بررسی اسطوره‌ی کودک رها شده در قصه‌ی «زَرَّبان» با تکیه بر شباهت‌ها و تفاوت‌های این روایت با داستان زال در شاهنامه‌ی فردوسی
بررسی اسطوره‌ی کودک رها شده در قصه‌ی «زَرَّبان» با تکیه بر شباهت‌ها و تفاوت‌های این روایت با داستان زال در شاهنامه‌ی فردوسی

عظیم جبّاره ناصرو

دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403، ، صفحه 79-92

https://doi.org/10.22099/jcls.2024.46663.1973

چکیده
   اسطوره‌ی کودک رهاشده، بن‌مایه‌ای است که در میان برخی از ملت‌های صاحب اسطوره و افسانه‌های کهن دیده می‌شود. یکی از معروف‌ترین روایت‌های مکتوب این بن‌مایه در ایران، ماجرای تولد زال در شاهنامه است. ...  بیشتر
چگونگی شکل‌‌‌‌‌گیری هویت کودک و نوجوان در داستان‌‌‌‌‌های کودکانه «محمدحسین محمدی» براساس دیدگاه «اریکسون» و «گیدنز»
چگونگی شکل‌‌‌‌‌گیری هویت کودک و نوجوان در داستان‌‌‌‌‌های کودکانه «محمدحسین محمدی» براساس دیدگاه «اریکسون» و «گیدنز»

سارا عبدلی؛ عالیه یوسف فام؛ شروین خمسه

دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403، ، صفحه 137-165

https://doi.org/10.22099/jcls.2023.46631.1972

چکیده
  چگونگی شکل‌‌‌‌‌گیری هویت کودک و نوجوان در داستان‌‌‌‌‌های کودکانه «محمدحسین محمدی» براساس دیدگاه «اریکسون» و «گیدنز» چکیدهموضوع این مقاله بررسی چگونگی شکل‌‌‌‌‌گیری هویت ...  بیشتر
کهن الگوها در ادبیات کودک:بررسی حکایت های بُهلول(1399) بر پایه ی نظریات یونگ و لطف آبادی
کهن الگوها در ادبیات کودک:بررسی حکایت های بُهلول(1399) بر پایه ی نظریات یونگ و لطف آبادی

محمد هادی جهاندیده

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 83-116

https://doi.org/10.22099/jcls.2022.44518.1946

چکیده
  کهن‌الگوها در ادبیات کودک جایگاه ویژه‌ای دارند و نقش مهمی را در رمزگشایی از دلالت‌های معنایی آن‌ها بازی می‌کنند. هدف از این پژوهش آن است که با بررسی کتاب تصویری حکایت‌های بُهلول (1399)، نقش کهن‌الگوها ...  بیشتر
تحلیل زمانمندی روایت در داستان‌های بازنویسی آذریزدی از مثنوی برای کودکان‎ ‎‏(بر ‏اساس نظریه ژنت و نیکولایوا)‏
تحلیل زمانمندی روایت در داستان‌های بازنویسی آذریزدی از مثنوی برای کودکان‎ ‎‏(بر ‏اساس نظریه ژنت و نیکولایوا)‏

فائزه کریمی؛ ابراهیم ظاهری

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 189-218

https://doi.org/10.22099/jcls.2022.43047.1918

چکیده
  درک و شناخت مخاطبان کودک از زمان، متفاوت با بزرگ‌سالان است؛ بنابراین نویسندگان در نگارش داستان برای این رده‌ی سنی و تأثیرگذاری بیشتر، باید از الگوی زمانمندی مناسب با فهم آنان استفاده کنند. بر این اساس، ...  بیشتر
نقش داستان در پرورش و تقویت مهارت پرسشگری کودک؛ بررسی موردی داستان حقیقت و مرد دانا
نقش داستان در پرورش و تقویت مهارت پرسشگری کودک؛ بررسی موردی داستان حقیقت و مرد دانا

علی شیروانی شیری

دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1401، ، صفحه 193-220

https://doi.org/10.22099/jcls.2021.39417.1854

چکیده
  نقش داستان در پرورش و تقویت مهارت پرسشگری کودک؛ بررسی موردی داستان حقیقت و مرد دانا علی شیروانی شیری* چکیدهیکی از مهم‌ترین و بارزترین ویژگی‏های کودکان، پرسیدن پرسش‏های بی‏شمار در زمینه‏های ...  بیشتر
آیا متن می‌تواند کودک را به آغوش گیرد؟ کندوکاو خواننده‌ی نهفته در داستان‌های کتاب‌های درسی فارسی دوره‌ی اول دبستان (اول تا سوم)
آیا متن می‌تواند کودک را به آغوش گیرد؟ کندوکاو خواننده‌ی نهفته در داستان‌های کتاب‌های درسی فارسی دوره‌ی اول دبستان (اول تا سوم)

