دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
موضوعات = ادبیات کودک و نوجوان ایران
تعداد مقالات: 38
تحلیل گفتمان انتقادی داستانهای کودکان رده سنی (ب) براساس چارچوب مولفههای اجتماعی- معنایی ونلیوون
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 خرداد 1403
چکیده
ادبیات کودکان به دلیل نقشی که در القای ارزشها و باورهای جامعه به کودکان دارد نقش مهمی در رشد و شکلگیری شخصیت آنان ایفا میکند. از آنجا که هر متنی ایدئولوژیهای پنهان خود را دارد، تحلیل انتقادی ادبیات ... بیشترتحلیل داستانهای بازنویسیشدة کلیلهودمنه براساس ابعاد روایتمندی نیکولایوا
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 تیر 1403
چکیده
استفاده از شیوهها و نظریههای گوناگون برای ایجاد خلاقیت در داستانهای بازنویسی شده از متون کهن ادبی برای کودکو نوجوان مسالهای مهم و قابل توجه است. هدف از بازنویسی متونکهنی چون کلیلهو-دمنه، ... بیشترچگونگی کاربرد نشانههای بینامتنی از دیدگاه ژنت در داستان گفتو گوی جادوگر بزرگ با ملکهی جزیره ی رنگها
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 تیر 1403
چکیده
داستان آغاز یک گفتوگو است، و شاید ادامهی گفتوگوهایی که سالها و گاه قرنها پیش آغاز شدهاند. تردیدی در حضور آگاهانه و ناخودآگاه متون در یکدیگر نیست. بینامتنیت عنصر جدایی ناپذیر دنیای داستان است. ... بیشتربسترهای روایی موثر بر بازنماییهای عاشقانه در میان ده رمان نوجوان فارسی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 شهریور 1403
چکیده
عشق از اصلیترین مضامین تاریخ ادبیات فارسی است؛ چه در قالبهای منظوم و منثور و چه در اشکال روایی و غیررواییاش. با وجود گستردگی، تکرر و شناسندگی ِدیرپایش، رمان ِنوجوان، سهم اندکی از این بنمایهی ... بیشترکارکرد نامهنگاری الکترونیک در ادبیات نوجوان: بررسی رمان برایم شمع روشن کن
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 شهریور 1403
چکیده
مقالۀ حاضر بهبررسی مقولۀ نامهنگاری الکترونیک و کارکرد آن در ادبیات نوجوان میپردازد. نویسنده با بهرهگیری از نظریات منتقدانی نظیر الیزابت کمپل و ویکتوریا فلنگن و تمرکز بر موضوعاتی نظیر «شهروندگری ... بیشترشعر کودک (ردۀ سنی الف و ب) و نیاز آن به فرانمایی احساسی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 شهریور 1403
چکیده
احساس دردسترسترین و کاربردیترین عنصر برای برقراری ارتباط با جهان فکری و درونی کودک، در عرصۀ هنر و ادبیات و سایر فعالیتهای مرتبط با شناخت و اثرگذاری بر ساحتهای ذهنی-ادراکی کودک است. مفهومسازی ... بیشتراثرگذاری شگردهای روایی در تعامل با مخاطب و بهبود کیفیت القای مفاهیم آموزشی و تربیتی در داستان قلب زیبای بابور
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 مهر 1403
چکیده
ادبیات کودک و نوجوان، افزون بر ایجاد لذت و سرگرمی، موجب ارتقای ذهنی و تفکر انتقادی خواننده میشود. جمشید خانیان، از نویسندگان برجستۀ ادبیات کودک و نوجوان در ایران، با بهرهگیری از شگردها و تکنیکهای ... بیشترتحلیل دیدگاه عشق بهمثابهی قصه در رمان نوجوان «در یک ظهر داغ تابستان دختری از بصره آمد» براساس الگوی رابرت استرنبرگ
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 آبان 1403
چکیده
چکیدهدورهی نوجوانی، دورهی انتقال از کودکی به بزرگسالی است. در این دوره به دلیل بلوغ، تغییرات و تحولات جسمی، روانی، اجتماعی و عاطفی در فرد پدید میآید؛ همچنین در این سنین عشق در اشکال و انواع مختلف ... بیشترشاخصههای هنر داستانگویی هوشمند تعاملی"استوری تیک" از دیدگاه ایدن چمبرز
