فرایند سه مرحله‌ای روایت در ادبیات کودکان و نوجوانان (بر اساس نظریه‌ی ماریا نیکولایوا)
فرایند سه مرحله‌ای روایت در ادبیات کودکان و نوجوانان (بر اساس نظریه‌ی ماریا نیکولایوا)

سید علی قاسم زاده؛ فضل الله خدادادی؛ علی شاملویی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 141-166

https://doi.org/10.22099/jcls.2020.35110.1743

چکیده
  سیدعلی قاسم‌زاده *فضل‌الله خدادادی **علی شاملویی*** چکیدهاگرچه گرایش به داستان‌پردازی به سبک جدید برای کودک و نوجوان روندی فزاینده دارد، بازشناسی مرزهای روایت‌پردازی در این حوزه‌ی داستان‌پردازی ...  بیشتر
بررسی تطبیقی ساختار و درون مایه‌ی لالایی‌ها‌ی فارسی و عربی
بررسی تطبیقی ساختار و درون مایه‌ی لالایی‌ها‌ی فارسی و عربی

حسین کیانی؛ سعیده حسن شاهی

دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 91-114

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.553

چکیده
  لالایی ­ها نخستین پیمان آهنگین و شاعرانه میان مادر و کودک است که طیف­های گوناگون از آرزوها، گلایه­ها، و نیایش­های مادرانه را درخود دارد و سینه به سینه از نسل­های گذشته به امروز رسیده است. با وجود ...  بیشتر
راز توفیق شعر «باران»
راز توفیق شعر «باران»

محمدرضا خسروی شکیب؛ جواد دهقانیان

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 61-76

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.430

چکیده
  در هنر به صورت عام و شعر کودک به وجهی خاص، تکید بر تنظیمات زیبایی‌شناسانه و ترفندهای زبانی، ادبی و ساختاری است؛ چون ادبیات کودک و نوجوان باید بیش‌تر از هنرهای دیگر از لحاظ میزان و چگونگی ایجاد ارتباط ...  بیشتر