نگین بی نظیر
چکیده
چکیدهبینش دووجهی/ تفکر دوسویهگی یکی از بنیادیترین بنمایههای اسطورهای است که در ادبیات و روایتهای داستانی بازآفرینی و بازتولید میشود. در آگاهی اسطورهای فاصلهی زمانی و مکانی امور، ...
بیشتر
چکیدهبینش دووجهی/ تفکر دوسویهگی یکی از بنیادیترین بنمایههای اسطورهای است که در ادبیات و روایتهای داستانی بازآفرینی و بازتولید میشود. در آگاهی اسطورهای فاصلهی زمانی و مکانی امور، اشیاء و پدیدار ازبینمیرود، عناصر ناهمگون و متضاد و همهی تمایزات و تقابلها بهگونهای درون فضا- مکان و زمان اسطورهای و مقدس توزیع، مفصلبندی و معنا میشوند. جستار حاضر با تکیه بر بینش دووجهی/ دوتایی به تحلیل و مفصلبندی مفاهیم، پدیدهها و بنمایههای اسطورهای در رمان سنجابماهی عزیز از فریبا دیندار میپردازد. زیرساخت دووجهی در همهی مفاهیم و پدیدههای داستان، درهمتنیده و موازی پیشمیرود. نینا دختر نوجوانی است که با دشواریهای سن بلوغ درگیر است: تجربهی توأمان جهان کودکی و ورود به جهان بزرگسالی، تجربهی مرگ آیینی/ فرایند آیین گذار و تولد دوباره و پیوستگی معنای زندگی خویش با مرگ پدر؛ همهی این دوسویهگیها در لایهلایهی دو زمان خطی(تقویمی و واقعی) و زمان حلقوی (اسطورهای و بیکران) و مکان ملموس زندگی نینا و مکان ماندالاگونهی او پیش میرود. این پژوهش نشان میدهد که چگونه نینا در فرایند نامهنگاری به شخصی ناشناس/ آقای ماهی از تضادها، تناقضها و درگیریهای درونیاش میگذرد و در رسیدن به فردیت و وحدت، هم به بلوغ جسمانی میرسد و هم با پذیرش مرگ پدر، به آرامش و بلوغ روحی و اجتماعی دست مییابد.واژههای کلیدی: آیینگذار، بینش دووجهی، تفکر اسطورهای، رمان نوجوان، سنجابماهی عزیز.