دوره 16 (1404)
دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
کلیدواژهها = فانتزی
تعداد مقالات: 11
تأملّی در کارکرد آشناییزدایی از چهرهی اساطیری اژدها در رمان « عینکی برای اژدها»
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 169-196
چکیده
فانتزیهای نوین، ادامهی اساطیر و قصههای عامیانهاند که با تأثیرپذیری مستقیم یا غیرمستقیم از چهرهها و حوادثِ قصههای کهن الهام گرفتهاند. چهرههایی که از عالمی دیگر، از دنیایی که در چشم ما ناممکن ... بیشتربررسی ظرفیت گونهی ادبی فانتزی در کاهش تنشهای نوجوان (برمبنای تحلیل روانشناختی رمان شاهزادهی شنلتشتکی)
دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 105-126
چکیده
هدف این پژوهش، واکاوی قابلیتهای فانتزی در بازنمایی رشد شخصیت نوجوان است. فانتزی مهمترین و پُرکششترین گونهی ادبی کودک و نوجوان، ظرفیتهای فراوانی برای بازنمایی و بازسازی روان نوجوان دارد. فانتزی ... بیشترکاربرد عناصر اساطیری در داستان های فانتزی کودکان دهۀ هشتاد
دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 111-134
چکیده
کاربرد عناصر اساطیری در داستان های فانتزی کودکان دههی هشتاد عمران صادقی*بیژن ظهیریناو**مهدی رستمی*** چکیدهاسطوره یکی از مهمترین موضوعات بشر است که در سراسر فضای زندگی او جریان دارد. اسطوره ... بیشترمقایسة رمان سلحشوران پارلهآن و هریپاتر براساس رویکرد اسطورهای
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 57-78
چکیده
فانتزی گونهای ادبی است که در قرن اخیر، در واکنش به خردگرایی به وجود آمدهاست و در آن حوادث، شخصیّتها و موقعیتها خارج از باور ما ساخته میشوند. فانتزیها به خوانندگان خود امکان قیاس بین دنیاهای ... بیشترکارکرد «سفر» در داستانهای فانتاستیک ایرانی (بر اساس رمان کنسرو غول)
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 79-100
چکیده
کنسروغول نوشتهی مهدی رجبی، نوعی فانتزی است که در دو سطح واقعی و فراواقعی ساخته شده است. در دنیای واقعی رهایی نوجوان از سلطهی آموزش مستقیم و نیز زندگی دور از انتظارات بزرگترها، در بستر نمایش ... بیشترگونه شناسی فانتزی در دو داستان صمد بهرنگی (اولدوز و عروسک سخنگو- اولدوز و کلاغها)
دوره 7، شماره 2 ، بهمن 1395، ، صفحه 149-167
چکیده
چکیده:فانتزی، از جمله گونههای ادبی است که در دو سدة اخیر پا به عرصة وجود گذاشته و مورد توجه نویسندگان کودک و نوجوان قرار گرفته است. آنان با بهرهگیری از فانتزی، کودکان ونوجوانان ... بیشتربررسی کارکرد فانتزی ؛همچون تمهیدی کلیشه شکن در داستان های برگزیدهی کودک و نوجوان پس از انقلاب اسلامی
دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 1-26
چکیده
کلیشه های جنسیتی باورهای قالبی مشترک فرهنگی درباره ی رفتارها ،فعالیتها و صفات زنانه و مردانه هستند. در این کلیشه ها گروه های مردان و زنان با یکدیگر مقایسه میشوند و معمولا این ارزشیابی به تبعیض جنسی ... بیشتردرنگی بر ظرفیتهای فانتزی در جنیدنامه (پیشدرآمد داستان بلند ابومسلمنامه)
دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 93-114
چکیده
جنیدنامه، پیشدرآمد (prologue) داستان بلند ابومسلمنامه، پرداختی خیالی و فانتاستیک از زندگی جدّ ابومسلم خراسانی است که در آن عناصری از دنیای واقعی با عناصر خیالی پردازندگان و ناقلان کهن همراه شده و جهانی ... بیشترکودکانه ها در کاریکلماتورهای پرویز شاپور
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 59-74
چکیده
پرویز شاپور- پدر کاریکلماتور ایران- از معدود چهرههایی است که توانست در دو حوزهی طنز کلامی و ترسیمی، تصاویری شاعرانه، طنزآمیز و کودکانه بیافریند و همزیستی مسالمتآمیزی بین خود با طبیعت و اشیاء بیجان ... بیشترفانتزی، در هفت روز هفته دارم، یکی از کودکانه های احمدرضا احمدی
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1391، ، صفحه 87-109
چکیده
فانتزی، از مهمترین و پرکاربردترین قالبهای ادبی کودکان و نوجوانان امروز است. قالبی که به نویسنده، امکان میدهد با خلق فضایی خیالانگیز، رمزآلود، هراسآور، جادویی و تخیلی، مخاطب خود ... بیشترفانتزی و شیوههای فانتزیسازی شاهنامه در ادبیات کودک و نوجوان
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1389، ، صفحه 55-73
