مقاله هایی که پس از بررسی، پذیرش برای چاپ یا نمایه شدن می گیرند، می بایست پس از دریافت ایمیل پذیرش، مبلغ مربوط به هزینه های پذیرش را پرداخت نموده و تصویر فیش آن را به همراه دیگر فایلهای درخواستی ایمیل دفتر مجله ارسال نمایند.
پس از دریافت تصویر فیش توسط دفتر مجله، چکیده مقاله به همراه مشخصات نویسندگان در قسمت مقالات آماده انتشار سامانه نمایه می شود.
تا زمانی که نوبت نمایه سازی کل مقاله برسد، این چکیده به همین حالت باقی می ماند.
***توجه***: زمان و نوبت نمایه سازی کل مقاله، همچنین دوره و شماره ای که مقاله قرار است در آن نمایه شود، نامشخص بوده و به هیچ عنوان تاریخ دقیق آن از قبل اعلام نخواهد شد.
صابره سیاوشی؛ مبینا کبیری
چکیده
ادبیات تطبیقی مشابهتهای محتوایی و ساختاری میان آثار نویسندگانی از فرهنگهای گوناگون را بررسی میکند. این پژوهش به مقایسۀ تطبیقی داستانهای «قریةالحروف» اثر محمود شقیر و «درخت ستاره» ...
بیشتر
ادبیات تطبیقی مشابهتهای محتوایی و ساختاری میان آثار نویسندگانی از فرهنگهای گوناگون را بررسی میکند. این پژوهش به مقایسۀ تطبیقی داستانهای «قریةالحروف» اثر محمود شقیر و «درخت ستاره» اثر قنبر شکری میپردازد و این دو داستان را با بهرهگیری از نظریۀ ریختشناسی، بهصورت توصیفی - تحلیلی، بر پایۀ مکتب آمریکاییِ ادبیات تطبیقی مورد بررسی قرار میدهد. پژوهش حاضر به دنبال این است که میزان تطابق دو داستان را با نظریهی ریختشناسی پراپ دریابد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که در خویشکاریهای موجود در دو داستان، نمیتوان متوجه تفاوت چشمگیری شد و تنها اختلاف موجود به صحنۀ آغازین دو داستان بازمیگردد. همچنین بیشتر کنشها، شکلی غیر فیزیکی و درونی دارند. بیشتر خویشکاریهای یافت شده برای کودکان شکلی لطیف و قابل فهم دارند و بهنوعی در جهت رشد شخصیتی آنان به کارگرفتهشدهاند و از این جهت میتوان گفت که هر دو نویسنده موفقبودهاند. همچنین باوجود تفاوتهای فرهنگی، تقریبا ارزشهای یکسانی در این آثار موردتوجه قرارگرفتهاست و تفاوت فرهنگی لزوما باعث تفاوتهای چشمگیر نشدهاست.
فاطمه طاهری سروتمین؛ عاطفه جمالی؛ فرامرز خجسته
چکیده
کودکی مفهومی سیال و فرهنگ مبنا است و ارائهی تعریفی واحد از آن ناممکن است. حتی در یک جامعهی واحد نیز طیفهای مختلفی از کودکی دیده می شود. برای رسیدن به شناختی کلی از مفهوم کودکی میتوان از دانشهایی ...
بیشتر
کودکی مفهومی سیال و فرهنگ مبنا است و ارائهی تعریفی واحد از آن ناممکن است. حتی در یک جامعهی واحد نیز طیفهای مختلفی از کودکی دیده می شود. برای رسیدن به شناختی کلی از مفهوم کودکی میتوان از دانشهایی که دسته بندی هایی از کودکی دارند، سود جست. در این پژوهش با تکیه بر رهیافتهای جامعه شناسی و با روش توصیفی و تحلیل محتوای کیفی استقرایی، مفهوم کودکی را در آثار صادق هدایت واکاوی میکنیم. در این بررسی تلاش میشود در کنار الگوهای شناخته شدهی جامعه شناختی از کودکی، الگوهای فرهنگی جامعهی ایران دورهی پهلوی نیز در ضمن آثار معرفی شود.بررسی آثار بزرگسال هدایت حاکی از آن است که او، با شناختی عمیق از جامعهی عصر پهلوی،کودکان معصوم، قربانی، شرور، یتیم و آسیب دیده ای را به تصویر کشیده است که اسیر بزرگسالانی هستند که برای دستیابی به خواستههای حقیرانهی خود آنها را فدا میکنند. در کنار الگوهای رایج جامعهشناختی از کودکی، هدایت در خلال نقد جامعهی خرافی، کودکانی را معرفی میکند که در لایههای زیرین اجتماع تباه میشوند. بیشتر شخصیتهای کودک داستان های هدایت، از طبقات فرودستند و نویسنده با پرداختن به این شخصیتهای کودک به نقد عصری میپردازد که سردمداران آن گامهایی را در جهت مدرنسازی جامعه و توجه به حقوق شهروندی و نیازهای کودک برمیدارند اما در این میان، کودکان محروم بهرهی چندانی از این توجه نمیبرند.
نرگس محمدپور قرائی؛ بتول سبزه؛ حسین قاسم پور
چکیده
مهارت نوشن یکی از مهمترین مهارتهایی است که عملکرد فراگیران در سایر دروس نیز تحت تاثیر کیفیت آن قرار دارد. پیشنیاز نوشتن، کسب مهارت بندنویسی است که یادگیری آن در دوره ابتدایی مورد تاکید است. به نظر ...
بیشتر
مهارت نوشن یکی از مهمترین مهارتهایی است که عملکرد فراگیران در سایر دروس نیز تحت تاثیر کیفیت آن قرار دارد. پیشنیاز نوشتن، کسب مهارت بندنویسی است که یادگیری آن در دوره ابتدایی مورد تاکید است. به نظر میرسد استفاده از ادبیات داستانی و بسترهای موجود در آن بتواند در کسب این مهارت موثر واقع شود. از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ادبیات داستانی بر یادگیری مهارتهای بندنویسی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی صورت پذیرفت. روش انجام این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان ششم ابتدایی مدارس منطقه یک شهر تهران و نمونه آماری شامل 60 نفر از دانشآموزان پایه ششم است که به صورت نمونهگیری تصادفی در دو گروه آزمایش(30 نفر) و گواه(30 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش با بهرهگیری از انواع ادبیات داستانی مورد و گروه گواه به روش متداول به مدت ده جلسه مورد آموزش قرار گرفتند. گردآوری دادهها با آزمون و چکلیست محقق ساخته مهارتهای پایه و پیشرفته بندنویسی انجام شد.روایی ابزار توسط معلمان و اساتید تایید و پایایی آن با آلفای کرونلاخ بدست آمد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که ادبیات داستانی مهارتهای بندنویسی دانشآموزان را در دو سطح پایه(989/10F=؛ 002/0 P=) و پیشرفته (086/21F=؛ 000/0 P=) به طور معناداری افزایش داده است. لذا پیشنهاد میگردد از ادبیات داستانی بر افزایش مهارتهای بندنویسی و نوشتن دانش آموزان ابتدایی استفاده گردد.
