شعر کودک (ردۀ سنی الف و ب) و نیاز آن به فرانمایی احساسی
شعر کودک (ردۀ سنی الف و ب) و نیاز آن به فرانمایی احساسی

منصوره ملکی کوتمهر؛ نرگس اسکویی؛ حسین داداشی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 شهریور 1403

https://doi.org/10.22099/jcls.2024.50152.2039

چکیده
  احساس دردسترس‌ترین و کاربردی‌ترین عنصر برای برقراری ارتباط با جهان فکری و درونی کودک، در عرصۀ هنر و ادبیات و سایر فعالیت‌های مرتبط با شناخت و اثرگذاری بر ساحت‌های ذهنی-ادراکی کودک است. مفهوم‌سازی ...  بیشتر
بررسی نقش طنز در موفقیت و ماندگاری شعرهای کودک منوچهر احترامی با تکیه بر مجموعه اشعار حسنی
بررسی نقش طنز در موفقیت و ماندگاری شعرهای کودک منوچهر احترامی با تکیه بر مجموعه اشعار حسنی

شهرام رفیعی؛ لیدا نامدار؛ نصرت الله دین محمدی؛ حسین آریان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 اسفند 1403

https://doi.org/10.22099/jcls.2025.51794.2074

چکیده
  منوچهر احترامی از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین نویسندگان و سرایندگان ادبیات کودک و نوجوان ایران است که مجموعه‌ شعرهایش به‌ویژه مجموعه حسنی نگو یه دسته‌گل او پس از انقلاب اسلامی تا به امروز، با تیراژ چندمیلیونی ...  بیشتر
مقایسه‌ی شعر کودک و بزرگ‌سال پروین دولت‌آبادی از منظر خواننده‌ی درون متن
مقایسه‌ی شعر کودک و بزرگ‌سال پروین دولت‌آبادی از منظر خواننده‌ی درون متن

زهرا آقابابایی خوزانی؛ حسین مسجدی؛ سمانه عابدی دولت آبادی

دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403، ، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22099/jcls.2024.40536.2012

چکیده
  پروین دولت‌آبادی هم در شعر کودک صاحب آثار شایان توجهی است و هم دستی در شعر بزرگ‌سال دارد. او از معدود شاعرانی است که شعرهایش در شصت سال اخیر همواره در کتاب‌های درسی جایگاهی داشته و شاید شعر هیچ شاعر دیگری ...  بیشتر
بررسی پیکره‌بنیاد واژگان و طبقه‌بندی کلاسیک مضامین اصلی شعر کودک دهه‌ی نود هجری شمسی
بررسی پیکره‌بنیاد واژگان و طبقه‌بندی کلاسیک مضامین اصلی شعر کودک دهه‌ی نود هجری شمسی

زینب لوافی پور؛ جلال رحیمیان

دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403، ، صفحه 261-290

https://doi.org/10.22099/jcls.2023.44238.1941

چکیده
  بررسی پیکره‌بنیاد واژگان و طبقه‌بندی کلاسیک مضامین اصلی شعر کودک دهه‌ی نود هجری شمسی چکیده پیکره و بررسی‌های پیکره‌ای امروزه نقش مهمی را در مطالعات ادبی ایفا می‌کنند. پیکره و نرم‌افزارهای پیکره‌ای ...  بیشتر
بررسی ویژگی‌های سبکی محمود کیانوش و ناصر کشاورز
بررسی ویژگی‌های سبکی محمود کیانوش و ناصر کشاورز

فرزانه فرازمند؛ محمود صادق زاده؛ هادی حیدری نیا

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 197-226

https://doi.org/10.22099/jcls.2023.41319.1890

چکیده
  در مقاله‌ی حاضر به بررسی ویژگی‌های سبکی دو نفر از نویسندگان و شاعران مطرح ادبیات کودک در دوره‌ی معاصر، محمود کیانوش و ناصر کشاورز پرداخته شده ‌است. هر کدام از این شاعران کودک از امکانات شعر کودک به ...  بیشتر
رویکرد خطابی و ساخت گزاره‌های ندایی در شعر منیره هاشمی
رویکرد خطابی و ساخت گزاره‌های ندایی در شعر منیره هاشمی

عباس باقی نژاد

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 61-82

https://doi.org/10.22099/jcls.2022.43889.1928

چکیده
  منیره هاشمی یکی از شاعران کودک و نوجوان است که برخی اشعار خود را با رویکرد تخاطبی، یعنی خطاب به مخاطبی بالفعل یا مخاطب درون‌متنی سروده است. در این نوشتار، چندوچون بهره‌مندی این شاعر از ظرفیت‌های بیان ...  بیشتر
نقد آثار برگزیده‌ی شعر شورای کتاب کودک در دهه‌ی چهل
نقد آثار برگزیده‌ی شعر شورای کتاب کودک در دهه‌ی چهل

