه شاعران و نویسندگان معاصر بوده است. مؤلفان ادبیات کودک و نوجوان نیز به بازآفرینی و بازنویسی داستان های شاهنامه توجه شایانی داشته اند. آرمان ...  بیشتر
تحلیل روابط معنایی واژگان به‌کاررفته در ادبیات داستانی کودکان ایرانی
تحلیل روابط معنایی واژگان به‌کاررفته در ادبیات داستانی کودکان ایرانی

رضا خیرآبادی؛ معصومه خیرآبادی

دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 23-44

https://doi.org/10.22099/jcls.2016.3845

چکیده
  متن، حاصل هم‌نشینی نظام‌مند و بافت‌مدار سازه‌های زبانی در کنار یکدیگر است. بین واژگانی که یک متن را به وجود می‌آورند، روابط مختلفی برقرار است. از آنجا که بافت زبانی تأثیر زیادی بر درک مخاطبان از متن ...  بیشتر
جامعه‌شناختی جنسیت در داستان نامه‌هایی به آقا غوله
جامعه‌شناختی جنسیت در داستان نامه‌هایی به آقا غوله

علیرضا اسلام؛ زینب نوروزی؛ فاطمه نظری

دوره 4، شماره 1 ، مرداد 1392، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22099/jcls.2013.1144

چکیده
  هدف مقاله­ی حاضر بررسی داستان «نامه­هایی به آقاغوله» اثر محمدرضا یوسفی از منظری جامعه­شناختی با تکیه بر نظریه­ی کنشِ متقابلِ نمادین است؛ روش استفاده شده در این پژوهش، روش تحلیل محتوایی ...  بیشتر
مفهوم خوانایی در ترجمه ی ادبیات کودکان و نوجوانان و شیوه ی ارزیابی آن
مفهوم خوانایی در ترجمه ی ادبیات کودکان و نوجوانان و شیوه ی ارزیابی آن

محمدحسین قرشی؛ سیروان امین زاده

دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 75-90

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.550

چکیده
  در این تحقیق درباره‌ی پدیده‌ی خوانایی متن و نحوه‌ی ارزیابی و ترجمه‌ی آن در ادبیات کودکان بحث می‌شود. برخی ابهامات و سوء‌تعبیرات موجود درباره‌ی خوانایی متن و ارزیابی آن در ادبیات کودکان مطرح و برای ...  بیشتر
عنصر روایت در ترانه‌های کودکانه‌ی مصطفی رحماندوست
عنصر روایت در ترانه‌های کودکانه‌ی مصطفی رحماندوست

فائقه عبدالهیان؛ احمد رضی

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 103-124

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.432

چکیده
  آثار ادبی کودکان با اهداف متفاوتی خلق می‌شوند. زمینه‌سازی برای رشد جنبه‌های فردی و اجتماعی کودکان و پرورش استعدادهای ذهنی و شکوفایی ذوق هنری آنان، از جمله اهداف ادبیات کودکان است که تولیدکنندگان این ...  بیشتر
ترجمه‌ی ادبیات کودکان: بررسی ترجمه‌ی اسامی خاص شخصیت‌ها به طور ویژه
ترجمه‌ی ادبیات کودکان: بررسی ترجمه‌ی اسامی خاص شخصیت‌ها به طور ویژه

پروانه معاذالهی

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 153-168

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.434

چکیده
  مقاله‌ی حاضر بر آن است تا در گام نخست، تفاوت‌های بین ادبیات کودکان و بزرگ‌سالان را از منظر روش‌های ترجمه مشخص کند و سپس به رویکردهای ترجمه‌ی اسامی خاص شخصیت‌ها در ادبیات کودکان بپردازد. بخشی از ترجمه‌های ...  بیشتر
تحلیل نشانه های ارتباط غیرکلامی در داستان دو دوست
تحلیل نشانه های ارتباط غیرکلامی در داستان دو دوست

احمد رضی؛ سمیه حاجتی

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1390، ، صفحه 91-114

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.445

چکیده
  یکی از وجوه مشترک داستان‌ها، روایت کیفیت و کمیّت روابط میان شخصیّتهای داستانی است که به دو شکل کلامی و غیرکلامی آشکار میشود. میزان استفاده از این دو نوع ارتباط و چگونگی ترکیب آن‌ها در روایت، با توجه ...  بیشتر