Document Type : Research Paper

Author

PhD Candidates in Persian Language and Literature of Alzahra University, Tehran, Iran

Abstract

 There is a frequent pattern in the structure of the cinematographic works for children which seems to work against the nature of children’s cinema because, instead of institutionalizing the element of imagination in the children’s minds for the aim of freedom and the desire for discovery, it leads to children’s fear of imagination. The present research examines the category of childhood, the educational role of children’s works and the place of imagination in children’s films, and tries to depict the steps that the child hero goes through in the movie to neutralize the initial tension. To do so, the place of imagination in selected works of children’s films from before the revolution on 1979 to the decade of 1990s was investigated and the model of fantasy used in these works was identified. The findings show that the entrance and the exit of the hero to the world of imagination follow a pattern which, mainly because of its educational goal, prevents children from watching a work produced for them without being afraid of what is presented to them as imagination. By highlighting this pattern, which includes “initial tension, searching for a solution, and returning with regret to the original state”, the present research compares imagination to a juvenile correctional center built in an amusement park. Although this pattern is accepted all over the world and seems to help children to adapt to the real world, when looked at from the perspective of hero’s journey model, the hero’s return is not a “return with elixir”. After going through the steps that are in front of him/her, the child hero finally returns to the point of peace as if there was no journey at all! The only result of his/her so-called journey is regret. Such a pattern weakens the place of imagination in children’s films and prevents children from engaging in imagination.
 
 




 

Keywords

Main Subjects

اسکولز، رابرت. (1379). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات. ترجمه‌ی فرزانه طاهری، تهران: آگاه.
جهاندیده، سینا. (1386-1387).«ساختار و ساخت‌آفرینی تخیل». ادب‌پژوهی، دوره‌ی 2، شماره‌ی 4. صص141-166.
رز، ژاکلین. (1387). «پیتر پن و فروید؛ کیست که سخن می‌گوید؟». در دیگرخوانی‌های ناگزیر، ترجمه‌ی الهام فروزنده، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صص 176-221.
روئین‌تن، ناصر. (1396). «می‌خواستیم بن‌تن را تخریب کنیم». دسترسی در: http://qudsonline.ir/news/583176/
زایپس، جک. (1378). «چرا ادبیات کودک وجود ندارد». در دیگرخوانی‌های ناگزیر، ترجمه‌ی فریده پورگیو، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صص 261-290.
ستاری، جلال. (1345). تأثیر سینما در کودکان و نوجوانان. تهران: شرکت چاپ فاروس.
صلح‌جو، تهماسب. (1370). «حدیث نفس در سینمای امیر نادری». معرفی و نقد فیلم‌های امیر نادری، تهران: سهیل، صص 111-114.
کالر، جاناتان. (1388). بوطیقای ساختگرا. ترجمه‌ی کوروش صفوی، تهران: مینوی‌خرد.
کمپبل، جوزف. (1396). قهرمان هزارچهره. ترجمه‌ی شادی خسروپناه، تهران: گل آفتاب.
گرین، جین و لبیهان، کیت. (1383). درسنامه‌ی نظریه و نقد ادبی. ویراسته‌ی حسین پاینده، تهران: روزنگار.
غفاری، سعید. (1381). گامی در ادبیات کودکان و نوجوانان. تهران: دبیزش.
فرض‌اللهی، امیر. (1387). آسیب‌شناسی سینمای کودک و نوجوان. تهران: فردوس.
محمدی، محمدهادی. (1378). روش‌شناسی نقد ادبیات کودکان. تهران: روزگاران.
مرادعباسی، مزدا. (1391). رؤیاهاتو از دست نده. تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
میربابا، محمدحسین. (1400). «مسلخ تخیل: نگاهی به سینمای کودک و نوجوان از قبال فیلم‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان». سینماتوگراف، کتاب چهارم، صص 25-41.
مقصودلو، بهمن. (1370). «مروری بر فیلم‌های نادری».  معرفی و نقد فیلم‌های امیر نادری، تألیف غلام حیدری، تهران: سهیل، صص 101-110.
Collie, J and Slater, S (1987). Literature in the Language Classroom, Britain: Cambridge University Press.
Rose, Jacqueline S. (1998). "The Case of Peter Pan: The Impossibility of Children’s Fiction" in: The Children's Culture Reader, Ed by Henry Jenkins, NYU Press. Pp: 58-66. https://www.jstor.org/stable/j.ctt9qfn8r.