تحلیل داستان‌های بازنویسی‌شدة کلیله‌و‌دمنه براساس ابعاد روایتمندی نیکولایوا
تحلیل داستان‌های بازنویسی‌شدة کلیله‌و‌دمنه براساس ابعاد روایتمندی نیکولایوا

زهرا امینی؛ سجاد نجفی بهزادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 تیر 1403

https://doi.org/10.22099/jcls.2024.49764.2029

چکیده
  استفاده از شیوه‌ها و نظریه‌های گوناگون برای ایجاد خلاقیت در داستان‌های بازنویسی شده از متون کهن ادبی برای کودک‌و نوجوان مساله‌ای مهم و قابل توجه است. هدف از بازنویسی متون‌کهنی چون کلیله‌و-دمنه، ...  بیشتر
بررسی ساختاری بازنویسی‌های مژگان شیخی از حکایات گلستان سعدی برای کودکان
بررسی ساختاری بازنویسی‌های مژگان شیخی از حکایات گلستان سعدی برای کودکان

معصومه دسترنج؛ زهرا ریاحی زمین

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 117-144

https://doi.org/10.22099/jcls.2023.46824.1977

چکیده
  یکی از نویسندگان پرکار در زمینه بازنویسی متون کهن ادبی، خانم مژگان شیخی است که برخی از حکایات گلستان، بوستان، کلیله‌ودمنه، قابوسنامه، منطق‌الطیر و... را برای کودکان بازنویسی کرده است. این مقاله به روش ...  بیشتر
شناخت الگوی فهم و گرایش هرمنوتیک آذریزدی
شناخت الگوی فهم و گرایش هرمنوتیک آذریزدی

عبدالله واثق عباسی؛ اکرم عارفی

دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1401، ، صفحه 299-326

https://doi.org/10.22099/jcls.2022.40331.1873

چکیده
  شناخت الگوی فهم و گرایش هرمنوتیک آذریزدی عبدالله واثق عباسی *اکرم عارفی** چکیده مهدی آذریزدی پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران است. از میان آثار وی مجموعه‌ی قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب مقبولیت و ...  بیشتر
مقایسۀ قصۀ «خیر و شر» در هفت‌پیکر با بازنویسی آن به گویش بختیاری از نظر روایت‌مندی
مقایسۀ قصۀ «خیر و شر» در هفت‌پیکر با بازنویسی آن به گویش بختیاری از نظر روایت‌مندی

ابراهیم ظاهری عبده وند

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 129-159

https://doi.org/10.22099/jcls.2019.29843.1613

چکیده
  هدف این پژوهش، مقایسه­ی قصه­ی خیر و شر در هفت­پیکر نظامی، با روایت بازنویسی­ شده­ی آن در فرهنگ بختیاری از نظر روایتمندی است تا نشان داده شود با توجه به دیدگاه نیکولایوا درباره­ی روایتمندی داستان­های ...  بیشتر
بررسی اصول و معیارهای بازنویسی در ادبیات کودکان و نوجوانان (مطالعۀ موردی: بازنویسی های شاهنامه فردوسی)
بررسی اصول و معیارهای بازنویسی در ادبیات کودکان و نوجوانان (مطالعۀ موردی: بازنویسی های شاهنامه فردوسی)

مهبود فاضلی؛ ریحانه نصر اصفهانی

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 149-172

https://doi.org/10.22099/jcls.2018.21849.1410

چکیده
  این مقاله به بررسی اصول و معیارهای بازنویسی در ادبیات کودک و نوجوان و چگونگی انطباق بازنویسی‌های صورت‌گرفته از شاهنامه فردوسی با این اصول و معیارها می‌پردازد. به این منظور کتاب‌ها و مقاله‌هایی در ...  بیشتر
نگاهی بر عناصر داستان در بازنویسی کتاب قصه‌های شیرین‌ کلیله‌ و دمنه برای نوجوانان
نگاهی بر عناصر داستان در بازنویسی کتاب قصه‌های شیرین‌ کلیله‌ و دمنه برای نوجوانان

جهانگیر صفری؛ مسعود رحیمی؛ سجاد نجفی بهزادی

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 77-101

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.431

چکیده
  بازنویسی و ساده‌سازی متون کهن ادب‍ی به زبان قابل فهم برای گروه‌های سن‍ی مختلف از جمله نوجوانان اهم‍یت زیادی دارد. ضرورت این کار آشنا ‌شدن نوجوانان با فرهنگ، آداب ‌و ‌رسوم، تمدّن، مفاخرمل‍ّی ...  بیشتر