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 آبان 1403
چکیده
نوآوریهای فناوری از طریق هوشمصنوعی، داستانهایی را بدون نیاز به مشارکت والدینی با مشغلههای فراوان در دسترس کودکان برای تجربیات داستانگویی تعاملی قرار داده است. هدف از مقاله حاضر، تحلیل فرآیند ... بیشترنمودهای دیگری در شعر خردسال و کودک با رویکرد هرمنوتیکی میانفرهنگی (مطالعه موردی دفتر شعرهای طیّبه شامانی)
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 آذر 1403
چکیده
فلسفۀ میانفرهنگی در جستجوی راهکاری برای نهادینهکردن فرهنگ گفتوگو و پذیرش دیگری با هدف پایان دادن به وضعیت نزاع فرهنگهای متکثر در عصر جهانیشدن است. عنصر اصلی و اساسی در پژوهشهای مرتبط با رویکرد ... بیشتربرهمکنش دروننوشتاریِ عناوین تایپوگرافیک در طرح جلد رمانهای نوجوان بر اساس نظریهی اسکات-نیکولایوا
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 آذر 1403
چکیده
عناوین تایپوگرافیک هم وجه خوانداری (مفهومی زبانشناختی) دارند و هم دیداری (مفهومی زیباییشناختی). بنابراین از طریق دو گونه برهمکنش در مفهومسازی طرح روی جلد مشارکت میکنند: یکی، از طریق برهمکنش ... بیشترتحلیل تطبیقی دو داستان مینی مالیستی «قریةالحروف» و «درخت ستاره» بر اساس نظریه ریختشناسی پراپ
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 دی 1403
چکیده
ادبیات تطبیقی مشابهتهای محتوایی و ساختاری میان آثار نویسندگانی از فرهنگهای گوناگون را بررسی میکند. این پژوهش به مقایسۀ تطبیقی داستانهای «قریةالحروف» اثر محمود شقیر و «درخت ستاره» ... بیشترتحلیل جامعه شناختی کودک و کودکی در آثار صادق هدایت
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 بهمن 1403
چکیده
کودکی مفهومی سیال و فرهنگ مبنا است و ارائهی تعریفی واحد از آن ناممکن است. حتی در یک جامعهی واحد نیز طیفهای مختلفی از کودکی دیده می شود. برای رسیدن به شناختی کلی از مفهوم کودکی میتوان از دانشهایی ... بیشتربررسی تاثیر ادبیات داستانی بر یادگیری مهارتهای بند نویسی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 بهمن 1403
چکیده
مهارت نوشن یکی از مهمترین مهارتهایی است که عملکرد فراگیران در سایر دروس نیز تحت تاثیر کیفیت آن قرار دارد. پیشنیاز نوشتن، کسب مهارت بندنویسی است که یادگیری آن در دوره ابتدایی مورد تاکید است. به نظر ... بیشترخوانش حکایت «دوستی کبوتر و زاغ و موش و باخه و آهو» از کلیله و دمنه بر پایۀ ویژگیهای داستانی فبک، با نگاهی انتقادی به بازنویسی آن
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اسفند 1403
چکیده
کلیله و دمنه که در زمرۀ ادبیات تعلیمی فارسی قرار دارد، کتابی است سرشار از آموزههای اجتماعی، سیاسی و اخلاقی که در قالب حکایاتی از زبان حیوانات نقل گشته است. قابلیتهای بالای این کتاب و مضامین گوناگون ... بیشتربازنمایی مؤلفههای حفاظت از محیطزیست در رمان اشباح جنگل سوخته
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1403
چکیده
نقد بومگرا مطالعهای بینارشتهای است که به بررسی تعاملات میان انسان و طبیعت در آثار ادبی میپردازد و تلاش دارد، نحوة بازتاب و تأثیرگذاری این تعاملات را در ادبیات تحلیل کند. این رویکرد از طریق ادبیات ... بیشتربررسی نقش طنز در موفقیت و ماندگاری شعرهای کودک منوچهر احترامی با تکیه بر مجموعه اشعار حسنی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 اسفند 1403
چکیده