عاطفه یوسفی
چکیده
کلیله و دمنه که در زمرۀ ادبیات تعلیمی فارسی قرار دارد، کتابی است سرشار از آموزههای اجتماعی، سیاسی و اخلاقی که در قالب حکایاتی از زبان حیوانات نقل گشته است. قابلیتهای بالای این کتاب و مضامین گوناگون ...
بیشتر
کلیله و دمنه که در زمرۀ ادبیات تعلیمی فارسی قرار دارد، کتابی است سرشار از آموزههای اجتماعی، سیاسی و اخلاقی که در قالب حکایاتی از زبان حیوانات نقل گشته است. قابلیتهای بالای این کتاب و مضامین گوناگون و پر مغز آن، سبب شده است تا به امروز بازنویسیها و اقتباسهای بسیاری از آن صورت گیرد و در حوزههای دیگر نیز کاربرد داشته باشد. یکی از این حوزههای نسبتاً جدید، آموزش فلسفه به کودکان (فبک) است. پژوهش حاضر که با روش توصیفی تحلیلی صورت گرفته است، حاصل بررسی حکایت «دوستی کبوتر و زاغ و موش و باخه و آهو» بر اساس معیارهای داستانی فبک و نیز ادبیات کودکان و نوجوانان است. طبق یافتههای پژوهش، این حکایت با داشتن مؤلفههایی نظیر: مقبولیت ادبی، مقبولیت روانشناختی، مقبولیت فلسفی، الگوی گفتوگوی استدلالی و کندوکاوپذیری، از قابلیت بسیار بالایی برای آموزش فلسفه به کودکان، برخوردار است. همچنین نگاهی به بازنویسی این حکایت، در مجموعه داستانهای فکری برای کودکان ایرانی، نشان میدهد نویسندگان نتوانستهاند آنطور که باید بر مبنای معیارهای داستان فلسفی پیش روند و اثر قابل قبولی جهت استفاده در کلاسهای فبک ارائه دهند.
آرش مهربان؛ فائزه عرب یوسف آبادی؛ علیرضا محمودی
چکیده
نقد بومگرا مطالعهای بینارشتهای است که به بررسی تعاملات میان انسان و طبیعت در آثار ادبی میپردازد و تلاش دارد، نحوة بازتاب و تأثیرگذاری این تعاملات را در ادبیات تحلیل کند. این رویکرد از طریق ادبیات ...
بیشتر
نقد بومگرا مطالعهای بینارشتهای است که به بررسی تعاملات میان انسان و طبیعت در آثار ادبی میپردازد و تلاش دارد، نحوة بازتاب و تأثیرگذاری این تعاملات را در ادبیات تحلیل کند. این رویکرد از طریق ادبیات کودک و نوجوان نقش مهمی در آگاهسازی نسلهای جوان دربارة مسائل زیستمحیطی و اهمیت دادن به طبیعت ایفا میکند. هدف در این مقاله بازنمایی مؤلفههای حفاظت از محیطزیست در رمان اشباح جنگل سوخته از دیدگاه نقد بومگرا است. روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد توصیفیتحلیلی با استفاده از یادداشتبرداری منابع کتابخانهای است. با این روش، چهار مولفه در این رمان مورد بررسی قرار گرفت: پیامدهای غلبه تکنولوژی بر طبیعت، تقابل انش و خرافه در حفاظت از محیطزیست، نقش نامگذاری شخصیتهای داستانی در انتقال پیامهای زیست محیطی رمان نوجوان و نقش فضا و مکان در القای پیامهای زیست محیطی. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رمان اشباح جنگل سوخته بهعنوان نمونهای از ادبیات داستانی کودک و نوجوان، مفاهیم زیستمحیطی را از طریق این سه مولفه به خوبی به مخاطب این گروه سنی بازتاب داده است. در این رمان، دانش و خرافه بهعنوان دو نیروی متضاد در فرآیند حفاظت از محیطزیست به تصویر کشیده شدهاست و پیامدهای منفی تسلط تکنولوژی بر طبیعت و تخریب آن نیز به وضوح نمایش داده شده است. نامگزینی شخصیتهای داستانی در این رمان ارتباط عمیقی با عناصر طبیعی و محیطزیستی برقرار کرده و از این طریق، بر اهمیت حفاظت از طبیعت تأکید شده است.
شهرام رفیعی؛ لیدا نامدار؛ نصرت الله دین محمدی؛ حسین آریان
چکیده
منوچهر احترامی از قدیمیترین و موفقترین نویسندگان و سرایندگان ادبیات کودک و نوجوان ایران است که مجموعه شعرهایش بهویژه مجموعه حسنی نگو یه دستهگل او پس از انقلاب اسلامی تا به امروز، با تیراژ چندمیلیونی ...
