دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
کلیدواژهها = شعر کودک
تعداد مقالات: 13
شعر کودک (ردۀ سنی الف و ب) و نیاز آن به فرانمایی احساسی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 شهریور 1403
چکیده
احساس دردسترسترین و کاربردیترین عنصر برای برقراری ارتباط با جهان فکری و درونی کودک، در عرصۀ هنر و ادبیات و سایر فعالیتهای مرتبط با شناخت و اثرگذاری بر ساحتهای ذهنی-ادراکی کودک است. مفهومسازی ... بیشتربررسی نقش طنز در موفقیت و ماندگاری شعرهای کودک منوچهر احترامی با تکیه بر مجموعه اشعار حسنی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 اسفند 1403
چکیده
منوچهر احترامی از قدیمیترین و موفقترین نویسندگان و سرایندگان ادبیات کودک و نوجوان ایران است که مجموعه شعرهایش بهویژه مجموعه حسنی نگو یه دستهگل او پس از انقلاب اسلامی تا به امروز، با تیراژ چندمیلیونی ... بیشترمقایسهی شعر کودک و بزرگسال پروین دولتآبادی از منظر خوانندهی درون متن
دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403، ، صفحه 1-22
چکیده
پروین دولتآبادی هم در شعر کودک صاحب آثار شایان توجهی است و هم دستی در شعر بزرگسال دارد. او از معدود شاعرانی است که شعرهایش در شصت سال اخیر همواره در کتابهای درسی جایگاهی داشته و شاید شعر هیچ شاعر دیگری ... بیشتربررسی پیکرهبنیاد واژگان و طبقهبندی کلاسیک مضامین اصلی شعر کودک دههی نود هجری شمسی
دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403، ، صفحه 261-290
چکیده
بررسی پیکرهبنیاد واژگان و طبقهبندی کلاسیک مضامین اصلی شعر کودک دههی نود هجری شمسی چکیده پیکره و بررسیهای پیکرهای امروزه نقش مهمی را در مطالعات ادبی ایفا میکنند. پیکره و نرمافزارهای پیکرهای ... بیشتربررسی ویژگیهای سبکی محمود کیانوش و ناصر کشاورز
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 197-226
چکیده
در مقالهی حاضر به بررسی ویژگیهای سبکی دو نفر از نویسندگان و شاعران مطرح ادبیات کودک در دورهی معاصر، محمود کیانوش و ناصر کشاورز پرداخته شده است. هر کدام از این شاعران کودک از امکانات شعر کودک به ... بیشتررویکرد خطابی و ساخت گزارههای ندایی در شعر منیره هاشمی
دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 61-82
چکیده
منیره هاشمی یکی از شاعران کودک و نوجوان است که برخی اشعار خود را با رویکرد تخاطبی، یعنی خطاب به مخاطبی بالفعل یا مخاطب درونمتنی سروده است. در این نوشتار، چندوچون بهرهمندی این شاعر از ظرفیتهای بیان ... بیشترنقد آثار برگزیدهی شعر شورای کتاب کودک در دههی چهل
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 127-154
چکیده
نقد آثار برگزیدهی شعر شورای کتاب کودک در دههی چهل چکیده معرفی آثار برتر شعر کودک، همانقدر که در شکلگیری هویت شعر کودک مؤثر است، در جهتگیری دوسویهی شاعر و مخاطب و همچنین درک وجوه زیباییشناختی ... بیشترانسانانگاری (تشخیص) طبیعت در شعر کودک براساس دیدگاه لیکاف و جانسون
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 207-232
چکیده
انسانانگاری (تشخیص) طبیعت در شعر کودک براساس دیدگاه لیکاف و جانسون چکیدهلیکاف و جانسون بر این باورند که از طریق استعاره، مفهومسازی حوزهای از تجربه (حوزهی مقصد) بر مبنای حوزهی دیگر (حوزهی مبدا) ... بیشترشعر کودک در سیرهی پیامبر (بررسی ساختاری، موسیقایی و محتوایی)
دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1397، ، صفحه 143-154
چکیده
یکی از جنبههای مغفول مانده در سیرۀ پیامبر اکرم، توجه ایشان به شعر و ادبیات کودک است. به گواهی تاریخ، نه تنها شعرهای کودکانهای که عموما در اوزان محرّک و مهیِّج سروده میشده، در زمان کودکی پیامبر برای ... بیشتربررسی نماد روانشناختی در شعر کودک
دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 117-130
چکیده
نماد، از شگردهای تصویرپردازی است که نشانگر استعداد واژگان در انعکاس تصاویر ذهنی است. نماد ادبی، به دلیل همراه بودن با تداعی های پیچیده ی ذهن و تصاویر دیریاب، در شعر کودک و نوجوان کاربرد کمتری دارد؛ با ... بیشتربررسی اصلی ترین ویژگی های زبانی و تصویر آفرینی در اشعار رحماندوست
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 75-106
چکیده
مصطفی رحماندوست از شاعران شاخص و چند وجهی شعر کودک در ایران به شمارمی رود که اشعار وی از ویژگیهای سبک شخصی، به ویژه تصویر آفرینی برخوردار است. در این جستار کوشش می شود، پس از معرفی کوتاه زندگی، آثار و فعالیتهای ... بیشتربررسی تطبیقی شعر کودک در هوپ هوپ نامه ی علی اکبر صابر و دیوان نسیم شمال
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 153-172
چکیده
نسیم شمال و علی اکبر صابر از نخستین کسانی هستند که برای کودکان به زبان کودکانه شعر سروده اند. در کلّیات نسیم شمال سی و سه شعر، و در هوپ هوپ نامه بیست و سه شعر به شعر کودک اختصاص یافته است. زبان شعر هر دو شاعر ... بیشتربررسی محتوایی اشعار کودکانه ی پروین دولت آبادی بر قایق ابرها و گل بادام
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 1-24