دانشگاه شیرازمطالعات ادبیات کودک2008-86475220150220Intertextuality in Jamshid Khaanian’s Young Adult Meta-Novel, The Beautiful Heart of Baburبینامتنیت در فراداستانِ « قلب زیبای بابور» نوشتهی جمشید خانیان و مخاطب نوجوان124201110.22099/jcls.2015.2011FAنرگس باقریدانشگاه ولیعصر رفسنجانJournal Article20130704
<strong> </strong>
<strong> Bagheri</strong><strong>*</strong>
Valiasr University of Rafsenjan
<strong> </strong>
<strong>Abstract</strong>
<em>The Beautiful Heart of Babur</em> written by Jamshid Khanian is a meta-story in which the writer has tried to use a new form of narration, avoiding the traditional ones simultaneously. In a meta-story, narrator thinks about the methods of narration. One of the other peculiarities of a meta-story is being skillful in using intertextuality. The relation between a text with other text or texts is termed intertextuality. The main technique of Khanian in this story, in addition to explaining the development of the story, is the use of intertextual elements as well as creating conversations, by using known stories for children and teenagers, especially <em>Little Prince</em> of Antoine de Saint-Exupery. Referring to well-known texts in the story of <em>Beautiful Heart if Babur </em>helps to develop the process of narration, forming elements of the story, and inspiring meanings, thus making them acceptable. The views of teenagers who are the audience of this story show that they can relate to this kind of story-writing.
* Assistant Prof. of Persian Language & Literature, nargesbagheri@ut.ac.irقلب زیبای بابور نوشتهی جمشید خانیان یک فراداستان است که در پی به کار گرفتن شیوهای تازه در روایت و گریز از شیوههای سنتیست. در فراداستان راوی به شیوههای داستان گویی میاندیشد همچنین یکی از ویژگیهای فراداستان مهارت در به کارگیری بینامتنیت است. هدف این پژوهش، بررسی مقایسهای و یافتن رّد پای عناصر بینامتنی، دریافت مناسبات آن با متن و در نوبتی دیگر بررسی نقش مخاطب نوجوان در درک این شیوه از داستاننویسی است. روش مقاله توصیفی- تحلیلی و بر مبنای آرای مخاطبان است. اصلیترین شگرد خانیان درین داستان ، به کار گیری عناصر بینامتنی و ایجاد مکالمه با داستانهای نام آشنا برای کودکان و نوجوانان به ویژه شازده کوچولو اثر اگزوپری است. احضار متون شناخته شده به این داستان، برای پیشبرد فرایند روایت، شکل گیری عناصر داستان، باورپذیری و القای معانی انجام گرفته است. همچنین نظر مخاطبان نشان میدهد که نوجوانان میتوانند به شکلهای گوناگون با عناصر بینامتنی رابطه برقرار کنند.https://jcls.shirazu.ac.ir/article_2011_61a8553e2cf222afb51735b3d1c8827b.pdfدانشگاه شیرازمطالعات ادبیات کودک2008-86475220150220A Comparison of Text-Picture Relationship in Selected Iranian and Foreign Picture Story books (Based on Maria Nikolajeva & Carole Scott’s View)تارنمای برهمکنشانهی متن و تصویر با بررسی تطبیقی کتابهای داستانیتصویری برتر ایرانی و غیرایرانی (بر پایهی نظریهی ماریا نیکولایوا و کارول اسکات)2554201210.22099/jcls.2015.2012FAسعید حسام پوردانشگاه شیراز0000-0001-9683-3573ملیحه مصلحدانشگاه شیرازفریبا خوشبختدانشگاه شیراز0000-0002-1736-5562Journal Article20131028
<strong> </strong>
<strong> Hesampour</strong><strong>*</strong><strong> M. Mosleh</strong><strong><sup>*</sup></strong><strong>*</strong><strong> F. Khoshbakht</strong><strong>*</strong><strong><sup>**</sup></strong>
Shiraz University
<strong>Abstract</strong>
The goal of this research is a<strong> </strong>comparison of text-picture relationship in selected Iranian and foreign picture story­­ books with respect to elements of story. The sample of this study is purposeful and chosen in accordance with experts’ opinions. The unit of analysis is word, sentence, paragraph, single spread, double spread, context, picture and the whole story. This research is based on Maria Nikolajeva & Carole Scott’s view. Besides using a descriptive-interpretive approach, the interpretive-abstractive approach has also been applied. The methodology is based on Mayring’s (2000) deductive and inductive content analysis. As the consequence of such a reading, the theoretical framework of mentioned categories is modified thus accomplishing a new and more comprehensive model for text-picture relationship which is described as the “interactive web”. The findings of this research, point to the value of cooperation and discussion between author and painter for producing more creative works.
