A Study of Story Elements in Rewriting of Kalileh VA Demneh for Adolescents

Document Type : Research Paper

Abstract

 
 

Safari * M. Rahimi**   S. Najafi Behzadi** *

Shahrekord University
 
Regeneration and simplification of ancient literary texts to make them   understandable to different age groups including adolescents is very important. Adolescents need to be familiar with their culture, customs, national figures and their pas literary assets. One of these ancient and valuable literary texts is the story collection of Kelil VA demneh. The book is full of moral and social teachings which show the readers how to live. This study, first, focuses on the importance of its moral and social inspiration and then it is compared to its regenerated and simplified version to examine whether the elements and principles in terms of story (plot, character and characterization, theme, point of view and atmosphere) are kept as they are in the original one. The findings indicate that the simplified version seems to enjoy more integrity to the original one. The findings also show that although the themes in both versions seem to be alike, the way they are presented to the readers are different.
 



 
* Associate Professor of Persian Language & Literature, safari_706@yahoo.com.
** Assistant Professor of English Language & Literature, rahimi@lit.sku.ac.ir.
*** Associate Professor of Persian Language & Literature, najafi23ir@yahoo.com.
Received: 03/15/2011                         Accepted: 12/12/2011
 

Keywords


احمدی، بابک. (1380). ساختار و تأویل متن. تهران: مرکز.
انوری، حسن. مرجان، انصاری. (1384). فرهنگ نام و سخن. تهران: سخن.
پایور، جعفر. (1380). ‌شیخ در توبه. تهران: شرافیه.
پریرخ، مهری. (1386). «داستان هم‌چون ابزاری برای کمک به کودکان و نوجوانان در مقابله با مشکلات» (بررسی داستان­های کودکان با رویکرد کتاب درمانی). پژوهش‌نامه ادبیات کودک و نوجوان، شماره‌ی 48. صص 49-68.
حسام‌پور، سعید. (1389). «بررسی خواننده‌ی نهفته در داستان­های اکبرپور». مجله‌ی ادبیات کودک، سال 1، شماره‌ی 1، بهار و تابستان، صص 101-127.
خطیبی، حسین. (1375). فن نثر در ادبیات فارسی. تهران: سخن.
زرین‌کوب، عبدالحسین. (1373). بحر در کوزه. تهران:  علمی.
زیس، آونر. (1360). پایه­های هنرشناسی علمی. ترجمه‌ی ک. م. تهران: پیوند.
سلدن، رامان، ویدوسون، پیتر. (1387). راهنمای نظریه‌ی ادبی معاصر. تهران: طرح نو.
فروزنده، مسعود. (1389). «نقد و تحلیل عناصر داستان در گزیده‌ای از داستان‌های کودکان». مجله‌ی ادب‌پژوهی گیلان، سال 3، شماره‌ی 9، صص 151-171.                                                     
فورستر، ادوارد مورگان. (1382). ‌جنبه­های رمان. ترجمه­ی ابراهیم یونسی. تهران: نگاه.
لطف‌الله، داوود. (1387). قصه­های شیرین کلیله ‌و دمنه برای نوجوانان. تهران: پیرایش.
محمدی، محمد‌هادی و قایینی، زهره. (1386). تاریخ ادبیات کودکان ایران در روزگار نو. تهران: بی‌نا.       
منشی، نصرالله. (1384). ترجمه‌ی کلیله ‌و دمنه. تهران: دانشگاه تهران. 
میرصادقی، جمال.‌ (1385). عناصر‌ داستان. تهران: ‌سخن.
ــــــــــــــــ. (1386). ادبیات داستانی، قصّه، رمان. تهران: سخن.
هاشمی‌نسب، صدیقه. (1371). کودکان و ادبیات رسمی ایران. تهران: سروش.
یوسفی،‌ غلامحسین. (1376). ‌دیداری با اهل قلم. (ج1). تهران: علمی.     
یونسی، ابراهیم. (1388). هنر داستان‌نویسی. تهران: نگاه.
Barnet, sylvan. (1964). A dictionary, of literary terms. London.