Analyzing Sign Roles of Writer-Illustrator's Individual Identity in Post-Modern Illustration Books (Graphic Novels)  

Document Type : Research Paper

Authors

1 PHD Student

2 Islamic Azad university of Tehran Center

3 Tarbiat Modares University of Tehran

Abstract

 

Mojaveri Agah* M. Allahyari**

Islamic Azad University of Iran, Tehran

Shoeiri***

Tarbiat Modares University of Tehran
 
Abstract
The contemporary applied art of illustration, with post-modernistic approach creates image products in the form of book as graphic novels. These books are self-representative of writer-illustrator's identity and they carry some narrations which are organized by a set of signs. These signs or sign roles facilitate the writer-illustrator to materialize their self-being in the world and this, as an existentialistic choice, is an unequivocal expression which leads to the creation of a new world. This is a complicated and multi-layered process in creating an image which is the result of individualistic approach of writer-illustrator and apart from some issues such as request and writer; it will organize a world in which his individual identity will have the utmost priority. This identity includes paying attention to the artist's preoccupations and facts created and illustrated by him, and it also involves some post-modern elements such as denial of absolute truth, beauty, intellectualism, originality and also belief in self-multiplicity, self-contradiction and identity fluidity. It also results in organizing the works which should be read and perceived on their own. The main question is concerned with presence and existence. Does the writer-illustrator, the only narrator and creator or art use the signs and role signs in expressing his story to be able to utter all he intends, and beyond this, to gain eternality? In this regard, he uses semiotics to express his individual identity in an illustration book.
 
 
* PHD candidate  of Philosophy of Art, masoudmojaveriagah@gmail.com
** Assistant of Visual Arts, mojtabiallahyari@gmail.com
*** Prof of French Language and Literature, shairi@modares.ac.ir

Keywords


آر. سایپ، لورنس. (۱۳۸۸). «کتاب‌های تصویری چگونه کار می‌کنند». ترجمه‌ی سحر ترهنده، نشریه‌ی حرفه: هنرمند، س۶، ش۳۰، صص۱۲۸-۱۳۵.
اکو، امبرتو. (۱۳۸۹). نشانه‌شناسی. ترجمه‌ی پیروز ایزدی، تهران: ثالث.
بلاکهام، ه.ج. (۱۳۹۱). شش متفکر اگزیستانسیالیست. ترجمه‌ی محسن حکیمی، تهران: مرکز.
چمبرز، ایدن. (۱۳۸۷). «خواننده‌ی درون کتاب»، در: دیگرخوانی‌های ناگزیر؛ رویکردهای نقد و نظریه‌ی ادبیات کودک. به‌کوشش مرتضی خسرونژاد، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صص۱۱۳-۱۵۲.
حسین‌یزدی، مریم (۱۳۹۴). «نشانه‌شناسی». دست‌یافتنی در: 
http://anthropology.ir/article/18561.html       به تاریخ بازیابی12/9/1394.
سجودی، فرزان. (۱۳۸۷). نشانه‌شناسی کاربردی. تهران: علم.
شاهنده، نوشین. (۱۳۸۶). «از کلام تا تصویر». ماهنامه‌ی رادیو، ش۳۶، ۴۲-۴۸.
فوکو، میشل. (۱۳۹۲). «مؤلف چیست؟»، در: سرگشتگی نشانه‌ها؛ نمونه‌هایی از نقد پسامدرن. ترجمه‌ی افشین جهاندیده، تهران: مرکز، صص۱۹۰-۲۱۴.
فیلیپ درانتی، ژان. (۱۳۹۳). «زیبایی‌شناسی اگزیستانسیالیستی». دانشنامه‌ی فلسفه استنفورد، ترجمه‌ی هدی ندایی‌فر، تهران: ققنوس.
لش، اسکات. (۱۳۹۱). جامعه‌شناسی پست‌مدرنیسم. ترجمه‌ی حسن چاوشیان، تهران: نشر مرکز.
مجاوری آگاه، مسعود. (۱۳۹۳). «تصویرگری تألیفی و تصویرگری کتاب‌های مصور». فصلنامه‌ی نقد کتاب کودک و نوجوان، س۱، ش۱، صص۱۷۹-۱۸۸.
ـــــــــــــــــ . (۱۳۹۵). «کتاب‌های تصویری تألیفی پسامدرن؛ صحنه‌ی بروز نشانه‌های لذت، تجربه و هویت‌یابی». نارنج، س۱، ش۱، صص۱۰۹-۱۲۱.
Eco, Umberto. (2005). “Function and Sign: the Semiotics of Architecture, in NeilLeach(ed)”. Rethinking Architecture: A Reader in Cultural Theory, Taylor & Francise.
Browne, Anthony. (1997). “Willy the dreamer”. CandleWickPress: Cambridge, Massachusetts.
Goldsmith, Francisca. (2005). Graphic Novels Now: Building, managing and marketing a Dynamic Collection. United States, Ala Edition.
Goldstone, Bette. (2008). “The Paradox of Space in Postmodern Picturebooks”. Postmodern Picturebooks, Play, Parody, and Self-Referentiality. Routledge, Taylor & Francis. pp117-129.
Lewis, David. (2001). Reading Contemporary Picturebooks: Picturing Text, Routledge, Taylor & Francis Falmer, - Education
Nikola-Lisa, W. (1994). “Play, Panache, Pastiche: Postmodern Impulses in Contemporary Picturebooks”. Children’s Literature Association Quarterly. pp35–40.
Nikolajev, Maria & Carole Scott. (2006). How Picturebooks Work. Routledge, Taylor & Francis. Literary Criticism.
Nodelman, Perry. (1998). Words about Pictures. University of Georgia Press. America.
R. Sipe, Lawrence. (1998). “How Picture Books Works: A Semiotically Framed Theory of Text-Picture Relationships”. Children`s Literature in Education. Vol29. No2. pp97-108.
Reid, Louann. (2010-2011). “Imagination and Representation in Graphic Novels”. Japel, V16, pp 1-13.
Tan, Shaun. (2001). The Red Tree. Lothian Children Books.
-------------. (2011). “The accidental graphic novelist”. Bookbird. V49, No4, Baltimore, USA, pp 1-9.
Wiesner, David. (2001). The Three Pigs. New York:Clarion Books.