The findings indicated the text-picture relationship in foreign stories is richer and even provides the audience with wider and more complex perspective of Maria Nikolajeva and Carole Scott theoretical framework than in Iranian ones.
* Associate Prof. of Persian language and literature, shessampour@yahoo.com
** M. A. of Children and Young adult's literature, malihemosle@yahoo.com
*** Assistant Prof. of Educational psychology, farimah2002us@yahoo.comهدف این پژوهش، واکاوی و مقایسهی رابطهی متن و تصویر، با توجه به سازههای داستانی، در کتابهای داستانیتصویریِ برگزیدهی ایرانی و خارجی است. پژوهشگران، در بررسی این نمونهها که هدفمندانه و با نظر صاحبنظران هر گروه، گزینش شدهاند، به واژه، جمله، پاراگراف، تکگستره، دوگستره، متن، تصویر، جلد و کل داستان توجه دارند. پژوهش پیشِرو، بر پایهی نظریهی ماریا نیکولایوا و کارول اسکات بنا شده، اما راه خود را برای گشایش افقی تازهتر، بازگذاشته است؛ از این رو، در کنار رویکرد توصیفیتفسیری، به رویکرد تفسیریتجریدی نیز نزدیک شده و در بررسی آثار، هر دو راه تحلیل محتوای کیفیقیاسی و استقرایی را به روش تعریفی میرینگ (2000)، پیموده است. در پی چنین خوانشی، مبانی نظری مقولههای یادشده را پرداختهتر کرده و در زمینهی رابطهی متن و تصویر، به الگویی نو و همهجانبهتر رسیده که برای بیان آن، اصطلاح توصیفیِ «تارنمایِ برهمکنشی» را برگزیده است. یافتهیِ جانبی این پژوهش، ارزش همراهی و گفتوگوی نویسنده و تصویرگر را برای خلق آثاری خلاقتر، گوشزد میکند. این پژوهش نشان داد، داستانهای خارجی با ساختاری نو و معنادار و خلق گمانهزنی، سپیدخوانی، رفتو-برگشتهای درون متنی و تصویری و... سنجیده و پروردهتر از داستانهای ایرانی است و حتی چشماندازی گسترده و پیچیدهتر از راهکارهای نیکولایوا و اسکات، پیشِ روی مخاطب میگذارد.https://jcls.shirazu.ac.ir/article_2012_4f296f493fdf9ec8fcf56c98fe8d4a97.pdfدانشگاه شیرازمطالعات ادبیات کودک2008-86475220150220A Husserlian Phenomenological Study of Majid Stories Ali Akbar Sam Khanianiنقد رویکرد پدیدارشناسی هوسرلی در قصه های مجید5574189110.22099/jcls.2015.1891FAعلی اکبر سام خانیانیعضو هیآت علمی رسمی قطعی دانشگاه بیرجندسیده زهرا موسوی نیادانشگاه بیرجندJournal Article20130909
<strong> </strong>
<strong>Samkhaniani</strong><strong>*</strong><strong> S. Mousaviniya</strong><strong><sup>*</sup></strong><strong>*</strong>
Birjand University
<strong>Abstract</strong>
Phenomenology is a special aspect of manifestation of knowledge and consciousness in a text which was established by Edmund Husserl (1859- 1938). According to Husserl, no normalized recognition and definition is considered valid unless it is acquired by Ego through experience, sensory perception and intuition. Based on Husserl’s views in order to acquire a pure knowledge, it is necessary for an individual to impose philosophical doubt upon definitions and presuppositions to and activate his/her Ego to manifest phenomena and concepts in original forms for him/herself. Therefore, phenomenological approach is very important in critical thinking in children’s literature. This article through the content analysis of Hooshang Moradi Kermani’s <em>Majid Stories</em> and also the analysis of the behavior and thoughts of the characters, especially Majid, has applied Husserlian views.
