عطیه فیروزمند؛ مریم بناهان؛ سیدمهدی سجادی
چکیده
بدنمندی، فلسفه با کودکان و کتاب تصویری تونل: چگونگی شکلگیری معنا از استعارههای آمیخته چکیدهرویکرد پساانسانگرایی از دل مطالعات بینارشتهای گوناگون به برنامهی فلسفه برای کودکان (فبک) پا ...
بیشتر
بدنمندی، فلسفه با کودکان و کتاب تصویری تونل: چگونگی شکلگیری معنا از استعارههای آمیخته چکیدهرویکرد پساانسانگرایی از دل مطالعات بینارشتهای گوناگون به برنامهی فلسفه برای کودکان (فبک) پا گشود و آن را دچار تغییر پارادایم کرد تا نسبتبه سلطهی ذهن بر بدن، بزرگسالی بر کودکی و شکلدهی بر پدیداری، پاسخ رهاییبخش ارائه دهد. همگام با چنین چرخش پارادایمی در برنامهی فلسفه برای کودکان، علوم شناختی نیز تغییراتی به خود دید که از آن میان میتوان به سه «ای» (E) پیشنهادی مارک جانسون که به باور او از ویژگیهای شناختاند، در کنار چهار «ای» دیگر علوم شناختی نام برد: بدنمند، لانهگزیده، بسطیافته، اجرایی، «عاطفی»، «تکاملی»، «کارکرد جدید یافته». از تلاقی این دو چشمانداز (پساانسانگرایی و نظریهی جانسون) میتوان به ده مقوله دست یافت: نقد منطق دوگانی، نقد ساختار سلسلهمراتبی در هستیشناسی و معرفتشناسی انسانگرا، عاملیت جزانسان، هستیمعرفتشناسی رابطهای، بدنهای انسانی و جزانسانی، تخیل، عاطفه، درهمکنش (بهجای برهمکنش)، فلسفهی جاندارانگار، استعاره. چنین است که ادراک کودکان از جهان، از ارتباط بدنمند ایشان با دیگر هستیهای درون جهان شکل مییابد؛ رویدادی که برخی جلوههای آن در شماری از کتابهای تصویری معاصر بازتاب یافته است. در این پژوهش، با رویکرد تفسیریتجریدی و ترکیب روشهای استقرایی و قیاسی به بررسی چگونگی بازنمایی بدنمندی در کتاب تصویریِ تونل اثر آنتونی براون میپردازیم، تا باتوجهبه ده مقولهی نامبرده و شیوههای ارتباط آنها با یکدیگر، چگونگی امکان شکلگیری معنا را از دل بازنمایی بدنمندی در کتاب تصویری و در کندوکاو فلسفی با کودکان بیازماییم. در فرایند این مطالعه، هماندیشی بدنمندانه در همراهی با کتاب تصویری در چهار بخش تصویرها، شیوهی مشارکت مخاطب در شکلدهی به اثر، درهمکنشهای واژگانی-تصویری-حرکتی در کلیت اثر و شیوهی کاربرد پرامتن بررسی شدهاند. پیشنهاد این پژوهش، جلب توجه تسهیلگران فباک به ده مقولهی پیشنهادی و بهکارگیری آنها بهعنوان ملاک انتخاب کتاب تصویری مناسب برای همراهی با این حلقه است. در این صورت، میتوان امید داشت که هماندیشی فلسفی با کودکان هر چه بیشتر بهسوی اقتدارگریزی توانمندساز حرکت کند.