سودابه شکراله زاده

دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 83-110

https://doi.org/10.22099/jcls.2021.40895.1882

چکیده
  آیا متن می‌تواند کودک را به آغوش گیرد؟کندوکاو خواننده‌ی نهفته در داستان‌های کتاب‌های درسی فارسی دوره‌ی اول دبستان (اول تا سوم) سودابه شکراله‌زاده*  چکیدههدف کلی این تحقیق  بررسی خواننده‌ی ...  بیشتر
بررسی و تحلیل تکنیک‌های انضباطی گفتمان قدرت و شیوه‌های مقاومت کودک در نمایش‌نامه‌ی دیکته غلامحسین ساعدی
بررسی و تحلیل تکنیک‌های انضباطی گفتمان قدرت و شیوه‌های مقاومت کودک در نمایش‌نامه‌ی دیکته غلامحسین ساعدی

سارا مطوری؛ فرامرز خجسته؛ مصطفی صدیقی

دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 239-264

https://doi.org/10.22099/jcls.2021.40028.1868

چکیده
   بررسی و تحلیل تکنیک‌های انضباطی گفتمان قدرت و شیوه‌های مقاومت کودک در نمایش‌نامه‌ی دیکته غلامحسین ساعدی سارا مطوری*فرامرز خجسته **مصطفی صدیقی ***  چکیدهکودکی، مفهومی برساخته‌ی تاریخ و متأثر ...  بیشتر
مقایسۀ قصۀ «خیر و شر» در هفت‌پیکر با بازنویسی آن به گویش بختیاری از نظر روایت‌مندی
مقایسۀ قصۀ «خیر و شر» در هفت‌پیکر با بازنویسی آن به گویش بختیاری از نظر روایت‌مندی

ابراهیم ظاهری عبده وند

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 129-159

https://doi.org/10.22099/jcls.2019.29843.1613

چکیده
  هدف این پژوهش، مقایسه­ی قصه­ی خیر و شر در هفت­پیکر نظامی، با روایت بازنویسی­ شده­ی آن در فرهنگ بختیاری از نظر روایتمندی است تا نشان داده شود با توجه به دیدگاه نیکولایوا درباره­ی روایتمندی داستان­های ...  بیشتر
بررسی و طبقه بندی تصاویر مربوط به مفهوم خدا در شعر کودک (براساس طبقه بندی ایماژهای سه گانه تخیلی- واقعی، تخیلی-کنشی و توصیفی)
بررسی و طبقه بندی تصاویر مربوط به مفهوم خدا در شعر کودک (براساس طبقه بندی ایماژهای سه گانه تخیلی- واقعی، تخیلی-کنشی و توصیفی)

سجاد نجفی بهزادی؛ جهانگیر صفری؛ معصومه مهری قهقرخی؛ زیبا علیخانی

دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1397، ، صفحه 155-176

https://doi.org/10.22099/jcls.2017.24667.1489

چکیده
  کودکان تصویر متفاوتی از خداوند در ذهن دارند و همواره نسبت به شناخت او کنجکاو هستند. این کنجکاوی اغلب به صورت پرسش‌های مداوم خود را نشان می‌دهد. آن‌ها به دنبال تصویری روشن و اقناع کننده درباره مفهوم خداوند ...  بیشتر
کودکانه ها در کاریکلماتورهای پرویز شاپور
کودکانه ها در کاریکلماتورهای پرویز شاپور

علی صفایی؛ لیلا درویش علی پور آستانه

دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 59-74

https://doi.org/10.22099/jcls.2013.1116

چکیده
  پرویز شاپور- پدر کاریکلماتور ایران- از معدود چهره‌هایی است که توانست در دو حوزه‌ی طنز کلامی و ترسیمی، تصاویری شاعرانه، طنزآمیز و کودکانه بیافریند و هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی بین خود با طبیعت و اشیاء بی‌جان ...  بیشتر
بررسی جایگاه «زمان» در اشعار روایی کودکان
بررسی جایگاه «زمان» در اشعار روایی کودکان

عباس جاهدجاه

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1391، ، صفحه 1-18

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.421

چکیده
  کودکان گروه سنی الف (سال​های پیش از دبستان) از نظر درک مفهوم زمان، با دیگر گروه​های سنی تفاوت دارند؛ زیرا خردسالان، به​ویژه تا شش سالگی، درک کاملی از مقوله​ی زمان ندارند و در مواردی مانند تخمین طول ...  بیشتر
بررسی نقش و کارکرد راوی اول شخص در شعر روایی کودک
بررسی نقش و کارکرد راوی اول شخص در شعر روایی کودک

لیلا رضایی

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1391، ، صفحه 71-86

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.424

چکیده
  راوی اول شخص، راوی «درون​داستانی» است و خود یکی از شخصیت​های داستان- که درگیر حوادث داستانی است- به شمار می​رود. این راوی، گاه قهرمان داستان و گاه شاهد ماجراهاست. «صدا»ی اصلی و غالب در روایت ...  بیشتر