* Assistant Prof. of Persian Language and Literature, asamkhaniani@yahoo.com
** M. A. of Persian Language and Literature, mosavinia.zahra@yahoo.comرویکرد پدیدارشناسی کیفیت خاصی از ظهور معنا و آگاهی است که ادموند هوسرل (1859- 1938) مبانی نظری آن را در نگرة فلسفی نوینی به نام فنومنولوژی سامان بخشید. بر اساس نظریات وی هیچ شناخت هنجارگونه معتبر شمرده نمیشود مگر آنکه با کنش «من» استعلایی پدیدارشناختی کسب شود. بنابراین فرد ابتدا باید با اعمال شک فلسفی تعریفات و پیشفرضها را به تعلیق درآورد تا زمینة درک و شناخت اصیل برای «من» ایجاد شود. تأکید بر ادراکات، تجربیات و احساسات شخصی و پایبندی به تفکر انتقادی از نشانههای پدیدارشناسی هوسرلی است و در آفرینش، نقد و بررسی ادبیات کودک و نوجوان اهمیت بسیار دارد. پژوهش حاضر که مبتنی بر تحلیل عناصر متن، رفتار شخصیتها بویژه رفتار و سازمان ذهنی «مجید» و تطبیق آن با آراء پدیدارشناسی است نشان میدهد که مؤلفههای نگرش پدیدارشناختی در «قصههای مجید» اثر هوشنگ مرادی کرمانی موجود است.<br /><br /><br />https://jcls.shirazu.ac.ir/article_1891_df913275b409c19eaa790e9323525ffd.pdfدانشگاه شیرازمطالعات ادبیات کودک2008-86475220150220A Study of the Use of Language and Imagery in Rahmandoust’s Poetryبررسی اصلی ترین ویژگی های زبانی و تصویر آفرینی در اشعار رحماندوست75106189210.22099/jcls.2015.1892FAمحمود صادق زادهعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزدمریم زارع بیدکیدانشگاه آزاد اسلامی ایران، واحد یزدJournal Article20130122
<strong> </strong>
<strong> Sadeghzade</strong><strong>*</strong><strong> M. Zare Bidaki</strong><strong>*</strong><strong><sup>*</sup></strong>
Islamic Azad University of Yazd
<strong> </strong>
<strong>Abstract</strong>
Mostafa Rahmandust is a prominent name among children’s poetry writers. In this study first a brief biography of Rahmandoust is provided followed by an analysis of features in twenty of his poetry collections. It is argued that Rahmandoust frequently uses auditory and visual imageries and paradoxes as well of coining words, and using slangs in a musical way. Other features of his poetry are realistic portrayals, simple language, word play and objective narration of events. He uses both first person and third person point of view suitable for very young children. He is also adept in writing ritual poetry, especially poems for Ashura.
<strong> </strong>
<strong> </strong>
* Assistant Prof. of Persian Language and Literature, sadeghzadeh@iauyazd.ac.ir
** M. A. of Persian Language and Literature, zarehmaryam551@yahoo.com مصطفی رحماندوست از شاعران شاخص و چند وجهی شعر کودک در ایران به شمارمی رود که اشعار وی از ویژگیهای سبک شخصی، به ویژه تصویر آفرینی برخوردار است. در این جستار کوشش می شود، پس از معرفی کوتاه زندگی، آثار و فعالیتهای ادبی و فرهنگی شاعر به شیوه توصیفی، تحلیلی و ارزیابی کمی، به اصلیترین ویژگیهای زبانی، تصویر آفرینی، شیوه روایی و واقع گرایی و بیان خاص شعر آیینی در بیست مجموعه شعر وی پرداخته شود، تصویر آفرینیهای وی بیشتر از طریق حس آمیزی و عناصر و واژگان مربوط به حس بینایی و شنوایی، متناقض نما، افعال و اصطلاحات محاوره ای، عامیانه و بومی، قیدهای ابداعی، نام گذاریهای جدید، انواع برجسته سازی و هنجار گریزی زبانی و موسیقی کلامی، به ویژه انواع تکرار و ایجاز و اطنابهای مناسب صورت می گیرد. مهارت در بیان روایی و قصه گویی با زاویۀ دید اول شخص، سوم شحص و تک گویی، متناسب با گروه های سنی «الف» و «ب» در بیشتر اشعارش دیده می شود.یکی دیگر از ویژگیهای وی، مهارت در شعر آیینی، به ویژه شعر عاشورایی کودک است. به طور کلی، واقع گرایی و ساده گویی و بهره گیری از عناصر زنده و توصیفات عینی، به ویژه رنگهای زرد و سیاه و بازیهای زبانی و ترکیبات بدیع و مناسب سن کودک را می توان از اصلیترین مختصات شعر وی دانست.https://jcls.shirazu.ac.ir/article_1892_6dcda82bb370bc7cae435e79d0110146.pdfدانشگاه شیرازمطالعات ادبیات کودک2008-86475220150220A Study of the Overt, Covert and Null Themes in Iranian Children’s Fictionبررسی موضوعها و درونمایههای موجود و تهی داستانهای کودک پنجاه داستان برگزیده شورای کتاب کودک107128201010.22099/jcls.2015.2010FAمنصوره صداقتبدون سمتفریبا خوشبختاستادیار/دانشگاه شیراز0000-0002-1736-5562محبوبه البرزیاستادیار دانشگاه شیرازJournal Article20120919
<strong> </strong>