بیشتر
منوچهر احترامی از قدیمیترین و موفقترین نویسندگان و سرایندگان ادبیات کودک و نوجوان ایران است که مجموعه شعرهایش بهویژه مجموعه حسنی نگو یه دستهگل او پس از انقلاب اسلامی تا به امروز، با تیراژ چندمیلیونی همچنان یکی از محبوبترین آثار شعر کودک بهشمار میرود. با وجود اینکه عوامل گوناگونی در موفقیت و ماندگاری اشعار او مؤثر بودهاند؛ اما به نظر میرسد کاربست طنز و شگردهای گوناگون آن نیز نقش مهمی در ماندگاری آثارش داشتهباشد. طنز احترامی به دلیل جهانشمول بودن و سخنگفتن از جهان واقعی کودکان، در گام نخست با کشفها و موقعیتهای طنزآمیزی که دارد با کودک همراه گشته، ارتباط عاطفی عمیقی با او برقرار میسازد سپس با تکیه بر اندیشه و تخیل خاص کودکان، احساس لذت و هیجانی در وجود کودک برمیانگیزاند که تاثیر آن تا سالها حتی یک عمر باقی میماند. لذا هدف مشخص این جستار، بررسی تأثیر شگردهای طنز در موفقیت و ماندگاری شعرهای کودک او به روش کتابخانهای و توصیفی تحلیلی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد یکی از عوامل موفقیت و ماندگاری شعر احترامی این است که افزون بر استفاده از شگردهای طنز ملموس و خودکاری مانند جناس، تحامق، بدیههگویی، استعاره، ایجاز، کوچکنمایی و ... از شگردهای دیگری که مختص خود اوست همچون نگرش طنزآمیز، چرخش طنز، شخصیتهای طنزآمیز، طنز موجود در فرهنگ عامه بهره برده است. یافتهها همچنین نشان میدهد از میان همین شگردهای خاص احترامی، طنز در ادبیات عامه بیشترین بسامد را در اشعارش داشتهاست. نکته دیگر آنکه احترامی عمدتاً با رویکرد سرگرمی، آموزشی و انتقادی طنز خود را پیش برده است.
مریم سارانی؛ علی اصغر حبیبی؛ عبدالباسط عرب یوسف آبادی؛ مجتبی بهروزی
چکیده
فراگفتمان یکی از مباحث مطرح شده در حوزۀ تحلیل گفتمان میباشد. فراگفتمان، اصطلاحی برای نامیدن امکانات فرازبانی برای برقراری تعامل در گفتمان است. انگارۀ هایلند با دو بعد تعاملی و تبادلی یکی از کاملترین ...
بیشتر
فراگفتمان یکی از مباحث مطرح شده در حوزۀ تحلیل گفتمان میباشد. فراگفتمان، اصطلاحی برای نامیدن امکانات فرازبانی برای برقراری تعامل در گفتمان است. انگارۀ هایلند با دو بعد تعاملی و تبادلی یکی از کاملترین الگوهای فراگفتمان است. فراگفتمان تبادلی به منظور سازماندهی اطلاعات گزارهای به کار میرود. مجلات، یکی از مهمترین رسانههایی هستند که مقولة فراگفتمان در آن نقش بسزایی دارد. مجلات با ویژگی بروز بودن و تداوم انتشار آنها از جمله منابعی هستند که کودکان میتوانند از طریق آن-ها، علوم و فنون و اطلاعات بسیاری را فراگیرند. مجلة کودکانة "الحسینی الصغیر" از بروزترین مجلاتی است که گروه سنی کودک و نوجوان را مخاطب قرار داده است. از آنجا که در حوزة رسانة کودک و نوجوان و در راستای اهداف تربیتی و آموزشی، ارتباط میان نویسنده/خالق اثر ادبی یا هنری و مخاطب، اصلیترین هدف تلقی میشود، بررسی ابعاد فراگفتمانی مجلات تخصصی کودک و نوجوان از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این پژوهش با تکیه بر روش توصیفی_تحلیلی به بررسی نشانگرهای گزارهها و چارچوبسازههای فراگفتمان تبادلی بر اساس انگاره هایلند در 40 شماره از مجلة الحسینی الصغیر پرداخته شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که نویسندگان/هنرمندان این مجله، در حوزة فراگفتمان تبادلی، به همۀ نشانگرهای گزارهها و چارچوب سازهها توجه داشته اند. از میان گزارهها و چارچوبسازههای فراگفتمان تبادلی، گزارههای اضافهای با بیشترین بسامد جهت انسجام در متن برای درک بهتر خوانندگان از موضوع و هدایت آنها به تفسیر مدنظر نویسندگان بهکار برده شدهاند.
سپیده رجبی دهکردی؛ اصغر رضاپوریان؛ حجت الله ربیعی
چکیده
فانتزی گونه ای ادبی، مبتنی بر تخیل است که در ادبیات کودکان جایگاه مهمی دارد. دنیای کودکان محل به کارگیری حواس پنجگانه است و خلق آثار تخیلی و وهمی قابل درک کودکان، امری تخصصی و پر اهمیت است. بسیاری از ...
بیشتر
فانتزی گونه ای ادبی، مبتنی بر تخیل است که در ادبیات کودکان جایگاه مهمی دارد. دنیای کودکان محل به کارگیری حواس پنجگانه است و خلق آثار تخیلی و وهمی قابل درک کودکان، امری تخصصی و پر اهمیت است. بسیاری از نویسندگان فانتزی به اقتباس و بازنویسی آثار کهن میپردازند و بسیاری ازآنان دست به خلق آثاری بر اساس ادبیات کهن همچون شاهنامه فردوسی زده و نام شخصیتهای فانتزی داستان خود را از همین آثار می-گیرند. بعضی از نویسندگان، به تألیف داستان فانتزی پرداخته، اما برای نامگذاری شخصیتهای فانتزی داستان خود حساسیت خاصی نشان نمیدهند و نامهای پرکاربرد را انتخاب میکنند. اما از آنجا که داستانهای فانتزی نیازمند جنبه نوآوری و هیجان هستند، روش نامگذاری خارقالعاده شخصیتهای فانتزی میتواند بر این جنبه بیفزاید. در نقد با رویکرد تکوینی، منتقد به عواملی همچون: تاریخ، محتوا و ساختار متن توجه میکند، با توجه به این رویکرد میتوان معیارهای نامگذاری در رمانهای فانتزی کودکان را بررسی کرد. این پژوهش با هدف کیفیت بخشی به خلق رمان و داستانهای تألیفی فانتزی ایرانی برای کودکان انجام گرفته است و با پردازش کیفی و تحلیل محتوای آثار برگزیده جشنواره های کشوری با روش فیش برداری و نقد تکوینی به این نتیجه میرسد که اگرچه اسامی فانتزی در داستانهای برگزیده کودکان در نگاه اول، بیمعنا و مبتدی به نظر میرسند، اما قوانینی نظیر معناپذیری در حین هنجارگریزی، نقشپذیری و رعایت اصول دستور زبان در این نامگذاریها، بر طبق قوانین فانتزی بوده و عواملی همچون تغییر دوره مکاتب ادبی و محدودیت بینامتنی در آنها تأثیر گذار است
مختار کمیلی
چکیده
چکیدهدر دورة مشروطه نظام آموزشی ایران برای کودکان، مکتبخانهای بوده است. این نظام، روش ها، آیینها و اهداف خاص خود را داشت و کودکان برای سواد آموزی از کتابهای مصوّری که بیشتر به صورت چاپ سنگی بود، ...
