تأملّی در کارکرد آشنایی‌زدایی از چهره‌ی اساطیری اژدها در رمان « عینکی برای اژدها»
تأملّی در کارکرد آشنایی‌زدایی از چهره‌ی اساطیری اژدها در رمان « عینکی برای اژدها»

حسین صرفی؛ محمدرضا نجاریان؛ مجید پویان

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 169-196

https://doi.org/10.22099/jcls.2023.46476.1969

چکیده
  فانتزی‌های نوین، ادامه‌ی اساطیر و قصه‌های عامیانه‌اند که با تأثیرپذیری مستقیم یا غیرمستقیم از چهره‌ها و حوادثِ قصه‌های کهن الهام گرفته‌اند. چهره‌هایی که از عالمی دیگر، از دنیایی که در چشم ما ناممکن ...  بیشتر
بررسی ظرفیت گونه‌ی ادبی فانتزی در کاهش تنش‌های نوجوان ‏(برمبنای تحلیل روانشناختی رمان شاهزاده‌ی شنل‌تشتکی)‏
بررسی ظرفیت گونه‌ی ادبی فانتزی در کاهش تنش‌های نوجوان ‏(برمبنای تحلیل روانشناختی رمان شاهزاده‌ی شنل‌تشتکی)‏

سارا چالاک

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 105-126

https://doi.org/10.22099/jcls.2022.42041.1900

چکیده
  هدف این پژوهش، واکاوی قابلیت‌های فانتزی در بازنمایی رشد شخصیت نوجوان است. فانتزی مهم‌ترین و پُرکشش‌ترین گونه‌ی ادبی کودک و نوجوان، ظرفیت‌های فراوانی برای بازنمایی و بازسازی روان نوجوان دارد. فانتزی ...  بیشتر
کاربرد عناصر اساطیری در داستان های فانتزی کودکان دهۀ هشتاد
کاربرد عناصر اساطیری در داستان های فانتزی کودکان دهۀ هشتاد

عمران صادقی؛ بیژن ظهیری ناو؛ مهدی رستمی

دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 111-134

https://doi.org/10.22099/jcls.2021.34957.1735

چکیده
  کاربرد عناصر اساطیری در داستان ­های فانتزی کودکان دهه‌ی هشتاد عمران صادقی*بیژن ظهیری‌ناو**مهدی رستمی*** چکیدهاسطوره یکی از مهم‌ترین موضوعات بشر است که در سراسر فضای زندگی او جریان دارد. اسطوره ...  بیشتر
مقایسة رمان سلحشوران پارله‌آن و هری‌پاتر بر‌اساس رویکرد اسطوره‌ای
مقایسة رمان سلحشوران پارله‌آن و هری‌پاتر بر‌اساس رویکرد اسطوره‌ای

زینب شیخ حسینی؛ آرزو پوریزدانپناه کرمانی

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 57-78

https://doi.org/10.22099/jcls.2018.26296.1534

چکیده
  فانتزی گونه‌ای ادبی است که در قرن اخیر، در واکنش به خردگرایی به وجود آمده‌است و در آن حوادث، شخصیّت‌ها و موقعیت‌ها خارج از باور ما ساخته می‌شوند. فانتزی‌ها به خوانندگان خود امکان قیاس بین دنیاهای ...  بیشتر
کارکرد «سفر» در داستان‌های فانتاستیک ایرانی (بر اساس رمان کنسرو غول)
کارکرد «سفر» در داستان‌های فانتاستیک ایرانی (بر اساس رمان کنسرو غول)

سکینه عباسی؛ معصومه میرابوطالبی

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 79-100

https://doi.org/10.22099/jcls.2018.25003.1502

چکیده
  کنسروغول نوشته‌ی مهدی رجبی، نوعی فانتزی است که در دو سطح واقعی و فراواقعی ساخته ‌شده‌ است. در دنیای واقعی رهایی نوجوان از سلطه‌ی آموزش ‌مستقیم و نیز زندگی دور از انتظارات بزرگ‌ترها، در بستر نمایش ...  بیشتر
گونه شناسی فانتزی در دو داستان صمد بهرنگی (اولدوز و عروسک سخنگو- اولدوز و کلاغها)
گونه شناسی فانتزی در دو داستان صمد بهرنگی (اولدوز و عروسک سخنگو- اولدوز و کلاغها)