<strong> Sedaghat</strong><strong>*</strong><strong> F. Khosbakht</strong><strong><sup>**</sup></strong><strong> M. Alborzi</strong><strong><sup>*</sup></strong><strong>*</strong><strong>*</strong>
Shiraz University
<strong>Abstract</strong>
Children`s stories can include different or similar subjects; however, different themes give variety to fiction. Theme is the authors` interpretation and reproduction of the subject. The aim of the present study was elicitation of the existing, expected and null subjects of children's fictions published between 2001 and 2006, according to Khosronejad`s (2004) suggested model. The approach of this study was interpretative-descriptive; data collection method was documentary and data analysis method was deductive-inductive content analysis (Mayring, 2000). Results showed some null subjects in children`s stories such as fear, anger, single parents families, war, culture and social issues. The findings also showed that some existing subjects were more emphasized than others`, such as love, identity, self-discovery and self-knowledge while some subjects such as independence, creativity, responsibility, and individual differences were not that frequent.
<strong> </strong>
* M. A. of philosophy of Education, sadeghzadeh@iauyazd.ac.ir
** Assistant Prof. of Educational psychology, farimah2002us@yahoo.com
*** Assistant Prof. of Educational psychology, mahbobealborzi@yahoo.comداستانهای کودکان میتوانند موضوعهای متفاوت یا مشابهی را دربرگیرند، اما آنچه باعث تنوع داستانها میشود، درونمایهی آنهاست. درونمایه، تفسیر و دوبارهسازی موضوع بهوسیلهی نویسنده است. هدف پژوهش حاضر استخراج درونمایه ها و موضوعهای موجود، مورد انتظار و تهی داستانهای کودک، برمبنای الگوی پیشنهادی خسرونژاد (2004) بود. پنجاه کتاب داستان کودک در گروههای سنی الف، ب و ج برگزیدهی شورای کتاب کودک در سالهای 1385-1380 به صورت تصادفی انتخاب شدند. رویکرد پژوهش حاضر توصیفی- تفسیری، روش دادهیابی اسنادی و روش دادهکاوی تحلیل محتوای قیاسی و استقرایی، بود. نتایج پژوهش نشان داد که موضوعهایی مانند ترس، خشم، خانوادههای تکوالدی، جنگ، فرهنگ و موضوعهای اجتماعی جزو موضوعهای تهی ادبیات کودکاند. نتایج همچنین نشان داد که از بین موضوعهای موجود به موضوعهای عشق، تلاش، هویتیابی (خودیابی و خودشناسی) بیشتر از مفهومهای دیگر پرداخته شده است و موضوعهایی چون استقلال، خلاقیت، مسؤولیتپذیری و تفاوتهای فردی از جمله موضوعهای موجود بودند که به آنها کم پرداخته شده است.https://jcls.shirazu.ac.ir/article_2010_1faff4ecde51a1a7afe5b6c283c6c737.pdfدانشگاه شیرازمطالعات ادبیات کودک2008-86475220150220An Investigation into the Kolah Ghermezi and Pesarkhaleh movie from “politeness” Perspectiveبررسی فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله از منظر «ادبمندی»129152280910.22099/jcls.2015.2809FAمنیژه عبدالهیگروه فارسی دانشگاه علوم پزشکی شیرازاحیا عمل صالحگروه انگلیسی، دانشگاه علوم پزشکی شیرازمحمدصادق محقق زادهگروه فارسی دانشگاه علوم پزشکی شیرازJournal Article20150224
<strong> </strong><strong>Abdollahi</strong><strong>*</strong><strong> E. Amalsaleh</strong><strong><sup>*</sup></strong><strong>*</strong><strong> M. Mohagheghzade</strong><strong><sup>**</sup></strong><strong>*</strong>
Paramedical School of Shiraz
<strong> </strong>
<strong>Abstract:</strong>
Politness theory was used to analyze the movie, Kolah Ghermezi and Pesar Khaleh (a Persian movie bestseller). The present study investigated the speech manner of one the most popular characters of children’s TV series, commonly known as “Kolah Ghermezi”. Furthermore, it studied the speech manner of MR. Mojri (literary, moderator), as the second character in this movie. It was observed that, except for one time when Kolah Ghermezi used performative, contributing to the comic atmosphere of the movie, he observed the politeness scales to the acceptable level. On the other hand, based on the scale introduced by the politeness theory, the manner of speech used by Mr. Mojri, as an adult character and one who tended to teach codes of conduct to children, failed to be acceptable.
