@article { author = {Zakeri, Mokhtar and Shamshiri, Babak}, title = {A Study of Identity in Iranian Children's Fictions}, journal = {Iranian Children's Literature Studies}, volume = {6}, number = {1}, pages = {59-86}, year = {2015}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8647}, eissn = {0616-2783}, doi = {10.22099/jcls.2015.3183}, abstract = {    Zakeri* B. Shamshiri** Shiraz University   Abstract The question of identity is one of the major issues of the modern world which many thinkers have concentrated on. In this study, components of national identity in children's fiction have been studied through non-emergent approach. It is also discussed how the writers of children's fiction shape the identity of children's literature. For data collection the documentary method and for data analysis, deductive content analysis suggested by Mayring and reflective analysis have been used. Purposive sample included ten fictions. The results show that in these fictions elements of national identity are present and the frequency of component's national identity in Seidabadi's fiction is more than Khosronejad's fiction.  However, there is more variety and scope of dialogue in shaping the identity of children in Khosronejad's fiction.       * PhD student of Philosophy of Education, mokhtarzakeri@yahoo.com ** Associate Prof. of Philosophy of Education, bshamshiri@rose.shirazu.ac.ir}, keywords = {Keywords : Identity¸ National Identity Components¸ Children's Fiction¸ Identity in Children's Literature}, title_fa = {بررسی مفهوم هویت در مجموعه داستان‌های قصه‌های شیرین مغزدار و قصه بازی شادی}, abstract_fa = {یکی از موضوع‌های اساسی دنیای مدرن، مسئله‌ی هویت است که در این مطالعه به بررسی این مسئله در داستان‌های کودک پرداخته شده است. در این پژوهش با رویکردی غیر‌پیدایشی، مولفه‌های هویت ملی در داستان‌های یادشده، بررسی شده است. هم‌چنین چگونگی توجه نویسندگان داستان‌های کودک به شکل‌دهی هویت ادبیات کودک ایران، مورد پژوهش قرار گرفته است. به‌منظور داده‌کاوی، پژوهش‌گر از روش تحلیل محتوای قیاسی مایرینگ و تحلیل تاملی و برای داده‌یابی از روش اسنادی بهره گرفته است. پژوهش‌گر، خود، ابزار پژوهش بوده است. نمونه از نوع هدفمند بوده که ده داستان را شامل می‌شود که مربوط به دو مجموعه‌ی "قصه‌های شیرین مغزدار" اثر علی اصغر سیدآبادی و " قصه بازی شادی" اثر مرتضی خسرونژاد است. نتایج نشان داد که در این داستان‌ها، مولفه‌های هویت ملی وجود دارد که بسامد آن در داستان‌های سیدآبادی از خسرونژاد، بیشتر است. از طرفی، تنوع و گستره‌ی توجه به گفتگوهای سه‌گانه در شکل‌دهی به هویت ادبیات کودک، در آثار خسرونژاد بیشتر از سیدآبادی بوده است.}, keywords_fa = {هویت,هویت ملی,داستان‌های کودک}, url = {https://jcls.shirazu.ac.ir/article_3183.html}, eprint = {https://jcls.shirazu.ac.ir/article_3183_84fbec2e6b4bfd8e4c8bf3013d9f93a5.pdf} }