دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
کلیدواژهها = روایت
تعداد مقالات: 9
تحلیل ساختار روایی داستان بازنویسیشدهی«کیمیای عشق»
دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 295-316
چکیده
مولانا در طرح کتاب مثنوی معنوی برای بیان اندیشههای خود از حکایتپردازی که زبان بیان هنری اخلاقیات است، استفاده کرده و از آن برای زمینهسازی آموزش عبرت و حکمت بهخوبی بهره برده است؛ بهگونهای که ... بیشترظرفیتهای روایی و تمرکززدایانهی باب هفتم کلیلهودمنه برای بازنویسی
دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 103-128
چکیده
کلیلهودمنه از متون ارزشمند گذشته است و هر کوششی برای نشان دادن ظرفیتهای نهفته در آن میتواند نسل امروز را هرچه بیشتر با ارزشهای گوناگون این متن آشنا کند. از امتیازهای ارزندهی کلیلهودمنه میتوان ... بیشتربینامتنیت در فراداستانِ « قلب زیبای بابور» نوشتهی جمشید خانیان و مخاطب نوجوان
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 1-24
چکیده
قلب زیبای بابور نوشتهی جمشید خانیان یک فراداستان است که در پی به کار گرفتن شیوهای تازه در روایت و گریز از شیوههای سنتیست. در فراداستان راوی به شیوههای داستان گویی میاندیشد همچنین یکی از ویژگیهای ... بیشتربررسی جایگاه «زمان» در اشعار روایی کودکان
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1391، ، صفحه 1-18
چکیده
کودکان گروه سنی الف (سالهای پیش از دبستان) از نظر درک مفهوم زمان، با دیگر گروههای سنی تفاوت دارند؛ زیرا خردسالان، بهویژه تا شش سالگی، درک کاملی از مقولهی زمان ندارند و در مواردی مانند تخمین طول ... بیشتربررسی نقش و کارکرد راوی اول شخص در شعر روایی کودک
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1391، ، صفحه 71-86
چکیده
راوی اول شخص، راوی «درونداستانی» است و خود یکی از شخصیتهای داستان- که درگیر حوادث داستانی است- به شمار میرود. این راوی، گاه قهرمان داستان و گاه شاهد ماجراهاست. «صدا»ی اصلی و غالب در روایت ... بیشترساختار روایت در لالاییهای ایرانی
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 1-31
چکیده
لالاییهای ایرانی بخشی از ترانههای عامیانه و ماندگار و کهن ایرانی است که ریشه در گذشتههای دور دارد. سرایندهی نخستین لالاییها بر ما معلوم نیست؛ اما سادگی زبان و نیز کاربردی بودن آنها در میان ... بیشترعنصر روایت در ترانههای کودکانهی مصطفی رحماندوست
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 103-124
چکیده
آثار ادبی کودکان با اهداف متفاوتی خلق میشوند. زمینهسازی برای رشد جنبههای فردی و اجتماعی کودکان و پرورش استعدادهای ذهنی و شکوفایی ذوق هنری آنان، از جمله اهداف ادبیات کودکان است که تولیدکنندگان این ... بیشترتجزیه و تحلیل پیرنگ در داستانکهای نخودی اثر محمدهادی محمدی
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1390، ، صفحه 167-188
چکیده
این مقاله بر آن است تا با استفاده از یکی از رویکردهای علمی در حوزهی روایتشناسی (مکتب پاریس: گرماس، کورتز، فونتنی و ...) خوانشی بر عنصر پیرنگ در «داستانکهای نخودی» اثر محمدهادی محمدی داشته باشد. ... بیشترخوانشی ساختارگرایانه از داستان «کلاغها»ی نادر ابراهیمی
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1389، ، صفحه 1-26