* Associate Prof. of Persian language and literature, manijeh.abdolahi@gmail.com
** Assistant Prof. of Persian Language and Literature, asalehe@yahoo.com
***Assistant Prof.of Information and Communications Technology,mohaghegh80@yahoo.comفیلم <em>کلاهقرمزی و پسرخاله</em> (پرفروشترین فیلم فارسی در اکران اول)، بر اساس چارچوب پژوهشهای زبانشناسی در حوزهی «ادبمندی» بررسی و تحلیل گردیده است. در این نوشتار شیوهی گفتار یکی از محبوبترین شخصیتهای مجموعههای تلویزیونی کودکان با عنوان «کلاهقرمزی» شناخته میشود. همچنین شیوهی گفتار آقای مجری، بهعنوان شخصیت دوم فیلم و نیز بهعنوان بزرگسال در برابر کودک از همین زاویه بررسی شد. در نتیجه معین شد که شخصیت کلاهقرمزی بهجز یکمورد (کنشگفتار) که در خدمت آفرینش فضای خنده است، در حد مطلوبی از ادبمندی قرار دارد. برخلاف آن شیوهی گفتار آقای مجری، بهعنوان شخصیت بزرگسال و در نقش تربیتکنندهی کودک، از منظر ادبمندی پذیرفته نیست و از حد مطلوب فروتر است.https://jcls.shirazu.ac.ir/article_2809_406f1c66cd35af912785a1b02a6da1c6.pdfدانشگاه شیرازمطالعات ادبیات کودک2008-86475220150220A Comparative Study of Children's Poetry of Saber's Hop Hop Nameh and Nassim-e Shomal's Divanبررسی تطبیقی شعر کودک در هوپ هوپ نامه ی علی اکبر صابر و دیوان نسیم شمال153172200910.22099/jcls.2015.2009FAرامین محرمیعضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی0000-0001-5839-3888Journal Article20130630
<strong> </strong>
<strong> Moharrami</strong><strong>*</strong>
Mohaghegh Ardebili's University
<strong> </strong>
<strong>Abstract</strong>
Nassim-e Shomal and Ali Akbar Saber are among the first poets who wrote poetry for children by using child-like language. In Nassim-e Shomal's Divan thirty-three poems and in Hop Hop Nameh twenty-three poems are considered as children’s poetry. The two poets' language is simple, devoid of literary embellishments, and suitable for the comprehension of children. The two poets have used the masnavi poetic form. They both have used narratives in which the animals are heroes and anti-heroes in most cases thus making subjective topics objective. The use of personification and fable is more frequent in Nassim-e Shomal's poetry than in Saber's; however, both of them use symbols equally. Nassim-e Shomal has often a direct way of getting his message across while Saber does it indirectly.
* Associate Prof. of Persian language and literature, moharami@uma.ac.irنسیم شمال و علی اکبر صابر از نخستین کسانی هستند که برای کودکان به زبان کودکانه شعر سروده اند. در کلّیات نسیم شمال سی و سه شعر، و در هوپ هوپ نامه بیست و سه شعر به شعر کودک اختصاص یافته است. زبان شعر هر دو شاعر ساده، عاری از آرایه ها و متناسب با فهم کودکان است. هر دو شاعر از قالب مثنوی استفاده کرده اند. شعر هر دو شاعر حالت روایی دارد که غالباً حیوانات، قهرمان و ضدّ قهرمان قصّه ها هستند. این امر سبب عینی سازی مباحث ذهنی شده است. بسامد تشخیص و فابل در شعر نسیم شمال بیشتر از شعر صابر است ولی تعداد نمادهای آنان برابر و گاهی مشترک است. نسیم شمال اغلب به طور مستتقیم به ذکر پیام و پند و اندرز پرداخته ولی صابر غالباً به طور غیرمستقیم پیام قصّه را ارائه کرده است.<br /><br />https://jcls.shirazu.ac.ir/article_2009_f41ab80db59bad78be9f9345dfbb5e4b.pdf