باقر صدری نیا؛ الهام منفردان

دوره 7، شماره 2 ، بهمن 1395، ، صفحه 149-167

https://doi.org/10.22099/jcls.2017.3702

چکیده
  چکیده:فانتزی، از جمله گونه‌های‌ ادبی ‌است‌ که‌ در دو سدة ‌اخیر پا به‌ عرصة ‌وجود گذاشته ‌و مورد توجه نویسندگان‌ کود‌ک و نوجوان ‌قرار گرفته ‌است. ‌آنان ‌با بهره‌گیری ‌از فانتزی‌، کودکان‌ ونوجوانان‌ ...  بیشتر
بررسی کارکرد فانتزی ؛همچون تمهیدی کلیشه شکن در داستان های برگزیده‌ی کودک و نوجوان پس از انقلاب اسلامی
بررسی کارکرد فانتزی ؛همچون تمهیدی کلیشه شکن در داستان های برگزیده‌ی کودک و نوجوان پس از انقلاب اسلامی

عاطفه جمالی؛ فرامرز خجسته

دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22099/jcls.2014.1625

چکیده
  کلیشه های جنسیتی باورهای قالبی مشترک فرهنگی درباره ی رفتارها ،فعالیت‌ها و صفات زنانه و مردانه هستند. در این کلیشه ها گروه های مردان و زنان با یکدیگر مقایسه می‌شوند و معمولا این ارزشیابی به تبعیض جنسی ...  بیشتر
درنگی بر ظرفیت‌های فانتزی در جنیدنامه (پیش‌درآمد داستان بلند ابومسلم‌نامه)
درنگی بر ظرفیت‌های فانتزی در جنیدنامه (پیش‌درآمد داستان بلند ابومسلم‌نامه)

سکینه عباسی؛ یداله جلالی پندری

دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 93-114

https://doi.org/10.22099/jcls.2014.1628

چکیده
  جنیدنامه، پیش‌درآمد (prologue) داستان بلند ابومسلم‌نامه، پرداختی خیالی و فانتاستیک از زندگی جدّ ابومسلم خراسانی است که در آن عناصری از دنیای واقعی با عناصر خیالی پردازندگان و ناقلان کهن همراه شده و جهانی ...  بیشتر
کودکانه ها در کاریکلماتورهای پرویز شاپور
کودکانه ها در کاریکلماتورهای پرویز شاپور

علی صفایی؛ لیلا درویش علی پور آستانه

دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 59-74

https://doi.org/10.22099/jcls.2013.1116

چکیده
  پرویز شاپور- پدر کاریکلماتور ایران- از معدود چهره‌هایی است که توانست در دو حوزه‌ی طنز کلامی و ترسیمی، تصاویری شاعرانه، طنزآمیز و کودکانه بیافریند و هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی بین خود با طبیعت و اشیاء بی‌جان ...  بیشتر
فانتزی، در هفت روز هفته دارم، یکی از کودکانه های احمدرضا احمدی
فانتزی، در هفت روز هفته دارم، یکی از کودکانه های احمدرضا احمدی

علی محمدی؛ علیرضا روزبهانی

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1391، ، صفحه 87-109

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.425

چکیده
  فانتزی، از مهم‌ترین و پرکاربردترین قالب‌های ادبی کودکان و نوجوانان امروز است. قالبی که به نویسنده، امکان می‌دهد با خلق فضایی خیال‌انگیز، رمز‌‌‌‌‌‌‌‌آلود، هراس‌آور، جادویی و تخیلی، مخاطب خود ...  بیشتر
فانتزی و شیوه‌های فانتزی‌سازی شاهنامه در ادبیات کودک و نوجوان
فانتزی و شیوه‌های فانتزی‌سازی شاهنامه در ادبیات کودک و نوجوان

مه دخت پورخالقی چترودی؛ مریم جلالی

دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1389، ، صفحه 55-73

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.451

چکیده
   فانتزی از ژانرهای کاربردی در ادبیات کودک و نوجوان است. مهم­ترین عامل کاربرد این نوع، تخیلی ­بودن و محال­ بودن امکان وقوع داستان در عالم واقعی است. فانتزی­ها به دو دسته­ی عام و مدرن تقسیم می­شوند؛ ...  بیشتر