A Study of Reading Vocabulary for Primary School Children in Iran Based on Story Books Published During 1380-81 and Comparing them with their Written Vocabulary

Document Type : Research Paper

Authors

Shahid Chamran University of Ahvaz

Abstract

 
 

Kokabi* Z. Cheraghi**

Chamran University of Ahvaz
 
Abstract
The purpose of the present research is to identify and analyze reading vocabulary of primary school children in Iran based on a corpus of story books published during 1380-81, as well as the comparison of this vocabulary with students’ written vocabulary. The research is of exploratory nature and the scale used is nominal. The statistical population consists of story books considered suitable by the Children’s Book Council for age groups a, b, and a and b. The research was conducted using Delphi software, and designed in accordance with research questions and specifications. 162650 language forms were collected of which 1702 words were introduced as basic reading vocabulary. Research findings indicate that the compatibility between reading and writing vocabulary in sub-groups of simple verb, natural elements, body and color has been “much”; in sub-groups of scientific, religious, sport, cities, and idiomatic words as well as infinitives has been “very little”; and in other sub-groups has been “little”. Results also indicated that in general the compatibility of reading and writing vocabulary for these age groups has been “little”.
 
 
*Professor of  Knowledge and Information Science ,kokabi80@yahoo.com
** PH. D. Student of  Knowledge and Information Science Z.cheraghi58@yahoo.com

Keywords


بدره­ای، فریدون. (1352). واژگان نوشتاری کودکان دبستانی ایران. تهران: فرهنگستان زبان ایران.
پاول، رونالد ار. (1379).روش­های اساسی پژوهش برای کتابداران، ترجمه: نجلا حریری. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز انتشارات علمی.
حافظی، علیرضا. (1380). «ادبیات کودک، ادبیات تدریج است: بحثی در روان­شناسی مخاطب کودک و نوجوان». پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، سال 7، شماره‌ی 26، صص3-13.
دیانی، محمدحسین. (1369). روش‌های تحقیق در کتابداری. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
سحابی راسخ، سارا. (1380). «کتابخوانی کودکان». پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، سال 7، شماره‌ی 24‌، ص 90.
سیدآبادی، علی اصغر. (1380). «ادبیات کودکان متوسط، تأملی در مبحث مخاطب شناسی ادبیات کودک و نوجوان». پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، سال 7، شماره‌ی 25، صص 20-11.
عطایی، غلامعلی. (1377). «اهمیت و ضرورت خواندن و مطالعه در جهان امروز». پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، سال 4، شماره‌ی 13، ص 91.
علاقه­مندان، جعفر. (1380). «واژگان پایه در خدمت ادبیات کودکان و برنامه­ریزی درسی». کتاب ماه کودک و نوجوان، صص80-84.
فکری، نادیا. (1382).  شناسایی و تحلیل واژگان نوشتاری کودکان دبستانی بر اساس نامه­های ارسالی آن‌ها به مجلات رشد نوآموز و رشد دانش آموز در سال‌های 1380-81. رساله‌ی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز.
یغمایی، جواد. (1383). کودک و مطالعه. تهران: کتابدار.
Baker, Scott., Simmons, Deborah C., Kameenui, Edward J., (2001). "Vocabulary Acquisition: Synthesis of the Research". Available at: http://idea.uoregon.edu/ ~ncite/documents/techrep/tech13.html
White, T. G., Graves, M. F., & Slater, W. H. (1990). "Growth of reading vocabulary in diverse elementary schools: Decoding and word meaning". Journal of Educational Psychology , 82 (2), 281-290.