تحلیل جامعه شناختی کودک و کودکی در آثار صادق هدایت
تحلیل جامعه شناختی کودک و کودکی در آثار صادق هدایت

فاطمه طاهری سروتمین؛ عاطفه جمالی؛ فرامرز خجسته

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 بهمن 1403

https://doi.org/10.22099/jcls.2025.50461.2049

چکیده
  کودکی مفهومی سیال و فرهنگ مبنا است و ارائه‌ی تعریفی واحد از آن ناممکن است. حتی در یک جامعه‌ی واحد نیز طیف‌های مختلفی از کودکی دیده می شود. برای رسیدن به شناختی کلی از مفهوم کودکی می‌توان از دانش‌هایی ...  بیشتر
نقش داستان در پرورش و تقویت مهارت پرسشگری کودک؛ بررسی موردی داستان حقیقت و مرد دانا
نقش داستان در پرورش و تقویت مهارت پرسشگری کودک؛ بررسی موردی داستان حقیقت و مرد دانا

علی شیروانی شیری

دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1401، ، صفحه 193-220

https://doi.org/10.22099/jcls.2021.39417.1854

چکیده
  نقش داستان در پرورش و تقویت مهارت پرسشگری کودک؛ بررسی موردی داستان حقیقت و مرد دانا علی شیروانی شیری* چکیدهیکی از مهم‌ترین و بارزترین ویژگی‏های کودکان، پرسیدن پرسش‏های بی‏شمار در زمینه‏های ...  بیشتر
آیا متن می‌تواند کودک را به آغوش گیرد؟ کندوکاو خواننده‌ی نهفته در داستان‌های کتاب‌های درسی فارسی دوره‌ی اول دبستان (اول تا سوم)
آیا متن می‌تواند کودک را به آغوش گیرد؟ کندوکاو خواننده‌ی نهفته در داستان‌های کتاب‌های درسی فارسی دوره‌ی اول دبستان (اول تا سوم)

سودابه شکراله زاده

دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 83-110

https://doi.org/10.22099/jcls.2021.40895.1882

چکیده
  آیا متن می‌تواند کودک را به آغوش گیرد؟کندوکاو خواننده‌ی نهفته در داستان‌های کتاب‌های درسی فارسی دوره‌ی اول دبستان (اول تا سوم) سودابه شکراله‌زاده*  چکیدههدف کلی این تحقیق  بررسی خواننده‌ی ...  بیشتر
بررسی تطبیقی سبک شناسی فانتزی در ادبیات کودک در زبان فارسی و انگلیسی
بررسی تطبیقی سبک شناسی فانتزی در ادبیات کودک در زبان فارسی و انگلیسی

صدیقه سادات مقداری؛ فهیمه تخم افشان

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 173-200

https://doi.org/10.22099/jcls.2018.22447.1441

چکیده
  چکیدهفانتزی، تخیل درباره‌ی موضوعی در گذشته یا رویدادی در آینده است که اکنون واقعیت ندارد، اما متکی به دانش و تخیل فردی است، بنابراین از دنیای ایدئال سخن می‌گوید؛ ازاین‌رو، داستان‌های فانتزی نقشی ...  بیشتر
بررسی و نقد مؤلفه‏ های فرهنگ شهروندی در داستان‏ها و حکایات کتاب فارسی بخوانیم دوره ابتدایی (با تأکید بر آموزش قانون‌‌مداری)
بررسی و نقد مؤلفه‏ های فرهنگ شهروندی در داستان‏ها و حکایات کتاب فارسی بخوانیم دوره ابتدایی (با تأکید بر آموزش قانون‌‌مداری)

طاهره ایشانی؛ محمود باباعلی

دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1397، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22099/jcls.2017.3990

چکیده
  توجّه به فرهنگ شهروندی و آموزش آن، رویکردی نوین است که کشورهای توسعه یافته به آن پرداخته‌اند و نتایج موثر آن در رفاه وتوسعه جامعه باعث شده کشورهای در حال توسعه نیز ضرورت آن را درک کرده و زمینه آموزش را ...  بیشتر
تحلیل روابط معنایی واژگان به‌کاررفته در ادبیات داستانی کودکان ایرانی
تحلیل روابط معنایی واژگان به‌کاررفته در ادبیات داستانی کودکان ایرانی

رضا خیرآبادی؛ معصومه خیرآبادی

دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 23-44

https://doi.org/10.22099/jcls.2016.3845

چکیده
  متن، حاصل هم‌نشینی نظام‌مند و بافت‌مدار سازه‌های زبانی در کنار یکدیگر است. بین واژگانی که یک متن را به وجود می‌آورند، روابط مختلفی برقرار است. از آنجا که بافت زبانی تأثیر زیادی بر درک مخاطبان از متن ...  بیشتر
در جست‌وجوی دیگری؛بررسی جلوه‌های دگربودگی در ادبیات کودک و نوجوان ایران
در جست‌وجوی دیگری؛بررسی جلوه‌های دگربودگی در ادبیات کودک و نوجوان ایران

امین ایزدپناه؛ بابک شمشیری

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22099/jcls.2016.2881

چکیده
  مفهوم دیگری و دیگرانگی از مفاهیم پیچیده‌ی فلسفی است که می‌توان آن را در گستره‌های گوناگونی از زندگی انسان چون اجتماع، سیاست، اخلاق، ادبیات، آموزش و پرورش و جز آن جست‌وجوکرد.در این پژوهش، در گام اول، ...  بیشتر
تحلیل نشانه های ارتباط غیرکلامی در داستان دو دوست
تحلیل نشانه های ارتباط غیرکلامی در داستان دو دوست

احمد رضی؛ سمیه حاجتی

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1390، ، صفحه 91-114

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.445

چکیده
  یکی از وجوه مشترک داستان‌ها، روایت کیفیت و کمیّت روابط میان شخصیّتهای داستانی است که به دو شکل کلامی و غیرکلامی آشکار میشود. میزان استفاده از این دو نوع ارتباط و چگونگی ترکیب آن‌ها در روایت، با توجه ...  بیشتر
خوانشی ساختارگرایانه از داستان «کلاغ‌ها»ی نادر ابراهیمی
خوانشی ساختارگرایانه از داستان «کلاغ‌ها»ی نادر ابراهیمی

سوسن پورشهرام

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1389، ، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.435

چکیده
  گریماس از ساختارگرایان و نظریه‌پردازان نشانه‌شناسی، با تأکید بر ساختار روایت کوشید با عبور از رویه یا سطح و ساختار متن، به لایه‌های درونی آن دست یابد. رویکرد اصلی گریماس، یافتن ارتباط ساختاری پنهانی ...  بیشتر
در جست‌وجوی استقلال انتخاب متن‌های ادبی مناسب برای برنامه‌ی «فلسفه برای کودکان»
در جست‌وجوی استقلال انتخاب متن‌های ادبی مناسب برای برنامه‌ی «فلسفه برای کودکان»

جواد فرزان فر؛ یحیی قائدی؛ میرعبدالحسین نقیب زاده؛ علیرضا محمودنیا

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1389، ، صفحه 125-155

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.440

چکیده
  مقاله­ی حاضر برای این­که نشان دهد برنامه‌ی «فلسفه برای کودکان»، می­‌تواند برای رسیدن به هدف عمده‌ی خویش یعنی دست­یابی به استقلال از داستان­‌های موجود در ادبیات کودک بهره گیرد، به تحلیل ...  بیشتر