بیشتر
چکیدهدر دورة مشروطه نظام آموزشی ایران برای کودکان، مکتبخانهای بوده است. این نظام، روش ها، آیینها و اهداف خاص خود را داشت و کودکان برای سواد آموزی از کتابهای مصوّری که بیشتر به صورت چاپ سنگی بود، بهره می بردند. ذوالفقاری و حیدری در کتاب سه جلدی «ادبیات مکتبخانهای ایران» هفتاد متن مکتبخانهای را از روی چاپ های سنگی آنها چاپ کرده اند که درآن ها کمابیش لغزش هایی در ضبط واژگان دیده میشود. در این مقاله نگارنده، بعضی از سهوهای جلد اول را که به متون منظوم مکتبخانهای اختصاص دارد، بررسی و تصحیح میکند. روش تصحیح، مقابلة متنها با نُسَخ چاپ سنگی است که تصاویرشان پس از هر قصّهای آمده است. نتیجة حاصل از این پژوهش آن است که پاره ای از سهوها، متن را بی معنی و نامفهوم میسازد و تصحیح آنها ضرورت دارد زیرا خواندن این منظومهها ، علاوه بر این که هنوز برای کودکان و نوجوانان ما، لذت بخش، آموزنده و سرگرم کننده است، در پژوهشهای مرتبط با ادبیات کودک و تاریخچه و سیر تحوّل آن منبعی اساسی است و فلسفة نقل آنها در ادبیات مکتبخانهای همین تواند بود. تصحیح انتقادی متون مکتبخانهای تا امروز فراموش شده است و جای خالی چاپهای منقح آنها، در عرصة فرهنگ ایران احساس میشود.کلید واژه ها: ادبیات مکتبخانهای، تصحیح، قصّه، کودک، نسخ چاپ سنگی
سعید حسام پور؛ ندا مرادپور
چکیده
برنامهی آموزش فلسفه به کودکان، دستخوش تحولاتی در مفاهیم، ساختار و اهداف خود شده است. چرخش از انسانگرایی به سوی پساانسانگرایی یکی از مهمترین تحولات آن است. این تغییر در پارادایم، منابع و داستانهای ...
بیشتر
برنامهی آموزش فلسفه به کودکان، دستخوش تحولاتی در مفاهیم، ساختار و اهداف خود شده است. چرخش از انسانگرایی به سوی پساانسانگرایی یکی از مهمترین تحولات آن است. این تغییر در پارادایم، منابع و داستانهای حلقههای کندوکاو را نیز تغییر داده است. اگر لیپمن و همکارانش رمانهایی مینوشتند که به نوعی تکرار تاریخ فلسفهی غرب، چالشها و پرسشهایش بود، در نسل دوم و سوم برنامهی آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان از کتابهای تصویریداستانی و متنهای ناب ادبیات کودک و نیز قصهها و اسطورهای فرهنگهای گوناگون نیز بهره جستهاند. به تناسب تغییر در کتابها، معیار انتخاب کتاب برای حلقهی کندوکاو نیز دستخوش تغییراتی شده است. هینز و موریس برای گزینش کتاب تصویریداستانی مناسب برای حلقهی کندوکاو با رویکردی نو به سراغ ادبیات کودک و کتابهای تصویریداستانی رفتهاند. این معیارها از یک سو به زیباییشناسی اثر و از سوی دیگر به بررسی معرفتشناسانه، اخلاقی و سیاسی آنها توجه میکنند.در این مقاله با توجه به معیارهای هینز و موریس یکی از کتابهای تصویری داستانی بازنگاریشده از شاهنامه با روش تحلیل محتوای قیاسی و با هدف نمایان کردن ظرفیتهای این کتاب بازنگاریشده برای حلقهی کندوکاو بررسی شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که در بخش زیباییشناسی با استفاده از نشانههای تصویری، راویان گوناگون، زاویه-ی دید و گفتوگوهایی با پایان باز راه برای تفسیرها و خوانشهای گوناگون خواننده باز است و از نظر معرفت-شناسانه کتاب با نقض روایتهای هر یک از راویان، مخاطبان خود را به تأمل دوباره دربارهی حقیقت و ابهام در باورها فرا میخواند. از نظر اخلاقی و سیاسی، اثر به پرسشکشیدن قدرت مطلق و دعوت به تفکر انتقادی درباره روایتهای پیشین را در مرکز توجه خود قرار داده است. بنابراین این کتاب تصویری میتواند بستری برای پرسشگری، معناسازی و تفکر فلسفی در حلقههای کندوکاو فراهم آورد. واژگان کلیدی:کتابهای تصویریداستانی، بازنگاری، فبک، فباک، حلقهی کندوکاو
مهبود فاضلی؛ یاسمن مجیدی
چکیده
در این پژوهش به منظور بررسی شیوههای بهکارگرفتهشده از سوی راویان برای آشکارسازی حضور روایتگیر در داستان، چهل داستان کوتاه منتشرشده در یکی از هفتهنامههای نامآشنای گروه سنی کودک و نوجوان به ...
بیشتر
در این پژوهش به منظور بررسی شیوههای بهکارگرفتهشده از سوی راویان برای آشکارسازی حضور روایتگیر در داستان، چهل داستان کوتاه منتشرشده در یکی از هفتهنامههای نامآشنای گروه سنی کودک و نوجوان به نام «دوچرخه» را انتخاب کردهایم که این آثار در سالهای 1390-1400 به قلم نویسندگان مختلف به رشته تحریر درآمدهاند. برای یافتن این نشانهها در متن که گاه با توقف در امر روایتگری همراه است و در این بین، راوی به ذکر جزئیات ناشناخته برای خواننده میپردازد، ضمن توجه به تعاریف مطرحشده و موجود از «روایتشنو» و «روایتگیر» در آثار نظریهپردازان روایتشناسی، به جستجوی نشانههایی پرداختهایم که کمتر از آن صحبت شده است. نتایج این پژوهش به شیوه توصیفی_تحلیلی انجام شده است و نشان میدهد راویان برای تشخص بخشیدن به روایتگیر، جلب توجه، تمرکز و اعتماد او به روایت و برقراری تعاملی صمیمانه با روایتگیر از شیوههایی نظیر گفتگوی مستقیم، پرسش از روایتگیر، پاسخ به پرسش فرضی روایتگیر، برطرف کردن برخی ابهامات برای او، باز کردن پرانتز در خلال روایت به منظور افزودن توضیحات بیشتر و ... استفاده کردهاند.
