دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
کلیدواژهها = ادبیات کودکان
تعداد مقالات: 9
تحلیل گفتمان انتقادی داستانهای کودکان رده سنی (ب) براساس چارچوب مولفههای اجتماعی- معنایی ونلیوون
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 خرداد 1403
چکیده
ادبیات کودکان به دلیل نقشی که در القای ارزشها و باورهای جامعه به کودکان دارد نقش مهمی در رشد و شکلگیری شخصیت آنان ایفا میکند. از آنجا که هر متنی ایدئولوژیهای پنهان خود را دارد، تحلیل انتقادی ادبیات ... بیشتربررسی نقادانه روایتها و داستانهای کتاب فارسی چهارم دبستان و ارائه راهکارهای برون متنی تدریس
دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 1-32
چکیده
این پژوهش برآن است تا همزمان با بررسی ابزارهای روایی و عناصر داستانهای فارسی چهارم دبستان و یافتن آبشخور اصلی آنها و نیز صورتدادن فعالیتهای متنوع کلاسی و کارگاهی، مؤلفههای نقد خوانندهمحور ... بیشترتحلیل روابط فرامتنی و بیش متنی رمان راز کوه پرنده با شاهنامه
دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1397، ، صفحه 77-98
چکیده
درون مایه، شخصیت ها و نمادهای اسطوره ای شاهنامه همواره مورد توجه شاعران و نویسندگان معاصر بوده است. مؤلفان ادبیات کودک و نوجوان نیز به بازآفرینی و بازنویسی داستان های شاهنامه توجه شایانی داشته اند. آرمان ... بیشترتحلیل روابط معنایی واژگان بهکاررفته در ادبیات داستانی کودکان ایرانی
دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 23-44
چکیده
متن، حاصل همنشینی نظاممند و بافتمدار سازههای زبانی در کنار یکدیگر است. بین واژگانی که یک متن را به وجود میآورند، روابط مختلفی برقرار است. از آنجا که بافت زبانی تأثیر زیادی بر درک مخاطبان از متن ... بیشترجامعهشناختی جنسیت در داستان نامههایی به آقا غوله
دوره 4، شماره 1 ، مرداد 1392، ، صفحه 1-20
چکیده
هدف مقالهی حاضر بررسی داستان «نامههایی به آقاغوله» اثر محمدرضا یوسفی از منظری جامعهشناختی با تکیه بر نظریهی کنشِ متقابلِ نمادین است؛ روش استفاده شده در این پژوهش، روش تحلیل محتوایی ... بیشترمفهوم خوانایی در ترجمه ی ادبیات کودکان و نوجوانان و شیوه ی ارزیابی آن
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 75-90
چکیده
در این تحقیق دربارهی پدیدهی خوانایی متن و نحوهی ارزیابی و ترجمهی آن در ادبیات کودکان بحث میشود. برخی ابهامات و سوءتعبیرات موجود دربارهی خوانایی متن و ارزیابی آن در ادبیات کودکان مطرح و برای ... بیشترعنصر روایت در ترانههای کودکانهی مصطفی رحماندوست
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 103-124
چکیده
آثار ادبی کودکان با اهداف متفاوتی خلق میشوند. زمینهسازی برای رشد جنبههای فردی و اجتماعی کودکان و پرورش استعدادهای ذهنی و شکوفایی ذوق هنری آنان، از جمله اهداف ادبیات کودکان است که تولیدکنندگان این ... بیشترترجمهی ادبیات کودکان: بررسی ترجمهی اسامی خاص شخصیتها به طور ویژه
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 153-168
چکیده
مقالهی حاضر بر آن است تا در گام نخست، تفاوتهای بین ادبیات کودکان و بزرگسالان را از منظر روشهای ترجمه مشخص کند و سپس به رویکردهای ترجمهی اسامی خاص شخصیتها در ادبیات کودکان بپردازد. بخشی از ترجمههای ... بیشترتحلیل نشانه های ارتباط غیرکلامی در داستان دو دوست
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1390، ، صفحه 91-114