@article { author = {pourkhaleghi, mahdokht and جلالی, مریم}, title = {Fantasy and Fantasizing Based on Shahnameh in Children's and Young Adults' Literature}, journal = {Iranian Children's Literature Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {55-73}, year = {2012}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8647}, eissn = {0616-2783}, doi = {10.22099/jcls.2012.451}, abstract = {Dr. M. Pourkhaleqi               M. JalaliFerdowsi Universityjalali_1387@yahoo.com  AbstractFantasy is one of the practical genres in children and young adult's literature. The most important aspect of this genre is its being imaginative and impossible to happen in the real world. Fantasies are divided into two types of common and modern. Epics and myths are the best works to produce common fantasies.  Ferdowsi's Shahnameh has all the characteristics of fantasy making as it contains exceptional adventures and characters as well as suitable themes. Through fantasizing Shahnameh children and young adults will not only get acquainted with ancient texts but also enjoy the imaginary world of the adventures. In this paper the genre fantasy is first introduced and the aims of making fantasies from myths and epic are discussed; then the elements of fantasy such as characterization, plot and entrance to fantasy are discussed. Fifteen texts are chosen and classified and the data are compared with some stories of Shahnameh. Based on this comparison parts of Shahnameh which are suitable for making fantasy are introduced.       }, keywords = {Keywords: Children and Young Adult,literature,fantasy,Ferdowsi's Shahnameh}, title_fa = {فانتزی و شیوه‌های فانتزی‌سازی شاهنامه در ادبیات کودک و نوجوان}, abstract_fa = { فانتزی از ژانرهای کاربردی در ادبیات کودک و نوجوان است. مهم­ترین عامل کاربرد این نوع، تخیلی ­بودن و محال­ بودن امکان وقوع داستان در عالم واقعی است. فانتزی­ها به دو دسته­ی عام و مدرن تقسیم می­شوند؛ از نظر عناصر سازنده بهترین آثار برای فانتزی­سازی عام کتاب­های اسطوره­ای و حماسی هستند. شاهنامه­ی فردوسی به دلیل در برداشتن ماجراها و شخصیت­های استثنایی و درون­مایه­های مناسب، شرایط فانتزی‌سازی را داراست. با فانتزی­سازی داستان­های شاهنامه، کودکان و نوجوانان علاوه بر آشنایی ضمنی با متون کهن، از دنیای ساختگی و خیالی مرتبط با ماجراهای این اثر، لذت خواهند برد. در این مقاله نخست ژانر فانتزی را معرفی کرده و به اهداف فانتزی‌سازی از داستان­های اسطوره­ای و حماسی پرداخته­ایم. سپس عناصر سازنده­ی این نوع را که شامل شخصیت­سازی و شخصیت­پردازی، دورنمایه­پردازی و راه­های ورود به فانتزی می­شود، بر اساس الگوبرداری از پانزده نمونه اثر پدید آمده در این ژانر، دسته­بندی کرده­ایم و در هر قسمت یافته­ها را با برخی از داستان­های شاهنامه مطابقت داده­ایم و با توجه به این قیاس بخش­های مناسب برای فانتزی­سازی شاهنامه را معرفی کرده­ایم.        }, keywords_fa = {ادبیات,شاهنامه­ ی فردوسی,فانتزی,کودک و نوجوان}, url = {https://jcls.shirazu.ac.ir/article_451.html}, eprint = {https://jcls.shirazu.ac.ir/article_451_c39dba11560af323e4661da82d49e225.pdf} }