عبدالباسط عرب یوسف آبادی؛ مسلم فتح اللهی
چکیده
در حوزة فیلم و انیمیشن، محصولات تولیدشده برای کودکان به دلیل فاصلة سنی میان کودک و مترجم یا نویسندة بزرگسال دارای ضعفهایی است؛ زیرا تصمیمهای نویسنده، مترجم و گروه دوبله با ذائقة شاد و جسورانة کودک ...
بیشتر
در حوزة فیلم و انیمیشن، محصولات تولیدشده برای کودکان به دلیل فاصلة سنی میان کودک و مترجم یا نویسندة بزرگسال دارای ضعفهایی است؛ زیرا تصمیمهای نویسنده، مترجم و گروه دوبله با ذائقة شاد و جسورانة کودک در کشف دنیای اطراف، متفاوت است. اگر لحن فیلمهای دوبلهشده، واژگان گزینششده و ترکیبات آن برای کودک قابل درک نباشد بهطور قطع هدف مترجم فیلمنامة کودک از شکلگیری ارتباطِ اثرگذار برآورده نخواهد شد. مسئلهای که در برخی قسمتهای دوبلة فارسی و عربی انیمیشن «بچه رئیس؛ الطفل الزعیم» رعایت نشدهاست؛ بهطوریکه گروه ترجمه با بهکارگیری واژهها و ساختارهای دستوری متفاوت با لحن گفتارگونة کودک، امکان ارتباط با کودک فارسیزبان و عربزبان را کم نموده است. وجود این ویژگی پژوهشگران را بر آن داشت تا به بررسی تطبیقی لحن کودکانه در دوبلههای فارسی و عربی آن بپردازند. نتایج نشان میدهد که در هر دو دوبله به خاطر تبعیت از اصل انگلیسی انیمیشن، لحن کودکانه رعایت نشدهاست و گاها واژگان، تعابیر، ترکیبها و ساختارهای دستوری خارج از فهم کودک استفاده شدهاست، با این تفاوت که لحن دوبلة عربی به نسبت فارسی، کودکانهتر است. یافتههای پژوهش نشان میدهد ترجمه انیمیشن برای کودکان نیازمند سادهسازی مضامین انتزاعی و دشوار همچون استعارات و کنایات، سادهسازی واژگان دشوار مانند واژگان رسمی و کهنه و کوتاهسازی ساختارهای دستوری دشوار مانند بندهای معترضه و ترکیبات وصفی و اضافی طولانی است. تحقق این امر نیازمند انجام پژوهشهای مخاطبمحور بر پایه دریافت فرآورده است.
معصومه مرادی؛ زرین تاج واردی
چکیده
محمود کیانوش از پیشگامان شعر کودک و نظریه پرداز این حوزه است. او در کتاب شعر کودک در ایران، با ارائه بیانه ای در مورد بایدها و نبایدهای شعر کودک و حدود و ثغور این نوع شعر در خیال، مضمون، موسیقی ...
بیشتر
محمود کیانوش از پیشگامان شعر کودک و نظریه پرداز این حوزه است. او در کتاب شعر کودک در ایران، با ارائه بیانه ای در مورد بایدها و نبایدهای شعر کودک و حدود و ثغور این نوع شعر در خیال، مضمون، موسیقی و زبان، در ضمن ارائه نظرات خود، بدون استناد به شعرهای عباس یمینیشریف، او را نقد کرده است و بیان می کند که یمینی شریف شاعر کودک نیست و تصور شاعری دارد. به نظر میرسد بسیاری از انتقادها و رد و قبولهای کیانوش در این کتاب جانبدارانه و دور از بنیادهای علمی است. این مقاله کوشیده است با تطبیق شعرهای یمینیشریف با آرای کیانوش در سه دفتر آواز فرشتگان، آوای نوگلان و گلهای گویا که همه قبل از انتشار نظر کیانوش درباره شعر کودک منتشر شده است، با رویکرد نقدِ نقد و نگاه تحلیلی در چهار ساحت موسیقی، خیال، مضمون و زبان ادعاهای کیانوش را راستی آزمایی کند.
زهرا هوشیار؛ امین ایزدپناه
چکیده
هدف پژوهش پیش رو بررسی گزیدهای از کتابهای داستانیتصویری ایرانی بر اساس ارزشهای بوممحور و فهم چگونگی بازنمایی نسبت و ارتباط خانواده و کودک با زیستبوم در این آثار است. با توجه به تشدید بحرانهای ...
بیشتر
هدف پژوهش پیش رو بررسی گزیدهای از کتابهای داستانیتصویری ایرانی بر اساس ارزشهای بوممحور و فهم چگونگی بازنمایی نسبت و ارتباط خانواده و کودک با زیستبوم در این آثار است. با توجه به تشدید بحرانهای اقلیمی و زیستمحیطی و ضرورت فراهمکردن فرصت یادگیریهای بوممحور برای کودکان، کتابهای تصویری میتوانند محملی اثرگذار برای اشاعه بوممحوری باشند و نقد این آثار به درک قابلیتها و کاستیهای آنها کمک میکند. از این رو، 3 کتاب داستانیتصویری ایرانی به روش نمونهگیری هدفمند از میان فهرست کتابهای برگزیده شورای کتاب کودک با مضمونهای محیط زیستی برگزیده شدند. پس از گردآوری دادهها به صورت اسنادی، متن آثار (کلام و تصاویر) به روش تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی و تحلیل تأملی بررسی شدند تا به دو پرسش اصلی پاسخ داده شود: 1. در کتابهای داستانیتصویری ایرانی ارتباط کودک، خانواده و طبیعت/زیستبوم چگونه بازنمایی شده است؟ 2. خانواده چگونه میتواند در (عدم)ایجاد فرصتهایی برای یادگیری ارزشهای بوممحور و اخلاق زیستمحیطی نقش داشتهباشد؟ بررسی ارتباط میان «کودک- خانواده- طبیعت» در نمونههای مورد واکاوی نشان میدهد که در کوچ روزبه، این ارتباط سهسویه بهدلیل ریشهدار بودن توجه به ارزشهای بوممحور در خانواده قویتر از دو اثر دیگر است. بیتفاوتی خانواده نسبت به طبیعت در به خاطر خرسهای قطبی و تقابل خانواده با طبیعت در بلوط سبز، کودک را به سمت ارزشگذاری و کنشگری مستقل از خانواده سوق میدهد. از منظر بازنمایی ارزشهای بوممحور نیز بلوط سبز، سرنخهای بیشتری از کیفیت این ارزشگذاری نزد کودک را به مخاطب عرضه میکند.
