دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
کلیدواژهها = کودک
تعداد مقالات: 12
بررسی اسطورهی کودک رها شده در قصهی «زَرَّبان» با تکیه بر شباهتها و تفاوتهای این روایت با داستان زال در شاهنامهی فردوسی
دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403، ، صفحه 79-92
چکیده
اسطورهی کودک رهاشده، بنمایهای است که در میان برخی از ملتهای صاحب اسطوره و افسانههای کهن دیده میشود. یکی از معروفترین روایتهای مکتوب این بنمایه در ایران، ماجرای تولد زال در شاهنامه است. ... بیشترچگونگی شکلگیری هویت کودک و نوجوان در داستانهای کودکانه «محمدحسین محمدی» براساس دیدگاه «اریکسون» و «گیدنز»
دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403، ، صفحه 137-165
چکیده
چگونگی شکلگیری هویت کودک و نوجوان در داستانهای کودکانه «محمدحسین محمدی» براساس دیدگاه «اریکسون» و «گیدنز» چکیدهموضوع این مقاله بررسی چگونگی شکلگیری هویت ... بیشترکهن الگوها در ادبیات کودک:بررسی حکایت های بُهلول(1399) بر پایه ی نظریات یونگ و لطف آبادی
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 83-116
چکیده
کهنالگوها در ادبیات کودک جایگاه ویژهای دارند و نقش مهمی را در رمزگشایی از دلالتهای معنایی آنها بازی میکنند. هدف از این پژوهش آن است که با بررسی کتاب تصویری حکایتهای بُهلول (1399)، نقش کهنالگوها ... بیشترتحلیل زمانمندی روایت در داستانهای بازنویسی آذریزدی از مثنوی برای کودکان (بر اساس نظریه ژنت و نیکولایوا)
دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 189-218
چکیده
درک و شناخت مخاطبان کودک از زمان، متفاوت با بزرگسالان است؛ بنابراین نویسندگان در نگارش داستان برای این ردهی سنی و تأثیرگذاری بیشتر، باید از الگوی زمانمندی مناسب با فهم آنان استفاده کنند. بر این اساس، ... بیشترنقش داستان در پرورش و تقویت مهارت پرسشگری کودک؛ بررسی موردی داستان حقیقت و مرد دانا
دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1401، ، صفحه 193-220
چکیده
نقش داستان در پرورش و تقویت مهارت پرسشگری کودک؛ بررسی موردی داستان حقیقت و مرد دانا علی شیروانی شیری* چکیدهیکی از مهمترین و بارزترین ویژگیهای کودکان، پرسیدن پرسشهای بیشمار در زمینههای ... بیشترآیا متن میتواند کودک را به آغوش گیرد؟ کندوکاو خوانندهی نهفته در داستانهای کتابهای درسی فارسی دورهی اول دبستان (اول تا سوم)
دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 83-110
چکیده
آیا متن میتواند کودک را به آغوش گیرد؟کندوکاو خوانندهی نهفته در داستانهای کتابهای درسی فارسی دورهی اول دبستان (اول تا سوم) سودابه شکرالهزاده* چکیدههدف کلی این تحقیق بررسی خوانندهی ... بیشتربررسی و تحلیل تکنیکهای انضباطی گفتمان قدرت و شیوههای مقاومت کودک در نمایشنامهی دیکته غلامحسین ساعدی
دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 239-264
چکیده
بررسی و تحلیل تکنیکهای انضباطی گفتمان قدرت و شیوههای مقاومت کودک در نمایشنامهی دیکته غلامحسین ساعدی سارا مطوری*فرامرز خجسته **مصطفی صدیقی *** چکیدهکودکی، مفهومی برساختهی تاریخ و متأثر ... بیشترمقایسۀ قصۀ «خیر و شر» در هفتپیکر با بازنویسی آن به گویش بختیاری از نظر روایتمندی
دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 129-159
چکیده
هدف این پژوهش، مقایسهی قصهی خیر و شر در هفتپیکر نظامی، با روایت بازنویسی شدهی آن در فرهنگ بختیاری از نظر روایتمندی است تا نشان داده شود با توجه به دیدگاه نیکولایوا دربارهی روایتمندی داستانهای ... بیشتربررسی و طبقه بندی تصاویر مربوط به مفهوم خدا در شعر کودک (براساس طبقه بندی ایماژهای سه گانه تخیلی- واقعی، تخیلی-کنشی و توصیفی)
دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1397، ، صفحه 155-176
چکیده
کودکان تصویر متفاوتی از خداوند در ذهن دارند و همواره نسبت به شناخت او کنجکاو هستند. این کنجکاوی اغلب به صورت پرسشهای مداوم خود را نشان میدهد. آنها به دنبال تصویری روشن و اقناع کننده درباره مفهوم خداوند ... بیشترکودکانه ها در کاریکلماتورهای پرویز شاپور
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 59-74
چکیده
پرویز شاپور- پدر کاریکلماتور ایران- از معدود چهرههایی است که توانست در دو حوزهی طنز کلامی و ترسیمی، تصاویری شاعرانه، طنزآمیز و کودکانه بیافریند و همزیستی مسالمتآمیزی بین خود با طبیعت و اشیاء بیجان ... بیشتربررسی جایگاه «زمان» در اشعار روایی کودکان
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1391، ، صفحه 1-18
چکیده
کودکان گروه سنی الف (سالهای پیش از دبستان) از نظر درک مفهوم زمان، با دیگر گروههای سنی تفاوت دارند؛ زیرا خردسالان، بهویژه تا شش سالگی، درک کاملی از مقولهی زمان ندارند و در مواردی مانند تخمین طول ... بیشتربررسی نقش و کارکرد راوی اول شخص در شعر روایی کودک
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1391، ، صفحه 71-86