@article { author = {Samkhaniani, Ali Akbar and Mousavi Nia, Seyed Zahra}, title = {A Husserlian Phenomenological Study of Majid Stories Ali Akbar Sam Khaniani}, journal = {Iranian Children's Literature Studies}, volume = {5}, number = {2}, pages = {55-74}, year = {2015}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8647}, eissn = {0616-2783}, doi = {10.22099/jcls.2015.1891}, abstract = {    Samkhaniani*                        S. Mousaviniya** Birjand University Abstract Phenomenology is a special aspect of manifestation of knowledge and consciousness in a text which was established by Edmund Husserl (1859- 1938). According to Husserl, no normalized recognition and definition is considered valid unless it is acquired by Ego through experience, sensory perception and intuition. Based on Husserl’s views in order to acquire a pure knowledge, it is necessary for an individual to impose philosophical doubt upon definitions and presuppositions to and activate his/her Ego to manifest phenomena and concepts in original forms for him/herself. Therefore, phenomenological approach is very important in critical thinking in children’s literature. This article through the content analysis of Hooshang Moradi Kermani’s Majid Stories and also the analysis of the behavior and thoughts of the characters, especially Majid, has applied Husserlian views.     * Assistant Prof. of  Persian Language and Literature, asamkhaniani@yahoo.com ** M. A. of Persian Language and Literature, mosavinia.zahra@yahoo.com}, keywords = {Key words:  Edmund Husserl,Hooshang Moradi Kermani,Majid Stories,Phenomenological Criticism,Phenomenology}, title_fa = {نقد رویکرد پدیدارشناسی هوسرلی در قصه های مجید}, abstract_fa = {رویکرد پدیدارشناسی کیفیت خاصی از ظهور معنا و آگاهی است که ادموند هوسرل (1859- 1938) مبانی نظری آن را در نگرة فلسفی نوینی به نام فنومنولوژی سامان بخشید. بر اساس نظریات وی هیچ شناخت هنجارگونه معتبر شمرده نمی‌شود مگر آنکه با کنش «من» استعلایی پدیدارشناختی کسب ‌شود. بنابراین فرد ابتدا باید با اعمال شک فلسفی تعریفات و پیشفرضها را به تعلیق درآورد تا زمینة درک و شناخت اصیل برای «من» ایجاد شود. تأکید بر ادراکات، تجربیات و احساسات شخصی و پایبندی به تفکر انتقادی از نشانه‌های پدیدارشناسی هوسرلی است و در آفرینش، نقد و بررسی ادبیات کودک و نوجوان اهمیت بسیار دارد. پژوهش حاضر که مبتنی بر تحلیل عناصر متن، رفتار شخصیتها بویژه رفتار و سازمان ذهنی «مجید» و تطبیق آن با آراء پدیدارشناسی است نشان می‌دهد که مؤلفه‌های نگرش پدیدارشناختی در «قصه‌های مجید» اثر هوشنگ مرادی کرمانی موجود است.}, keywords_fa = {ادموند هوسرل,پدیدارشناسی,قصه‌های مجید,نقد پدیدارشناختی,هوشنگ مرادی کرمانی}, url = {https://jcls.shirazu.ac.ir/article_1891.html}, eprint = {https://jcls.shirazu.ac.ir/article_1891_df913275b409c19eaa790e9323525ffd.pdf} }