شهرام رفیعی؛ لیدا نامدار؛ نصرت الله دین محمدی؛ حسین آریان
چکیده
مصطفی رحماندوست (1329) را میتوان یکی از شاعران شاخص کودک و نوجوان دانست که در غنا و اعتلای ادبیات کودک و نوجوان بهویژه شعر کودک تاثیر بسیاری داشته است. آثار او در حوزه شعر کودک از انقلاب اسلامی تا امروز ...
بیشتر
مصطفی رحماندوست (1329) را میتوان یکی از شاعران شاخص کودک و نوجوان دانست که در غنا و اعتلای ادبیات کودک و نوجوان بهویژه شعر کودک تاثیر بسیاری داشته است. آثار او در حوزه شعر کودک از انقلاب اسلامی تا امروز از اقبال بسیاری برخوردار بوده است. با وجود اینکه عوامل گوناگونی در ماندگاری اشعار او مؤثر بودهاند؛ اما به نظر میرسد کاربست زبان عامیانه با مؤلفههایی چون واژگان، تعابیر و عبارات، کنایه و ضرب المثل و... نیز سهم بسزایی داشته باشند که از این میان، واژگان عامیانه بهمثابه پربسامدترین عناصر زبان عامیانه در ماندگاری شعرهایش موثرتر عمل نمودهاند. لذا هدف مشخص این جستار بررسی تاثیر واژههای عامیانه در ماندگاری شعرهای رحماندوست و به طور مشخص در18 مجموعه شعر او به روش شیوه توصیفی تحلیلی و به شیوه استقرایی است. در بررسی اشعار او چهارده گونه مختلف از واژههای عامیانه ذیل سه عنوان کلی واژههای عامیانه، واژههای مربوط به مفاهیم و بنمایههای عامیانه، و واژههای مربوط به محیط زندگی عامه مردم به دست آمد که همگی برخاسته از تجربیات روزمره و زندگی عادی کودکان است. یافته های پژوهش نشان داد کاربرد این واژهها که از جهان واقعی کودکان نشأت گرفته و با تکیه بر اندیشه و تخیل کودکان است در گام نخست با ایجاد تصاویری زنده و پویا از زندگی کودکان سپس با تقویت حس همدلی و روابط عاطفی و ایجاد صمیمیت و همراهی با کودکان، باعث نزدیکی زبان رحماندوست به زبان کودکان و اقبال اشعار او و در نهایت ماندگاری آثارش در ذهن و زبان کودکان تا سالها حتی یک عمر شدهاست.
محمداکبر دهانی
چکیده
ترانهها و آوازهای کودکان بخشی از ادبیات عامه هستند و همانند دیگر آثار ادبیات عامه از طبیعت، اقلیم و بطن زندگی و اجتماع متولد و در آن ماندگار میشوند. بخش عمدۀ ادبیات عامه بلوچی و از آنجمله انواع آثار ادبیات ...
بیشتر
ترانهها و آوازهای کودکان بخشی از ادبیات عامه هستند و همانند دیگر آثار ادبیات عامه از طبیعت، اقلیم و بطن زندگی و اجتماع متولد و در آن ماندگار میشوند. بخش عمدۀ ادبیات عامه بلوچی و از آنجمله انواع آثار ادبیات شفاهی و عامۀ مربوط به کودکان مکتوب و منتشر نشدهاند و چنانچه ثبت و بررسی و منتشر نشوند، ممکن است یا برخی از آنها از بین بروند یا به تناسب روزگار تغییرات زیادی در آنها رخ بدهد و نتوانیم به این میراثهای فرهنگی که از گذشته به ارث رسیدهاند، دست یابیم و بخشی از شناختمان دربارۀ این مردم ناقص بماند. این نوشتار سعی میکند از چنین منظری به ادبیات کودکان بلوچ بپردازد. مواد پژوهشی این مقاله حاصل پژوهشهای میدانی و تلاشی برای ثبت، معرفی و تحلیل این آثار است و سعی شدهاست، جلوههای اقلیم و کارکردهای تعلیمیِ بخشی از ترانههای کودکانه بلوچی به روش توصیفی و تحلیلی بررسی شوند. در این ترانهها و آوازها بخشی از زیستبوم و فرهنگ بلوچ نمایان است. این ترانههای کودکانه چه ساختۀ ذهن و زبان کودکان باشند و چه بزرگسالان ، جنبۀ تعلیمی نیز در آنها قابل توجه است. حتی گاه به الفاظ مهملگونهای برمیخوریم که نقش اصلی آنها تکمیلکنندگی وزن و موسیقی است. این عبارتها و جملات نیز به جهت نقشی که برای تقویت احساس موسیقی در ذهن و زبان کودک دارند، ارزش تعلیمی دارند و قابل توجه هستند.
علیرضا پورشبانان
چکیده
استفاده از ادبیات حماسی ایران برای خلق یک جهانِ داستانی بزرگ و شکل دادن به یک فرانچایز سرگرمی سازی بر اساس آثار این نوع ادبی و شخصیت های مشترک، یکی از گستره های تعامل ادبیات و سینماست که می ...
