دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
کلیدواژهها = داستان
تعداد مقالات: 10
تحلیل جامعه شناختی کودک و کودکی در آثار صادق هدایت
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 بهمن 1403
چکیده
کودکی مفهومی سیال و فرهنگ مبنا است و ارائهی تعریفی واحد از آن ناممکن است. حتی در یک جامعهی واحد نیز طیفهای مختلفی از کودکی دیده می شود. برای رسیدن به شناختی کلی از مفهوم کودکی میتوان از دانشهایی ... بیشترنقش داستان در پرورش و تقویت مهارت پرسشگری کودک؛ بررسی موردی داستان حقیقت و مرد دانا
دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1401، ، صفحه 193-220
چکیده
نقش داستان در پرورش و تقویت مهارت پرسشگری کودک؛ بررسی موردی داستان حقیقت و مرد دانا علی شیروانی شیری* چکیدهیکی از مهمترین و بارزترین ویژگیهای کودکان، پرسیدن پرسشهای بیشمار در زمینههای ... بیشترآیا متن میتواند کودک را به آغوش گیرد؟ کندوکاو خوانندهی نهفته در داستانهای کتابهای درسی فارسی دورهی اول دبستان (اول تا سوم)
دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 83-110
چکیده
آیا متن میتواند کودک را به آغوش گیرد؟کندوکاو خوانندهی نهفته در داستانهای کتابهای درسی فارسی دورهی اول دبستان (اول تا سوم) سودابه شکرالهزاده* چکیدههدف کلی این تحقیق بررسی خوانندهی ... بیشتربررسی تطبیقی سبک شناسی فانتزی در ادبیات کودک در زبان فارسی و انگلیسی
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 173-200
چکیده
چکیدهفانتزی، تخیل دربارهی موضوعی در گذشته یا رویدادی در آینده است که اکنون واقعیت ندارد، اما متکی به دانش و تخیل فردی است، بنابراین از دنیای ایدئال سخن میگوید؛ ازاینرو، داستانهای فانتزی نقشی ... بیشتربررسی و نقد مؤلفه های فرهنگ شهروندی در داستانها و حکایات کتاب فارسی بخوانیم دوره ابتدایی (با تأکید بر آموزش قانونمداری)
دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1397، ، صفحه 1-20
چکیده
توجّه به فرهنگ شهروندی و آموزش آن، رویکردی نوین است که کشورهای توسعه یافته به آن پرداختهاند و نتایج موثر آن در رفاه وتوسعه جامعه باعث شده کشورهای در حال توسعه نیز ضرورت آن را درک کرده و زمینه آموزش را ... بیشترتحلیل روابط معنایی واژگان بهکاررفته در ادبیات داستانی کودکان ایرانی
دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 23-44
چکیده
متن، حاصل همنشینی نظاممند و بافتمدار سازههای زبانی در کنار یکدیگر است. بین واژگانی که یک متن را به وجود میآورند، روابط مختلفی برقرار است. از آنجا که بافت زبانی تأثیر زیادی بر درک مخاطبان از متن ... بیشتردر جستوجوی دیگری؛بررسی جلوههای دگربودگی در ادبیات کودک و نوجوان ایران
دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 1-26
چکیده
مفهوم دیگری و دیگرانگی از مفاهیم پیچیدهی فلسفی است که میتوان آن را در گسترههای گوناگونی از زندگی انسان چون اجتماع، سیاست، اخلاق، ادبیات، آموزش و پرورش و جز آن جستوجوکرد.در این پژوهش، در گام اول، ... بیشترتحلیل نشانه های ارتباط غیرکلامی در داستان دو دوست
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1390، ، صفحه 91-114
چکیده
یکی از وجوه مشترک داستانها، روایت کیفیت و کمیّت روابط میان شخصیّتهای داستانی است که به دو شکل کلامی و غیرکلامی آشکار میشود. میزان استفاده از این دو نوع ارتباط و چگونگی ترکیب آنها در روایت، با توجه ... بیشترخوانشی ساختارگرایانه از داستان «کلاغها»ی نادر ابراهیمی
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1389، ، صفحه 1-26
چکیده
گریماس از ساختارگرایان و نظریهپردازان نشانهشناسی، با تأکید بر ساختار روایت کوشید با عبور از رویه یا سطح و ساختار متن، به لایههای درونی آن دست یابد. رویکرد اصلی گریماس، یافتن ارتباط ساختاری پنهانی ... بیشتردر جستوجوی استقلال انتخاب متنهای ادبی مناسب برای برنامهی «فلسفه برای کودکان»
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1389، ، صفحه 125-155