جواد دهقانیان؛ طاهره بشیری زاده

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 127-154

https://doi.org/10.22099/jcls.2020.38127.1813

چکیده
  نقد آثار برگزیده‌ی شعر شورای کتاب کودک در دهه‌ی چهل چکیده معرفی آثار برتر شعر کودک، همان‌قدر که در شکل‌گیری هویت شعر کودک مؤثر است، در جهت‌گیری دوسویه‌ی شاعر و مخاطب و همچنین درک وجوه زیبایی‌شناختی ...  بیشتر
انسان‌انگاری (تشخیص) طبیعت در شعر کودک براساس دیدگاه لیکاف و جانسون
انسان‌انگاری (تشخیص) طبیعت در شعر کودک براساس دیدگاه لیکاف و جانسون

ابراهیم ظاهری عبده وند

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 207-232

https://doi.org/10.22099/jcls.2020.36257.1770

چکیده
  انسان‌انگاری (تشخیص) طبیعت در شعر کودک براساس دیدگاه لیکاف و جانسون چکیدهلیکاف و جانسون بر این باورند که از طریق استعاره، مفهوم‌سازی حوزه‌ای از تجربه (حوزه‌ی مقصد) بر مبنای حوزه‌ی دیگر (حوزه‌ی مبدا) ...  بیشتر
شعر کودک در سیره‌ی پیامبر (بررسی ساختاری، موسیقایی و محتوایی)
شعر کودک در سیره‌ی پیامبر (بررسی ساختاری، موسیقایی و محتوایی)

مجتبی مجرد

دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1397، ، صفحه 143-154

https://doi.org/10.22099/jcls.2017.24623.1487

چکیده
  یکی از جنبه‌های مغفول مانده در سیرۀ پیامبر اکرم، توجه ایشان به شعر و ادبیات کودک است. به گواهی تاریخ، نه تنها شعرهای کودکانه‌ای که عموما در اوزان محرّک و مهیِّج سروده می‌شده، در زمان کودکی پیامبر برای ...  بیشتر
بررسی نماد روانشناختی در شعر کودک
بررسی نماد روانشناختی در شعر کودک

رامین محرمی؛ خدابخش اسداللهی؛ شکراله پورالخاص؛ پیام فروغی راد

دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 117-130

https://doi.org/10.22099/jcls.2016.3864

چکیده
  نماد، از شگردهای تصویرپردازی است که نشانگر استعداد واژگان در انعکاس تصاویر ذهنی است. نماد ادبی، به دلیل همراه بودن با تداعی های پیچیده ی ذهن و تصاویر دیریاب، در شعر کودک و نوجوان کاربرد کمتری دارد؛ با ...  بیشتر
بررسی اصلی ترین ویژگی های زبانی و تصویر آفرینی در اشعار رحماندوست
بررسی اصلی ترین ویژگی های زبانی و تصویر آفرینی در اشعار رحماندوست

محمود صادق زاده؛ مریم زارع بیدکی

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 75-106

https://doi.org/10.22099/jcls.2015.1892

چکیده
  مصطفی رحماندوست از شاعران شاخص و چند وجهی شعر کودک در ایران به شمارمی رود که اشعار وی از ویژگیهای سبک شخصی، به ویژه تصویر آفرینی برخوردار است. در این جستار کوشش می شود، پس از معرفی کوتاه زندگی، آثار و فعالیتهای ...  بیشتر
بررسی تطبیقی شعر کودک در هوپ هوپ نامه ی علی اکبر صابر و دیوان نسیم شمال
بررسی تطبیقی شعر کودک در هوپ هوپ نامه ی علی اکبر صابر و دیوان نسیم شمال

رامین محرمی

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 153-172

https://doi.org/10.22099/jcls.2015.2009

چکیده
  نسیم شمال و علی اکبر صابر از نخستین کسانی هستند که برای کودکان به زبان کودکانه شعر سروده اند. در کلّیات نسیم شمال سی و سه شعر، و در هوپ هوپ نامه بیست و سه شعر به شعر کودک اختصاص یافته است. زبان شعر هر دو شاعر ...  بیشتر
بررسی محتوایی اشعار کودکانه ی پروین دولت آبادی بر قایق ابرها و گل بادام
بررسی محتوایی اشعار کودکانه ی پروین دولت آبادی بر قایق ابرها و گل بادام

زهرا استادزاده

دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.551

چکیده
  در این مقاله مجموعه‎یاشعار کودکانه‌ی پروین دولت‌آبادی از کتاب بر قایق ابرها و گل بادام (مجموعه 284 شعر برای کودکان) بررسی و تحلیل محتوایی شده و مفاهیم گوناگون در آن مشخص گردیده است. مجموعه‌ی مضامین ...  بیشتر