تحلیل ساختار روایی داستان بازنویسی‌شده‌ی«کیمیای عشق»
تحلیل ساختار روایی داستان بازنویسی‌شده‌ی«کیمیای عشق»

امید وحدانی فر

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 295-316

https://doi.org/10.22099/jcls.2022.41095.1888

چکیده
  مولانا در طرح کتاب مثنوی معنوی برای بیان اندیشه‌های خود از حکایت‌پردازی که زبان بیان هنری اخلاقیات است، استفاده کرده و از آن برای زمینه‌سازی آموزش عبرت و حکمت به‌خوبی بهره برده است؛ به‌گونه‌ای که ...  بیشتر
ظرفیت‌های روایی و تمرکززدایانه‌ی باب هفتم کلیله‌ودمنه برای بازنویسی
ظرفیت‌های روایی و تمرکززدایانه‌ی باب هفتم کلیله‌ودمنه برای بازنویسی

فرزانه معینی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 103-128

https://doi.org/10.22099/jcls.2017.22919.1450

چکیده
  کلیله‌ودمنه از متون ارزشمند گذشته است و هر کوششی برای نشان دادن ظرفیت‌های نهفته در آن می‌تواند نسل امروز را هرچه بیشتر با ارزش‌های گوناگون این متن آشنا کند. از امتیازهای ارزنده‌ی کلیله‌ودمنه می‌توان ...  بیشتر
بینامتنیت در فراداستانِ « قلب زیبای بابور» نوشتهی جمشید خانیان و مخاطب نوجوان
بینامتنیت در فراداستانِ « قلب زیبای بابور» نوشتهی جمشید خانیان و مخاطب نوجوان

نرگس باقری

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22099/jcls.2015.2011

چکیده
  قلب زیبای بابور نوشته‌ی جمشید خانیان یک فراداستان است که در پی به کار گرفتن شیوه‌ای تازه در روایت و گریز از شیوه‌های سنتی‌ست. در فراداستان راوی به شیوه‌های داستان گویی می‌اندیشد همچنین یکی از ویژگیهای ...  بیشتر
بررسی جایگاه «زمان» در اشعار روایی کودکان
بررسی جایگاه «زمان» در اشعار روایی کودکان

عباس جاهدجاه

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1391، ، صفحه 1-18

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.421

چکیده
  کودکان گروه سنی الف (سال​های پیش از دبستان) از نظر درک مفهوم زمان، با دیگر گروه​های سنی تفاوت دارند؛ زیرا خردسالان، به​ویژه تا شش سالگی، درک کاملی از مقوله​ی زمان ندارند و در مواردی مانند تخمین طول ...  بیشتر
بررسی نقش و کارکرد راوی اول شخص در شعر روایی کودک
بررسی نقش و کارکرد راوی اول شخص در شعر روایی کودک

لیلا رضایی

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1391، ، صفحه 71-86

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.424

چکیده
  راوی اول شخص، راوی «درون​داستانی» است و خود یکی از شخصیت​های داستان- که درگیر حوادث داستانی است- به شمار می​رود. این راوی، گاه قهرمان داستان و گاه شاهد ماجراهاست. «صدا»ی اصلی و غالب در روایت ...  بیشتر
ساختار روایت در لالایی‌های ایرانی
ساختار روایت در لالایی‌های ایرانی

یداله جلالی پندری؛ صدیقه پاک ضمیر

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 1-31

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.428

چکیده
  لالایی­های ایرانی بخشی از ترانه­های عامیانه و ماندگار و کهن ایرانی است که ریشه در گذشته­های دور دارد. سراینده‌ی نخستین لالایی­ها بر ما معلوم نیست؛ اما سادگی زبان و نیز کاربردی بودن آن‌ها در میان ...  بیشتر
عنصر روایت در ترانه‌های کودکانه‌ی مصطفی رحماندوست
عنصر روایت در ترانه‌های کودکانه‌ی مصطفی رحماندوست

فائقه عبدالهیان؛ احمد رضی

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 103-124

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.432

چکیده
  آثار ادبی کودکان با اهداف متفاوتی خلق می‌شوند. زمینه‌سازی برای رشد جنبه‌های فردی و اجتماعی کودکان و پرورش استعدادهای ذهنی و شکوفایی ذوق هنری آنان، از جمله اهداف ادبیات کودکان است که تولیدکنندگان این ...  بیشتر
تجزیه و تحلیل پیرنگ در داستانک‌های نخودی اثر محمد‌هادی محمدی
تجزیه و تحلیل پیرنگ در داستانک‌های نخودی اثر محمد‌هادی محمدی

علی عباسی

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1390، ، صفحه 167-188

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.448

چکیده
  این مقاله بر آن است تا با استفاده از یکی از رویکردهای علمی در حوزه‌ی روایت‌شناسی (مکتب پاریس: گرماس، کورتز، فونتنی و ...) خوانشی بر عنصر پیرنگ در «داستانک‌های نخودی» اثر محمد‌هادی محمدی داشته باشد. ...  بیشتر
خوانشی ساختارگرایانه از داستان «کلاغ‌ها»ی نادر ابراهیمی
خوانشی ساختارگرایانه از داستان «کلاغ‌ها»ی نادر ابراهیمی

سوسن پورشهرام

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1389، ، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.435

چکیده
  گریماس از ساختارگرایان و نظریه‌پردازان نشانه‌شناسی، با تأکید بر ساختار روایت کوشید با عبور از رویه یا سطح و ساختار متن، به لایه‌های درونی آن دست یابد. رویکرد اصلی گریماس، یافتن ارتباط ساختاری پنهانی ...  بیشتر