محبوبه البرزی؛ فریبا خوشبخت؛ فرزانه سلمان زاده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی مراحل حل مسئله و ویژگیهای حلکنندگان مسئله در انیمیشنهای کودکان براساس مراحل حل مسئلهی دیویی و ویژگیهای حلکنندگان مسئلهی گریفین بود. پژوهش حاضر در پارادایم تحقیقات ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی مراحل حل مسئله و ویژگیهای حلکنندگان مسئله در انیمیشنهای کودکان براساس مراحل حل مسئلهی دیویی و ویژگیهای حلکنندگان مسئلهی گریفین بود. پژوهش حاضر در پارادایم تحقیقات کیفی قرار داشت. انیمیشنهای بررسیشده در این پژوهش، شامل ده انیمیشن از انیمیشنهای برگزیدهی جایزهی اسکار بود که بهصورت تصادفی انتخاب شدند. این انیمیشنها با استفاده از روش تحلیل محتوای قیاسی و براساس مراحل حل مسئلهی «دیویی» و ویژگیهای حلکنندگان مسئلهی گریفین بررسی شدند. نتایج پژوهش نشاندهندهی این بود که از بین مراحل حل مسئله، بیشترین مرحله مربوطبه ارائهی راهحل و بررسی راهحلها بود و کمترین مرحله نیز تدوین نتایج و ارزیابی آنها بود. در این بین از میان ده انیمیشن تحلیلشده؛ انیمیشن شهر اشباح و زوتوپیا بیشترین مراحل حل مسئله و انیمیشنهای دلیر و منجمد کمترین مراحل حل مسئله را داشتند. نتیجهی دیگر پژوهش، تحلیل ویژگیهای حلکنندگان مسئله بود که بیشترین این ویژگیها مربوط به کارآمدی و کمترین آنها مربوط به دانش پیشین بود. ویژگیهای جستوجوی کمک و تولید راهحلهای مختلف نیز مشاهده شدند. از بین انیمیشنهای تحلیلشده در این قسمت انیمیشنهای کوکو، شهر اشباح و زوتوپیا بیشترین ویژگیهای حلکنندگان مسئله را داشتند و انیمیشنهای بالا و دلیر کمترین فراوانی را به خود اختصاص دادند.