بیشتر
استفاده از ادبیات حماسی ایران برای خلق یک جهانِ داستانی بزرگ و شکل دادن به یک فرانچایز سرگرمی سازی بر اساس آثار این نوع ادبی و شخصیت های مشترک، یکی از گستره های تعامل ادبیات و سینماست که می توان در چارچوب ساخت انواع اسپین آف از متون مختلف با محوریت انواع قهرمان/ضدقهرمان از این مجموعه ی گسترده، جهانِ تصویری متناسبی با رویکردهای ابرقهرمانی- مشابه جهان های خلق شده در سینمای ابرقهرمانی جهان - خلق نموده و هربار یکی از این آثار را با در نظر گرفتن جهانِ داستانی مشترک و در ارتباط با کلیت این مجموعه، در ژانرهای مختلف و ازجمله انیمیشن، بازتولید اقتباسی نمود. از این زاویه در این مقاله تلاش می شود به روش توصیفی تحلیلی به این سوال اصلی پاسخ داده شود که آیا می توان از داستان کک کوهزاد به عنوان ماجرای یک ابرشرور و رویارویی اش با رستم نوجوان در ساخت اسپین آفی انیمیشنی و اقتباسی از جهانِ حماسه ی ایرانی استفاده کرد؟ به نظر می رسد با تأکید بر وجوه تصویرساز این داستان مانند وجود انواع اغراق در ساختار و محتوا و تمرکز بر روند زندگی ضدقهرمان شامل چگونگی تولد، کنش ها و سرانجام این شخصیت با استفاده از متن و سایر متون مرتبط و روایات عامه و شفاهی به عنوان بستر گسترش ماجراها ذیل یک جهانِ داستانی حماسی مشترک، می توان مسیر تکامل یک ضدقهرمان را دستمایه ی اقتباس قرار داده و از این اثر به عنوان معبری برای ورود به جهانِ بزرگ داستان حماسه های ایران با فاصله گرفتن از روش های بیان کلاسیک و نزدیک شدن به بازنمایی داستان ها در سینمای امروز جهان بهره برداری نمود.
معصومه غیوری؛ مرضیه آذرنیا
چکیده
داستانها بخشی از ادبیات هستند که با خوانش هر یک از آنها، ایدئولوژی خاصی به خواننده منتقل میشود. بسیاری از این ایدئولوژیها در متن پنهاناند و برخی در نگاه اول بسیار عادی و طبیعی به نظر میرسند. ...
بیشتر
داستانها بخشی از ادبیات هستند که با خوانش هر یک از آنها، ایدئولوژی خاصی به خواننده منتقل میشود. بسیاری از این ایدئولوژیها در متن پنهاناند و برخی در نگاه اول بسیار عادی و طبیعی به نظر میرسند. در این مقاله، کتابهای «مربای شیرین، شما که غریبه نیستید و قصههای مجید» اثر هوشنگ مرادیکرمانی با خوانشی انتقادی، از منظر طبیعی سازی مورد بررسی قرار گرفتهاند. نظریه طبیعی سازی بخشی از نظریه تحلیل انتقادی گفتمان است و به روشن کردن ایدئولوژیهای پنهان در اصطلاحات، عبارات و گفتگوها و کنشهایی میپردازد که به ظاهر عادی به نظر میرسند. بدین منظور، کتابهای مورد بحث، از نظر طبیعیسازی خشونت در فضاسازیها و لحن داستان و شخصیتها مورد بررسی قرار گرفتند و همچنین کاربرد کنایهها و عبارات در این مورد بررسی شد و نتایج این بررسیها نشان میدهند که در این داستانها، در فضاسازیها و لحن داستان طبیعیسازی خشونت انجام گرفته و کنایهها و عباراتی که به طورغیرمستقیم بر خشونت دلالت دارند استفاده شدهاند که در کل خشونت در کلام، بسیار عادی و طبیعی جلوه داده شده است. علاوه براین موارد استفاده از طنز در موقعیتهایی که به خشم پرداخته شده، از حس منفی خشونت کاسته و این موارد را طبیعیسازی کرده است.
ناهید طاهری گندمانی؛ حمید رضایی؛ فاطمه رحمانی فرد
چکیده
این مقاله به تحلیل مقایسهای انواع بلوغ در شخصیتهای دختر نوجوان رمانهای دلقک (1391) اثر هدی حدادی و زیبا صدایم کن (1393) اثر فرهاد حسنزاده پرداخته است. هدف اصلی پژوهش بررسی نحوه بازنمایی بلوغ جسمی، عاطفی، ...
بیشتر
این مقاله به تحلیل مقایسهای انواع بلوغ در شخصیتهای دختر نوجوان رمانهای دلقک (1391) اثر هدی حدادی و زیبا صدایم کن (1393) اثر فرهاد حسنزاده پرداخته است. هدف اصلی پژوهش بررسی نحوه بازنمایی بلوغ جسمی، عاطفی، سیاسی و اجتماعی در این دو رمان و تحلیل تفاوتهای نگرشی نویسندگان زن و مرد درزمینهٔهای مختلف بلوغ است. این پژوهش به روش تحلیلی-مقایسهای صورت گرفته و با استفاده از دادههای موجود در متن رمانها، فرآیند بلوغ شخصیتهای دختر نوجوان بهطور مجزا و مقایسهای مورد ارزیابی قرارگرفته است. یافتهها نشان میدهد که در رمان دلقک، بلوغ بیشتر بر ابعاد فرهنگی و معنوی تمرکز دارد، درحالیکه در زیبا صدایم کن، بلوغ بهویژه در ابعاد اجتماعی، سیاسی و شناختی نمود پیداکرده است. درنهایت، تفاوتهای بازنمایی بلوغ در این دو رمان نشاندهنده تفاوتهای دیدگاه نویسندگان زن و مرد است، که بهطور خاص در چگونگی توجه به پیچیدگیهای روانشناختی و اجتماعی شخصیتهای نوجوان مشاهده میشود. این پژوهش بهویژه به بررسی نقش جنسیت در بازتاب بلوغ در ادبیات کودک و نوجوان پرداخته است.
فرزانه آقاپور
چکیده
فرایند معناسازی و خوانش در ادبیات نوجوان بهخاطر موقعیت مخاطب نوجوان اهمیتی ویژه دارد. هدف پژوهش حاضر، خوانش و بررسی شبکهی درهمتنیدهِی نمادها و نشانگان متنی در رمان خواهران تاریک، اثر مهدی رجبی ...