منوچهر احترامی از قدیمیترین و موفقترین نویسندگان و سرایندگان ادبیات کودک و نوجوان ایران است که مجموعه شعرهایش بهویژه مجموعه حسنی نگو یه دستهگل او پس از انقلاب اسلامی تا به امروز، با تیراژ چندمیلیونی ... بیشترمقایسهی شعر کودک و بزرگسال پروین دولتآبادی از منظر خوانندهی درون متن
دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403، ، صفحه 1-22
چکیده
پروین دولتآبادی هم در شعر کودک صاحب آثار شایان توجهی است و هم دستی در شعر بزرگسال دارد. او از معدود شاعرانی است که شعرهایش در شصت سال اخیر همواره در کتابهای درسی جایگاهی داشته و شاید شعر هیچ شاعر دیگری ... بیشترماجرای فالوسنتریک احمد: خوانشی روانکاوانه از کتاب داستانیتصویری ماجرای احمد و ساعت
دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403، ، صفحه 23-40
چکیده
هدف این مقاله ارائهی خوانشی روانکاوانه از کتاب تصویری ماجرای احمد و ساعت، مبتنیبر نظریه رشد روانیجنسی زیگموند فروید است. خوانش متن اثر به یاری روانکاوی کلاسیک، نمادها و شواهدی را پیش چشم میآورند ... بیشتربررسی آمیختگی فضاهای ذهنی و روایی در رمان کودک نمونه موردی: بیز بیز بیزینس از فرهاد حسن زاده
دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403، ، صفحه 41-60
چکیده
در این مقاله، برای اولین بار کاربست مدل آمیختگی فضاهای ذهنی روایی بر روی یک داستان بلند بررسی شده است. به همین منظور، رمان کودک بیز بیز بیزینس فرهاد حسنزاده با استفاده از مدل آمیختگی فضاهای ذهنی و روایی ... بیشترمخاطب کودک در افق فراتر از داستان درنگی در داستانهایی که کودک را به اشتباه شخصیت داستانی توجه میدهند
دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403، ، صفحه 61-78
چکیده
مخاطب کودک در افق فراتر از داستان درنگی در داستانهایی که کودک را به اشتباه شخصیت داستانی توجه میدهند در این نوشتار به بررسی آن دسته از داستانهای کودک میپردازیم که کودک را به ... بیشتربررسی اسطورهی کودک رها شده در قصهی «زَرَّبان» با تکیه بر شباهتها و تفاوتهای این روایت با داستان زال در شاهنامهی فردوسی
دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403، ، صفحه 79-92
چکیده
اسطورهی کودک رهاشده، بنمایهای است که در میان برخی از ملتهای صاحب اسطوره و افسانههای کهن دیده میشود. یکی از معروفترین روایتهای مکتوب این بنمایه در ایران، ماجرای تولد زال در شاهنامه است. ... بیشتربررسی دو داستان «ته ته ته چاه» و «سایهای که سر نداشت، دم نداشت، تن هم نداشت» سوسن طاقدیس از منظر استعارهی مفهومی جهتی
دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403، ، صفحه 93-110
چکیده
استعارهی مفهومی نخستین بار از سوی لیکاف و جانسون مطرح شد. سوسن طاقدیس از نویسندگان مطرح معاصر ادبیات کودک و نوجوان است که برای القای بسیاری از مفاهیم در داستانهای خود از استعارههای مفهومی جهتی استفاده ... بیشترتکنیکهای طنز کودک در داستانهای «حذاءالطنبوری و العرندس» کاملالکیلانی و «دیو دیگ به سر و نوش جون آقا بزه» فرهاد حسنزاده
دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403، ، صفحه 111-128
چکیده
طنز، شیوهی هنرمندانهی بیان اهداف و مشتمل بر تکنیکهایی است که در ادبیات معاصر عربی و فارسی، نمود بارزی داشته و نویسندگان بسیاری برای مقاصد خود از آن استفاده نمودهاند؛ از جمله طنزپردازان ... بیشترآسیبشناسی افسانههای عامیانه برای کودکانِ پیشدبستانی با رویکرد طرحوارههای فرهنگی
دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403، ، صفحه 129-146