بیشتر
فرایند معناسازی و خوانش در ادبیات نوجوان بهخاطر موقعیت مخاطب نوجوان اهمیتی ویژه دارد. هدف پژوهش حاضر، خوانش و بررسی شبکهی درهمتنیدهِی نمادها و نشانگان متنی در رمان خواهران تاریک، اثر مهدی رجبی با توجه به نظریهی امبرتو اکو و مفهومهای «متن باز» و «خوانندهی نمونه» است. روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد توصیفیتفسیری است. متن باز به خواننده مجال خوانش و تفسیر چندگانه را میدهد، اما متن بسته خواننده را به یک تفسیر درست و معتبر هدایت میکند. براساس تحلیلها، خواهران تاریک به «متن باز» نزدیک میشود و «خوانندهی نمونه»اش را خوانندهای منتقد، حساس به واژگان، نشانهها و نمادها و ارتباطهای درونمتنی تعریف میکند. خواهران تاریک به خواننده مجال ژرفکاوی و عاملیت در فرایند خوانش میدهد و برای او تعیین تکلیف نمیکند. ابهام و نشانههای درهمتنیده فرایند تولید معنا را گشوده نگه میدارند و راه خوانش یگانه و سرراست را سد میکنند. فرایند کشف و ساختن معنا پیچیده است و متن با بهرهگیری از تکنیکهایی همچون خلأهای زمانی، سایهی فروافتاده بر ذهنیت و ادراک شخصیت اصلی رمان بهواسطهی بیماری، دالهای چندمدلولی و نمادهای عام و شخصی تکرارشونده و مرتبط در ساختار و محتوا (ازجمله طلسم، حلزون، چاه، مه، جنگل) خواننده را به فعالانه خواندن و ساخت معناها و تفسیرهای گوناگون رهنمون میشود، اما در پایانبندی رمان، نویسنده نتوانسته است شبکهی نمادها را منسجم کند. ابهامهای مخل، به پیرنگ آسیب زدهاند و در روساخت، پرسشهای فراوانی بیپاسخ میمانند. چنین متنهایی در ادبیات نوجوان ایران اندکاند و بهدلیل نزدیکشدن به ماهیت چندصدا، کنجکاو و انتقادی نوجوانی، ردهای تازه از مخاطب نمونهی نوجوان را در قیاس با متنهای همتای خود تعریف میکنند. نوجوانان امروز، دستکم خوانندگان جدی ادبیات نوجوان، بیش از متنهای بسته، مشتاق متنهای گشودهای هستند که در آنها تنها ابژهی روایی به حساب نیایند، بلکه بخشی از فرایند ساختنش باشند و سرخوشانه در ابهام ساختاری و بازیگوشانهاش غوطه بخورند.
یاسمین زندیه؛ سجاد نجفی بهزادی؛ ذبیح الله کاوه
چکیده
سلیگمن(Seligman) بنیانگذار روانشناسی مثبتگرا، مؤلفههای مختلفی از جمله شادی، امید، خوشبینی، تاب آوری و خودکارآمدی را به عنوان عناصر کلیدی خوشبختی و رفاه روانشناختی معرفی کرد. توجه به مؤلفههای ...
بیشتر
سلیگمن(Seligman) بنیانگذار روانشناسی مثبتگرا، مؤلفههای مختلفی از جمله شادی، امید، خوشبینی، تاب آوری و خودکارآمدی را به عنوان عناصر کلیدی خوشبختی و رفاه روانشناختی معرفی کرد. توجه به مؤلفههای روانشناسی مثبتگرا و انعکاس آنها در آثار کودکان و نوجوانان، نقش مهم و تعیینکنندهای در زندگی آنها دارد. در این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، اشعار منتخب نوجوان براساس مؤلفههای روانشناسی مثبتگرا بررسی و تحلیل شده است. اشعار بررسی شده از مجموعه اشعار نوجوان امروز انتشارات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان است. نتایج پژوهش نشان داد که از میان مؤلفههای روانشناسی مثبتگرا در میان حدود 400 نمونه شعری، مولفة امید و امیدواری با 57 مورد، شادی با 43 مورد و تابآوری با 15 مورد، بیشترین و خود کارآمدی با 13 و خوشبینی با 11 مورد، کمترین استفاده و کاربرد را داشتهاند. بسامد و کاربرد بالای مؤلفه امید و شادی نکته مثبت و قابل توجهی است که میتواند برای نوجوان مهم و تاثیرگذار باشد. اینکه بعد از هر ناامیدی و تنهایی، سرانجام موجی از نور و امید و شادی دیده میشود، تجربة قابل تأملی برای نوجوان است.
علی عباسی؛ آندیا عبائی؛ سارا شریفی
چکیده
ادراکِ زمان و فضا نزد انسان موجب شکلگیریِ یک پیوستار ذهنی میشود؛ از طریق یادآوریِ گذشته میتوان به مرور تجربههایِ سپریشده در دنیای گذشته نائل آمد و تصورِ آینده باعث جدایی میان انسان و زمانِ حال ...
بیشتر
ادراکِ زمان و فضا نزد انسان موجب شکلگیریِ یک پیوستار ذهنی میشود؛ از طریق یادآوریِ گذشته میتوان به مرور تجربههایِ سپریشده در دنیای گذشته نائل آمد و تصورِ آینده باعث جدایی میان انسان و زمانِ حال میشود. فضای «خانه» بهعنوان فضایی که انسان بهطور مستمر در آن پناه میجوید، جایگاه متمایزی با فضاهای دیگر دارد. هدف از این پژوهش دستیابی به ادراکِ زمانِ مکانمند درارتباط با فضای خانه است. چگونه پیوستگیِ زمانهای گذشته- حال – آینده در فضای خانه نزد ادراکِ انسان تبیین میشود؟ برای پاسخ به این پرسش، ابتدا از طریق رهیافت پدیدارشناسیِ هوسرل، نحوۀ ادراکِ انسان از «زمان» مورد بررسی قرار میگیرد. سپس، بر اساس تخیلشناسیِ فضا در بوطیقای فضا اثر گاستون باشلار، ارتباط میان ادراکِ زمانی-مکانی و فضای خانه مطالعه میشود. درنهایت، با اتکاء بر نظریاتِ هوسرل و باشلار، جایگاه خانه به مثابۀ محل همگرایی ادراکاتِ سهگانۀ زمانی-مکانی در رمان باخانمان اثر هکتور مالو مورد تحلیل قرار میگیرد. بهعنوان نتیجه، «خانه» فضایی است که نزد قهرمان نوجوان داستان دارای کارکردی ویژه در معناسازیِ تجربۀ او از زمان و فضا است، چراکه به تحقق «خاطره» و «رویا» در ذهن او میانجامد. به همین سبب است که فضای خانه میتواند همچون نیروی نظمدهنده باعث ایجاد پیوستگی میان زمانهای سهگانه در ادراک انسان شود.